~~ELOKUISET vko 16~~
Viime viikon turinat: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=82&m=12856037&p=2&tmo…
Täällä lähti viikko käyntiin lumitöiden merkeissä. Yöllä satanut lunta ja sade jatkuu - mikä ihmeen kevät se tämmönen oikein on?! Höh! Onneksi huomiseksi on luvattu reilusti plussaa ja aurinkoa.
Tänään ois neuvola, toisaalta nii ärsyttää käyä sielä, mutta hyvähän se on, ko seurataan. Ja lauantaina ostin ensimmäisen bodyn tälle tulokkaalle, vaikka ei ois kyllä mitään tarvetta ostaa vaatteita, mutta minkäs teet ;)
Taijanpas päivitellä vielä ton esittelylistan ja sitten päivän hommiin, mukavaa alkavaa viikkoa kaikille :)
-AJ ja natiainen-
Kommentit (33)
Mulla hemppa on 110 ja rautaa määrättiin:)ei tahdo muistaa syödä niitä:/muutenkin kyl väsyttää että ei ole rautalääkitys paljoa auttanut...
Selkä ja issias kiusaa molemmat ja panacodia ei voi ottaa kun tulee höntti olo...supisteleekin jo aika napakasti mutta kättärillä lohdutti että toissynnyttäjät tuntee kovempina harjoitus supparit.Ainut että jokaista supistusta pitää tarkkana tutkailla koska edellisessä raskaudessa jouduin seurantaan kun särkylääkekkään ei enää auttanut...ihme kyllä mtn pehmentymistä ei ole tapahtunut...saas nähä kun on neuvolalääkäri tossa 4 vko:n päästä onko paikat vielä kunnossa.
Huih kukakohan se nyt oli mutta kuulostaa kivuliaalta ja huolestuttavalta tuo häpyluun katkeaminen!!!mulla on häpuluussa kovaa kipua ja paineen tunnetta välillä ja ihania liitoskipuja..oi tätä ihanaa raskautta<3
Paljon voimia kaikille!Ainii paljon teille on tullut painoa tähän asti?mulla 6,8kg ja neuvolassa sanoivat että se on vähän=o
Missäs kaikki elokuiset luuraa?! Äksöniä pinoon ;) Ei maar, kyllä tuo ihana aurinko saa ihmiset ulos ja touhuileen kaikkea. Meillä vaan vielä lunta maassa ihan kunnolla - päivällä istuin ulkona, ko tyär nukku vaunuissan ja kuuntelin räystäiltä tippuvaa vettä ja otin aurinkoa :) Ihanaa, ko kesä tulee...(ja samalla turvotukset ja muut vinkeet)
PainoG: Tarkistin neuvolakortista, niin mun paino on noussut viikosta 9+1 --> viikkoon 21+1 tasan 800 grammaa! Täh!? Olin aivan hoomoilasena, että miten noin vähän, mutta oon vaan tyytyväinen tosta. Edelliskerralla tähän mennessä oli tullut 4 kiloa, yhteensä tuli 12 kiloa. Ekasta raskaudesta tulikin sitten 23 kiloa! Onneksi lähti nopeesti pois, ko oli nuori. Nyt on vaan hieman pakko kattoa mitä syö, ko ei lähe niin helposti enää kilot veks. Ootan vain sitä aikaa, että saan alottaa taas kunnon hikitreenit :)
Taijampas mennä itekkin tonne ulos, ko on vielä niin loistava keli.
-AJ+niitinaati-
Mahtava keli tosiaan ollu! Valkovuokot kukki tuolla ulkona ja tuli kyllä ihana fiilis. :)
Kiitos loppukesänmamma vinkistä, mun tarvii varmaan hakee kans se kannu, kun pelkkää positiivista siittä kuullu. Ja kiva kuulla, et rakenneultras kaik ok! Meilläki nt-ultras turvotus melkoista ja alkuraskaus meni sen myötä ns reisille. Istukkatutkimuksesta selvis, et tulossa normaali kromosomistolla varustettu poju. Ja rakenneultras näytti myös kaikki normaalilta, thank god! :D
Mulla tullu painoa noin 7 kiloa, mutten ota stressiä, niistä pääsee kyl eroon sitte syksymmällä.
Illan jatkoa kaikille!
Violet ja jamppa rv 24+6
Olipa jotenkin lohdullista lukea muiden ihan samanlaisista vaivoista ja oloista. Ekassa raskaudessa en muista että olisi supistellut yhtään. Tämän viikon maanantaina kävin liian reippaalla lenkillä yhtäkkiä (flunssa edellinen vko ja vaan punkassa). Sitten alkoikin oudot vatsakivut ja supistelut. Olin aika epätietoinen mitä tehdä, neuvolatätikin vaan sanoi että minä itse tiedän koska on aika mennä lääkäriin. No en ole kova menemään lääkäriin ja supistelut eivät olleet kivuliaita mutta hitusen kipeitä ja ne jatkuivat monta päivää. Otin aika rauhassa sitten ja nyt tuntuu että ne on loppuneet. Häpyluussa tai siellämain tuntuu kuitenkin ikävältä ja mietin edelleen pitäisikö mennä kuitenkin lääkäriin katsomaan ettei mitään muutoksia ole kohdunkaulassa. Olen jotenkin hämmentynyt koko tilanteesta, kun esikoisen kanssa alkoi supistukset vasta muutama hetki ennen synnytystä..ei näin aikaisin.
G:Kuinka helposti te menette lääkäriin? Käyttekö yksityisillä vai ihan vaan arvauskeskus lääkäreillä?
Olen käynyt aina vuositarkastuksessa yksityisellä, mutta jos nyt joutuu kokoajan ramppaamaan voi olla ettei kukkaro kestäkkään... joten ehkä JOrvin päivystys kutsuu viikonloppuna. Olisi eka kerta siellä.
Vauva tuntuu heränneen eloon myös lenkin jälkeen, eli vaikka ne liikkeet tunsinkin jo muutama vko sitten nyt tuntuu ettei vauva ole montaa hetkeä liikkumatta. Myös päivällä on kivasti hereillä :)
Iloista viikonloppua!
Kristiina 22vko
Kaupassa on käyty, lapset haettu hoidosta ja yhdessä syöty. PIenet namit ostin meille kaikille ihan perjantain kunniaksi. Päätin, etten siivoa tänä viikonloppuna, jotta aika jäisi mahdollisimman paljon ihan vaan olemiselle perheen kanssa. Ja jos saatais yhdessä pihaakin vähän laitettua.
Kristiina 1973, lohduksi, että minullakin oli sama ero ekan ja tokan raskauden välillä. Ekasta kunnon supistukset tulivat oikeastaan vasta synnytyksen yhteydessä. Tokasta taas supistelin pitkin raskautta, ja lääkäri sanoi tämän olevan normaalia. Nyt tämä kolmas raskaus on taas ollut - toistaiseksi - supistusvapaa. Toki tuollaisia kivuttomia vatsan kovettumisia on ollut, mutta muuten olen nautiskellut supistusvapaasta ekasta raskauspuolikkaasta. Voimia niille, jotka joutuvat kipujen kanssa jo painimaan.
Oma paino on noussut 58 kilosta 69 kiloon eli aika valtavasti tosiaan. Oltiin töissä asiakkaiden kanssa metsässä retkellä ja on siinä vaan tän kunnon ja painon kanssa sopeutumista. HEngästyn aika helposti ja maha tuntuu jo aikamoiselta kantamukselta. Mutta silti nautin tästä ja on niin ihanaa seurustella masuvauvan kanssa, joka muistaa potkia sekä mönkiä turvallisin väliajoin.
Jos sellaisia pinnallisia negatiivisia raskausajan juttuja miettii, niin onhan niitä. LÖytääkö muut? Maha on karvainen ja se tumma viiva tekee tuloaan (kesä bikineissäkö? apua!) Hiukset on vaikeasti taltutettavissa, jalat kuivuu ja raskausarvet näkyvät jo himmeinä reisissä. Rinnat on valtavat... Ja kaiken tämän keskellä sitä kokee olevansa ihan kaunis juuri näin ;=) MEidän tyttökin kysyi, että milloin hänkin saa yhtä karvaisen pepun ja isot tissit ku äitillä. Ja nämä olivat siis kunnia-asioita hänelle.
Lapset katsovat lastenohjelmia. PItäisköhän vetästä sohvalle pitkäkseen ja naatiskella. Mukavaa viikonloppua!
Lyle 21+5
Voi kyrsän kyrsä. Meidän pojalla on parvorokko. =( Maantaina menen mie verikokeisiin ja selvitetään olenko saanut tartunnan tai olenko sairastanut aiemmin taudin (toivoo jälkimmäistä!!!) Pieni mies alkaa olla terveiden kirjoissa, ei enää kuumetta, mutta täplikäs hän vielä on.
Lyle: Kuulostipas tutuille mietteille =) Naama on kuin teinillä, takapuoli leviää, rintsikoista ei tee mieli luopua edes suihkun ajaksi ja mahakin alkaa oikeasti törmäillä (joka tuntuu kurjalle), aidan yli ei enää hypätäkkään, vaan könytään ihan kirjaimellisesti, mutta silti sitä on jotenkin onnensa kukkuloilla.
Äh täytyy mennä hetkeksi sohvalle, kun esikko katsoo pikku kakkosta ja nuorempi vielä päikkäreillä.
-E- 20+
Heti koneella ja sitten pesueen pariin...
Kristiina kyseli lääkäriinmeno" halusta" - ite kyllä sinnittelen niin viimiseen asti lääkäriin menoa, ko vain mahollista, mutta tilanteesta riippuen (tyyliin pää kainalossa ;) lääkäri kutsuu. Nytkin sain vasta käytyä hammaslääkärissä, vaikka ois pitänyt jo aikoja sitten käyä eli vuosi sitten. Ja ihan arvauskeskukseen meen, jos tarttee. Nyt on meillä nuorimmainen räkätaudissa ja kotikonstein yritetään pärjätä.
Lylellä oli toi negatiiviset puolet raskaudesta (vallan mainiosti oli muuten sun tyttös sanonut). Itellä ei oo vielä mitään negatiivista, mutta loppua kohti liitoskivut ovat varmaan yhtä helvetilliset, mitä aikasemminkin. Eikö joo, jatkuva vessahätä ja sitte se muutama tippa ottaa ovaalista ja tosissaan. Nyt oon parina päivänä havainnu, että jotkut tietyt asiat ovat alkaneet ärsyttämään normaalia helpommin.
Oikein hyvää viikonloppua :)
-AJ&niitinaati-
Moi!Kävin sit keskiviikkona kauan odotetussa ultrassa.Kauheesti jännitti et mitä kaikkee sieltä löytyy.No hematoomaa ei näy enää ja vuotoki on loppunut noin pari viikkoo sitten.Mun vilkas vauveli näkyi-POIKA!!!!Ennestään on poika ja tyttö, mut lapset toivoivat poikaa.Ja näillä näkyvin saavat pikkuveljen.Kiva kun saatiin tietää.Ostin tänään eka potkarit vauvalle.Että sellasta.Joskus mullakin hyviä uutisia.Maanantaina lääkäri nla.Katotaas mitä siellä sitte.T:roosa 21+6
LYLE kirjoitti hauskasti noista ulkonäkömuutoksista! :-)
Kolmannen kohdalla en jaksa oikein stressata. Painoa tulee, maha kasvaa ja rinnat on mielettömät melonit, mutta eikös ne miehetkin tykkää muodokkaammista naisista, joten pitää kai sitten vaan " nauttia" , heh. Ekassa raskaudessa kyllä joka asiaan kiinnitin huomiota ja kun poskiin ilmestyi ohutta valkoista untuvakarvaa, olin kauhuissani. Ajattelin, että testosteronipitoisuudet on nyt pojan myötä nousseet niin, että mulla kasvaa kunnon PARTA! =O) Samoin jaksoin rasvailla, ettei tulisi raskausarpia ja niitä ei onneksi tullut ainuttakaan, mutta ei toisessakaan raskaudessa jossain rasvailut pahasti unohtui kaiken muun touhun ohessa. Nyt tuntuu, että vaikken miltään mammalta ulkonäölliseltä haluaisi näyttää, niin jos näyttää, niin tuleeko tuosta nyt suurta vahinkoa - missikisoihin ei kai olla kukaan menossa!?
Ja kun rv23 silmissä siintää, niin vauvanhankintoja on meillä aloiteltu ihan urakalla ja olen laittanut aiheesta bloginkin tuonne Vauvan blogeihin:
http://vauva.mederra.com/mblog/blog.php?b=139
Ja vaikka edellisestä vauvasta ei niin monta vuotta ole, niin silti tuntuu, että mitäs sitä piti oikeasti hankkia? Poikien vauvajutut ehdittiin jo laittaa kierrätykseen, joten tässä nyt ihmetellään. Ja tavaratarjonta on kyllä laajentunut niin, että huh huh. Kaikkea ei todella tarvitse.
Mutta aurinkoista viikonloppua! Siltä se täällä etelässä ainakin näyttää tällä hetkellä.
Finette & Uljas rv22+6
tervehdys!
Onpa tosiaan ollu upea päivä, harmi vaan kun ei siitä voinu nauttia ku töissä ollu.
Hitto, mulla vissiin lantio löystyny, ku ihan hirveet alaselkäkivut on tullu. Ei oikeen missään asennossa ole hyvä olla, seisaallaan vielä menee, mut kumartues tai istues taas sattuu ja kävelyki pitää ottaa varovasti. Ärsyttävää! Onneks ens ke lääkäri, jos sillä olis jotai vinkkejä tähänki vaivaan. Meikäläiselläkin supistelee päivittäin, mut kait seki normaalia. Ei kivuliaita ole, ilkeen tuntusia vaan, eikä vuotojakaan onneks tullu. Huhhuh, kyllä sitä nyt huomaa, ettei enään mikään parikymppinen ole. Välillä niin hirveen vaivanen ja raihnanen olo, ettei mitään rajaa. ja esikkoa ootelles (13 vuotta sitten tosin) odotus oli pelkkää juhlaa, eikä mitään ongelmia tai vaivoi ollu, mut tällä nyt mennään ja silleen. :)
Mukavat weekendin jatkot kaikille!
Violet ja jannu rv 25+1
Ihan juuri äsken, palattuamme Kaivopuistosta kävelyltä, loukkasin selkäni. Istuin sohvalla, nousin, ja pam, alaselkään sattuu aivan vietävästi.. Koko raskaus onkin mennyt selän osalta hyvin eikä mulla ole välilevyvaivat olleet kiusana pariin vuoteen, mutta nyt tuntuu ikävästi juuri siltä... Lukkoon ei selkä onneksi jäänyt, mutta voi paska!
Noh, josko tämä menis ohi aivan huomaamatta..
Selkävaivaisia siis löytyy joukostamme useampi ;=)
Lyle 22 tasan
Meilä on pitkä mökkiviikonloppu takana, mulla oli tänään vapaapäivä koulusta.
Haravoin koko pihan ilman yhden yhtä supparia :O
Mies ihmetteli mun masun kokoa ja sanoi että esikoisesta se oli tällainen ihan lopussa vasta..Ei taida muistaa oikein hyvin ;)
Sorruin shoppaamaan taas tulevalle vauvalle kun käyitin ikeassa viime viikolla, ja viikonloppuna kun haettiin raksalle nauloja mä löysin kevyttoppahaalarin ja söpöt tossu-housu-paita-setin..
Ihan yhtä lailla hurahdin näköjään näihin hankintoihin kuin esikoisestakin. Vaunuja nyt kovasti mietitään raaskitaanko phil&tedsit tilata vai ei..
Raksalla on nyt lastenhuone listoituksia vaille valmis, ja oon päässyt tarkemmin suunnittelemaan sisustusta. Mun ompeluhuoneesta tehtiin sininen, tuleva poika saa sen sitten muutaman vuoden päästä :)
Muutenkin kevät ja raskaus on saanut mut ihan hullun siivous- sisustus- ja leipomisvimman valtaan..
Mutta nyt pitää alkaa tekemään huomiseksi läjää kouluhommia jotka on jo nyt rästissä..
Nazuli 25+0!
Violet75 kyseli kokemuksia nenähuuhtelukannusta.
Olen aika allerginen ja käyttänyt sitä alkuraskaudesta lähtien kun suosittelivat sitä apteekista. Minulla oli alkuraskauteni aikana poskiontelotulehdus ja tuolloin opettelin tuota nenähuuhtelukannua käyttämään. Lääkäri kun totesi minun olevan vielä lirissä jatkossa, koska raskaus joka tapauksessa turvottaa limakalvoja.
Kokemukseni nenähuuhtelukannun käytöstä ovat hyviä ja suosittelen sitä! Käytön opettelu vaati hieman vaivaa (enkä itse ainakaan ollut aiemmin sitä viitsinyt tehdä, joskus koetin ja tuntui epämiellyttävältä eikä oikein toiminut) mutta kannattaa ehdottomasti.
Minulla on sellainen " pysty" malli (yliopiston apteekista hankittu), muovipullo jossa on erikseen kiinnitettävä suutinosa ja se jotenkin tuntui helpommalta käyttä kuin aiemmin kokeilemani " sarvikuono" / " alladinin lamppu" malliset kannut.
Olen huuhdellut nokkani kerran vuorokaudessa ja pärjännyt sillä hyvn tähän asti. Yhdestä pienestä flunssastakin pääsin nopeasti eroon, nopeammin kuin yleensä.
Allergioista ja np-ultrassa aikanaan saamastani jonkin verran kohonneesta riskiluvusta huolimatta on raskausteni sujunut hyvin.
Kaksi viikkoa sitten rakenenultrassa kaikki näytti hyvältä, vilkkaasti liikkuva ja varpaitaan kiskova pikku olento siellä masussa veti aamujumppaa. Todennäköisesti tyttö siltä on tulossa, mutta ihan 100% tuota tietoa en aikankaan itse usko ennenkuin näen lopputuloksen. Minulla ei kyllä ole ollut mitään aavistuksia / filiksiä sukupuolesta ennakkoon.
Aurinkoista odotusten kevättä kaikille,
loppukesänmamma