Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hermo menee murrosikäisen kanssa. Onko ketään muuta samassa tilanteessa?

Vierailija
14.04.2008 |

Tänä aamuna sain raivarin, kun likka kaiveli likapyykkikorista vaatteita päälleen. Mä en kuulemma pese hänen pyykkiään tarpeeksi rivakkaan tahtiin. Ongelma on siinä, että hän tuo pyykkinsä huoneen lattialta pesuun ehkä kerran viikossa, eikä meidän pyykinkuivausmahdollisuudet kestä kolmea peräkkäistä koneellista.

Paiskoin sen likavaatteet takaisin sen huoneen lattialle ja ilmoitin, että saa vastedes pestä itse pyykkinsä. Minä en niitä enää pese.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä vasta 9v tytär mutta se narina..

Olit itse maailman ärsyttävin teini joten sympatiat sinulle!

Vierailija
22/43 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hienoja ohjeita täällä satelee,mutta helpommin sanottu kuin toteutettu :)) toki onhan niin fiksujakin murkkuja. Meillä kyllä volyymit nousee,mutta on hauskojakin hetkiä--onneksi. Keskimmäisen kanssa menee hermot sata kerta päivässä,tervetuloa meillekin vaan kasvattamaan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti, tuosta raivoamisesta ei ole MITÄÄN hyötyä. Rauhoitu! Tämä on ihan ystävällinen neuvo sinulle, kuinka voit helpottaa elämääsi, joten ei kannata ottaa itseensä.

Vierailija
24/43 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ilmoittautuu ainakin yksi. Murrosikä on yhtä helvettiä. Siitä huolimatta ja juuri sen takia edes aikuisen tulee olla aikuinen. Olisit antanut pukea likaiset vaatteet - tuskin nen nyt NIIN likaiset olivat jos kerta tytölle kelpasivat. Opetat käyttämään pesukonetta ja kerrot, että saa huolehtia omista pyykeistään niin on aina puhdasta päällä.

Vierailija
25/43 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että teini pesee omat vaatteensa, oppii samalla huolehtimaan omista tavaroista. Mua ärsyttää myös lattialla ajelehtiva likapyykki, niin miehen kuin lastenkin, mutta minä olen ainut ketä se häiritsee :(

Vierailija
26/43 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän teoriassa tosi hyvin, miten pitäisi toimia ja uskokaa tai älkää, useimmiten jopa pystyn siihen. Joskus vaan en, mutta en silloinkaan tarvitse kehotuksia pysyä rauhallisena.

Ja vaihdevuosiin mulla on vielä kymmenen vuotta aikaa. Silloin kuopus on murrosikäinen. ap

Vierailija
27/43 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella menee hermot joskus, turha muuta väittääkään! Kunhan muistat näyttää myös niitä positiivisia tunteitakin ja kehuakin teiniäsi, kun hän tekee jotakin oikein. :)

T. kahden teinipojan ja yhden pikkutytön äiti

Vierailija
28/43 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä itse olen hyvin tulinen luonne. Yhteenottoja murkkujen kans tulee päivittäin. Tai no ei tulisi jos antaisin tehdä niin kuin haluaa. 14v on omatoimisesti alannut käyttää pyykkikonetta sillon kun tahtoo jotain. Voi sitä tahtomisen määrää. Tuntuu että kaikki vanhat opit, käytöstavat ja kodin säännöt on unohtunut. Mieluummin kuitenkin tappelen tyttöjen kanssa tietokoneesta, siivoamisesta jne kuin tupakasta ja viinasta. Meillä onneksi vielä pieniä asioita josta väännetään. Tuntuu hyvin turhauttavalta tapella samoista asioista päivästä toiseen. Paljon vaikeampaa kuin meidän tulisen uhmiksen kanssa.

Ymmärrän hyvin sinua ap. On helppoa neuvoa, mutta niin p...vaikeaa olla täydellinen.

Kyllä huutoa maailmaan mahtuu=) Kunhan ei loukkaa toista

Vierailija
29/43 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tiedän tuon tunteen. MIten voikaan elämä välillä olla teinille niin vaikeaa. Meillä ihan sama vaatetaistelu. Just se väärä paita pestynä kaapissa, kun juuri sinä päivänä olisi halunnut mustan hupparin, vaikka vihreä on uudempi ja kivempi..... Verkkarit on kuulemma tuotu edellisiltana pyykkikaappiin, mutta unohti siinä samalla klo23. mainita että ne täytyy pestä ja kuivata aamuksi. Pakkohan tätä on jaksaa, mutta ihmettelen kuka voi pysyä viileän rauhallisena....

Vierailija
30/43 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ti murrosikäinen. Meilläkään ei ole onneksi tupakka tai viina riidan aiheina.

Vaihtoehtoisesti voisi tietysti nostaa kädet pystyyn. Aika moni vanhempi on nostanutkin ja niiden jälkikasvu pyörii ties missä. /ap

Vierailija:

minä itse olen hyvin tulinen luonne. Yhteenottoja murkkujen kans tulee päivittäin. Tai no ei tulisi jos antaisin tehdä niin kuin haluaa. 14v on omatoimisesti alannut käyttää pyykkikonetta sillon kun tahtoo jotain. Voi sitä tahtomisen määrää. Tuntuu että kaikki vanhat opit, käytöstavat ja kodin säännöt on unohtunut. Mieluummin kuitenkin tappelen tyttöjen kanssa tietokoneesta, siivoamisesta jne kuin tupakasta ja viinasta. Meillä onneksi vielä pieniä asioita josta väännetään. Tuntuu hyvin turhauttavalta tapella samoista asioista päivästä toiseen. Paljon vaikeampaa kuin meidän tulisen uhmiksen kanssa.

Ymmärrän hyvin sinua ap. On helppoa neuvoa, mutta niin p...vaikeaa olla täydellinen.

Vierailija
31/43 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Älä huoli saamistasi vastauksista, ap! Musta tuntuu, että suurin osa vastaajista on vauvojen äitejä, joilla ei ole hajuakaan millaista on olla 10x päivittäin kiukuttelevan teinin äiti.

Mullakin on kaksi murkkua + yksi uhmis talossa ja pinna on maksimi-venytyksellä päivittäin! Varsinkin just nyt, kun itsellä painaa PMS päälle ;-) Toi pyykkiepisodi toistuu meilläkin usein. Olen vain vastannut (tai huutanut...), että en ole ajatusten lukija, en voi tietää mitä arvon neiti haluaa milloinkin päälle tai en kaivele hänen huoneessaan olevia vaatekasoja vaan saa toimittaa ne itse pyykkikoriin.

Tiedän, että minun tulisi olla se aikuinen, joka jaksaa aina olla rauhallinen ja johdonmukainen mutten vaan kykene siihen oman temperamenttini takia :-(

Mutta kuitenkin murkut tulevat usein kainaloon kyhnyttämään ja kertomaan kuulumisiaan. Ei arki ole pelkkää huutamista ja tukkanuottasillaoloa. Täällä palstalla mammat vain tuntuvat tulkitsevan asiat niin: Jos kirjoitat jotain, se tarkoittaa, että teillä aina tehdään niin ts. nähdään kaikkin niin prkln mustavalkoisesti.

Mutta: Tsemppiä ap:lle ja meille muillekin murkkujen äideille! En olisi IKINÄ uskonut, että murkun kanssa eläminen on rankempaa kuin vauvan kanssa valvominen!

Vierailija
32/43 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö täyttää kohta 13 vuotta, mutta merkkejä on havaittavissa. Välillä saa pauhata tosiaan huoneen siivouksesta, kun vaatteetkin lojuu lattialla ja ties missä. Toisaalta on hyviä päiviä, kun hörsköttää muun perheen kanssa, mutta sitten taas tulee päiviä, jolloin murjottaa vaan ja on vaisu.....

Vierailija
33/43 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi IKINÄ uskonut, että murkun kanssa eläminen on rankempaa kuin vauvan kanssa valvominen!

[/quote]

Vierailija
34/43 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita huostaan. 

Vierailija
35/43 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita huostaan. 

Miksi nostat typerällä kommentilla v. 2008 keskusteluita. Teini on ollut ajat sitten jo aikuinen 😁

Vierailija
36/43 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollan juteltu yms. Mulle on ammattilaiset sanoneet että mulla on myös oikeus loukkaantua ja lapsen on ymmärrettävä se. Mun ei tarvitse todellakaan kuunnella ihan mitä tahansa soopaa ja olla kuin ei mitään ja jatkaa vaan lätisemistä.

Se mitä tarkoitin sillä että en puhu hänelle, ei tarkoita sitä kuitenkaan että olisin ihan mykkä. Olen tarjonnut ruokaa, kysynyt pyykkiä pesuun yms. arkista. Mutta sen syvällisempää en ole hänen kanssaa sen episodin jälkeen puhunut. Ilmoitin vaan että mulle ei lapset noin puhu, kun olet valmis pyydä anteeksi, mä odotan sitä.

T: 28

Kukaan ammattilainen ei kehota pitämään mykkäkoulua lapsille. Joten älä viitsi. 

Vierailija
37/43 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tiedän teoriassa tosi hyvin, miten pitäisi toimia ja uskokaa tai älkää, useimmiten jopa pystyn siihen. Joskus vaan en, mutta en silloinkaan tarvitse kehotuksia pysyä rauhallisena.

Ja vaihdevuosiin mulla on vielä kymmenen vuotta aikaa. Silloin kuopus on murrosikäinen. ap

Toimit hölmösti. Voisit myöntää sen lapsellesi ja käydä läpi asia. Että miten jatkossa toimitaan pyykkien kanssa. 

Vierailija
38/43 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä outoa, että äiti tai isä opettaa teinille vuorovaikutusta huutamalla tälle päivittäin. 

Vierailija
39/43 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites ajattelitte, että lapsenne oppii hillitsemään tunteitaan, jos tekään ette osaa? Entä miten opitaan neuvottelua ja anteeksipyyntöä, jos vanhemmat eivät taivu lainkaan?

Olen ollut itse " maailman vaikein" teini ja myöhemmin tehnyt vuosia työtä todella vaikeiden teinien kanssa. Osa ollut lastis-porukkaa. Koskaan ei ole käynytkään mielessä lapselle raivoaminen. Mitä se siitä oppii? Sen, että äiti on vihainen eikä hallitse silloin itseään. Ja oppii myös vääntämään juuri niistä nappuloista, kun oikein haluaa sinulle vinoilla, jos et suostu hänen kanssaan neuvottelemaan.

Keskustelu ja neuvottelu on avain teinin kanssa. Sitä teinit eivät osaa ja sitä pitäisi opetella. Suosittelen mieluummin kysymään kuin jakelemaan " ohjeita" . Antakaa nuorelle tila itse oivaltaa, miten tilanteesta selviydytään. Esim. tuohon vaatteiden pesuun: Olisit kysynyt tyttäreltäsi, miten hän ajatteli hoitaa tilanteen tästä eteenpäin? Miten hä

Vanhempikin saa suuttua (tietenkin asiallinen käyrös silloinkin) ja saa näyttää tunteensa. Siitä nuori oppii, että tunteiden kuohahtaminen ei ole maailmanloppu ja riidat voidaan myöhemmin sopia.

Vierailija
40/43 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole aikuinen. Älä saa raivareita herkälle nuorelle, antaa teinimäisen kuvan aikuisesta jos räjähtelee. Näytä miten kone toimii ja missä pesuaine. Haki lisää kuivaustelineitä jos mahtuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä