Miksi et osta veteraani-heijastinta?
Minusta sen ostaminen on kunnianosoitus sotiemme veteraaneja kohtaan ja ostan veteraani-heijastimet itsenäisyyspäivän kunniaksi kaikille meidän perheen jäsenille. 5kpl
Kommentit (57)
en ymmärrä, että miksi pitää alkaa solvaamaan ihmisiä, joilla on omat mielipiteensä ja eivät ole sinun mielipiteesi kanssa samassa linjassa.
En tue veteraanijärjestöä, sillä mielestäni on olemassa paljon köyhempiäkin järjestöjä. Lisäksi mulla on Plan-kummilapsi ja maksan kuukausittain Unicefin maailmanlapsilisää.
Minun isoisäni on sotaveteraani, eikä hänen hyväkseen ole tullut lanttiakaan sieltä! Mieluummin käytän itse nekin rahat suoraan isoisän hyväksi, teen vaikka ruokaa ja haen hänet meille syömään, kuin ostan jotain rihkamaa millä ahneet rikastuu toisten kustannuksella.
kuin että kukaan lapsi olisi jäänyt sodassa orvoksi. En katso elintasoni olevan arvokkaampi asia kuin kenenkään henki. Joten en hyväksy tappamista missään olosuhteissa, enkä siis anna korvauksia kenellekään siitä että hän on tappanut toisen ihmisen elintason vuoksi.
hyväntekeväisyysjärjestöt ulkomailla parhaillaankin avustavat. Vai luuletko että sivareiden avulla me olisimme välttäneet joutumasta osaksi Venäjän suuriruhtinaskuntaa??
Sivarit etulinjaan miinoja polkemaan jos poikkeustila vielä joskus koittaa
älä tule vaatimaan Suomen valtiolta matkarahoja tai apua jos Äiti Venäjä ei olekaan niin ihana kuin vaikuttaa. Jeesustelijat ammutaan yleensä rivistä ensimmäisenä 53
Jeesustelijat ammutaan yleensä rivistä ensimmäisenä 53
Mun mielestä on vaan turhaa spekuloida tolla, että ilman veteraaneja asuisimme murjussa. Hyvin näyttää Virollakin menevän, toki ovat päälle puskevassa talouskriisissä huomattavasti ahtaammalla kuin Suomi. Mutta se ei nyt oleellinen asia, vaan se että täällä hyökätään heti kimppuun jos on eri mieltä.
En itse ainakaan millään tavalla väheksy veteraanien työtä, totesin vaan että mielestäni maailmassa on myös satoja muita kohteita, joita voi tukea ja itse olen valinnut toisin.
50
Sen kuitenkin tiedän, että me olemme suuresti velkaa niille urheille sukupolville, jotka puolustivat maatamme niin sota- kuin kotirintamallakin.
Sodassa sotilaat ja lotat ja kotona kaikki ne urheat äidit, jotka ilman miesvoimaa selvisivät maatilojen töistään ynnä muista.
Kiitos ja kunnioitus näille ihmisille, ei mollata heitä täällä.
Maamme itsenäisyys ei saa koskaan olla itsestäänselvyys, muistetaan heitä joiden ansiosta olemme itsenäisiä.Kiitos myös kaikille niille naisille ja miehille, jotka jälleenrakensivat maamme sotien jälkeen.
että veteraanijärjestöillä on rahaa vaikka kuinka, kun veteraaneja ei ole enää monta elossakaan. Käyttäisivät rahansa elossa olevien hyväksi.
Neuvostoliittoa ja Venäjää vastaan ilman saksalaisten apua. Eikä Suomikaan tulevaisuudessa pärjää ilman Natoa jos Neuvostotasavaltojen liitto päättää tänne hyökätä.
Ja silloihan meillä on suuri apu sivareista, jotka niitä miinoja etulinjassa polkevat
ette selvästikään tajua mitään nykyaikaisesta sodankäynnistä. Ensinnäkään; nykyajan sodissa ei sotilasmäärillä ole suurtakaan merkitystä vaan kalustolla. Sodat käydään taktisina ilmahyökkäyksinä ja pitkän matkan ohjuksilla, ei sissisotana maastossa. Niin se vaan on. Eli tässä sivareillakin on oma roolinsa, esimerkiksi sairaaloiden ja koulujen tms. ylläpidon suhteen.
Siis sanon nyt vielä kerran: Väinö Linnan Tuntematon Sotilas on hyvä kirja, mutta sen sota ei missään määrin korreloi nykyisen sodan kanssa.
Tässäpä haaste teille, jotka ette syystä tahi toisesta veteraaniheijastinta osta: käyttäkää se 12 eur vaikkapa AV-Mammojen joulupata-keräykseen. Ihan vaan vaikka itsenäisyyspäivän tai joulunodotuksen kunniaksi, niin loppuu tämä jauhaminen...
taskuihin. Niillähän on jo koko valtion ja kunnan kassa käytettävissä ja jatkuvasti vaan ovat lomalla ja huvittelevat nautintoaineiden kanssa. Eikä se joulupata näytä kivalta mun marimekkolaukun hihnasta roikkumassa.
Olen töissä vanhainkodissa ja viimeinen veteraani kuoli kesällä, nykyiset papat ovat syntyneet 1920-luvun lopulla, eivätkä ole sodassa olleetkaan. Koko 4000 asukkaan kunnassamme on elossa 4 veteraania, viereisessä vanhainkodissa heistä 3 ja yksi varsin huonokuntoinen vielä kotona.
Kun veteraanijuhlia kunnassamme syksyllä juhlittiin ei yksikään oikea veteraani ollut paikalla, muisteluveteraanit saivat kasa kaupalla ansioristejä heille en mitään rahaa kyllä ala antamaan. Muistelkoot ihan omin varoin sota-aikaa jolloin olivat lapsia tai vielä syntymättömiä.
Minä olin se, joka kirjoitti että veteraanit tekivät vain velvollisuutensa...en ole sivarin vaimo tai äiti, tiedoksi vain.
Haluaisin muistuttaa meitä naisia yhdestä asiasta, jota ei moni tajuakaan: sanomalla "ilman veteraaneja olisimme...", annatte kaiken kunnian miehille, jotka eivät sitä tarvitse. Samalla logiikalla voisitte nimittäin mennä kiittelemään ohikulkenutta miestä, joka ei raiskannut sinua; "ilman käytöstäsi olisin joutunut häväistyksi, oi kiitos, kiitos!".
Vielä kerran: kun kutsu rintamalle kävi, sinne mentiin tai tultiin ammutuksi. Ne jotka menivät ja selviytyivät -> tämän päivän veteraaneja. KUKA TAHANSA KUNNIALLINEN IHMINEN TEKI PAKON EDESSÄ PARHAANSA. Osa ampui alas pataljoonan, osa hoiti toisten haavoja. Miksi pakon edessä tehty työ oli toiselta sukupuolelta arvokkaampaa? Sotiminen muuttuu yllättävän hankalaksi, jos kukaan ei hoida haavoittuneita, tee ruokaa tai ompele vaatteita...
ilman tolkutonta kansallisylpeyttä Euroopassa olisi vältytty ensimmäiseltä ja toiselta maailmansodalta (näistä kakkosen "selviytyjiä" tässäkin keräyksessä tuetaan: Suomi oli tuolloin, sanokaa mitä erillissota-liirum-laarumia tahdottekaan, oikeasti maailman brutaaleimman valtion liittolainen eli syyllisempien puolella: syyttömiähän ei sodassa olekaan), aseista kieltäytymällä eli käytännössä ulkomaille pakenemalla tai suosiolla antautumalla tässä ja monessa muussa maassa olisi kuollut satoja tuhansia ihmisiä vähemmän, puhumattakaan infrastruktuurin säilymisestä.
jos joku on mennyt sotaan, se osoittaa mielestäni heikkoa moraalia. jokainen fiksu olisi paennut esim ruotsiin (ruotsi oli viimeksi sodassa 1800-luvun alussa, jolloin suomalaiset hoitivat sotimisen sen vähän mitä sitä piti tehdä). Venäjää vastaan minulla ei ole mitään, venäjän vallan aikahan tarkoitti suomelle suurta kehitystä verrattuna ruotsiin. Suomen itsenäisyys on VENÄJÄN ANSIOTA, venäläiset ne sen itsenäisyysjulistuksen hyvksyivät, sitä ennen ei ollut koskaan olemassakaan valtiota nimeltä suomi. mielestäni on äärimmäisen mautonta kuinka aina kehutaan talvisodassa olleen yhtä kuollutta suomalaista sotilasta kohden kymmenen neuvostoliittolaista. Maailman paras tappokansa? kannattaako siitä olla muka ylpeä? Edesmennyttä isoisääni - sotaveteraani hänkin - lainatakseni: "Ihmisiä ne oli siellä toisella puolellakin"
Aiempaan sivariviittaukseen liittyen: toivon että pian syntyvän poikani aikuistuttua suomesta ollaan lakkautetty "yleinen" asevelvollisuus (koskee 40% kansasta). jos ei, toivon suuresti hänen valitsevan sen kunniallisimman vaihtoehdon eli menevän vankilaan. en myöskään arvostele hänen valintaansa, mikäli hän jostain syystä päättää suorittaa siviilipalveluksen.
tiivistetysti: sota on aina paha ja kaikilla on "hyvä" syy käydä sitä. Jokainen sotaan osallistunut on tehnyt rikoksen ihmisyyttä vastaan. olen valmis antamaan anteeksi, mutten todellakaan korottamaan näitä ihmisiä jalustalla menneisyyden julmuuksiensa takia. Veteraani on vanhus siinä missä muutkin.
Kyllä ainakin rintamalla palvelleet lotat katsotaan sotaveteraaneiksi. Meidän mummi oli it-valvonnassa. Tosin aika nihkeästi sieltä veteraanijärjestöltä mitään apua saa, vaikka mummo ei pysty itse enää esim. kaupassa käymään tai bussillakaan kulkemaan. Minneköhän nekin rahat menee....