Nykyisin opskelevilla ja valmistuvilla lähihoitajilla
näyttää olevan todella laaja, monipuolinen ja vaativa opiskelu. Olen aivan varma, että nykyisten lähihoitajien koulutus ja ammattitaito on parempi kuin vuosia sitten valmistuneilla sairaanhoitajilla ja lastentarhanopettajilla. Nykyisin tietenkin amk ja yliopisto-opinnot antavat heillekin aivan erilaisen pohjan kuin ennen. Mutta ne vanhan koulutuksen saaneet ns opistotason opinnot ovat kaukana nykyisen ns koulutason vaatimuksista. Itselläni on koulutason tutkinto ja se on kyllä hyvä sillä alalla johon se on käyty, mutta ei laajudessaan tietenkään vastaa lähihoitajaa.
Kommentit (6)
kyllä muutama pikkujuttu vielä tarvis osata...
Koulutus on liian yleisluontoinen, kyllä pitäis syventää enemään moneenkin alaan ennen töihin lähtöä!
Onneksi työ on se mikä opettaa!!
terv.
sh joka työssään näkee kerta kaikkiaan tumpeloita lähihoitajia.
Itse olen joutunut opettamaan sairaanhoitajalle mm nenämahaletkun laittoa. En tiedä mitä niille nykyisin opetetaan, mutta käytännön taidot on usein hukassa näiltä uusilta sairaanhoitajilta. ap
tekemään. Oli koulutus sitten mikä tahansa. Eli käytännön opetusta enemmän kaikille. ap
Itselläni on kyllä paremmat tiedot siitä alasta johon olen saanut koulutuksen, mutta nykyisillä lähihoitajilla on paremmat käytännön taidot jo töihin tullessaan kuin minulla oli aikoinaan. Itse olen siis oppinut paljon juuri töitä tekemällä. ap
On tosi hyviä ja älyttömän surkeita juuri valmistuneita. Kuilu näiden välillä on aikamoinen.
2 vuotta opiskelleen lastentarhanopen opinto-ohjelmaa ja vertaa sitä nykyiseen lähihoitajakoulutukseen. Itse haluaisin täydentää tutkintoni lähihoitajaksi, mutta en tiedä onko sellainen mahdollista.