Minkä ikäisen lapsen kanssa vielä saunaan...?
Kuulin jutun, ettei äiti mennyt yhdessä saunaan alle kouluikäisen pojan kanssa. Mitä ajatuksia se teissä herättää? Siis seksulaalisten asioiden vuoksi. Missä vaiheessa tämä kehitys luonnollisesti tapahtuu?
Kommentit (13)
Meillä on ollut omien vanhempieni kanssa vieläkin kertoja, jolloin olemme olleet kaikki yhdessä saunassa.
Jouluna aikoina olimme jopa kaksin aikuisen veljeni kanssa saunassa.
taisin olla vielä 6. luokalla(tai joskus ala-asteella se oli) niin arka, etten uskaltanu mennä yksin naisten puolelle uimahallissa... eli isin kanssa menin miesten puolelle. Kotona nyt ilman muuta voi mennä vanhempien kanssa saunaan vaikka aikuisena.
Eiköhän se mene lapsen tahtisesti. Käyköön niin kauan kuin haluavat ja sitten vaikka vaan isän / äidin kanssa. Itse ryhdyin käymään isosiskoni kanssa saunassa. Veljeni kävi paljon pitempään molempien vanhempien kanssa. Voisin kuvitella meneväni siskon poikien, joista vanhempi on 10-v kanssa hyvinkin vielä saunaan. Ehkä 13-14 vuotiaana eivät enää halua naisten kanssa saunaan.
Ei saunomisessa ole mitään seksuaalista. Älkää nyt ruvetko mitään ihmeellisiä kaksinaismoralistisia amerikka- ajatuksia tuomaan tänne. Iän kaiken on perheet ja tuttavatkin saunoneet yhdessä ja toivottavasti systeemi jatkuu samanlaisena.
Minusta itsestäni oli kiusallista saunoa nuorena tyttönä veljieni ja vanhempieni kanssa. Itse olin arka panemaan vastaan ja tein aina kaikki vanhempieni mieliksi. Onneksi omat lapseni osaavat ilmaista tahtonsa paremmin.
25vuotiaana...
millä ihmeellä te voitte sitten esim. vanhempianne pestä kun tulevat vanhaksi vai muuttuuko asia siinä kohdassa jotenkin eriksi??? ajattelin noitten poikien kanssa käyä vielä kauna saunassa samaan aikaan..... yksin saan käyä silloin kun mies reissuhommissa ja pojat nukkumassa se riittää mulle.
Nyt ajateltuna se on ihan pöhkön aikaisin, mutta kyllä se saunan välttely silloin alkoi. Olin jo yli 10 kun vanhemmat kekkasivat kysyä, menisinkö mieluummin yksin saunaan, ja sen jälkeen saunominen alkoi taas maittaa.
ei ole käynyt enää kolmeen vuoteen, se on ihan sopiva ikä.
Ja kuudes luokkalainen miesten puolella uimahallissa, haloo????
Mun mielestä niinkauan voi saunoa lapsensa kanssa,kun lapsi itse sitä haluaa. Sitten kun ihan selvästi lapsi alkaa haluta omaa rauhaa niin sitten on varmaan aika siirtyä eri saunavuoroihin.
oma 8 vuotias poikani ei enää halua naistenpuolelle uimahalliin,mutta voi käydä ihan hyvin mun kans saunassa. Samoin käy tätinsä ja mummonsa kanssa ihan normaalisti saunassa. Joten kyllä se lapsi itse osaa sitten ilmaista koska on aika yksin saunomiseen:)
Niin kauan kun se on kaikille ok. Siinä vaiheessa kun poika haluaa mennä miesten kesken niin menee. Meillä kotona oli aika tiukka kasvatus, muistaakseni 8v loppui perhesauna ja muutenkin piti tyttärien olla siveellisesti miesten nähden. Mitä
tulee omien vanhempien pesuun niin isääni emme voisi pestä kun pakon edessä, isä ei halua näyttäytyä alasti ja se hänelle suotakoon. Voisin sen tehdä jos olisi pakko.
en tiedä onko se outoa? toisaalta nyky-yhteiskunnassa tääkin alkaa jo olla aika siinä ja siinä kaiketi, kun lapset ei ole enää lapsian niin kauan kuin ennen.