Ratikka ja vaunut?
Niin paljon kuin olenkin junaa ja bussia käyttänyt niin ratikalla ei ole tullut kuljettua vaunujen kanssa. Miten mahtuu vaunut tavalliseen (ei matalalattia) ratikkaan kyytiin?
Kommentit (4)
mahtuu oikein mainiosti ratikan ovista sisään sekä siihen ratikan " vaunutilaan" sivuttain niin että eivät jää käytävän tielle ollenkaan. Kaverilla taasen oli Herquleksen rattaat (sellaiset missä on neljä pikkupyörää edessä, en muista mallin nimeä) ja hän kertoi että ne ei mahdu vanhemman mallisten ratikoiden ovesta sisään. Eli jotkut vaunumerkit ei tosiaan välttämättä mahdu sisään koko ratikoihin...
Vaikka meidän vaunut mahtuu hyvin ratikkaan, itse silti valitsen mieluummin bussin kuin ratikan (jos voi valita), koska ratikassa melkein aina joutuu pyytämään nostoapua.
piti vielä tulla lisäämään, että niillä ihan kaikkein antiikkisimmilla en varmaan ole vaunujen kanssa matkustanut. Mutta niihin vanhoihin (joita mm. linjalla 3 ja 4, joilla itse matkustan) ja joihin vaunut joutuu nostamaan kyytiin, niihin kyllä mahtuu mainiosti myös meidän kärryillä, jotka oman mittaukseni mukaan ovat melkein 62 cm leveimmältä kohdaltaan.
on tehty matalalattiaovet sinne keskiosiin. Siis joihinkin ratikoihin, ehkä joku enemmän käyttävä voi kertoa, onko näitä ratikoita paljonkin käytössä? Itse olin niin hölmistynyt tästä uutuudesta, etten ehtinyt ratikkaan ollenkaan kyytiin, mutta siis kannattaa odotella siinä keskikohdalla, josko useammassakin ratikassa olisi tällainen vaunuhelpotus, niin ehtii sitten sinne mukaan :) , eikä tarvitse hikoilla nostojen kanssa.
Pari senttiä leveämmät ei varmaan enää mahtuisi. Niihin kaikkein vanhimpiin, joita on onneksi erittäin harvoin liikenteessä, meidän Briot ei mahdu ollenkaan. Mutta niitä tosiaan olen nähnyt vain linjalla 1/1 A. Noihin yleisempiin vanhoihin & korkeisiin ratikoihin mennään rattailla sitten siitä etummaisesta keskiovesta (kun on neljät ovet, niin toiseksi etummaisista). Jos siinä välissä on ollut jo kahdet rattaat, olen mennyt niistä toka vikoista ovista ja usein kuljettaja on sitten kuuluttanut, ettei siinä saa pitää rattaita... Ja työntöaisa edellä nosta sitten rattaat! Toisinaan näkee aika hurjia tilanteita, kun rattaat nostetaan kyytiin työntöaisa vikana, jolloin rattaat normaalisti on todella kallellaan. Onneksi kuljetaan nykyään pääasiassa busseilla (matalalattia), niin ei tarvitse enää päivittäin/viikottain jännittää, tuleeko kukaan auttamaan rattaiden nostamisessa ratikkaan vai pitääkö mennä nykäisemään hihasta...