~~ELOKUISET vko 16~~
Viime viikon turinat: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=82&m=12856037&p=2&tmo…
Täällä lähti viikko käyntiin lumitöiden merkeissä. Yöllä satanut lunta ja sade jatkuu - mikä ihmeen kevät se tämmönen oikein on?! Höh! Onneksi huomiseksi on luvattu reilusti plussaa ja aurinkoa.
Tänään ois neuvola, toisaalta nii ärsyttää käyä sielä, mutta hyvähän se on, ko seurataan. Ja lauantaina ostin ensimmäisen bodyn tälle tulokkaalle, vaikka ei ois kyllä mitään tarvetta ostaa vaatteita, mutta minkäs teet ;)
Taijanpas päivitellä vielä ton esittelylistan ja sitten päivän hommiin, mukavaa alkavaa viikkoa kaikille :)
-AJ ja natiainen-
Kommentit (33)
Täällä P-Savossa tulee kans lunta ihan jatkuvasti, toista kymmentä senttiä jo satanut tälle päivälle. Kovin tuntui märkää vaan olevan tuo lumi, ja huomenna varmaan jo sulaa pois kun on luvattu lämmintä useita asteita.
Anna kyseli väsymyksestä, mulla ei oo ollu sitten alkuraskauden. Viime viikolla otettiin hb, oli 131, joten rautatablettipurkki saa odottaa avaamistaan.
Mulla on täällä vähän matalapainetta. Huomenna olisi viimeinen sairaslomapäivä, mutta en ole ollenkaan varma työkunnosta. Tänään postinhakureissulla (max 200m yhteensä) meinasin lysähtää kesken matkan tielle, kun koski niin kovasti tuonne häpyluun tienoille. Istuessa ei tiiä mitään että ois kipee, paitsi välillä tulee semmosia hetkellisiä kipukohtauksia. Lääkäri määräsi viime viikolla Panacodia, mutta en pysty sitä ottamaan kun menee " päähän" . Jotenkin hirmu huono omatunto tästä, kun en oo ollu töissä sitten ku 4.4. piti lähtä kesken työvuoron päivystykseen tämän asian takia. Näinköhän tässä mennään loppuaika... Ei kai sentäs? Helpottaako nuo häpyluun seudun kivut ja jos niin missä vaiheessa, kellään kokemusta?
Hyvänä lisänä issias vaivaa edelleen vasemmalla puolella, välillä kun astuu oikeella jalalla niin vasempaan ronkkaan käy vielä enemmän kipeetä. Ei tiiä miten päin olis.
Mutta ei mulla tylsää oo ollu, kestovaippoja ommellessa mennyt pari päivää ja vielä ois kankaita jäljellä. Lähinnä sisätäyttiksiä oon ommellu ja sitte ihan bambufroteesta taittoimuja. Kestovaippainfon sivuilla on tullut myöskin vietettyä aikaa ihan kiitettävästi :). Huomenna menen keskustelemaan ja tutustumaan Tapiolan lapsivakuutukseen.
Nyt pyykkihommiin, hyvää alkanutta viikkoa kaikille!
Mimuska & Taavetti 21+4
Hei, onko Keski-Suomessa Jyvässeudulla täällä palstalla yhtään odottajaa? Olen itse " Kirjautunut" tuonne ensikot -palstalle, mutta tämä elokuinen pino on myös ajankohtainen minulle.
teittihen. minä olen keskisuomesta.:)n.45 km jyväskylästä
Hyvää alkavaa viikkoa kaikille...
tämä päivä on mennyt huonosti, olen ollut tosi kipeä ja maannut sängyssä miltei koko päivän, särky on valtava tuolla häpyluussa kun se on auennu, en vain ymmärrä miten joillekkin määrätään panacodia, ja minä kävin erikseen vielä kysymässä etteikö todellakaan voi saada panadolia vahvempaa kun en saa hetken rauhaa tältä kivulta, mutta ei kuulemma.?
sairaslomaa vielä 2,5viikkoa, ja minä en enään pode huonoa omaa tuntoa, koska kivut on niin kovat että kotielämäkin on yhtä tuskaa ja niin kun lääkärikin sano, että en tuskin palaa edes enään töihin.koska lääkäri sanoi, että ainakin silloin jos häpyluu aukeaa näin aikasin, ei se palaudu.vaan painon kasvaessa kipu yleensä pahentuu, ja itsellä ainakin pahentunut koko ajan.istuminen on kaikista pahinta n.vartti kerralla on täysin riittävästi...ja tänään kävelykin on ollut yhtä tuskaa.hieman mieltä masentaa, kun muuten oisin virkeässä kunnossa niin sitten on tämä vaiva.eikä pysty nauttimaan raskaudesta.mutta jos vain kaikki menee hyvin, niin enköhän tämän kestä.
Vauveli potkii kovasti ja huomenna oisi neuvola ja pääsee täyttämään niitä kelan lappusia.
Vakutuuskin pitäisi kohta hankkia.
muita tarvikkeita ei vielä ole, kuin että mies tilasi yllätyksenä yhdistelmävaunut, olin ihmeissäni mutta hyvät vaunut tilasi :)kai se pelkäs että jos minä ostan niin törsään liian kalliit..:)
mutta kaikkea hvää kaikille...
Miijo 22+6
meillä oli kauan odotettu 4d tänään..ja kaikki oli hyvin. 315 gramma vastasi viikkoja. oli kyllä perusteellinen tutkimus. ja niin tyttö meille tulossa=)
muuten olo on kun omenalla...maha kasvaa ja turpoaa. ja närästys on alkanut =/ torstaina neuvola, mutta nyt pakko mennä
peety ja tyttönen 20+3
olipas päässyt meidän pinkka putoamaan :)
Tänne ei mitään uutta. Kotona ollaan kun pikkuveli sairastaa. Huominen päivä vielä lepoa. Vatsa kasvaa ja vauveli liikkuu tarmokkaasti pitkin päivää - ja yötä. Alituinen pissahätä ja väsyttää kun nukun huonosti. Mutta en valita, ihanaa olla raskaana ja kasvattaa isoa vatsaa :)
Mukavaa alkanutta viikkoa elokuisille!
-viltsu rv23+4-
Huh, samaa väsymystä iskee kuin Anna22 mainitsi. Hemoglobiini on ollut viimeksi ok, mutta siltikin iskee aivan ylitsepääsemätön väsy.
Minmuska mainitsi tuon Panacodin. Minulle määrättiin sitä aikoinaan välilevytyrään ja inhosin kyseistä lääkettä aivan älyttömästi. Se todellakin nousee päähän, eikä mitenkään hyvällä hiprakkatavalla ;=) En ole minäkään kuullut, että raskauden aikana sitä määrättäisiin. Mutta nykyäänhän moni ennen kielletty lääke on todettu ihan turvalliseksi raskaudenkin aikana.
Minä tsemppasin eilen ja kävin pelaamassa sählyä (kuuluu mun työjuttuihin). Ihmeen kivasti jaksoin vielä juosta. Tukivyö piti selän kasassa ja tänään kyllä huomasi eilen rehkineensä.
Mukavaa odotuksen viikkoa kaikille!
Lyle 21+2
Eilen oli vihdoin mulla rakenneultra. Rakenteet oli kunnossa, miesvoimaa tulee lisää meidän perheeseen. =)
Nyt vanhempi pieni mies on kuumeessa, taas vaihteeksi, makaa repona kainalossa, yksikätisenä kirjoittaminen on vähän haasteellista.
Kävin ultra reissulla shoppailemassa, kaikkea enemmän ja vähemmän tärkeää. Kankaat masutuubeihi, neljään, kun ei maksaneet kuin reilun euron kipale. Juuri ompelin reunat saumurilla, säästin siis n 20 euroa. Lisäksi ostin 7 eurolla hame kankaan, jonka toivottavasti sitten voin laittaa häihin kesäkuussa ja tilasin siihen helvatan kalliin topin, kompensoimaan = ) No raaskin, kun alaosa tuli niin halvaksi. =)
Jepulis nyt kävi sauna kutsu, kaksi kätisenä lisää
-E- 20+
Mulla on nyt kouluhommat päässeet kasaantumaan, flunssa vaivaa ja hemppa on siellä sadan kieppeillä joten väsy on ihan kamala.
Tänään en yksinkertaisesti jaksanut lähteä kouluun vaan jäätiin tytön kanssa kotiin.
Toivottavasti helpottais pian.
Onnea kaikille ultrakuulumisista ja pienistä pojista ja tytöistä mitä siellä on näkynyt :)
Meillä masuvauva on ollut aktiivinen, potkii ja kääntyilee ihan jatkuvasti ja tulee jo kylkiluihinkin noita osumia :D
Mä ostin eilen vauvalle pari 50cm bodya ja ihanan veloursetin..
Muuten tänne ei kummempia :)
Nazuli 24+1
PEETUlle Onnittelut hyvin menneestä ultrasta! 4D:t on ihania ja kiva, kun tyttö tulee (ihanaa on myös, kun poika tulee myös;-).
Monet on olleet kovasti kipeitä - meillä oli viime viikolla esikoinen flunssassa ja itse sain saman järkyttävän räkätaudin ja olen ollut kyllä töissä tartuttamassa. Ei tietysti saisi. Nyt tuntuu vaan, että tämän vähän jaksaa, on niin leppoista, kun vastuita on jo siirretty muualle ja 1.6.2008 alkaa kesäloma ja sen jälkeen äitiysloma. Sain myös palkanlaskennasta tiedon, että minulla on muutama päivä pitämättömiä vanhoja lomia, jotka pitäisi pitää tämän kuun aikana. Anelin " armoa" ensi kuulle ja vapun aikaan saa sitten pidemmän loman.
Ja neuvolassa kävin. Hb enää 115, viimeksi 132, joten tuo rautalääkitys pitää tosiaan aloittaa ja muistaa ottaa.=) Painoa oli tullut komeat 2.5kg sitten rv 17, nyt 22+2 koko saalis 5.3kg. Ihan normaali tahti minulle. SF-mittakin on 20cm. Nyt eka kerran mitattiin.
Ja silleen... Nyt ei tule mitään galluppia tai kysymystä mieleen.
Terkkuja,
Finette
Ihana aurinko paistaa ja se vaikuttaa heti, ainakin mun fiilikseen :)
Joku kyseli väsymyksestä - mulla se on mennyt ohi ja nyt ois virtaa vaikka ja mihin eli sitä ihanaa keskiraskauden aikaahan tässä eletään. Eilenkin innostuin siivoomaan tiskialtaan alakaapit, joka on sellanen homma, jota ei todellakaan tuu tehtyä usein ;) Ja sitten kävin läpi nuorimmaisen vaatelipaston, otin pienet pois ja isompia tilalle. Ja kun mitään oireitakaan ei nyt ole, niin nautin kyllä nyt aivan täysin rinnoin. Tosin ite herään nyt joka yö kolmen maissa, ko masukki vetelee yötreenejä tuolloin. Eikä tartte ees vielä käyä öisin veskissäkään, jes! Mutta kohta sekin alkaa....
Nyt taas jatkaamaan, mukavaa keskiviikkoa jokaiselle :)
-AJ ja niitinaati-
Kiirettä pitää töissä ja vähän siviilissäkin. Onneksi satoi sitä lunta, niin ei pääse pihaa kuopsuttamaan, kun pitäisi vääntää illat etätehtäviä opintojen puitteissa. Meinaan ihan pudota raskausviikoista, kalkulaationi mukaan nyt olisi 23+1... Töitä on vielä kaksi ja puoli kuukautta, mikäli töissä voi olla. Toivottavasti voi, sillä tehtäviä asioita ennen lomia riittää. Mielellään siivoaisi pöydän, kun ei ole varmaa, saadaanko sijaista ollenkaan. No, se ei kuitenkaan ole loppuviimeksi minun murheeni.
Alkuviikosta laitoin Kelalle paperit. Arvoin, että jäänkö odottamaan seuraavaa pakkausta, vai otanko nykyisen, jossa on neutraalit mutta hieman ehkä poikavärit. Meille on siis tulossa tyttö. Päädyin siihen, että laitan paperit ja otan sen, kumpi sitten tulee, kun en malta asian kanssa jahkata. Voihan se olla, että käsittely venyy, kun odottavat työnantajan papereita, ja saankin sen uuden...
Suuria vaivoja minulla ei ole nyt ollut, verrattuna alkuraskauden kohdunlaskeumaan. Närästys tosin on tullut iloksi, mutta sen kanssa pärjäilee. Ja tietysti ne sokerit, mutta se asia on kiinni enemmän itsestä kuin siitä, että seilaisivat sattumanvaraisesti. Päivittäin supistelee joitakin kertoja, muttei kipeästi. Pitää vaan muistaa hellittää tahtia ja huilailla välillä.
nytpä sitten kopioin tähänkin.
Minullakin on alkanut väsymys hellittämään vähitellen, kiitos rautakuurin. Eipä sitä kovin montaa viikkoa tarvinnut syödäkään, etukäteen pelkäsin että tämä väsymys jatkuu taatusti jonnekin rv35 asti. Mutta ei sentään. Tietenkin jatkan edelleen raudan syöntiä loppuun asti. Muuten ei mitään erikoisempaa kerrottavaa omasta navasta, vauva liikkuu kovasti ja supistuksia edelleen on. Mutta pysyvät kurissa kun malttaa elellä hissukseen.
Esikoisella edelleen se vesirokko, päivä nro7 menossa. On kuitenkin alkanu tekemään rakkuloita jalkoihin ja käsiin joten on sen merkki, että vähitellen ohi menossa. Eilen tosin piti hakea hänelle antibioottikuuri lääkäriltä kun yksi rakkula niin pahasti tulehtui kädessä, toivottavasti auttaa pian ettei olisi käsi kipeä. Ja toivossa eletään ettei tee kovin pahoja arpia ainakaan kasvoihin... Yhdellä tutulla on ihan järkyttävän isoja arpia vesirokosta johtuen kasvoissaan. Onnekseen vähän huomaamattomassa paikassa otsalla hiusten alla, eikä keskellä poskea.
Ai niin, mulle tuli eilen soitto Keskon sairaskassasta koskien mun äitiyspäivärahahakemusta. Olen ollut Keskolla töissä useita vuosia joten kuulun siihen ja haen sieltä etuudet enkä Kelasta. No joka tapauksessa tämä nainen soittaa ja kysyy että miten mun olikaan tarkoitus hakea sitä äitiyspäivärahaa. Olimme aiemmin puhelimessa puhuneet että haen äippäloman varhennettuna 50pv ja nyt heille oli tullut Kelasta lappu että haen sen normaalin 30pv mukaan. Selitän sitten sille Keskon naiselle että se Kelan nainen ei tienny yhtään mitään niistä asioista kun kysyin Kelasta. Silloin selitti mulle että vaikka kuulun Keskon sairaskassaan, kaikki etuudet haetaan kelasta ja sit he lähettää keskolle paperit. Ja näinhän asia ei ollu, vaan mun piti hakea Kelasta äitiyspakkaus ja lapsilisä ja keskon sairaskassalta äitiyspäivärahat. Yritin sitä selittää sille Kelan naiselle, mutta ei ottanu kuuleviin korviinsa, oli ITSE menny ruksailemaan siitä hakemuspaperista äitiyspäiväraha kohdan kysymättä multa mitään. Onneksi se Keskon sairaskassan nainen soitti mulle ja varmisti asian ennenkuin meni tekemään päätöksen. Saman puhelun aikana sain tietää että Kelassa on tehty päätös mun äitiyspakkauksesta ja saan parin viikon sisällä. Ihanaa! Täällä sitten parin viikon sisällä hehkutan millaista sisältö on, varsinkin jos on uusi paketti...
Pv 24+4
Mukava kuulla teidän kuulumisia taas pitkästä aikaa. Koulu veroittaa ihna hirveesti tällä hetkellä aikaa eikä muuta kerkee..Alkaisi jo loma...
Itsekkin odottelen äippäpakkausta, saa nähdä milloin se saapuu hakemuksen olen vielä jo reilu viikko sitten vai mitenkäs se olikaan..
Vakuutusyhtiössä käväistyäni alettiin heti ehdottelemaan vauvalle vakuutusta..Ehdotelmat sain mukaan vaikka olen melko varma siitä ettemme sitä ota, koska aina on lääkäriin päässyt ja erikoissairaanhoitoon jos tarve vaatii ja itse alaa opiskelevana en näe sitä tarpeellisina..Tietenkin normaalit tapaturma sun muut vakuutukset pitää olla..
Vauva liikkuu jo todella paljon ja kipeäitä potkuja tulee kylkiin jo =) Ihan säikähtää välissä kun tulee kunnon potku, en muistanutkaan miten hienolta se tuntui :)
Närästys on ihan kauheaa :( ei auta mikään, häpyluu on minulla kanssa todella arka ja kipeä hyvä kun kävellä pystyy..:( Välillä on niin kurja olo että hyi, no tarkoituksenko tietää niin kestää =)
Sanna ja tyllerö 24+4
Pitkästä aikaa.
Aika moni kärsinyt väsymyksestä tai on kipeänä, kurjaa! :(
Meikäläiselläki alkanu alaselkä vihottelemaan, tuo seisomatyö tuntuu jo kehossa. Mut täytyy kuulostella omaa jaksamista ja yrittää vaan lepuuttaa aina ku siihen mahdollisuus. Haluisin kyl olla töissä vielä tään 7vkoa, mikä olis jäljellä ennen lomia.
Mullakin oli hemppa viimeks 105 ja nyt oon juopotellut sitä Kräuterblut-saftia.
Onko muille muuten tullu jo allergiaoireita? Täällä viikon verran pärskitty ja nenä vuotanut, mutta nyt hieman helpottanut oloa, kun neukantäti anto luvan käyttää paikallishoitona nenäsumutetta. Apteekissa kehuivat myös sitä nenähuuhtelukannua (vai mikä soli nimeltään), mutta laitoin sen harkintaan. onko kellään kokemusta siitä?
Mekin laitettin kelan paprut noin viikko sitten eteenpäin, nyt jännätään sitten kumpi äippäpaketti osuu kohdalle. :) Sillä nyt ei niin merkitystä, ovat varmaan kumpikin ihan yhtä hyviä.
Ihanaa lukea, ettei kaikki juokse yhtä tiuhaan vessassa, kun minä. Koko raskauden ajan on saanut herätä tyhjentään rakkoa useempaan otteeseen, noin viis kertaa yössä, huoh! Ja nyt tuo masupoju herättelee lisäks terävillä potkuillaan, et eipä kovin hyvistä unista oo enää tietoakaan.
...ja sit katkes ajatuskin samalla.
eli ei kait tässä auta muu, kuin toivotella hyvät yöt ja voinnit kaikille! :)
Violet & Jamppa rv 24+5
3kk ensimmäistä kuukautta täyttä palkkaa äitiyslomalla. Firma saa kuitenkin sitten äitiyspäivärahaosan takaisin Kelalta.
Mutta tuo hakeminen Kelalta oli nyt tehty nhelpoksi, että lomakkeet voi täyttää Kelan netissä ja lähettää vaan liitteet. Laitoin kaikki hakemukset sisään eilenaamuna ja nyt pitäisi lähettää vaan liitteet ja työnantajan täyttää verkossa Y17 lomake, koska haen viimeisen 6kk:n tulojen perusteella, jonka ehdin olla ihan kokopäivätyössä (edellinen verotus ei käy, kun olin silloin vielä hoitovapaalla ja tulot senmukaiset). Ja äitiyspakkausta tietysti odotetaan täällä! Toivottavasti tulee " vanha" . Olen ihan asennoitunut siihen. =)
Jos joku saa lähiaikoina paketin, niin heti kertomaan sitten, kumpi tuli?Jookos?
Sen verran pitää mun työntää lusikkani tähän soppaan, että kun viime vuonna oli sama homma samoihin aikoihin, niin laitan viime vuoden hommista infoa...Eli uusi ä-pakkaus " julkistetaan" 25.-27..4 Lapsimessuilla ja tulee jakoon toukokuun alussa. Kela jakaa aina vanhat pakkaukset pois, ennenkuin alottavat uusien jakamisen.
Kannattaa hakemusta jättäessä laittaa maininta, että haluaisi uuden/vanhan pakkauksen. Ite tein viime vuonna silleesti, että venytin venyttämällä hakemuksen jättämistä Kelalle ja laitoin maininnan haluavani uuden pakkauksen (tosin Kela ei voinut luvata mitään, ko oli niin rajamailla). Eli jos ei oo mikään kiire saaha pakkausta ja haluaa 08 paketin, nii vielähän ei oo mitään kiirettä tuota hakemusta ees jättää :)
-AJ, joka sittenkin ottaa pakkauksen-
näin muutes mainoksen, että jotkut lapsimessut täällä helsingissä olis nyt viikonloppuna. Sielläkö se pakkaus sit paljastetaan, huimaa. Mut eipä tässä auta, kun odotella ja nähtäväksi jää, kumpi meille tulee.
Onko muilla vaunut jo tulokkaalle hankittu? Me tilattiin saksasta hartanin topline yhdistelmät farkkukankaalla, kun niihin niin ihastuin. :)
Mukavaa päivää kaikille!
Violet ja jamppa rv24+6
neuvolassa käyty, viikkoja siis 20+6
pissa : ok
hemo: 131
verenpaineet: 118/75
kohdunpohjan korkeus 17
vauvan sykkeet: 152
painon muutos/ viikko : - 113
paino oli laskenut mikä ihmetyttää kovasti kun syön ku hevonen =D
pakkauksesta, en ota pakkasta tällä kertaa kun on onnin jäliltä kaikki tallessa, paitsi kevyt toppapuku ja toppapuku mutta nekin saan veljen tytöltä. on se kyllä naurettava se 140 euroa mutta no ei voi mitään.
nyt ruuan laittoon
peety ja typy 20+6
Viikko alkoi sairaslomalla lepäillessä - lauantaina innostuin hiukan liikaa huhkimaan pihatöissä, kun oli niin ihana ilma ja pihakin hiukan kuivunut ja eilisen sitten supisteli, tänäänkin vielä vähän. No, nyt ei ainakaan pihatöihin pääse itseään rasittamaan kun lunta on taas joka paikassa :(
Tässä kolmannessa raskaudessa nuo pienet supistelut on olleet riesana ja olen huomannut, että parin päivän lepo ja auttaa. Niinpä en sen suurempia omantunnon tuskia ota näistä toistuvista poissaoloista. Ajan työmatkaa 65 km päivittäin ja näinä päivinä kun meinaa supistella, jo tuo ajomatka pahentaa aika lailla asiaa. Ja töissä saan olla jaloillani koko päivän ja juosta rappusissa. Hyvin itsekkäästi myös nautin näistä päivistä, kun lapset on hoidossa, mies töissä ja saa olla ihan yksin.
Onko muilla ollut kovaa väsymystä? Mulla oli alkuraskaudessa ja nyt sama kaiken ylitse kaatuva väsykin on tullut takaisin. Hb on ollut hiukan alhaalla ja ihan kuin joku muukin sanoi, rautaa ei millään muka muista ottaa. Joten varmaan johtuu osittain myös siitä. Senkin vuoksi jäin lepäilemään, kun loppuviikosta meinasin pariin otteeseen nukahtaa työmatkalla auton rattiin...
No joo, omaa napaa tuli taas - periaatteessa kaikki kuitenkin tosi hyvin, mitään vakavia vaivoja ei onneksi ole!
anna ja rv 23+5