onkohan itsekkyys syynä siihen että nykyään hankitaan lapsia niin myöhään että
joskus on liian myöhäistä? fertiliteetti laskee rajusti 27 ikävuoden jälkeen ja ensisynnyttäjä tänä päivänä on jo lähes 30nen. Gynekologit ovat oikeasti huolestunut tästä trendistä. Mitä luulette että on syynä tähän, ihan keskustelumielessä? Itse sain ekan kun olin 25 ja neljännen kun olin 36. Kyllä sanon että 36v on jo liian vanha aloittaa tätä rumbaa, kauhistuttaa että moni tosiaan OVAT yli 30siä kun aloittavat. Mihin ollaankin menossa tätä vauhtia? Miksi pitää olla niin paljon tavaraa, kesäpaikkaa ym ennen kuin lapsi on tervetullut??
Kommentit (26)
Vierailija:
eivätkä myöskään aiheesta tehdyt tutkimukset. lähinnä se tarkoittaa sitä että yhä useammat käyttävät erilaisia hoitoja ja usein yhteiskunnan rahoilla.ja esimerkiksi riskit pelkästään synnytyksessä...
Ei siinäkään mitään järkeä olisi että nuoruuden sekalaisiin suhteisiin hankittaisiin lapsia pelkästään sen takia että on biologisesti " hyvä ikä" , eli se oikean kumppanin puute vaikuttaa usein.
Meillä korkeasti koulutetuilla opiskelu myös kyllä usein aiheuttaa sen, että lasten " tekoa" lykätään lähemmäs 30 v. Kyllähän edelleen asenneilmapiiri on se, että pitää olla vakituinen työ ja toimeentulo ennen kuin lapsia " saa" hankkia.. tämänkin palstan keskusteluissa tämä selväksi tulee. Ymmärrettävää, mutta itse en enää välttämättä pitäisi lasten hankintaa opiskeluaikana huonona ratkaisuna, edellyttäen että siinä vaiheessa on sitä edellyttävä hyvä parisuhde.
En tästä ainakaan enää nuorene. Elämän tosiasioita on tullut mietittyä. Parisuhde on pitkä ja hyvä. Terveydenhoitaja on ottanut perheenlisäysasian puheeksi vuosikäynnillä.
Siinähän se on aika mennyt, kun on ensin opiskellut (lukio+AMK) ja sen jälkeen ollut töissä. Kohta neljä vuotta töissä samassa työpaikassa.
Olisikohan aika näyttää vauvalle vihreää valoa...
koska en halunnut yksinhuoltajaksi. Siihen olisi johtaneet aikaisemmat " suhteet" . 33-vuotiaana olin tavannut nykyisen pysyvän parisuhteeni toisen osapuolen.
Siihen asti oli ohjelmassa ehkäisyä ja jälkiehkäisyä.
ei ole ketään joka nyt n. 40-vuotiaana olisi samassa parisuhteessa kuin alle 25-vuotiaana. 25-30-vuotiaana aloitetut liitot ja suhteet on sensijaan kasassa yleensä ainakin vielä. Toki tunnen paljonkin 50-70-vuotiaita joiden nuorena perustetut perheet on kestäneet.
vasta 30 v. Että kaikilla ei mene kuten suunnitellaan...