Taapero päiväkodissa ja vauva kotona
Kirjoitin jo samasta aiheesta aikaisemminkin mutta jatkan vielä kun en jaksa etsiä viestiketjua.
Nyt kaipaisin vinkkejä edelleen.En moralisointia sillä sitä en nyt oikeasti jaksa vaan ihan oikeasti kysyn neuvoa.
Kolmas lapsemme syntyi muutama viikko sitten.Isommat lapset (5v ja 2v) jatkoivat isyysloman jälkeen tutussa tarhassa jossa ovat viihtyneet hyvin (4pv/vko, kerrallaan 4h) .Esikoinen jo selkeästi kaipasi kavereita ja hänelle tarha oli hyvä asia.Ongelmana on keskimmäinen lapsemme.
Hän selkeästi ei halua mennä tarhaan vaan jää alakuloisena ovelle.Tarhass hänen ei tarvitse siis tosiaan olla kauan ja siitäkin hän nukkuu päiväunet osan mutta kuitenkin.Voisin ottaa hänet pois hoidosta mutta sitten menettäisimme hoitopaikan johon lapset pvat palaamassa joka tapauksessa vuoden vaihteessa kun menen töihin (ja tästäkään en kaipaa moralisointia, please).Kuulemme emme voi siis päiväkodin johtajan mukaan ottaa lasta pois hoidosta menettämättä paikkaa.Jo nyt maksamme täydestä päivästä ja täydestä hoitoviikosta jotta paikat säilyisivät!
Toinen ongelma on se, että kun esikoinen on hoidossa ja keskimmäinen on kotona niin hän ei kertakaikkiaa viihdy vaan kaipaa seuraa.Itse taas olen aika poikki, sillä vauva valvoo kaikki yöt ja nukkuu päivät.Ei viihdy kuin sylissä, ei kantoliinassa tai vaunuissa.Lisäksi hänellä on paljon vatsavaivoja.
Tukiverkkoa meillä ei täällä ole vaan on pakko selvitä kahdestaan miehen kanssa.Siksi olin ajatellut että osapäivähoito on hyvä asia mutta nyt vain itkeä tihrustan kotona kun kaikki on niin vaikeaa:(Neuvolassa asioista on turha puhua sillä neuvolatädin mielestä kun on jo kolme lasta niin homma hoituu rutiinilla.
Kommentit (7)
Luulisin, että tilanne helpottaa, kun vauva kasvaa, keskimmäinen tottuu tilanteeseen ajan kanssa. Sitten se päivähoitokin alkaa varman sujua paremmin.
Jos esikoinen jatkaa hoidossa, niin kuinka todennäköistä olisi, että saisit keskimmäisen ja kuopuksen sinne samaan hoitopaikkaan vuoden vaihteessa? Kysy suoraan päiväkodin johtajalta. Jos tilanne näyttää lupaavalta, niin sittenhän voit harkita keskimmäisen kotiin ottamista. Jos tilnne näyttää heikolta, niin hoitopaikka kannattaa pitää. Voisiko hoitopäiviä olla esim. 2 päivää viikossa?
Jos 2-vuotias tylsistyy kotona etkä sinä jaksa koko ajan häntä viihdyttää, niin sittenhän sitä päivähoitoa on vaan jatkettava, halusi lapsi tai ei. Jaksatko ulkoilla aamupäivällä vai nukutko vauvan kanssa? Jos jaksat mennä ulos, niin siellä 2-vuotiaan aika kuluu hyvin.
Voimia!
Päivähoitopaikkoja siis, hakemus vaan ajoissa uusiksi. Ota molemmat kotiin, niin voivat leikkiä keskenään. Kun kotona on elämää, helpommin vauvankin vuorokausirytmi sopeutuu normaaliksi. Meillä isoimmalle 4,5veelle on sitten itse järkätty harrastuksia. Ja leikkii kotona 2veen kanssa ja molemmat tykkäävät hoitaa vauvaa ja olla kotihommissa kaikin puolin mukana.
Kaipa se on lopulta niin että seuraan vielä tilannetta ja pidän lapset tarhassa.Olen nimittäin itse aika poikki valvottuani säännönmukaisesti joka yö kun vauva ei nuku.Kaiken lisäksi vauva sai vielä nuhankin eikä nuku tällä hetkellä edes sen vertaa kuin ennen:(
Meillä ainakin on mahdollista tuo 5-7 tunnin hoitopäivä, siitä saa vähän alennusta maksuihinkin. Olen vast' ikään palannut töihin, ja tyttömme ovat tuon 5-7 tuntia hoidossa.
On myös mahdollista tehdä tilapäinen hoidon keskeytys. Se pitää tehdä muistaakseni vähintään 4 kk:ksi. Ongelmana on se, että vaikka uutta päivähoitohakemusta ei tarvita, mikään ei takaa, että lapset pääsisivät juuri siihen hoitopaikkaan, josta ovat keskeytykselle lähteneet.
eli pitäisin keskimmäisen hoidossa. Voittehan sopia, että hänellä on joku ylimääräinen kotipäivä viikossa (siis ihan omalla porukalla - ilmoitatte vain päiväkotiin että meidän X ei muuten tule ensi torstaina hoitoon).
Suosittelen lapsen kanssa luettavaksi kirjaa " Hermanni hiiri ei halua päiväkotiin" (WSOY, käännetty italiasta) - siinä Hermanni ensin vastustaa hoitoon menoa, mutta huomaa lopulta miten paljon hauskempaa siellä on kavereiden kanssa kuin äidin kanssa kotona. Tämä on arvomaailmaltaan varmaan tosi monien tänne kirjoittelevien äitien mielestä arveluttava, mutta Italiassa asia voidaan nähdä näinkin...
Onko se ainoa vaihtoehto alueellanne? Mietin että jos keskimmäinen ei viihdy siellä ja jos te joudutte nytkin maksamaan nelituntisesta päivästä ja vajaasta viikosta täyttä maksua, niin ehkä joku toinen päiväkoti olisi perheellenne parempi?
Jos mahdollisuutta päiväkodin vaihtamiseen ei ole, niin antaisin vain ajan kulua ja etenisin alkuperäisen suunnitelmasi mukaisesti. 4 h 4 kertaa viikossa on kaksivuotiaallekin tosi vähän, monet on puistotädilläkin pitempään, meidänkin esikoinen oli 1-vuotiaana puistotädillä ap:llä 2 h ja ip:llä 2 h, kävi vain välissä kotona syömässä ja nukkumassa päiväunet. Nyt ei ole enää ip:llä puistotätiä ollenkaan, joten kaikki lapset jatkaa päiväkodissa kun neljäs vaavi syntyy.
mä en ole moralisoivaa tyyppiä, eli älä huoli. mulla on tämmöinen ratkaisukeskeinen lähestymistapa asioihin :)
Lohdutukseksi: alku aina hankalaa. tilanne varmaan tasoittuu, kun vauva kasvaa ja keskimmäinen tottuu vauvaan ja uuteen aikatauluun.
mietin, että puhuuko teidän keskimmäinen yhtään? eli osaako hän kertoa, että miksi ei halua mennä tarhaan. voisitko yrittää jutella keskimmäisen kanssa siitä, että tarha on ikään kuin sellainen leikkihetki. jotenkin keskustella siitä, että kun kotona on vähän tylsää, niin on kivaa pääst sinne tarhaan, jossa kaveritkin on, ja sitten äiti tulee hakemaan. onko alakuloinen kun menet hakemaan? tai illalla kotona. jos on ihan tyytyväinen kotona, en olisi kauhean huolissaan.
ehkä voisit myös yrittää olla keskimmäisen kanssa kahden illlalla kun isä on tullut kotiin. kävisitte pihalla tai puistossa, tai vain leikkisitten kahdestaan kotona. Jos vain jaksatte ja jos esikko ei sillä tavalla kaipaa kahdenkeskistä aikaa.
onko teillä puistoja lähellä? kun olette kolmistaan kotona, niin ehkä voisitte raahautua puistoon, jossa keskimmäisellä olisi tekemistä, vauva voisi nukkua (nukkuuko vaunussa ulkona?) ja sinä juoda kahvia... tai sitten istuskella vauvan kanssa kun vanhempi leikkii.
lisäksi meillä (HKI) voi saada kotiapua, eli maksaa vähän, mutta kotiin tulee hoitaja, ja äiti saa vaikka nukkua.
Maksupuolesta: meillä osapäivähoito on mahdollista, eikä silloin tarvitse maksaa kokopäivän hoidosta. raja on muistaakseni 5-7 h päivä, teillähän tuo alittuu. muuten kyllä hyvä hoitopaikka kannattaa säilyttää.
en tiedä olisko tästä apua, mutta jaksamista