**TAMMIMAMMAT ja mukulat vk 16**
Uutta viikkoa taas. olkaatten hyvät!
Edellisen viikon jutut: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=73&m=12857441&p=1&tmo…
Mies tuli kotiin silloin kun pitikin. Pojat olivatkin sitten viikonlopun paljon vauhdikkaampia kuin nuo mun yh-päivät. Riehaantuivatkohan isän kotiintulosta vai olivatko kiltisti äidin mieliksi vai ovatkohan vaan muulloinkin levottomampia kun ei ole koulua?? Tosin luulisi kyllä, että koulupäivät ovat levottomampia kun ovat silloin väsyneempiä.
Lemmikkejä meillä on vain akvaarioissa. Eivät hyökkäile vauvan kimppuun, mutta harmikseni tyttökään ei ainakaan vielä viihdy kaloja katselemassa.
Frimmy: Luulis, että sulla on joku lihas totaalisen jumissa jonkun jännittyneen imettämis- tai lapsenkantoasennon takia. On aika yleistä. Mä luulin, että olen onnistunut imettämään rennossa asennossa imetystyynyn kanssa, mutta eilen kun mies vähän hieroi mun hartioita, niin huomasi hyvin, että siellä on kunnon jumitukset taas. Hyvä se on kuitenkin käydä fysioterapeutilla.
Kaura: Se, valuuko imettäessä toisesta rinnasta maitoa, on tosi yksilöllistä. Toisilla valuu aina, toisilla ei ikinä. Mä en tarvi yöllä liivejä, maidonkerääjää en ole tarvinnut koskaan. Maitoa tulee silti ihan hyvin. Ei rintojen tarvi valua tai olla pakkautuneita tai kipeitä, voi maitoa silti tulla hyvinkin riittävästi. Mä en ole aina ihan varma siitä imetyksen edullisuudesta siksi, että mä syön kuin hevonen koko ajan... ;)
Yksikätisenä taas, joten toiste lisää...
Strutsi ja neiti
Kommentit (47)
Muhvi, kiva kuulla teistä!!!! Minäkin olen 37v ja Strutsi vuoden vanhempi, joten et ole ainut " vanhus" =D Jos sulla on vauvakuume, äkkiä uutta alulle, vielä ehtii!
Sainpas voimia eilisestä treffaamisesta. On ihan erilaista kirjoittaa nyt kun tietää ihmisten kasvoja/ääniä jne. esim.Magdalenasta tosiaan huomaa puheesta että on tampereen likkoja=)
Tänään on perhekahvila-päivä eli sosiaalinen mammailu sen kun jatkuu.
Vieno otti rytmistä taas kii ja nukkui 21.30-07 ja nyt tuhisee jo partsilla.
sammermanni ja vieno
Olihan kiva tosiaan nähdä Tammimammoja livenä. Ihan uudella tavalla näitä juttuja taas kirjoittelee ja lukee(!!). Kivoja naisia kaikki ja suloisia vauvoja. Tervetuloa vain loputkin seuraaville treffeille.
Ja kyllä sillä Strutsilla on siellä vaunuissa oikea vauva eikä baby born, mä näin sen, ihan hereillä ;) Oikein söötti tyttö.
Ikäkeskusteluun sen verran, että onhan noita vuosirenkaita kertynyt minullekin, jos nimimerkistä osaatte laskea... eli 36 tuli joulukuussa mittariin.
Meillä meni eilinen kaikesta reissaamisesta (olimme aamupäivän eilen vielä kerhossakin) huolimatta ihan hyvin. Isompi poika sammui ysin jälkeen ja pienempi noin 23. Yöllä ruokailtiin kaksi kertaa ja aamuyöstä alkoi taas ilmavaivat.
Isompi poika sanoi eilisiltä treffeiltä lähtiessä että kyllä hän sitten pitää vauvoista, ne ovat niin suloisia. Haluaisi meillekin lisää niitä. Huh.
Tsemppiä kaikille vatsa- ym. taudeista kärsiville. Kurjia juttuja ainakin jos pienimpien kohdalle osuu. Ja jos itsekin on kipeänä niin siitä on riemu kaukana.
Meillä mies on tänään kotona, joten taitaa olla minulla siivouspäivä. Huomenna tulee vieraita, joten pieni pakko. Kaupassa jo käytiinkin. Ostin muuten sellaisen purulelun kun tuo pienokainen järsii kohta kätensä auki. Eilisillan ja tämän aamun rystyset olleet taas kovilla. Pistin sen jääkaappiin viilentymään, saa nähdä mitä tykkää kun päikkäreiltä herättyään sen saa.
Jaahas, vessat pöntönkuurauksineen odottelee. Tympeää.
ipu ja Sisu
Olipas täällä taas mielenkiintoisia keskusteluita. Minulla ollut virtaa aivan liikaakin ja olen kolunnut vaatehuoneen ja kaappien kimpussa, ommellut kaikennäköistä mitä mieleen tulee ym. No eihän siinä sitten jouda koneella istumaan. Saati kirjoittelemaan.
Jopa jääkiekosta olitte puhuneet, täällä taas pohjoisen tyttönä on yks kärppäfani!!
Lemmikeistä: Meillä on vuoden vanha suomen pystykorva tuolla ulkona ja vanhin tyttö sai viime kesänä kummitätiltään kääpiökanin, joka pidetään myös ulkona. Hyvin meni ensimmäinen talvikin ulkona, tai autotallissa se talvella on ja kesät sitten ulkona.
Minulla valuu aina toisesta rinnasta maitoa kun imetän, joten joudun pitämään yölläkin liivejä lähes niin kauan kuin aion imettää.
Kiinteitä aloittelen ehkä joskus 4-5 kk välillä, riippuu tietysti nouseeko tytön paino tarpeeksi. Tähän asti maitoa on ainakin riittänyt kiitettävästi.
Helmin paino olikin noussut viime kuussa yli kilon. Helmi painoi 2 kk neuvolassa 4,5 kg. Varmaan joukon pienimpiä vauveleita. Kohtahan tuo on taas neuvola ja päästään puntarille.
Vikli80: meillä on kans ollut noita poimuhautumia. Jopa kainalot olivat tässä yks päivä aivan hautuneet. En ole ikinä laittanut sinkkirasvaa kaulaan, meillä käytetään vain pottujauhoja. Niillä poimu kuivaa äkkiä ja paranee. Yksi jippo jonka juuri eilen kekkasin. Huomasin että Helmin kaula oli taas punainen, puhdistin sen ja kun tyttö kelli hyvästi pää taakse päin kallellaan, puhaltelin kaulaan kun näytti vähän märältä vieläkin. Ei tarvinut puhallella edes viittä minuuttia niin kaula oli kuiva ja nyt katsoin niin oli parantunut. Eli ilmakylvytkin auttavat näköjään tosi pian.
Helmi on alkanut nukkumaan koko yön!! Nukahtaa joskus puoli 12 aikaan ja nukkuu 7 asti. Sitten nostan tytön viereen tissille ja Helmi nukkuu vielä 9 asti. Päiväunet eivät taas onnistu kuin ulkona ja nyt on niin hankalat ilmat. JOs aurinko paistaa niin heti tulee hiki. En kyllä tahdo löytää yhtään sopivaa vaatekertaa. Toisena päivänä on 2 astetta lämmintä ja tänään oli sitten 8 kun aurinko alkoi paistamaan.
Onko magdaleenalla jo helpottunut elämän meno pikkuisen kans? Olen murehtinut sinua joskus tuolla vaatehuoneen uumenissa...;-)
Ja muillakin joilla oli massuvaivoja.
NEiti kutsuu... Palaan taas kun joudan!
Oikein aurinkoisia päiviä nassuille ja äideille!!
Iuiu ja Helmi
Moi!
Tervetuloa uudet ja harvemmin kirjoittelevat!
Pitäis olla jo menossa, mutta täällä vielä, kun pesukone linkoaa viimeisiä pyörähdyksiä.
Meillä ei olla vielä aloitettu kiinteitä, mutta 3kk neuvolasta " annettiin lupa" , että saa aloittaa heti kun siltä tuntuu. Luultavasti aloitetaan bataatilla, kun se sopi esikoisellekin paremmin kuin porkkana tai peruna.
Miukkis kaipasi neuvoja tuttipullon käyttöön. Saattaa olla, ettei teidän vauveli huoli minkäänlaista tuttipulloa. Nokkamukiakin voi kokeilla tai hörppyytysmukia. Itse koin tuon hörppyyttämisen tosi hankalaksi esikoisen kanssa, nyt ei onneksi tarvitse yrittää muuta kuin tuttipulloa.
Frimmy, toivottavasti saat avun fysioterapiasta! Ostin yhdiltä messuilta Kipukoukun, jota mainostetaan kuulemma ihan jossain radiossakin. Yks fysioterapeuttikin kehui sitä mun äidille. Mulla on jumituskohta lapaluun alla. Kun se äityy pahaksi, niin tulee ihan oksennus. Kipukoukku on vaikuttanut hyvältä (vasta pari kertaa testannu). Se on sellanen puinen kapistus. Siitä löytyy infoa googlettamalla.
Meillä ei ole lemmikkieläimiä, eikä tule. Mä oon allerginen koirille ja mies kissoille. Kaloja oli lapsuudenkodissa ja niissä on liikaa huolehtimista.
Meidän poju kuolaa aivan kamalasti! Aiemminkin kuolannut paljon, mutta nyt se on jotain ihan käsittämätöntä. Lattialla vaan läiskähtää, kun kuola tippuu suusta.
Meillä oli 3kk neuvola. Kaikki oli hyvin, paino 5,8kg ja pituus 59cm. 4cm lyhyempi kuin esikoinen tuossa iässä, joten tuntuu tosi pieneltä vielä. Nlatäti sanoi, että pojalla on 5kk ikäisen elkeet, kun on jämäkkä pakkaus. Haluaisi vaan istua tai seistä!
Ollaankin jo käytetty Bumboa, eli sitä vauvojen " nojatuolia" , mitä voi käyttää jo ennen kuin voi normaalisti istuttaa. Hyvä kun muistutitte hyppykiikkua. Sekin pitää kyllä kaivaa jostain esikoisen jäljiltä!
Meillä on paivat ihan kammoja, kun poika nukkuu ne noin 14h yöunet. Unta ei siis riitä päivälle. Väsy on, muttei osaa nukkua. En saa hetken rauhaa... Noo, toivottavasti on vaan vaihe. Täytyy alkaa kiinnittää huomiota siihen, että vauva ei nukkuisi liian pitkiä yöunia. Aiemmin naureskelin kaverin 1-vuotiaalle, joka jouduttiin herättään päivällä yhdeltätoista yöunilta, kun koisaisi vaikka kuinka pitkään ilman herätystä. No, nyt meidän poju nukkuu kymmeneen, eikä ehditä mihkään ennen lounasaikaa! No, tuo 1v menee kyllä nukkumaan vasta joskus k.23, kun meidän tapaus menee viimestään seiskalta.
Nyt mentävä!
Justus ja poju 14.1.
Teillä on ollut tapaamiset ja kaikki, onpa kiva.
Minä sain siis Pessi pojan 26.1.08. ja tämä syntyi normaalisti alateitse yhdellä ponnistuksella :)
Poika on nyt 2,5 kk ja kiire on näköjään lähteä liikkeelle. kannatteli päätänsä jo 2 viikon ikäisenä. Nyt kääntyy melkein selältä vatsalle, käsi ottaa vielä vähän kiinni. Äiti ja isä kyllä haluaisi että tuo ei kauhean aikasin lähtisi liikkeelle, mutta pahalta näyttää!!!
Nukkumaan mennään 20.00 ja aamulla herätään 08.00. Pessi syö 1-2 kertaa yössä. Tissimaidolla ollaan tähän asti pärjätty mutta ajattelin tossa 3kk iässä aloittaa kiinteät, sillä poika olisi jo täysin kiinnostunut maistelemaan. Pituutta 2kk neuvolassa 60cm ja painoa 5,7kg. Me aloitettiin vauva-uinti jo 2kk iässä, mutta sukeltelemaan päästään vasta 3kk iässä.
Pessi on super kiltti ja aurinkoinen vauva, mutta esikoinen on todellinen ongelma. todella mustasukkainen ja vaatii kauheasti huomiota. Esikoinen on 2 vuotta eli uhmakin vielä lisäksi päällä. Lyö Pessiä kun silmä välttää ja roikkuu puntissa kun imetän. Päivät jolloin mes on työssä (24h) on kyllä todella raskaita.
Urheilemaan olen päässyt 4-5 kertaa viikossa. Kiloja raskausaikana kertyi 25 joista 15kiloa jäi pudotettavaksi synnytyksen jälkeen. Nyt jäljellä on " enää" 7 kiloa. Omat vaatteet ei vieläkään mahdu päälle, mutta ehkä joskus... :)
jaahas, vauva heräsi päikkäreiltä. Palaan myöhemmin.
t Milla ja poika 2,5kk
Mukavaa oli treffeillä! Toki otetaan uusiksi taas.
Meillä ei vielä ole naurettu ääneen. Ilmeisesti elämä tässä perheessä ei ole kovin hauskaa.
Allulla on hurjia huolenaiheita. Mä pelkään koulupäivissä eniten kiusaamista ja tapaturmia, ei tarvi kuitenkaan mitä vakavia tauteja pelätä. Toivottavasti Allun perheestä pysyy dengue kaukana!
Mantelihammas: Eikös tapaaminen ole hyvä olla päikkäriaikaan, jotta mammat saa rauhassa ryystää kahvetta ja lihottaa itseään pullalla? Vatsataudit ei tosiaan ole kivaa. :( Onneksi teillä jo takanapäin.
Pachira: Tervetuloa joukkoon! Ei ihme, että pienten taudit pelottaa. Olet kokenut sen, mitä minä eniten pelkään eli oman lapsen menettämisen. :( Itselläkin on sydän syrjällään, kun pienet sairastaa. Itsestäni sen verran, että mulla on kolme poikaa (97, 99, 02) ja tyttövauva.
Miukkis: Pajunkukka ja Ipu voi todistaa, että se nukke osaa avata silmät ja vähän itkaistakin. :) Jaa, Ipu jo ehtikin sitä todistelemaan.
Pore: Et varmaan itsekään tykkäisi syödä pelkkää suolatonta perunaa - edes maidolla höystettynä. Mä olen aloittanut pojilla suoraan peruna-porkkanalla, kaveri aloitti kukkakaalilla. Vähän makeampi kelpaa paremmin.
Ipu: Hih, siitä vaan uutta vauvaa sitten. :) Meillä tuo 6v totesi tytölle liian pieneksi jäänyttä pukua näyttäessäni, että se sopii sitten sille seuraavalle vauvalle...
Kiva kun Iuiu' kin taas kävi! :)
Ostin vielä yhden tutin tänään eli sen luonnonkumisen NUKin. Ei ainakaan vielä kelvannut. :( c c ,måkjrpp0ooikjjglb.köbvgkrr Ei, en ole seonnut. Äskeinen " teksti" on terveisiä tytöltä. Nyt sillä menee hermo, joten...
Strutsi ja neiti
Mukavaa oli treffeillä! Toki otetaan uusiksi taas.
Meillä ei vielä ole naurettu ääneen. Ilmeisesti elämä tässä perheessä ei ole kovin hauskaa.
Allulla on hurjia huolenaiheita. Mä pelkään koulupäivissä eniten kiusaamista ja tapaturmia, ei tarvi kuitenkaan mitä vakavia tauteja pelätä. Toivottavasti Allun perheestä pysyy dengue kaukana!
Mantelihammas: Eikös tapaaminen ole hyvä olla päikkäriaikaan, jotta mammat saa rauhassa ryystää kahvetta ja lihottaa itseään pullalla? Vatsataudit ei tosiaan ole kivaa. :( Onneksi teillä jo takanapäin.
Pachira: Tervetuloa joukkoon! Ei ihme, että pienten taudit pelottaa. Olet kokenut sen, mitä minä eniten pelkään eli oman lapsen menettämisen. :( Itselläkin on sydän syrjällään, kun pienet sairastaa. Itsestäni sen verran, että mulla on kolme poikaa (97, 99, 02) ja tyttövauva.
Miukkis: Pajunkukka ja Ipu voi todistaa, että se nukke osaa avata silmät ja vähän itkaistakin. :) Jaa, Ipu jo ehtikin sitä todistelemaan.
Pore: Et varmaan itsekään tykkäisi syödä pelkkää suolatonta perunaa - edes maidolla höystettynä. Mä olen aloittanut pojilla suoraan peruna-porkkanalla, kaveri aloitti kukkakaalilla. Vähän makeampi kelpaa paremmin.
Ipu: Hih, siitä vaan uutta vauvaa sitten. :) Meillä tuo 6v totesi tytölle liian pieneksi jäänyttä pukua näyttäessäni, että se sopii sitten sille seuraavalle vauvalle...
Kiva kun Iuiu' kin taas kävi! :)
Ostin vielä yhden tutin tänään eli sen luonnonkumisen NUKin. Ei ainakaan vielä kelvannut. :( c c ,måkjrpp0ooikjjglb.köbvgkrr Ei, en ole seonnut. Äskeinen " teksti" on terveisiä tytöltä. Nyt sillä menee hermo, joten...
Strutsi ja neiti
Ensimmäinen kerta kun kävi näin. Sorry tuplat. Lähetyssivu jää usein jumiin, mutta tällä kertaa se näemmä lähtikin...
Moi Mammerot :)
Jäi treffit väliin, harmi Tyttö ja mies sairastuivat myös vatsatautiin. Miehellä oli myös kuumetta. Tytöllä on vain maha kamalan kipeä ja hän on oksentanut muutaman kerran. Uskomatonta härdelliä, olen ollut ihan poikki.
Huomenna pitäisi mennä järjestämään vanhan tätini kotisairaanhoitoa, hänellä on altzheimer. Tytön kummisetä on luvannut tulla hoitamaan lapsia.
Strutsi: Mantelihammas tarkoittaa varmaan, että hänen isommalla lapsella on päikkäriaika.
Tervetuloa myös uusvanhat, kiva kuulla teistä pitkästä aikaa.
Miukkis: Tuttipulloa voisi tarjota miehesi, varmasti ensin on huutoa. Itse tyrkkään tutin Olavin suuhun illalla tissin jälkeen. Sitten kun hän melkein nukahtaa. Myös nukahtamishuudon kestettyä vähän aikaa, tuttu taas kelpaa. Käytössä on Ainun isompi ensitutti yli 6kk.
Allu: Toivottavasti lapsesi pysyvät terveinä ja kuumetauti poissa.
Täytyy mennä katsomaan lastenklinikasta ohjelmaa. Esikoinen oli siellä teho-osastolla, kun syntyi.
Voikaa hyvin!
T. Ametisti ja Olavi 3kk (nukkuu jo)
Meillä vauva onneksi taitaa selvitä tästä flunssakierroksesta pikku nuhalla, huh huh(täytyy koputtaa puuta). 2v:llä enää kova nuha ja pikkuisen köhii, mutta mies ja meidän mummikin ovat sairastuneet.
Mulla on hermot aivan loppu tuon meidän 5v:n kanssa. Mikään ei saa mua niin raivostumaan, kun ruokapöydässä vinkuminen ja venyminen. Alkaa nimittäin olla jokapäiväistä tuo riitely herran syömisestä (muutenkin on niin luuviulu, että kaikki luut paistaa. Tuntuu, että kaikki mahdolliset keinot on käytetty. Keskusteltu on nätisti ja ei niin nätisti, pöydästä poistettu, pelikieltoa ja jopa sanasol kuuria. No, jospä tämäkin olisi vain vaihe elämässä...
Meillä tuolle 2 v:lle ei kelvannut mikään tutti, ostin nimittäin erinäisen määrän erilaisia, mutta kun ei kelpaa niin ei kelpaa. Nyt näyttäisi, että tämä pieni mieskin on samaa kalpieria kuin isovelikin. 2v.lle sentään kelpasi pullo, niin hyvin että nyt taistellaan sen vieroituksen kanssa sitten. Niklas ei huoli pulloakaan, olen taas ostanut monta eri merkkiä ja silikonisia sekä luonnonkumisia tutteja, eikä kelpaa. Pulloa on yrittänyt antaa mies, mummi ja kummikin. Eipä auta kun kuljettaa kullanmurua mukana, hän kun syö 2-3h välein. Nyt on kuitenkin mennyt 2 yötä kahdella syötöllä, aivan luxusta.
Vaikka tämän revohkan pyörittäminen on välillä todella uuvuttavaa on mullakin pieni vauvakuume nostellut päätään. Mies on kyllä eri mieltä asiasta.
Olisi mukavaa, jos voitaisiin järkätä tälle pohjoisen(oulun alue) porukallekin oma tapaaminen, meiltä kun on hieman liikaa matkaa tuonne pk-seudun tapaamisiin.
Jahas koiruudet pyytelee ulos, täytyy viedä ne pihalle.
pachira ja niklas
Päätin nyt minäkin ruveta kirjoittelemaan tänne, oon taustaillut odotusajasta lähtien ja silloin taisin kirjoittaa muutaman rivinki.. Meidän poika, tapio syntyi 19.1, ja on oikein jämäkkä ukkeli! =) meillä nukutaan tosi hyvin, yöt 20.00-7.00. Yksi syöttö vain välissä! Täällä on moni muukin kertonut uhmaikäisestä lapsesta, meidän tyttö(kesällä täyttää 3v.) on todella uhmakas tällä hetkellä.. Mitään ei uskota, kaikki täytyy tehdä itse yms..
oompah ja tapsa
Anteeksi tekstini ulkoasu, kirjoitan tänne puhelimen kautta ja tästä puhelimen näytöstä loppuu tila, kun tätä kirjoittaa.. Viel piti sanoa, että me ollaan kainuusta ja varmaan kesällä tullaan ouluun päin, niin minä ainakin voisin tulla silloin tapaamiseen! =)
taisi olla muitakin oulusta päin kuin Pachira?
Nyt kyllä rupeen unille, mukavaa viikonloppua kaikille!
oompah taasen..
Ja tottakai muistakin hiljaiseloa viettäneistä :)
Mulla on tosiaan Ouluun n. 130km, että voisin sanoa siltä suunnalta olevani ;) jos tapaamista pukkaa, niin voisin itsekin harkita sinne lähtemistä!
Meinaa hermo mennä kun noita vakuutuslaskuja pukkaa taas tuutin täydeltä. Oikein pistää miettimään että onko kaikki ihan tarpeellista... Meillä vaihdettiin marraskuussa vakuutukset Ifistä Tapiolaan ja huhheijaa miten on ollut hankaluuksia!! Nytkin pukkaa sitten 1/4 ja 2/4 vakuutuslaskut yhtäaikaa maksettaviksi, molemmissa eräpäivä 5.5. Että saas nähdä riittääkö roposet... Vakavasti harkitaan, vaihdetaanko takaisin Ifiin...
Harrastaako teidän kenenkään miehet mitään " kilpaurheilua" , moottoriajoneuvoilla tai ilman? Jos, niin millaista on arki? Mun ukko meinaa alkaa ajamaan radalla kilpaa ens kesänä moottoripyörällä, ja mua vähän jänskättää että paljonko tuo kiristää suhteen ilmapiiriä. Hyvähän se toisaalta näin on että mä oon kotona tytön kans, eri homma olis varmaan, jos olisin töissä... Mutta meinaa kyllä jänskättää.
Meidän tyttö nukkui ihan ihme pitkät unet viime yönä; nukahti klo 21, heräs tissille kerran klo 3.40 ja ylös noustiin 7.50. Huimaa. Nyt on päikkäreillä, nukahti kymmeneltä. Ihan kiva... Mutta tottakai nyt kun tuun tänne hehkuttamaan, niin menee taas kuukausi, ennen kuin vastava onni sattuu kohdalle :D
Jeespoks. Ei muuta kuin aurinkoista perjantaita!!!
Tolleroinen ja Silja 3.2.
Ametisti: Hih, mulla on nuo isommat jo ohi päiväuni-iästä. Enhän mä enää muistanut, että muutkin kuin vauvat nukkuu päikkäreitä. Vähänkö olen dementoitunut. :D
Tyttö nukkuu ulkona. Kakkonen on katsomassa vesiliskoja, esikoinen ja kolmonen tekevät toisilleen tehtäviä paperille. Mun pitäisi siivota, mutta jostain syystä netti houkutteli enemmän. ;)
Ei se viideskään tuttimalli ole kelvannut. Toisaalta, kun ei peukkukaan näytä menevän suuhun, niin hyvä vaan. Mä vaan en jaksaisi toimia itse tuttina puolta yötä. Onneksi voin lohduttautua sillä ajatuksella, että tämä on (taas) viimeinen vauva eikä tätä tissittelyä ikuisesti kestä.
Neiti on pari viikko sitten löytänyt parhaan ystävänsä, jolle tänäänkin kujerreltiin intona. Kaveriin tutustutaan yleensä peppupesun jälkeen. Löytyy nimittäin peilistä se kaveri. Ihana katsoa, kun oikein silmät loistaen ihailee ystäväänsä.
Jaahans, vaunut heiluvat siihen malliin, että taitaa huuto alkaa kohta... Vältyn siis siivoamiselta. ;)
Strutsi ja neiti 31.1.
Moi!
En nyt saa päähäni kuka harmitteli sitä, kun ei mahdu vauvauintiryhmään nyt keväällä. Mutta toivottavasti huomaat tämän viestin muuten!
Elikkäs vauvauintia tai siis sitä sukellusrefleksiä voi kuivaharjoitella kotona. Kannattaa kysyä neuvoa vauvauintia järjestäviltä tai koittaa löytää tarkempaa tietoa netistä, tms. Vauvaa voi siis kannuttaa (toiv. muistan termin oikein, meidän vauvauinnista kun on aikaa jo vajaa 3v) kotona. Eli suhkulla lasten ämpärillä vaan vettä niskaan (jäljempänä tarkempi kuvaus). Tuolla tavalla testataan se refleksi vauvauinnissakin. Onneksi refleksi pitäis olla olemassa vielä 9kk iässäkin, vaikkakin tosiaan alkaa heiketä jo 7kk iässä. Kannutusta suostellaan tekemään kotonakin, jos on pidempi tauko vauvauinnista (joulu- tai kesäloma tai muuten vain joutuu olemaan pois kauemmin kuin sen norm. viikon).
Koitan tässä selittää miten tuo " kannuttaminen" menee, mutta tarkista se vielä jostain.
Kannutus aloitetaan sillä, että vauvalle kerrotaan, että nyt sukelletaan. Vesisuihku (tms.) viedään vauvan päähän takakautta, ensin niska, sitten päälaki ja sitten kasvot. Samalla lasketaan kolmeen (niska on yksi, päälaki kaksi ja kolmannella sukelletaan/kastellaan kasvot). Kyllä sen sit huomaa, jos refleksiä ei ole olemassa tai vauva ei siitä pidä.
Harmi, kun ette päässeet vauvauintiin. Mutta toivottavasti otit toisesta vinkistä vaarin ja ajatte sinne Äänekoskelle uimaan!
Me joudutaan olosuhteisen pakosta odottamaan syksyyn vauvauintia. Kun nyt vaan itse muistais pitää yllä tuota sukellusrefleksiä siihen asti... Uimassa kyllä ajateltiin alkaa käymään säännöllisen epäsäännöllisesti jo nyt keväällä, koko perheen voimin. Saattaa käydä niinkin, että jos rakentaminen on vielä syksyllä pahasti kesken, niin ei mennäkään ohjattuun vauvauintiin, kun tulis turhan kalliiksi jos jäisi monta kertaa välistä.
Suosittelen kuitenkin vauvauintia ihan jokaiselle! Se on koko perheen ihana harrastus. Monessa paikassa järjestetään sisarryhmiäkin, jolloin vanhemmatkin lapset pääsee mukaan.
Meillä poju huutaa paljon päivisin. Aluksi epäilin ties mitä, mutta nyt olen päätynyt siihen, että hän huutaa sekä syliä että väsymystä (kun ei osaa päivisin nukkua). Harvoin on sellasta kipuitkua. Tekis myös mieli aloittaa kiinteät, kun kerta ollaan jo kokonaan pulloruokinnassa. Mutta toisaalta, ekan kanssa kiinteiden aloitus oli niiiin jännää, että oli itse ihan täpinöissään kun sen aloitti. Nyt ei millään jaksais aloittaa soseiden tekoa. Teen ne kuitenkin mieluummin itse kuin ostan.
Mukavaa viikonloppua!
Justus ja poju 9.4.
Hehee, tosiaan tarkoitin siis isompaa lasta :). Joskus kyllä hänetkin saattaa rattaisiin saada vielä nukkumaan, mutta tuskin ainakaan missään kaupungin melskeessä :). Pitäisi tarkemmin kirjoittaa että 2.v tjnt, tulee ajateltua että kyllähän kaikki jo muistaa ja tuntee (ai narsistiko oon).
Eli isompi lapsi on mulla tyttö ja vauva on poika :).
Huvittavaa sinälläänkin että mä itse olen niin dementoitunut etten välillä muista muiden juttuja yhtään. Tietysti jotkut jutut on jääneet pitkältäkin ajalta mieleen: Sammermanin muistan kun koimme samat " kauhunhetket" neuvolalääkärillä ja asuimme aiemmin tässä lähekkäin.
Antakaatten siis anteeksi ainainen törttöilyni, olen muutenkin tämmöinen taiteilijasieluinen tuulellakäypä huithapeli.
No niin, muita juttuja jo sitten..
Käytiin eilen neuvolassa ja Kosmo loukkaantui niinmaan perusteellisesti rokotuksesta, vasta äidin tissi toinnutti järkytyksestä. Illalla huusi, ja laitoimme suosiolla supon. Yö nukuttiinkin hyvin, kunnes taas se ihmeellinen kello viiden nyhrääminen alkoi.
Aina välillä poika jatkaa viiden syötön jälkeen unia normaalisti, ja välillä siitä lähtien alkaa hirveä ininä ja äninä. Mikäköhän lie?
Mekin aloitamme vauvauinnin sunnuntaina! Menemme siis sellaiseen sisarusryhmään jossa koko perhe voi sitten olla yhdessä.
Esikoisenkin kanssa olimme vauvauinnissa ja siitä on tykätty meillä kovasti! Odotan innolla!!!!!!!
Tänään oli muuten jotenkin uskomattoman ihana päivä, johtui suurelta osin hyvin nukutusta yöstä, saimme edellisyönä vauvan kanssa koko sängyn sillä mies nukahti 2.v:n sänkyyn. Minäkin menin jo yhdeksältä nukkumaan ja aamulla oli mahtava olo! Tuntui että meillä on maailman ihanimmat lapset ja kaikki niin hyvin kun ollaan terveitä.
Dementiasta huolimatta muistan sinut oompah! Kiva että palasit keskuuteemme!
Nyt tämä suklaahammas voisi hiipiä jo makuukammarin puolelle jottei känkkäränkkä tule meille kylään huomenna.
Kaikille aurinkoista ja ihanaa viikonloppua toivottelee
Mantelihammas ja Pikkuli 4.1
Ihana ilma! olin 1v:n kanssa toista tuntia puistossa kun Vieno kuorsas hikisenä partsilla ja mies siivos=) Isommat muksut ei oo kotona koko viikonloppuna.
On tosi hankalaa pukea nyt vauvaa ulos nukkumaan.Auringossa vaunuissa on kuuma ja jos menee pilveen, tulee viileää. Pakko silti siirtyä jo paksusta fleece-puvusta ohuempaan vanupukuun.
Nyt on Vienokin alkanut jo punkea välillä kyljelleen lattialla. Nauraa myös väliin ääneen-ihanan kuuloista=)
Tällä hetkellä on kakkatahti hidastunut niin että tulee kerta päivään niskakakka. Ennen oli joka vaipassa.Pare näin.
Väsyttää.Join illalla liikaa kahvia ja sit en saanu nukuttua-tyhmä minä=/
sammermanni ja vieno 281207
Tultiin eilen vanhempieni kotiin asustelemaan viikoksi, kun ne lähti reissuun ja tarviivat lemmikkienhoitajaa ja kukkienkastelijaa. Mikäs siinä, helppo homma! Mä otin kankaita sun muuta mukaan, että ompelen vähän kestovaippajuttuja, kun täällä on saumuri ja ompelukone. ja miehen törkyisen likaisen kelkkailupuvun, että sen jynssään kans joutessani. ja miehen rikkinäisen metsästyspuvun, että senkin korjaan. Nyt vaan mietin että millä ajalla!
Omat mukaanlukien kun on vauvan lisäksi hoidettavana viisi kissaa ja neljä koiraa! Niihin menee yllättävän paljon aikaa, en muistanutkaan miten paljon. (en ole ennen ollut vielä Ohton syntymän jälkeen vahtina, vauvanhoidon ja koiranulkoilutuksen yhteensovitus on välillä hankalaa.) Ja se kukkienkastelu...kävin juuri kukka-kierroksen tekemässä, mutsilla on toistasataa kukkaa ja taimea hoidettavana parhaillaan. eikä riitä että niitä kastelee, pitää myös käännellä ruukkuja auringon mukaan että ne kasvaa suoraan. Ja availla ja sulkea sälekaihtimia myös auringon mukaan, ettei ne kärvenny, mutta saavat silti valoa. Mietin jo, että onkohan täällä yksikään kukka enää elossa viikon päästä, enhän mä muista mitään kaihtimia aukoa ja sulkea..! Hyvä jos kastella muistan joka huoneesta.
Noh, onhan mulla mies apuna täällä. Paitsi että silläkin tuntuu olevan omat kiireet täällä. Kun täällä maalla aina sattuu ja tapahtuu. Yöllä soi puhelin, joku oli ajanut hirvikolarin, soittivat että isä olisi mennyt sen hirven lopettamaan. No mut eihän isä ollut kotona, mut on mun mies myös hirviporukassa, niin se sit meni. Ja sit niiden piti vielä yöllä nylkeä se hirvi. Ja tänään paloitella. Mut mun mies ja 2muuta ketkä on tuossa kaikessa apuna, saa pitää lihat. Jee! Ja mun mies sai myös kaikki sen sisäelimet, toi ne jo aamulla mun iloksi että pilkopa ja laita pakkaseen. Leikin sit koko aamun teurastajaa..
No mutta joo...on täällä oikeesti ihanaa. Huvittaa vaan kun kuvittelin miten mulla on niin paljon aikaa ommella ja jynssätä kaikkea.
Kävin eilen siellä fysioterapeutilla. Olihan tuolla selässä aikamoiset lukot, kauhee nakse vaan kuului kun se mun selkää murjoi. Ja niska kuulemma niin pahassa jumissa että ihmetteli eikö mulla oo jo näköhäiriöitä. Hieronnan jälkeen olo oli kuin ois humalassa, vissiin lähti veri päässäkin kiertämään vaihteeksi. Mut tänään mä oon ainakin paljon kipeempi kuin ennen hierontaa. Mies väittää että se kuuluu asiaan, helpottaa parissa päivässä...mut mä en osaa uskoa että mun kivut häviäisi, kun nyt sattuu niin paljon.
Jaahas, pitää lopettaa. mies tuli ja toi lisää lihaa pakastettavaksi. Parempi tehdä se ennenkuin Ohto herää.
Muita kuulumisia sitten paremmalla ajalla, jos tässä nyt sitä aikaa viikon mittaan vaikka jostain muokkaantuu.
Frimmy
Kyllä ihmeissäni luen teidän vauvojen nukkumisista. Meillä poika nukahtaa klo 23-24 ja herää pirteänä klo 6. Siinä välissä syödään pari kertaa ja mahdollisesti vaihdetaan vaippaakin. Eli unet on edelleen tosi rikkonaiset ja lyhyet minulla.
Mutta ei se mitään, on tämä parempaa jo kuin jokin aika sitten.
Tänään olimme päiväuniaikaan kävelemässä, mutta heräsi heti kun saavuimme kotiin. Jäi siis aika lyhyiksi. Äsken nukahti tuohon sitteriin, mutta ei yleensä nuku siinä kauaa.
Meillä on maanantaina 3kk neuvola. Saa nähdä, meneekö 7 kg rikki... Poika on iso ja tuntuu että sillä on nälkä koko ajan. Taidan aloitella kohta noita kiinteitä. Vielä ei ole maisteltu.
Meillä nukutaan edelleen kaksijakoisesti.... eli minä ja vauva parisängyssä ja mies nukkuu esikoisen huoneessa. Mutta nyt tuo pieni on alkanut liikkua sängyssämme siihen malliin, että kohta pitää käytäntö muuttaa. Se saattaa välillä olla poikittain ja ihan missä tahansa. Toki mulla on tyynyt ja muut esteenä, mutta tuolla pyörimisellä pelkään että putoaa sängystä. Eli pakko kohta opettaa omaan häkkiinsä.
Kakkakeskusteluakin on ollut, meillä tuli eilen kakat 6 kertaa! Tänään vasta 2 kertaa. Ja vaipat kun ei aina pidä niin pyykkiä tosiaan kertyy...
Josta tulikin mieleen, että pitää mennä viikkaamaan kuivia ja ripustamaan märkiä.
Mukavaa lauantai-iltaa.
ipu ja Sisu
Miukkis: annoitko muuten sinä sitä pulloa Millalle vai mies? Kannattaa jatkaa kokeilua. Muistin just että meilläkin on joskus vauva raivostunut pullosta ja tissi vain on kelvannut. Mut sit mies antoi seuraavalla kerralla (enkä minä paita tissimaidon hajuisena)
Tsemppiä!
Ja Miukkis:Ilmoitin muuten jo sille meidän kummille, että miten pieni maailma on (teidän kummityttö). Olivat illalla meillä vielä kylässä ja Tomas sai hypyttäjän.
Tomas nimittäin innostuu joskus hyppimään ja ponnistelemaan niin paljon, että mun ja miehen kädet on ihan romuna. MIetitäänkin koska sellaista hyppysysteemiä saa oikein alkaa käyttämään, että jätkä sais vetää oikein kunnolla sielun kyllyydestä.
Allu: Meikäläinen on myös Tampereen tyttöjä! Siksi Tappara oli myös suosikki! Ihan hyvin niillä kausi silti meni lopulta. Varmasti yli odotusten :) Muutin about 10 vuotta sitten tänne pk-seudulle miehen perässä. En kylläkään tämän nykyisen..
Pachira ja Mantelihammas on kokenut rankat vatsatauti-epidemiat! Tsemppiä siitä toipumiseen! Kuullosti kyllä todella raskaalta.. Taisi Ametistin porukalla olla myös tauti päällä.. Paranemista.
KIITOS EILISISTÄ WAYNES COFFEE retkestä! Ehdottomasti otetaan mahd. pian uudestaan! Ihana oli nähdä nyt myös Ipu ja Sammermanni! Nimimerkki saa kasvot ja porukka käy tutummaksi!
LÄhdetään tänään mummolareissulle ja palaillaan perjantaina. Mies on lähdössä työmatkalle, joten mä lähden yksinhuoltajakautta karkuun.
VOIMIA JA ILOA!