Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mittoja teiltä, muut ahdaslantioiset! Kuka on ahtain? ;D

Vierailija
14.04.2008 |

Conjugata vera 10 , 7 diameter transversa 11, 9 interspina 10, 2 ja ala-aukeaman suoramitta 10, 5. Lapset 2990 ja 3389 eivät mahtuneet laskeutumaan alas päin. Aika isot päät eli 35 ja 36, 5 mun mittoihin nähden.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
2/44 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo pallopäätä nähty täälläkään, saati jättiä. Vaikkei alakautta tullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä johtuu siitä, että ilman sen mitan riittävää suuruutta vauva ei laskeudu lantioon laisinkaan. Se, miksi Suomessa tuijotetaan yhteismittaa johtuu siitä, että keskilantion ahtaus on huomattavasti yleisempää kuin, että yläosa liian ahdas. Toisaalta yläosan ahtaus on helpompi todeta, koska silloin synnytys ei välttämättä käynnisty laisinkaan tai sitten tai sitten pysähtyy jo heti alkuunsa. ap

Vierailija
4/44 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun luut eivät anna periksi. Yläosan muodon mukaanhan lantiot on luokiteltu ja minulla valitettavasti lantio sisältä, ylhäältä kuin miehellä. Nämä yläosan mitat saadaan vain magneetti tai röntgentutkimuksella selvitettyä. ap

Vierailija
5/44 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta sellaiset puikelopäät on niitä hassuja.

Vierailija
6/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai oikeastaan siis keskilantio. Kukaan vauvoista ei kiinnittynyt eikä laskeutunut, jäivät sinne nollatasoon jumiin tuota viimeistä lukuunottamatta.

Imukuppia ei tosiaan voida käyttää jos lapsi on ylhäällä - tiedän tämän omakohtaisesti. Tuon esikoisen synnytyksessä alettiin valmistella sektiota, koska sydänäänet droppasivat koko ajan ja imukuppia ei voitu käyttää. Ihan viime hetkellä sain varmaan paniikista voimia, kun vauva liikahtikin tuosta spinatasosta useamman sentin alaspäin.

Reppanan pää oli ihan kananmunan muotoinen :D

Mutta ihmettelenkin siis, että tällaisia eroja on lääkärien arvioinneissa. Toisaalta, olen kyllä saanut käynnistykset mitenkään niitä erityisesti vaatimatta - ovat sitten ehkä olleet tyytyväisiä etten vaatinut sektiota.

t. 9/10

Vierailija
7/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä saitte noi mitat?

Vierailija
8/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

13

Vierailija
9/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan itse päinvastoin toivoin saavani alateitse synnyttää. Käynnistystä yritettiin kaksi päivää siinä onnistumatta. Tärkeintä on ilmeisesti juuri noiden kolmen mitan summa, mutta minulla tosiaan lapset eivät ole supistuksista huolimatta laskeutuneet laisinkaan alaspäin ollenkaan! Sinullahan kyseessä on tosiaan keskilantion ahtaus, minulla ylälantion. Minulla c vera liian pieni, samoin poikkimitta eikä vauvat ole mahtuneet asettumaan oikeaan nk lähtöasentoon eivätkä ole laskeutuneet lainkaan alas päin synnytyskanavaan ollenkaan. Ja kun vauvan pää ei painaudu vasten kohdunsuuta, ei tule kunnon supistuksiakaan.

Saat toki ihmetellä lääkäreitäni. Täällä päin Suomea sektioita tehdään prosentuaalisesti toiseksi vähiten Suomessa, joten kyseessä ei ole toivon mukaan virhearviointi lääkäreiltäni. En ihmettele myöskään sinun lääkäreitäsi, eikä tarkoituksenani ole ollut sinua mitenkään loukata tai arvostella saati epäillä, ettet juuri sinä olisi asiaa tiennyt. Tarkoitin vain kommentoida yleisesti ottaen tätä asiaa, miksi toisilla käytetään imukuppia esimerkiksi ja toisilla ei. Näin asiat on itselleni perusteltu useamman gynekologin toimesta.

Tunnen myös erään, kenellä tuo spina mitta alle raja-arvon ja synnytykset sujuneet ok, koska mitta tosiaan keskilantion mitta. Tosin imukupilla hänkin on synnyttänyt. ap

Vierailija
10/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

etten voi tietenkään tarkkaan tietää, koska kunnon supistuksia en ole missään vaiheessa kokenut, että kuinka olisi käynyt, sillä minun ei ole annettu yrittää synnyttää pidemmälle, kun synnytys ei käynnistynyt kahden päivän yrityksen jälkeen vaikka sitä toivoin. Ja minulle todellakin asiat perusteltiin kuten olen em. kertonut. ap

Vierailija
11/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

conjugata vera 13,5cm, diameter transversa 12,0 ja interspina 8,8cm. Tietääkö kukaan onko mitään mahista päästä synnyttämään alateitse? Eka lapsi (perätila) tuli sektiolla.

Vierailija
12/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti tapauskohtaista. Ainakin yksihän täällä kertoo synnyttäneensä alateitse noilla spinamitoilla imukupin avulla. Kyllä varmasti mahdollista. Synnytys tosiaan kokonaisuus ja ainoastaan yhden ainoan mitan perusteella mahdoton sanoa mitään, itsellänikin molempiin suuntiin yläosan mitat pienet. ap

Vierailija
13/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitkä sinun muut mittasi olivat? Entä lasten painot ja päänympärykset? Olen siis nro 19 ja todella haaveilen pääseväni joskus synnyttämään normaalisti. Sektio oli kamala kokemus. Minullakin siis interspina 8,8cm (cv 13,5 ja dt 12,0, ala-aukeaman sagittaallimitta n. 9,8cm).

Vierailija
14/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolloin arvioidaan vauvan koko ja verrataan noihin mittoihin. Onnea synnytykseen! ap

Vierailija
15/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis nro 19:ää? Että yläosan mitat hyvät? Täällä juuri harkitaan toista lasta ja pelkään kuollakseni uutta sektiota.

Vierailija
16/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

onkohan olemassa jotain lantion venytyksiä tms jolla saisi interspina-mittaa paremmaksi? Vai onko se vain luutunut pieneksi? Voinkohan tehdä asialle mitään?

Vierailija
17/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hei, en ottanutkaan henkilökohtaisesti tai arvosteluna. Enkä epäile ollenkaan, että sektiot olisivat olleet turhia.

Lähinnä minulla itselläni on aikamoinen epäluottamus omia lääkäreitäni kohtaan, sillä koen että ensimmäisen synnytyksen ja pelvimetrian jälkeen käymäni keskustelu lääkärin kanssa oli täysin epäonnistunut. Myöhemmin kokemukst ovat parempia, mutta missään vaiheessa kukaan ei ole oikeasti tulkinnut minulle noita mittoja ja ensimmäisen synnytyksen etenemistä, vaan olen joutunut itse selvittämään asioita obstetriikan kirjojen avulla. No, loppu hyvin minun osaltani, sillä nyt taitavat kaikki lapset olla onnellisesti maailmassa.

Voin kuvitella, ap, miltä tuolla käynnistyksessä on tuntunut. Itselläni ensimmäinen synnytys käynnistyi itsestään, mutta koska vauva ei kiinnittynyt eikä laskeutunut, supistukset olivat epäsäännöllisiä, pitkiä, voimakkaita ja myöhempiin, paremmin edenneisiin synnytyksiin verrattuna todella kivuliaita. Pahinta kuitenkin oli niiden kaoottisuus ja kasvava tunne siitä, että kaikki ei mene niin kuin pitäisi ja että hoitohenkilökunta ei ota tuota tunnetta todesta.

Vierailija
18/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa, onko olemassa lantion venytyksiä mutta ainakin jossain mammajumppa kirjoissa neuvottiin kaikenlaisia venytyksiä, että lapsi laskeutuisi paremmin. Tosin jos tilaa ei ole, niin eihän se laskeudu vaikka mitä tekisi. Sitten sektio. Kuten itsellänikin. Onneksi toinen oli positiivinen kokemus. ap

Vierailija
19/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan vaikka näin, että huomattavasti miellyttävämpi kuin ensimmäinen kiireellinen sektio. ap

Vierailija
20/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap