G: Onko vanhempien koolla merkistystä vauvan syntymä kokoon?
ja erityisesti vanhempien syntymä koolla, mietin vaan kun itsekin olen ollut lähes 4 kiloinen synnyttyäni.
vauva2006 rv36+2
Kommentit (11)
Äitini äiti teki 4-4.6-kiloisia vauvoja ja minä olin 4,2 kg ja veljeni 4,5 kg. Itse pyöräytin 3,8 kg, 4,7 kg ja 4,8 kg painoiset lapset. Itse olen 172 cm pitkä ja hoikka olen ollut aina. Mies on 183 cm ja oli vajaat 4 kg syntyessään ja sisaruksensakin ns. normaalipainoisia vauvoja joten meillä ainakin on vauvojen paino tullut äidin puolelta.
Multa tutkittiin sokerit moneen kertaan ja oli vain liian alhaiset sokerit. Söin kolmannen odotuksessa niukasti sokeria koska kakkonen oli jo niin iso sillä seurauksella että kolmonen oli vieläkin isompi. Eli ainakaan ruokavalio ei painoon vaikuttanut vaan varmaan ennemminkin " perinnöllisyys" .
peinet ja sirot naiset tekevät yleensä pienempiä vauvoja kuin pitemmät ja kookkaammat. ainakin eräs kätilö näin kerran sanoi että luonto hoitaa sen asian yleensä niin että harvemmin pienikokoinen nainen synnyttää isoja vauvoja siis 4kg ja yli.
sisarukseni olleet 4kg ja yli, kaksosetkin 3,5kg /kpl, äitini n .172cm, itse olen muutaman sentin lyhyempi, joten isoja muksuja taidan minäkin kasvattaa, esikko yli 4kg ja tuskin tämä toinenkaan miksikään tirräiseksi jää. tietysti siihen vaikuttaa odottajan elintavat, terveys kuten istukan toimivuus ja muutkin kasvuolosuhteet kohdussa. että ei sen tietysti mikään sääntö ole tai automaatio. mutta yleensä kai niin se menee.
itse olen melko pitkä enkä mikään laiheliini (170/70) ja mieheni on liki 180cm pitkä...tyttäremme syntymämitat olivat 2915g/47.5cm.
taitaa myös pitää paikkansa. Itse oon ollut 4350g/53cm ja mies 4700g/53cm. Lapset onkin sitten 4525g/51,5cm, 5150g/53,5cm (2x) ja 5340g/55cm.
Toisaalta mies oli vanhempiensa 7. lapsi, isä oli n. 175cm ja äiti oli tosi lyhyt, jotain 150+ cm vaan, eli kyllä pienetkin äidit voi saada isoja lapsia...
Mies on ollut iso syntyessään, n.4,6kg ja 54cm.(Nytkään ei mikään kirppu, 190cm) Itse taas olin semmoinen keskikokoinen 3,8kg ja 52cm.(Nyt n.170cm)
Tytöstä tuli kai sit isäänsä painossa ja minuun pituudessa, syntymäpaino oli 4,5kg ja -pituus 52cm.
ei esikoisella eikä tälläkään riiviöllä...
mutta sitä en tiedä että vaikuttaako vanhempien oma koko lapsiin. voipi ollakkin :)
ite olin pieni ja siro syntyessäni reeeeeeeilusti yliaikasena ja oma poikani syntyi 40+6 49cm/ 3405g kokoisena. pitkä ja hoikka poju. tämä nykyinen vaikuttaa pikkuiselta ja sirolta myöskin, mutta talvella näkee miten kävi koon kanssa.
neuvolassa kyselty syntymä kokoani, puhumattakaan miehen koosta. Vaikkakin rakenne ultran yhteydessä mulle sanottiin, että siihen asti kaikki lapset kasvavat samaa vauhtia ja sitten perinnöllisten tekijöiden mukaisesti, vai olikohan np ultrasta alkaen, en nyt muista tarkkaan, mut muistelisin et oli rakenne ultrasta eteenpäin.
Äitini on 155 cm, minä syntyessäni 3,860kg 52,5cm, oma pituuteni 161 cm. Mieheni syntyessään yli 4,300kg ja olikohan 53 cm, nykyään 185-190 cm välillä pituutta.
anoppi kyseli paljonko olen itse syntyessäni painanut. Tyttäret kuulemma synnyttävät saman kokoisia vauvoja, kun äidit!!
Meillä piti ainakin ekan kanssa hyvin paikkansa. Minä olin syntyessäni 100 grammaa painavampi kuin tyttäreni oli syntyessään, pituus sama.
Kuulemma olikohan just rakenneultran jälkeen alkaa ne geenit ottaa valtaa ja määrätä vauvan kasvutahdin.
Ja neukkatädin mielipide oli, et vauva lähtee mukaillen kasvamaan jommankumman vanhemman käyrän mukaan.
Olisi hauska vertailla väitteen paikkansa pitävyyttä mikäli meillä olisi jommankumman kortti tallella, mutta harmi eipä löytynyt kummankaan äidiltä sen aikaista neuvolakorttia.
Mutta näillä näkymin meidän vauva kasvaa miehen geenien mukaan.
Itse olen ollut hoikka ja pitkä, 52cm pitkä ja n 3300g
Mies lyhyt ja pulska, 49cm pitkä ja 4050g
Nykyään minä 166,5cm pitkä, mies n.175cm
Viime perjantaina vauvamme painoarvioksi räpsähti tasan 3000g rv 35+4, pituuttahan ei enää pysty pahemmin mittailemaan.
Ja anopeista kerrottakoon sen verran, että oma äitini on tosi lyhyt, nippa nappa 155cm ja isäni taas pitkä himpun vajaa 190cm
Anoppi taasen myös lyhyt n163cm, ja appiukko n.185cm
Että mielenkiinnolla odotan minkäkokoinen vauveli sitä maailmaan tulla tupsahtaa!
T helga rv36
merkitystä. Neuvolassakin kysyvät vanhempien syntymäpainot, ja saa sitten siitä suuntaa vauvan koosta.
Meillä me vanhemmat olimme syntyneet 4kg ja niin syntyi poikammekin 4kg. Ja pitkiä olemme molemmat, ja niin on poikakin. :)