Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Luokanopettajan työ on aiempaa uuvuttavampaa

Vierailija
08.04.2008 |

Luokanopettajan työ on aiempaa uuvuttavampaa

stt

Luokanopettajan työ on muuttunut aiempaa uuvuttavammaksi, selviää Kotiliesi-lehden ja Opetusalan Ammattijärjestön OAJ:n selvityksestä.

Yli puolet luokanopettajista kokee, että lapset ovat aiempaa levottomampia, itsekeskeisempiä ja lyhytjännitteisempiä. He ovat aikuisen huomion puutteessa, ja suuret opetusryhmät vaikeuttavat tilannetta.

Lasten vanhemmat ovat kyselyn mukaan opettajille suorastaan ilkeitä. Haukkumisen tai nimittelyn kohteeksi joutuu vuosittain 60 prosenttia luokanopettajista.

Kyselyyn vastasi 500 luokanopettajaa.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAikki pitää kaataa valmiina niskaan? Ikävä kyllä tätä sukupolvea tapaa aivan liiaksi korkeakoulumaailmassakin, tentteihin vastataan sanasta sanaan kirjallista aineistoa kopioiden ilman että osataan itse analysoida tai ajatella lukemaansa tarkemmin - ainakin näillä ensimmäusillä vuosikursseilla.

Vierailija
42/50 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Valittanut olen kyllä opelle esim luokan koosta, luokan oppilasaineksesta, kiusaamisesta, koulukyydeistä... Ei asiooihin tule muutosta jos ope ei vie asiaa eteen päi omissa kokouksissaan esim koulukiusaaminen, luokkakoko(helpompi sanoa että vanhemmatkin ihmettelevät, moittivat

Siis eihän se opettaja MITENKÄÄN voi vaikuttaa luokkansa kokoon, oppilasainekseen eikä koulukyyteihin!!! Vanhemmat saa ihmetellä ihan kuinka paljon vaan ja opettaja raataa ison luokan kanssa, jos ei resursseja pienempiin opetusryhmiin vaan ole. Ja koulukyydit on täysin muiden päätettävissä kuin luokanopettajan. Ja oppilasaines... määräytyy sen mukaan millaista porukkaan koulun oppilasalueella asuu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse on turhan työläs tapa. Helpompi on lukea asia suoraan kirjasta tai kuunnella, kun opettaja opettaa sen. Kuka nyt turhaa työtä haluaa tehdä.

Vierailija
44/50 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri sekavuuteen luokassa ja anarkia on valmis. Kaikki huutavat minä olen tärkeä. Minä täällä analysoin. Minä minä.

Kyllä on parasta, että se itse analysointi jätetään vaikka lukion äidinkielen tunneille. Alakoululaisia pitää opettaa siten, että opettaja puhuu ja luokka kuuntelee.

Vierailija
45/50 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

järkevässä ajassa.

Vierailija
46/50 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän mielestä aktivoivat menetelmät mahdottomia pelkästään luokkakoon vuoksi vai jostain muustakin syystä?

Vierailija
47/50 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

metodi ei muuten edellytä toiminnallisuutta. Itse pidän parhaana metodien tilanteista vaihtelua.

Vierailija
48/50 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannettu vesi ei kaivossa pysy. Oppiminen on paljon monimutkaisempi asia kuin opetella nippeliasioita ulkoa. Koulussa pitäisi sen sijaan rakentaa ymmärrystä mitä tieto ja tietäminen on ja kuinka etsiä tietoa. Työelämässä eikä sirpaleisessa ja monimutkaisessa maailmassa ei muuten pärjää. Ala-asteella on hyödyntöntä opetella ulkoa asioita vaan sen sijaan pitäisi opetella ymmärtämään maailmaa ja kasvattaa itsevarmuutta sekä itseohjautuvuutta. Eli siis taito- ja taideaineita ja tutkivaa oppimista. Siinä ei auta opettajan yksin olla äänessä. Noinko äkkiä vanhan ajan koulun ongelmat unohtuvat. Liika kuri tuo vain anarkiaa. Ennemmin motivointia sillä, että saadaan oppilaat ymmärtämään tutkimisen mielenkiintoisuus ja oman elämän kallisarvoisuus.

Vierailija
49/50 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää myös oppia ymmärtämään ja tuntemaan itseä. Tätä varten ala-aste on olemassa. Että rakennetaan maailmankuvaa ja kokeillaan ja opiskellaan. Totta kai opettaja välillä vaihtelee metodejaan ja opettaakin. Mutta taustalla pitäisi olla ymmärrys siitä, mitä tietäminen ja tieto ovat. Ja löytää se tutkiva ote jokaisen tavaksi tarkastella maailmaa. Kriittisyyttä. Ja iloa omien vahvuuksien löytämisestä sekä itsetuntemuksesta. On tutkittu, että menestys Pisa-testeissa johtuu osittain 90-luvun vahvasta taideaineisiin panostamisesta (kerhot) ja sitä kautta näiden em. asioiden kehittymisestä. Ja kyllä olen opettaja. Ja isäni, joka ei juurikaan kouluja ole käynyt on aivan samaa mieltä ilman koulutusta alalle. Että elämää varten on pakko oppia ymmärtämään ja käsittämään maailmaa. Varsinkin nykyään, kun kaikki ei ole sitä miltä näyttää, on ns. maalaisjärjelle tarvetta!

Vierailija
50/50 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitkin koulutusuraa tulisi harjaantua tiedon etsimiseen, sen arviointiin ja tiedon rakentamiseen, ikäkauden mukaisesti edeten, jotta sitten mahdollisessa korkeakouluvaiheessa pystyttäisiin tekemään tiedolla muutakin kuin varastoida sitä muistiin.

Eiköhän eri metodien tarkoituksenmukainen käyttö ole kannattavinta, mutta siten, että yritettäisiin edes jotenkin tukea oppijan tiedonhankintataitojen kehitystä.