Lasten päivähoitomaksu nousee kauheesti!
Tämä aihe ei välttämättä tänne palstalle kuulu, mutta kirjoitan nyt silti... varmaan kuitenkin aika montaa meistä asia koskee.
Luin aamun lehdestä, että päivähoitomaksut nousee kahdesta lapsesta 380 eurosta 443 euroon! Eli 63 euroa/kk. Tosi paljon!
Yllätyin muutenkin, että toisesta lapsesta pitää maksaa lähes yhtä paljon kuin ensimmäisestä.
Meidän esikoinen on ollut päiväkodissa 1v2kk iästä asti. Hän on nyt 3v. Me on maksettu aina se maksimi, eli 200 euroa/kk. En todella tiedä, miten meidän perheellä olisi varaa laittaa reilun vuoden päästä 2 lasta hoitoon ja maksaa siitä 443 euroa kuussa?!
No, täytynee sitten miettiä, jos jääkin lasten kanssa kotiin kunnes nuorin on 3v. Olen joskus miettinyt, että jos ottaisi pari hoitolastakin... Meillä on iso talo, jonne mahtuu useampikin leikkimään.
Miten teillä muilla selvitään näistä hoitomaksuista??
Tämä on kyllä ihan sellainen " poliittinenkin" vääryys, että aina lapsiperheitä rankaistaan. Yhteiskunta tekee elämästä älyttömän kallista, suurinpiirtein pakottaa töihin ja viemään lapset hoitoon, mutta ei sekään kyllä taida tulevaisuudessa olla kannattavaa... huoh.*
Hyvää viikonloppua tästä valitusviestistä huolimatta!
Sunset@
Kommentit (7)
eikä minusta kyllä mene tulojen nousun piikkiin, eikös näistä korotuksista ole ihan suoraan sanottu että hoitomaksua nostamalla saadaan kotiäidit pitämään lapset kotona...
ei minusta reilua mutta minkäs tekee pieni talliainen, pakko ne lapset on jossain hoitaa ja talous pitää töillä pystyssä...
(meillä tosin mennään tulosidonnaisesti noissa maksuissa kun ollaan niin " köyhiä" , mutta saa nyt nähdä kuinka paljon se meidänkin summa nousee)
... tuskinpa. Sehän on ihan naurettavan pieni tällä hetkellä! Harva normaalituloinen voi jäädä kotiin hoitamaan lasta sillä summalla. Jäisivät meillä ainakin lainat maksamatta. Eikä meillä ole kyse mistään materialistisesta elämänlaadun halusta vaan kylmästä realismista.
Hoitomaksujen korotuspuheiden yhteydessä on mainittu perusteena esim. palkkojen nousu. No niinpä, mutta niin ovat kallistuneet arkiset pakolliset menotkin ja erityisesti ne, jotka koskettaa lapsiperheitä (ruoka, sähkö, bensa...). Ja tuskinpa hoitomaksujen korotus näkyy esim. päivähoidon laadussa kun samaan aikaan kiristetään kaikesta muusta (materiaalit, henkilöstö, erityislasten tarpeet yms. seikat).
Sirilii
vaan saan hoitaa lapset kotona. Hoitomaksut ja työmatkakulut tulee silloin olemaan niin suuret, että miinuksen puolelle mennään mun huonolla palkalla. Sinänsä ei harmita, sillä tykkään olla kotona muksujen kans.
nollatuloluokkaa ei poistettu, otettiin tarvittava raha sitten " toisesta" päästä eli korottamalla maksua :-(
No, ainakin nollatuloluokka säilyi - hyvä esim. työttömille, jotka laittavat lapsensa hoitoon vaikka ovatkin kotona...
Jatkossa varmaan kannattaa miettiä, mitä vastustetaan. Jos nämä kaksi em. vaihtoehtoa olisi esitetty selkeästi päivähoitomaksuja uudistettaessa, olisin kyllä valinnut nollatuloluokan poiston! Ainakin joissakin tapauksissa.
Mä olen edellisen kirjoittajan kanssa aika samoilla linjoilla. Asia kun ei mene niin että vain tässä päivähoitomaksuissa päästään maksumiehiksi;) Ja suomessa puhutaan progressiivisesta verotuksesta... Sen lisäksi että maksetaan veroja aika reippaasti, maksetaan kaikista palveluista korkeinta maksua ja taas esim. kotihoidon tukea saadaan minimin mukaan. Että päästään tekemään työtä ja maksamaan veroja ja maksamaan korkeimman mukaan siitä että lapset ovat hoidossa, tai heitä hoidetaan kotona.
Itse myös toivoisin että voisin äänestää verorahojeni käytöstä, tässä hoitoasiassa nollaluokan soisin esim mieluusti opiskelijoille.
Mutta toisaalta sen ymmärtää, hoitomaksuja ei ole tarkastettu sitten vuoden 2002.
Tuosta vuodesta on kulut nousseet, mutta niin on myös palkatkin.
Vanhat hoitomaksuthan meni niin että korkeimmassa luokassa se 200e ekasta ja 180e toisesta.
Joten se että elokuusta 233e ekasta ja 210e tokasta ei ole niin suuri ero tuohon vanhaan.
Meillä syksyllä 3 lasta, joten olen sen päättänyt että kotona olen ainakin siihen asti että esikoinen menee eskariin.
Joten sitten olisi vain 2 lasta laitettavana hoitoon.
Muutenhan meidän perheen lastenhoitomaksut olisi n. 650e/kk jos kaikki 3 olisi samaan aikaan hoidossa.
Olisi hyvä jos tulisi jonkin moinen korotus lapsilisiin tai kotihoidontukeen..