Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olet perheestä, joka kasvattaa kaiken ruokansa itse?

Vierailija
14.04.2008 |

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja uskoisin sokerin ja suolan olevan kuitenkin ostoslistalla. Ja suklaan:-)

Vierailija
2/13 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastukset kullakin:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholia voi tehdä ite,

suolaa, sokeria ja mausteita vaikeempi

Pelkkää perunaako ne syövät?

Makaronitkin tekee itse?

Ja joka viljalajiako ne jaksaa viljellä ihan itse?

Tekee rasvankin ite voikirnussa ja juustot?

Ja ihan lihatkin ite teurastaa?

JA villat kerää ja kehrää langoiksi?

Saippuatkin tekee itse ihrasta ja luonnon yrteistä?

Niinhän sitä ennen elettini omavaraistaloudessa, mut kaikki normaalit ihmiset on kyl mieluummin ostaneet kaupasta sitä mitä on voinut sitä mukaa kun kaupan hyllylle on järkevään hintaa alkanut tavaraa ilmestyä sotien jälkeen, sen sijaan et kaiken tekisivät itse.

Vierailija
4/13 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot tulivat maidon ja viljeltyjen tuotteiden myynnistä ja kyl niillä vaan ostivat aina kaikkea kaupasta mieluummin. Se on elämäntapa, eikä siinä oo varaa enää käydä töissä muualla. Eikä nykyisin tolla meiningillä elä, pitää ainakin olla suurtalollinen, ettei tarvi käydä ansiotyössä vielä ja sen lisäksi vielä jos jaksaa harrastaa " omavaraistaloutta" yhä niin melkoinen ego-luomu-hörhö pitää olla.

Vierailija
5/13 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuitenkaan kaikkea. Koko ajan yritetään enemmän ja enemmän kasvattaa. Meillä syödään itse kasvatettua kaninlihaa, perunaa, juureksia,ym. Omista lehmistä otetaan maito ym. Toki osa ruoka-aineista ei ole itse kasvatettua, vaan esimerkiksi itsekalastettua. Kaupasta en osta lihaa enkä eineksiä ym. Osa vaatteista ostetaan kaupasta, mutta itse teen paljon angoranvillasia vaatteita, ovat lämpimiä, ja kun on paljon angoroita kerittävänä, villa menisi muuten hukkaan. Paljon menee aikaa ja on vaivaa, mutta tätä elämäntapaa minä rakastan. Ihana syödä lisäaineettomia ruokia ruosaan pihasta. Osa ruuista ja tavaroista tietysti ostetaan kapasta, mutta mahdollisimman vähän. Meitä pidetään jotenkin hihhuleina, siksi tätä kysyin. Niin, AIVAN KAIKKEA on luultavasti mahdotonta suomessa itselleen kasvattaa.

ap

Vierailija
6/13 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies käy töissä, ja kaneilla tienaamme paljon. Toki niihin menee myös paljon rahaa. Kasvatan siis näyttely-, koti- ja jalostuskaneja.

ap

Vierailija
7/13 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

järjetön määrä vaivaa. Itsekin kasvattelen sitä sun tätä ja meillä on itse asiassa melkoisen iso kasvimaa ja marjastamme ja sienestämme itse paljon. Silti ruokaa joutuu monen sadan euron edestä joka kuukausi kantamaan kaupasta kotiin, että en oikein osaa kuvitella miten isot tilukset pitäisi tällaisella perheellä olla.

Siis oikeastiko on joku tällainen? Kaikki viljat ja kaikki? Ainakin siihen menee niin julmetusti aikaa ja vaivaa, että kyseessä täytyy olla jokin eko-kommuunissa elävä perhe tms. valtavirrasta poikkeava ratkaisu.

Vierailija
8/13 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lähellä asuu ihmisiä jotka metsästävät/kalastavat/kasvattavat jotain muuta kuin te. Vaatteitakin saa varmasti vaihdettua jonkun käsityöihmisen kanssa. Ihan hyvä tapa elää.

Vierailija
9/13 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan muuttamassa omakotitaloon, ja tarkoitus olisi pikkuhiljaa yrittää lisätä omavaraisuutta, alkuun papujen, sipulien, perunan, porkkanan suhteen. Kanojen ottamista olemme miettineet. Muuttamaan pääsemme alkukesästä, eli vasta vuoden päästä kesällä pääsemme panostamaan kunnolla. Nyt tulossa tomaattia, papuja, paprikoita, porkkanoita, yrttejä, kesäkurpitsoja yms, suht pienessä mittakaavassa.

Olisi kiva kuulla vähän enemmänkin. Nytkin rivarissa asuessamme olemme olleet talven yli omavaraisia marjoista (mökiltä ja metsästä), sieneistä ja jossain määrin kalasta.

Yksi syy kaupungista maalle muuttoomme aikoinaan oli tuo että saamme kunnon tilukset missä viljellä itse paljon kaikkea. Kohta tuo toteutuu :)

Itse nostan hattua ja arvosta tuollaista todella korkealle. Tässä kulutushysterian valtaamassa maassa on hienoa että on myös ihmisiä jotka kovalla työllään jaksavat yrittää elää omanlaistaan elämää.

Vierailija
10/13 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo lienee mun miehen haaveena. meillä on/on ollut kyyttöjä, lihanautoja, lampaita, kanoja, viljaa ja ja kasviksia viljellään pellossa. viljasta tehdään jauhot. viljoja viljelyssä muita kotimaisia viljoja paitsi ei tällä hetkellä kauraa hukkakauraongelman takia. käytännössä monen eri viljan viljely lisää työtä, koska kuivuri ja puimuri pitää puhdistaa aina viljalajin vaihdon jälkeen. pääsisi helpommalla jos ei olisi niin montaa lajiketta. mies teurastaa eläimet itse tai sitten kotiin tulee teurastaja, joka osaa myös paloitella lihan paremmin ja nopeammin kuin mieheni. taitamaton teurastaja voi pilata lihaa, kun ei osaa leikata paloja oikein. eläimiä ei ole montaa vaan kutakin vaan muutama kappale. käytännössä omavaraisuus ei toteudu täysin, esim. maito on ostettu kaupasta, koska vaatisi säännölliset lypsyt ja hyvän maitohygienian (nopea jäähdytys jne.). Käytännössä helpompaa, kun ei muutamaa kyyttölehmää lypsä, koska silloin voimme viikonlopuksi lähteä jonnekin ja eläimet osaa hoitaa kuka tahansa vähänkin eläimistä tietävä. Eikä lypsylle tarvitse mennä sillä kellonlyömällä. Kunnan lomittajaa ei saa pienelle määrälle eläimiä. Ennen meidän lehmiä tilalla on ollut lehmiä viimeksi 60-luvulla eli ajanmukaisia maidonkäsittelylaitteita ei ole. Mies tosin haaveilee sellaisesta käsikäyttöisestä lypsylaitteesta. :)

Vesi tulee omasta kaivosta (ei asuta kunnallistekniikan alueella eikä olla siitä riippuvaisia). Talo lämpenee kattilalla, johon laitetaan polttopuuta. Myös käyttövesi lämpenee polttopuilla eli ei ole sähkövaraajia tms. lämmittämässä vettä. Sähköä tarvitaan valaisuun, tietokoneeseen jne. Ja ihan piuhaa myöten meille sähkö tulee eli ei mitään generaattorisysteemeitä :)

Mieheni idealisti, joka hyväksyy sen, ettei homma toteudu täysin, mutta omavaraisuuteen voi aina pyrkiä. haaveilee esim. että oman tilan rypsistä saisi polttoöljyn tilan traktoreihin sekä viljankuivuriin, joka kuluttaa valtavasti kallista polttoöljyä vuosittain sen lyhyen aikaa kun viljaa kuivataan.

Mieheni on kätevä käsistään, ja tekee mielellään itse jos mahdollista puu- metalli- ym työt. ja kehittelee mielellään uusia apuvälineitä maatöiden tekoon. suunnitteli ja toteutti myös traktorin perässä vedettävän äkeen, jolla maata muokataan. tiedä tuliko kaupasta ostettua edullisemmaksi, koska rauta maksaa, mutta pääasia oli se, että sai tehdä itse.

miehelläni ei ole isot tulot, mutta ei isot menotkaan, niin se ei ole pulma.

itse en ole vastaavanlainen idealisti. mutta ei minua haittaa mieheni idealismi. ja eläimiä hoidan mielelläni, koska niistä pidän. ja maalla asuminenkin on minulle ihan ok. käyn tilan ulkopuolella töissä, niin minulla muutakin elämää kuin kotijutut. mieheni pääasiassa töissä tilalla, mutta tekee satunnaisesti töitä tilan ulkopuolella. tilan ulkopuolelta mieheni saa tuntia kohden huomattavasti enemmän liksaa, mutta ne työt ei motivoi häntä, kun ne eivät ole osa tuota idealismia. mutta rahakin motivoi sen verran, että tekee niitä hommia aina joskus. eiköhän meillä liene elämä melko mallillaan tältä osin.

M

Vierailija
11/13 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä noiden maiden pinta-aloista niinkään. Meillä on monta erikooista kasvimaata, ja perunapeltojakin on kaksi. Sisälläkin voi tosiaan kasvattaa yrttejä ym. jos pihalla on ahdasta. Me emme siis itse kasvata viljoja, vaan vanhempani, jotka asuvat naapurissa (kilometrin päässä) kasvattavat, ja käytämme heidän pellostaan peräisin olevaa viljaa. Kaikki leivät ym. teen itse. Tämä on oikeesti tosi kiva tapa elää, voi kasvattaa niin paljon, kun vaan ehtii ja jaksaa. Minä tosiaan en muutenkaan kävisi töissä, koska kanit vievät niin paljon aikaa. (kaikkien ruokkiminen ym. vie päivässä n 6 tuntia) Ja musta on ihana olla lasten kanssa kotona. Lapset eivät töllää sisällä telkkaria (vaikka sellainenkin meillä on) vaan puuhaavat minun kanssa pihalla, heistäkin on paljon apua vaikka vielä pieniä ovatkin. En siis pakota enkä edes pyydä lapsia avuksi, mutta tykkäävät touhuta eläinten ja viljelysten parissa.

ap

Vierailija
12/13 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin arvostan kovasti.

Vierailija
13/13 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miestä ei kiinnosta nää kasvatusjutut yhtä paljon kun mua, mutta hyvin on silti mukana. Tosin meillä onkin se järjestely, että minä hoidan nämä jutut, ja mies käy palkkatöissä, joten eihän häntä niin tarvi kiinnostaakaan.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan