*~*~*HUHTIHIPPUSET vko16 ma-ke*~*~*
Esittelypino (13.4.)
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=82&m=12912897&p=2&tmo…
Edelliset
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=82&m=12883842&p=2&tmo…
Kommentit (92)
Kokoa tissitakiaisellamme oli 4255g,51cm ja myssy 36.5cm.
Kotiuduimme eilen ja voimme hyvin.
Palailen myöhemmin kertoilemaan enemmän.
Onnea muille vauvautuneille ja jaksamista niille jotka jakaantumista vielä odottaa =)
Sadutar,tytär 1,5vrk ja ylpeät isovejet
Kylläpä hippuslaiset ovatki alkaneet jakautumaan oikein urakalla! Ohtonallelle kovasti onnea ja siunausta matkaan käynnistelyyn -ja urhiaa mieltä, kyllä on ihanaa kun sieki sen hippusesi saat :)!En mie tainnu siis ollenkaan ehtiä tästä Ronjaruun ja sun vauhtiin tässä synnytystouhussa, vaikka ajatuksella leikittelinki, että oltas yhtäaikaa Haikaranpesässä...
Täällei siis oikein mittään merkkejä taas synnytyksestä ja mua alkaa pikkuhiljaa sieppaan tuo vauvan painoarvion puute, ku aikaa kuluu. Varsinki ku luin miten Vaniljalle oli sanottu, ettei 4.6kg:n vauvaa aleta ees käynnistelemään vaan se on leikkaus sitten. Vertailin tässä nimittäin tänään esikoisen ja tämän masuasukin sf-mittoja ja kyllä on käyrät sitten viimosenpäälle erilaiset näistä vauvoista: Sarasta oon ollu alussa yli keskikäyrien ja lopussa aivan reilusti keskikäyrän alapuolella ja taas nytten alussa käyrien alapuolella ja nyt ihan viimevkolla mitta meni vähän keskikäyrän yli. Esikoinen oli normivauva 40+1 50cm ja 3500g, mutta mietin vaan että tämä kakkonen on TAKUUVARMASTI isompi, aavistelen, että reilustikin ja jos vielä kasvaa viikonki eikä synnytys itestään käynnisty niin tyly sitten yliaikaskontrollissa äippäpolilla kuulla, että jättihippunen on täälläki masussa.... En kyllä normaalisti ole mikään hysteerikkoluonne, mutta nyt varmaan se veljen perheen vauvan kuolema on tässä niin lähellä, että vähän ylireagoin, varsinki ku tuntuu vähän välinpitämättömältä touhulta. No laittelin meiliä tänään terkkarilleni, jospa kuulisin kommenttia siihen häneltä jo ennen pe-aamun neuvolaa. Sori tämä valitus, mutta alkaa vähän huolettaa ja monellatapaa pinnaa kiristää.
Tytikkä, kiva kuulla sinusta! Tsemppiä vaan sinnekki käynnistely-yrityksiin ja voimia pikku-uhmiksen kanssa... tiiän tunteen, ku meän reilu 2v kyllä kans muistaa uhmistella tasasin väliajoin -ja mulla sitten palaa tasasin väliajoin käämitki siinä hommassa. Huippua, että kestoilu on alkanu kiinostaa! Son hyvä lähtökohta, että tutkailee tilannetta ja omia voimia, tekee sen mukaan ku jaksaa ja tuntuu itelle sopivalta. Mie en sarasta kestoillu ensimmäiseen 11kk:een, mutta sen jälkeen opiskelin vähän kummitätinsä avulla asiaa ja siitä se lähti, ku tajusin tarpeeksi isot imut meän megapissaajalle laittaa, niin johan on ollu meillä tyytyväinen kestopeppu. Nykyään ei oikeastaan vaippailla enää ko kauppareissut ja unet -ja neki kestoillen. Vauvaa meillä ootelee villavaippahousut ja harsot -aattelin nyt koittaa jo heti alkuunsa, että miten semmosten kanssa lähtee sujumaan, mutta en aio asiasta mitään paineita ottaa. Aikalailla tuo vaippailu esikolla on menny vaivattomasti, ku vaippapyykit menee muun pyykin seassa ja pyykkiähän lapsiperheessä kuitennii pyörii koneessa.
Olipa virkistävää kirjotella välillä jostain muustaki, ku vauvan ja synnytyksen oottelusta :)! Olin mie tänään sitten tuon meän neitisen kanssa avoimessa päiväkodissa, ku neitosenki nuha on tainnu jäähä senverran taakse, ettei siitä ollu estettä kerhoilulle. Kyllä oli neiti tohkeissaan, ku näki taas kavereita ja mun pää sai kaivattua tuuletusta, ku lähimmä kotoa poies aivan kahestaan tyttären kanssa. Jätimmä mummon tänne kotimieheksi ja lähettiin aivan kaksistaan. Alan pikkuhiljaa kaipailla jo omaa aikaa, ku tuo äitee on niin jokaainuassa keskustelussa kommentoimassa, ettei oikein meän oman perheen ajasta ole tietoakkaan... noh, mutta kiitollinen mie silti siitä oon ku se jaksaa täällä olla passissa synnytystä varten, että saa Sara jäähä rauhassa kotia synnytyksen ajaksi.
Pitää lähtiä vissiin tästä tuulettelemaan päätä vähän kävelylle, jos nämä tunteetki tästä viilenis pihalla.
Kaikesta huolimatta hymyterkuin Hanna ja masukki 40+2
näitä asiantuntijoita...
Mutta sitä ennen onnea Sadutar pienestä vauvasta ja ohtonallelle kovasti onnea käynnistykseen.
Emmasophia1:ltä vielä kyselen, (tai jos joku muukin tietää) näistä lisäraudoista, (en kehtaa soitella neuvolaan joka asian takia) että voiko raskausaikana ottaa sen 200 mg lisärautaa kun googlettamalla löysin, että 50-100 mg on se lisäraudan suositus? Oon nyt ottanut sitä Maltoferia 80 tippaa, eli 200 mg, jolla oon saanut tota hempparia korjattua. Missään ei ainakaan lukenut, että siitä olisi haittaa. Ferrofortea aion kans käydä ostamassa asap. Ja kiitos emmasophia1 kun kerroit että sulla nuo ferritiiniarvot oli sulla vieläki alhaisemmat, että ei tässä vielä niin paha tilanne ole...
Mä nukuin superpitkät yöunet! 13 tuntia pötköön, tais tulla tarpeeseen. Alkaa huolestuttaa kun ei vieläkään ole tuntemuksia synnytykseen lähdöstä ja naperokin keikkuu vielä yläilmoissa ja kutittelee varpaillaan kylkikaarenalusia.
Olga-Severiina 39+0
Täällä ollaan edelleen kokonaisena. Supistuksia tulee ja menee joka päivä aikamoiset määrät kovotuksina ja kipeinä. Ahistaa, kun ei yhtään tiedä, onko ne saaneet mitään aikaan alakerrassa. Vaikka laskettuun aikaan on vielä reilu viikko, olisin ihan tältä iltumalta valmis lähtemään synnärille. En tiedä, miten sitä on niin kärsimätön tän asian kanssa.
Lapsetkin on jo meillä tervehtyny. Vesirokosta on onneksi muistona enää erinäinen määrä rupia :). Kiitos emmasophia vesirokkotiedosta sielä rajan toiselta puolelta. Ihan hyvä tietää tuokin, kun asiaan suhtaudutaan joka puolella eri tavalla. Just yksi terkkari sanoi, että vauvallakin olisi puoli vuotta turva syntymän jälkeen sitä vastaan. Kysyvä ei onneksi tieltä eksy, joten parempi ottaa asia vielä puheeksi laitoksella, jos ei mene tuonne toukokuun puoleen väliin :).
Eipä tän kummempia jorinoita tällä kertaa. Isot onnittelut vielä kaikille vauvansa saaneille!
Eveliinukka 38+5
Kiva kuulla eveliinukka että teillä alkaa vesirokko olla voitettuna!! Eihän ne kuivumaan alkaneet näppylät enää tartuta joten sitten voit vauvan kasnsa kotiutua ihan huoletta! Tuohon sun kyssäriin lisäraudasta löysin pikaisesti seuraavanlaista:
WHO:n suosituksen mukaan raskauden aikana tulisi antaa lisärautaa 30-60 milligrammaa vuorokaudessa naisille, joilla on varastorautaa ja 120-240 milligrammaa vuorokaudessa naisille, joilla varastoja ei ole. Suomalaisista naisista noin kolmasosalla on vain vähän varastorautaa.
Eli pitäisi olla ihan ok ottaa se 80 tippaa kun sulla toi varastorauta on ihan minimissä. Enkä muutenkaan usko että enää tässä vaiheessa vauvalle voi mitään suuria ihmeitä tapahtua vaikka äiti söisi mitä tahansa. Voi kettu, taas nämä sivut pätkii ihan kauheesti mulle!!! Mä en näköjään pääse kirjoittelemaan tänne kuin aamupäivisin ilman ongelmia, grrr....
Emmis 38+3
Eli Olga-Severiinalle oli tietty toi juttu lisäraudasta!!! Sorry kauheesti kun vähän sekoilin...
Emmis taas
Moikka!Enpä ole jaksanut kirjoitella tänne,mut päivittäin oon teidän kuulumisia seuraillu.On ollu ihana lukea vauvautuneiden viestejä ja lopun ajan kärvistelyjä.:)
En nyt osaa kommentoida oikein mitään kenellekään,alkaa niin ajatukset olla huomisessa käynnistyksessä.Kävin äpkl:n kontrollissa ma ja huomenna sit käynnistetään ku ei tuo tyyppi meinaa irrota masusta millään.Piti tulla teille kertomaan tämä ilouutinen!Oon ollu ihan raato viimeiset viikot,turvotusta,verenpaineen nousua,päänsärkyä,väsyä,flunssaa jne.
Anteeksi valitusviesti..Toivottavasti jo ensi viikon alussa saisin olla täällä kertomassa vauvauutisia!Tsemppiä kaikille ihanille äityliineille sinne vauva-arkeen ja loppuodotukseen!
M@muli 41+4
emmasophia1:lle tuosta, joten ihan hyvin voi tätä rautatankkausta jatkaa! Mukavaa illanjatkoa! Olga-Severiina 39+0
Mites kävi, oliko vauva kääntynyt? Mullakin oli vauva tosi pitkään perätilassa ja nyt se sitten meni ja kääntyi. Eipä siinä muuten mittään, mutta toi painoarvio kovasti huolettaa... Viikolla 36 senhetkinen painoarvio oli 3,1 kg, eli jos hyvin kasvaa, la paino olisi 4 kg. Ja kun arviosta on kysymys, niin voipi heittää ylemmäskin. Ensimmäinen alatiesynnytys ja iso vauva tulossa ei kuullosta omiin korviin kovin turvalliselta ja hyvältä synnytykseltä...
huh, huh! hassu odotus taitaa olla vihdoin takana. Mullahan ollaan pelätty joulukuulta saakka ennenaikaista synnytystä voimakkaan alapäässä olevan paineentunteen takia sekä vauvan jo raivotarjonnan takia ja esikoisen 36+6 synnytyksen vuoksi. Nyt siis lepo on tehnyt TODELLAKIN TEHTÄVÄNSÄ ja synnytys toivottvasti käynnistetään huomenna rv 42!
Kävin eilen yliaikaiskontrollissa ja siellä kaikki näytti olevan hyvin, vauvan painoarvio vaan huimat 4250g, mutta loduttelivat sen olevan normaalia 170 cm äidille näillä raskausviikoilla...omatunto soimaa kaikesta sokerin puputtamisesta :( Kohdunsuu oli auki 2 cm ja kanavaa reuna jälkellä. Sanoin lääkärille, että saa tutkia silleen ihan kunnolla ;) ja se sitten venytteli vähän reunoja. Seurauksena kamalat menkkamaiset kivut ja ruskeaa vuotoa, mutta ei ainuttakaan supparia :( Toivon vaan, että huomenna käynnistävät kalvojen puhkaisulla ja, että se käynnistäisi supparit. En millään haluaisi tippaa, kun olen kuullut sen jälkeen synnytyksen olevan melkoista menoa...Pelkään, että tämä iso 4 kg pimu jää jumiin ja sattuu jotain.
Koitan nyt kuitenkin miettiä positiivisesti, että vihdoin odotus on ohi ja voin mennä levänneenä sairaalaan eikä tarvitse alkaa synnyttämään monen valvotun yön jälkeen yöllä, niin kuin esikoista. Ja silläkin itseäni tsemppaan, että kerkiän ainakin saamaan kunnon kivunlievitykset, kun olen jo valmiina sairaalassa (esikoisen kun punkesin luomuna ja se ei kyllä ollut yhtään mukavaa :/!!!)
Tseppiä teille kaikille muillekin viimeisiä viikkoja odottaville. Levätkää ja ladatkaa akkuja :) Vauvantuoksuisia päiviä myös jo synnyttäneille :)
" pienipulu" rv 41+6
Ehdinpä siis nuolaista ennen kuin tipahtaa, nimittäin tuon auringon suhteen! Täällä kaakonkulmalla on jumettuneet nuo pilvet kohdilleen ja eilen päästiin huimiin +3 lukemiin! Nyt vielä oikeasti taitaa mulle tuo flunssa iskee, yön oli kurkku kipee ja pöho olo, aamulla sanoinkin miehelle, että nyt ei ole oikein synnytysolo... No, eipä ole kyllä ollut mitään tuntemuksiakaan...
Pienellepululle ja M@melolle lykkyä käynnistykseen!
Tytikkä! Kiva kuulla siustaki. Meill tuolla kolmivuotiaalla tuntuu tuo " tahtokausi" menevän ja tulevan. Ei sellaista selkeää uhmaa ole ollut liikkumaan lähtemisen jälkeen (7-kuisena ryömi...). Sen jälkeen ollaan menty silleen aallottain. Välillä enemmän ja vähemmän uhmaillaan. Nykyään en kyllä hirveästi neuvottele, muuten menis kyllä aikas säätämiseksi. Täytyy sanoa, että jotenkin sitten näiden aallon huippujen aikana väsyy itekin, kun meinaa tuo pinna kiristyä ja kai tuolla muksuakin jotenkin tuo kehittyminen rassaa, kun yöllä kipittelee viereen sitten. Tämän mahan kanssa en kyllä ole näistä " yövieraista" kovin iloinen, mutten kyllä jaksaa sängyn viereen mennä kykkimään ja nukuttelemaan keskellä yötä. Nuo omat vessareissut on ihan riittäviä.
tänään ois taas neuvola ja toivottavasti munkin hemppa ois hiukan noususuunnassa. Mulla kyllä hyvin auttaneet nuo tavalliset rautalisät, mut kun normaalisti tuo taso on 150 niin nyt alle 120 on olo vähän väsähtänyt ja heikko. Verenpaineet mulla on aina ollut alhaiset, joten niiden suhteen ei mitään uutta ole toivottavasti tiedossa.
Tänään olis tavoitteena saada ommeltua verhokatos tuohon pinnikseen ja reunapehmuste. tilasin myös vähän noita kestovaippajutskia. Eveliinukkako oli ajatellut kanssa kestoilla? Miulla kun on tuo kolmas tulossa, niin nyt jotenkin tuntuis, et ois aikaa harjotella. Luulisin imetyksen ja liinailun sujuvan entisellä otteella, joten jos vaikka vaipan kaks päivässä harjoittelis. Mieki alottelen ihan noilla harsoilla ja villiksillä. Ostin yhdet s-koon kuoretkin netistä, jos jossain vaiheessa ompelis ite niihin sisävaipan. Katsotaan nyt. Mitään paineita en ota. On tuolla yks kertispakettikin jo odottamassa.
Pahnu, joka vois harrastaa sitä aurinkotanssia tuon sadetanssin sijaan! Vaikka ikkunat näyttää paisteella hurjilta, niin piristäis tuota oloa tuo aurinko....
ja käyn kohta kurkkimassa joko vauvautuneet kirjoittelee tuolla vauva-puolella, jos sinne itsekin joskus pääsisi.
ONNITTELUT jälleen vaavinsa saaneille! Ja voimia kaikille koitokseen lähteneille ja lähteville! =D
Emmikselle nopeasti, että kyllä se oli se ferritiiniarvo jota tarkotin.. Mä mitään selvää niiden puheista saa puhelimessa.. ;) Ä-poliaikaa ei ole vieläkään tullut ja tällä viikolla piti ajan jo olla. Ja terkka puhu et pitäis olla 72h ilman rautaa ennen kokeita (no eilen en ottanu varoiks, jos aika on huomenna). Jos postin mukana ei lähetettä tänään tule niin soittelen 12 aikaan neuvolaan ja kysyn sieltä :)))
(.) ei mitään tuntemuksia mahan ajoittaisia kovettumisia lukuunottamatta ja nekin tuntuu vähenevän ja vähenevän lasketun ajan lähestyessä.. eipä se mitään, esikoinenkin syntyi vasta 41+3..
t.Ufa rv38+6 (tai 40+0!!!)
tää olotila,vaikka vasta eilen oli laskettu aika mutta silti.....
joka paikkaa särkee,jomottaa ja vauvan liikkeet sattuu ihan tautisesti kun liikkuu tuola masussa.
mielialat heiluu joka suuntaa.välillä itkettää ja välillä ei.eikä mikään edesauta että tää vauveli lähtis syntymää,ei ne kolme kuuluisaa s:ää.ei rappujen kävely,ei mikään.
jotenkin olis toivonu että kun tämä on sitten se viimenen vauva meijän perheessä,niin olis ollu kiva kun ei mee yliaikaseksi.kun edelliset neljä synnytystä on käynnistetty.vasta vappuna sitten tääkin käynnistetään jos ei mitään erityistä ilmene,että klara vappen vaan minullekin.
anteeksi tästä tilityksestä,mutta jotenkin on vaan niin turhautunut olotila taas tänään,kun vaan sais vauvelin jo viereen......
jos huominen päivä olis kivempi kun olis taas neuvolakäynti eessä.
onnea kaikille vauvan saaneille ja hyvää viikkoa kaikille!
t:äityliini-81 ja ipanat
täällä Kuopiossa on niin kaunis ilma että, aurinko paistaa ja vähän lämmittääkin.. ihana kun sai laittaa ulos vana hupparin eikä tarttenu tunkea sitä kauheeta toppista päälle johon oon jo täysin kyllästyny..
neuvolakuulumiset...
rv39+1
rt, laskeutunut.. JESS!
verenpaineet erinomaiset ja pissa puhdas
painoa 350g/vko yhteensä 9,9kg ( ei vielä 10kilo rikki :D)
siellä oli tänään opiskelija, se olikin mun ala-asteen tuttuja, oli aika hassua mutta mieluummin minä olisin vaan oman terkan kanssa rauhassa, noh jospa tää oliskii viimenen kerta jos pääsis synnyttämään :)
kestoista ollu puhetta, minä olen kans aatellu alottaa, varannut olen paljon harsoja, muutamat villikset, muutaman pienen fuzzin ja yhden AIO:n.. jos niitä kokeilis.. ainut mikä vaan on ihan hakusessa on noiden pesu, mitä pesuainetta, mistä voi ostaa lanoliinia ja mitä tehdä jos villikset vuotaakin.. miten ne huovutetaan yms.. jos joku tietää paremmin niin voi kertoa :D mut katsotaan ja kokeillaa.. sillä mielellä..
tänään ei taida olla muuta, pitää lähteä kaupungille siskon kanssa nauttimaan kauniista säästä, esikko hoidossa vielä kuun loppuun muutaman kerran viikossa nii pitää myös nauttia tästä vapaudesta mitä on harvinaista.. :D
rinoa 39+1
Ja sitten niitä neuvolakuulumisia:
PAINO +500g/vko yhteensä 8,7kg
TURVOTUS ++
RR 138/76
PISSA puhdas
SF 32
TARJONTA rt ja kiinnittynyt
SYKE 130-140
LIIKKEET ++
Nyt on tasan viikko siihen kun mun esikoinen synty, joten terkkari toivotteli jo onnea synnytykseen jos vaikka tämäkin päättäisi tulla ajoissa maailmaan. Saa nähdä onko toiveajattelua.
Minkäänlaisia tuntemuksia ei kylläkään ole näkyvissä, mitä nyt masu välillä kovettuu muttei kuitenkaan supistele. Tosin esikoisenkin synnytys käynnistyi lapsiveden menolla ja sitten olikin jo kiire kun supistukset tulivat minuutin välein..
Tälläisiä tällä kertaa.
Voimia ja supistuksia kaikille niitä tarvitseville, kohta se on ohi meiltä kaikilta. Odottavan aika on vaan niin pitkä..
äiti-05-08 rv 38+3
Hei pitkästä aikaa näin pikaisesti! En ole ehtinyt, enkä nytkään ehdi tätä tai aiempia pinoja lukemaan, mutta hurjasti onnea kaikille vauvan saaneille! Ja Bealle tuplaonnittelut, näin että sinäkin olit vauvat jo saanut! Tässä vähän meidän kuulumisia:
Meidän pikkuprinssit syntyivät 2.4. (rv 38+0). Käynnistettiin kalvojen puhkaisulla ja kipeät supistukset alkoivat lähes heti. Epiduraalin sain tovin kärvistelytäni ja se oli taivaallinen! Älyttömän helppo synnytys kaiken kaikkeaan, molemmat pojat tulivat parilla ponnistuksella ja synnytyksen kokonaiskesto 3,5 tuntia (esikoista pelkästään ponnistin 2 tuntia...) Herra A syntyi klo 13.31, 50 cm ja 3,5 kg, Herra B klo 13.46 48 cm ja 3,3 kg. Ei siis mitään niin pieniä poikia :)
Hieman mutkia meillä on ollut matkassa ja raskasta on ollut aika näin alkumetreillä. Herra B joutui toisena elinpäivänään leikkaukseen suolisto-ongelmien takia. Oli teholla viisi päivää, sen jälkeen lasten kirurgisella osastolla. Tällä hetkellä opettelemme elämään B:n avanteen kanssa ja odottelemme lopullista diagnoosia ja jatkotoimenpiteitä. Pirteä pikkuherra B kuitenkin on jo nyt, pahin siis jo takana, toivottavasti. Paino vaan ei meinaa nousta... Maanantaina kotiutui vihdoin B:kin, A:n kanssa ravasimme sitä ennen päivittäin kodin ja sairaalan väliä. Mutta nyt siis kaikki kotona ja se on ihanaa!
Mutta näin pikaisesti tällä kertaa, lisää kuulumisia myöhemmin!
Wilma77 ja pikkumiehet
Pienipulu, oikein hyväämieltä käynnistelyihin. Toivottavasti tosiaan supparit alkais kalvojen puhkasusta, että pääsisit ilman tippoja ja mahollisimman luomusti siltäosin, mutta saisit kaipaamaasi kivunlievitystä. Ja sitten onnesta soikeana pikku nyyttisi onnellisesti sylkkyyn -vaikka jo tänään ;)!
Vanilja taitaaki olla tänään sektiossa ja oliko joku muuki. Liekköhän Ohtonalleki jo saanu hippusensa?
Pahnu, ihanan kuulosta tuo sun aurinkotanssi, vaikka saattaahan tuota satteellaki tanssahella vaikkei se niin mieltä ylentäskään.
Rinoa, kestojen pesusta senverran, että mie pesen kestovaipat muun pyykin seassa hajusteettomalla ja valkasuaineettomalla pesuaineella. Ite käytän kaikessa pyykissä nestemäistä miniriskiä ja hyvin toimii. Tosin villahousujen pesuun parasta taitaa olla Marseille-saippua tai villapesuaine ja sitten lanoliinitus. Hyvää lanoliinia ainaki voi tilata Ruskovillalta ja sieltähän sitä villapesuainettaki saapi, vaikka tosin semmosta aivan toimivaa, joka toimii villalle ja silkille ym. erityisvaatteille saa monenmerkkisenä tavallisesta marketistaki. Tilasin tuolta Ruskovillalta muuten eilettäin ihania juttuja: vauvalle villa-silkkitumput ja kypärälakin ja lanoliiniaki lisää ja ihastelin moista kohtuuhintasuutta, ku postikuluja tuli verkkopankissa laskun maksettua 3,50¿ koko tilauksesta -aika reilua!
Oma massu on entisellään, eilen kävelin kaks lenkkiä, jotta sais vähän vauhtia, mutta eipä mittään vaikutusta. Aamulla tosin tuntu, että tuo masukki on tulossa kantapää eellä masusta läpi, mutta tais kaveri vaan oikoa jäseniään. Meinaa mulla nämä tunteet olla aika myllerryksessä, eilenillalla oli miehen kanssa semmonen riita, että se sano mulle muka nukkumaan sohvalle lähteissään, että ei tartte herättää sitten MISTÄÄN syystä, taksit kyllä vie sairaalaan tarpeen tullen. Kylläpä itketti ja kävi mielessä jo kaikenlaista, mutta onneksi me sitten kuitenki aamuyön tunteina puhuimma asiat kunnolla läpi ja sovittiin käpinät: tosin ei kai nämä käpinät pelkästään mun tunnemyrskyistä johu, vissiin miehelläki alkaa vähän kinnata tuo anopin kanssa asuminen ku mittään ei tapahu meän vauvarintamalla ja töissäki painaa hommat päälle. No mutta huhhui silti, vois jättää kyllä tämmöset turhat kiristelyt silti väliin. Terkkari soitteli mun eilisen meilin johosta, jossa kaipailin painoarviota ja lupas että huomisaamuna arviois jotain ja pyytäis kolleegansaki mielipijettä. Tosin käski mun soitella ite huolestani äippäpolille, mutta eihän ne sinne ennenaikojaan ota ilman jotain oikiaa syytä. Onneksi sielloli kuiten ihana ihminen puhelimessa, joka puhu kyllä asiaa ja sano, että kyllä sen terkkarin pitäs tietää, että jos on aihetta, niin mie pääsen kyllä äippäpolille, MUTTA sen terkkarin lähetteellä. Juu, tosi ammattimaiselta tuntuu tuo meän neuvola ajottain.............arrrrgh!
Kuulin muuten tuossa yheltä äitiltä ystävästään, joka oli synnyttäny 6kg painavan vauvan (3.lapsensa) alakautta Porvoossa 3vkoa LA:n jälkeen! Se on kuulemma luomuhenkinen sairaala, jossa synnytyksiä ei " suotta" käynnistellä, mutta tuo tuntuu kyllä jo musta kaikkien hengellä leikkimiseltä!!! Oonpa mielessäni siunaillu tuon kuultuani, etten edelleenkään sinne Porvooseen tahtonu mennä synnyttämään vaikka ne meän neuvolasta sinne ois ensisijasesti laittamassaki.
Mutta eipä tässä oikiasti mulla taia olla mitään syytä huoleen. Kun nyt en vaan näissä hormonihöyryissäni ja tunnekuohuissani passittas tuota mummoa täältä mäkeen, se ei varmaan koskaan toipus siitä henkisesti, ku sano pelkäävänsä jo nyt niin kamalasti mun puolesta sen takia mitä tapahtu veljen perheessä. Ei se onneksi sitä aktiivisesti näytä, muuten mie jo hyppisinki pitkin seiniä! Olis muuten veljenvaimolla ja kummitytöllä lauantaina molemmilla synttärit, tosin molemmat on niin matkojen päässä ettei ole toivetta päästä juhliin matkaan, mutta mietin, että sepä olis näppärää, jos meän vauva päättäs syntyäkki nyt 19.4.! *tämon tätä toiveajattelua taas* -mutta minkäs teet ku on tämmönen toiveikas luonne :D!
Winku ihanaa kuulla muuten teän tyytyväisestä murmelineitistä, jonka paino nousee kohinalla -ja äitistä, jonka paino laskee kohinalla :D! Tosin eipä se tosin oikiasti niin riemullista ole jos se oma painoo meinaa liianki kanssa päästä laskemaan, vaikka kuin syö, mutta muisteleppa nyt rauhassa joulunaikaa...
Äiti +jotain nrosarjoja, tosi tylsää, kun tuntuu, ettet sie tätä teän viimostakaan lapsukaista taia päästä luomusti synnyttelemään... mie kyllä koitan myötäelää tunnetta, kun yhen luomusti käynnistyneen synnytyksen kokemus oli ainaki hieno. Mutta jospa vielä kuitenkiiii... onhan tässä vielä aivan hetki aikaa!
Emmis, kiitti hienosta rautainfosta. Oikein aloin itekki mietiskellä, että pitäsköhän sitä jotaki lajia ottaa, kun en mitään rautalisiä ole syöny (niinku en koskaan) nyt. HB oli viimeksi kuitenki pysyny 125:ssä eikä ole ole mitenkään kenkku, mutta jospa ne tosiaan ne varastot on sitten näin raskauen jälkeen minimissä. muistan ite vuotaneeni jälkivuotoa esikoisen jälkeen tosi monta vkoa, en tiiä voinko muistaa vaan niin pileen, mutta olikohan sitä 6vkoa, kun sai side pöksyissä painaltaa menemään? Mites teillä muilla aiemminki synnyttäneillä?
Hyväätuulta ja kaiken kauniin läsnäoloa kaikkien mammojen päivään -ja tietennii niitä supistelutuulia kanssa yhessäkoossa oleville! mutta ei jälkisupistelutuulia synnyttäneille, vaan oikein hyvää ja mahollisimman kivutonta toipumista!
Ihanaa kuulla että " meän toisetki kaksoset" on turvallisesti maailmassa ja synnytys oli menny nuin hienosti! Kovasti voimia teän pikkusen prinssi B:n masututkimuksiin ja pienen leikkauksesta toipumiseen... kyllähän nuin pienoisten leikkaukset riipii kenen tahansa äidinsydäntä, mutta toivottavasti syy vaivoihin löytyy ja saahaan hoidettua niin, että pian leikkaukset ja avanteet vois olla vain muistoja ja alkais normaalimpi arki. Mahtavan kokoset pojat sieki Wilma kyllä jaksoit masussasi kasvattaa, ai että mie täällä nostan henkisesti hattua :D!
Oikein hyvää toipumista koko suurelle perheelle ja kaikkea hyvää!
Hanna
niin siinä sitte kävi, että äitiysloman vietto (ilman vauvaa) jäi kolmeen päivään ja kaikki valmistelut toisin sanoen kesken. :)
maanantaina syntyi meidän perheeseen toinen tyttö rv:lla 39+6 klo 11.05. kokoa neitokaisella oli syntyessä 3440 g ja pituutta 49 cm.
koko sunnuntai-maanantai välisen yön supisteli vähäsen, mutta enemmänkin silleen harjotussupparityyliin. puol 6 heräsin sitte vähän tujumpiin supistuksiin. pysyin kuitenki sängyssä ja heijailin ja hengittelin siinä niitä sitte. mies kysy että lähetäänkö tänään synnyttämään, johon mä että no ei taatusti, ei tää mitään oikeeta vielä ole...
no. aika pian paljastu että kyyyyllä on, ihan sitä itteensä. mies vei sitte esikoisen hoitoon ja tuli takas kotiin pakkailemaan sairaalakassia (haki päiväkotireissulla samalla vähän evästä sinne laukkuun:) ja mä puuskuttelin suppareita, ohjeistin miestä sen laukun kanssa ja luin netistä hesaria, kun en muutakaan keksiny. aamupalaks join mehua, kun en uskaltanu syödä mitään ettei olo vaan pahene. maha oli aivan sekasin (sekä mulla että miehellä, kun raasua jännitti niin kovin), mikä oli kyllä kiva että oli sitte suoli tyhjä. ei tarttenu ainakaan sitä miettiä. ;)
ysin aikaan oltiin sitte sairaalassa. siitä käyrille ja odottelin puolisen tuntia suihkussa ammehuoneen vapautumista ja pääsin sitte sinne. olin sairaalaan tullessa jo 6 cm auki, joten ajattelin että josko kokeilis kärvistellä ilman puudutusta. amme oli ihana! :) todella voin suositella. sieltä kun joutu nousemaan sitte ponnistusvaihetta varten pois niin kivut oli kyllä huimasti kovemmat! jakkaralla sitte ponnistin parilla ponnistuksella ja hirveellä huudolla tytön maailmaan. sattu ihan perkeleesti, mutta ihana oli kun mies oli tukena siinä selän takana ja kätilö oli ihanan rauhallinen ja synnytys oli kuitenki sitte aikas helppo. yhtään tikkiä en onneks saanu. vauva oli mun mekastuksen takia hiukan kärttynen heti synnyttyään, mutta nyt on pienen elämä jo tasaantunut aika laila ja maito maistuu hyvin. :)
jeps. monta muutakin hippusta oli syntyny tässä välillä, onnea!
on tää vaan niin ihanaa. :) t.VadelmaMama ja tytöt
..ihan pikaisesti kun oltiin pudottu jo niin alas.
Kirjoittelen sitten huomenna taas enemmän kunhan neuvolasta kotiudun.
PALJON ONNEA ainakin bea ja lillero!!
Sekä onnenpotku takamuksille käynnistyksiin ja sektioihin lähteville!
äiti-05-08 rv 38+1