Inhottavaa? Mies maiskuttaa ja puree suu auki.
Olen huomautellut tästä pitkään, mutta muutosta ei tapahdu.
Ei tehnyt näin kun seurusteltiin, vaan on alkanut viimeisen vuoden aikana.
On aivan kuin häiden jälkeen kuoriutui esiin junttien juntti.
Pikkasen tympii.
Kommentit (77)
Anoppi myös tekee näin ja kaiken huipuksi puraisee muutaman kerran ja sitten kaataa vettä perään. Eli hulauttaa vain osittain pureskellun ruuan alas . Ja syö telkkarin ääressä. Voi elämän kevät.
Mä tiedän yhden miehen joka hotkii ja ryystää. Esim lämpimällä ruoalla laittaa eka haarukallisen suuhun, puraisee kerran, avaa suunsa ja tunkee leipää perään. Puraisee pari kertaa ja ryystää juoman. Eli kaikissa väleissä voi siis nähdä ruokaa täynnä olevan suun jos katsoo päin.
Mässytys voi myös johtua viallisesta purennasta mm. Avopurenta voi aiheuttaa maiskutusta. Ja muut rakenne poikkeudet voivat aiheuttaa maiskutusta,
Kaukki eivät oikeasti voi maiskutukselleen mitään, mutta siitä huolimatta muut pyörittelevät silmiään.. kaikki tarvitsemme kuitenkin ruokaa rakenneviasta huolimatta, maiskuttamiselle ei aina oikeasti voi mitään
Itselläni on rakenne poikkeama, josta johtuen mässytän ja syön suu auki. Tilannettani ei todellakaan auta teidän laiset jeeeesustelijat, itseanikin harmittaa tämä, mutta minkäs teet? Kaikki eivät voi todellakaan mässytykselle mitään, vaikka haluaisivatkin! Olenko siis sika ja huonotapainen mässyttäessäni ja syödessäni suu auku, kun en muuten todellakaan pysty syömään rakennepoikkeudesta johtuen?
Yök!!! Tää mässytys on mun kaikkien aikojen yökötys ja inhokki. Hyi.
Mun mies hotkii ja maiskuttaa. Eli kun ollaan syömässä, hotkasee ruokansa kauheeta vauhtia, mässyttää ja tosiaan kauhee kilinä ja kolina vielä päälle. Ja sit se jättää mut siihen keittiön pöydän ääreen ja menee tuijottaan nettiä.
Oon ajatellut että oon itse jotenkin neurootikko mutta kun en vaan kohta enää kestä kertakaikkaan yhtään, naurattais jos ei itketä..
Taidankin vähän taas koittaa puhua asiasta. Ollaan oltu yhdessä 6 vuotta eikä mässytys ja maiskutus oo mihinkään loppuneet vaikka olen siitä sanonut. Suuttuu vaan. Muuten mies on ihana joten oon sietänyt, mutta ymmärrän täysin ärsytyksen tuommoisesta.
Muuten, niille jotka sanoi että mies sanoo että maistuu paremmalle suu auki, voisko esim hajuaistissa olla vikaa? Ja sitä kautta makuaistissakin, tai vaikuttaako se suun avaaminen nyt sit muuta kun ärsyttävästi...
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 11:20"]
Itselläni on rakenne poikkeama, josta johtuen mässytän ja syön suu auki. Tilannettani ei todellakaan auta teidän laiset jeeeesustelijat, itseanikin harmittaa tämä, mutta minkäs teet? Kaikki eivät voi todellakaan mässytykselle mitään, vaikka haluaisivatkin! Olenko siis sika ja huonotapainen mässyttäessäni ja syödessäni suu auku, kun en muuten todellakaan pysty syömään rakennepoikkeudesta johtuen?
[/quote]
Sinun mässyttämisesi on aivan eri asia! En usko että tämän rakenne poikkeaman siivellä lappaat ruokaa ja juotavaa suuhusi kuin olisit nälkäkuoleman partaalla :)
Tuota on muuten varmaan hirveän vaikea muuttaa jos on aina maiskuttanut ja syönyt noin. Inhottavaa se on toiselle, minullakin oli työkaveri joka maiskutti ja ahmi, käännyín aina kannoillani jos näin, että oli samaan aikaan kahvihuoneessa.
Alkoi jostain syystä naurattamaan tämä ketju. Onko nämä nyt oikeita ongelmia vai "west world problems"..?
Ai niin, mun mies syö seuraavasti: Asettuu "körmyasentoon" ruokaa kukkuroillaan olevan lautasen päälle ja ympärille (siis toinen käsi nojaa kyynärpäähän tukien pöytään ja kietoutuu lautasen ympärille) ja toisella kädellä lappaa ruokaa suuhun kiivaaseen tahtiin, niinkuin olisi kyse mahdollisesti viimeisestä ateriasta. Ei puhu session aikana lapsille tai minulle mitään. Kun lautanen tyhjä, oikaisee itsensä suoraksi ja huokaisee tyytyväisenä syvään. Tässä vaiheessa saattaa sanoa muutaman sanan, jos häneltä esim. kysyy jotakin. Sen jälkeen nousee kiittämättä pöydästä ja oikaisee itsensä olkkarin sohvalle.
Muuten ihan ok mies, joten en ole eroa harkinnut tämän takia, vaikka välillä risoo aika paljonkin. Olen yrittänyt suhtautua sarkastisella huumorilla (kuittaamalla esim. että tässä asiassa mies ei eroa lainkaan 10 000 vanhoista esi-isistään..).
Meillä lapsilla on jo nyt 5-12 vuotiaina huomattavasti paremmat käytöstavat ruokapöydässä kuin isällään. Täytyy sanoa, että sen olen ottanut kasvatustyöni yhdeksi kulmakiveksi..
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 11:00"]
Mä tiedän yhden miehen joka hotkii ja ryystää. Esim lämpimällä ruoalla laittaa eka haarukallisen suuhun, puraisee kerran, avaa suunsa ja tunkee leipää perään. Puraisee pari kertaa ja ryystää juoman. Eli kaikissa väleissä voi siis nähdä ruokaa täynnä olevan suun jos katsoo päin.
[/quote]
Huh! Luulis olevan ruuansulatusvaivoja :D
Paljonkohan on kyse vaivautumisesta perheen seurassa, ettei pysty olemaan luontevasti oma itsensä? Pitävätkö muutenkin koko ajan naamarin kasvoilla? Eipä tule juteltua syvällisiä kasvokkain (jos muutenkaan).
Kyllä näitä löytyy kotioven ulkopuoleltakin.
Busseista esimerkiksi on tullut yksiä eväsretken areenoita. Pienellekin paikallisbussin matkalle otetaan evääksi leipää, karkkia, suklaata, jogurttia jne. jonka massutusta sitten saavat kanssamatkustajat ihailla. Jos on niin saatanan kiire, niin voisiko esmes herätä kymmenen minuuttia aiemmin, jotta saa vedettyä ne jogurtit naamariinsa kotiovien sisäpuolella.
Ja purkan jauhamisen abc: sitä purkkaa voi hiljakseltaan pureskella suu kiinni. Sama juttu pastillin kanssa, sitä ei tarvitse imeskellä ryystäen ja pyöritellä kielellään ympäri suuta. Jos ei onnistu, niin älä sitten syö näitä julkisilla paikoilla.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 11:04"]
Mässytys voi myös johtua viallisesta purennasta mm. Avopurenta voi aiheuttaa maiskutusta. Ja muut rakenne poikkeudet voivat aiheuttaa maiskutusta, Kaukki eivät oikeasti voi maiskutukselleen mitään, mutta siitä huolimatta muut pyörittelevät silmiään.. kaikki tarvitsemme kuitenkin ruokaa rakenneviasta huolimatta, maiskuttamiselle ei aina oikeasti voi mitään
[/quote]
Hm, mistähän hammaslääketieteellinen ja anatominen osaamisesi on peräisin? Äänekkään syömisen todellakin voi lopettaa, jos haluaa. Jopa opitun äänekkään syömisen voi kytkeä pois päältä, esim. meillä kiinalaiset kollegat kulttuurinsa tavan mukaan ryystävät keskenään, mutta ei-kiinalaisten tultua kahvihuoneeseen hiljenevät. Samoin kuin me hiljaiset Kiinassa käydessä osataan oikeassa kohdassa ryystää. Eli sellainenkin juttu, johon on jo pikkulapsena täysin sosiaalistunut, onnistuu kytkeä pois, jos on käytöstavat ja pelisilmää.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 08:30"]
Sama juttu äitini kanssa! Kaiken lisäksi puhuu ruoka suussa. Muuten fiksu ja sivistynyt ihminen, en voi käsittää. Eikä liki 7-kymppiselle viitsi huomautellakaan.
[/quote]
Ymmärrän mässytyksen vanhemmalla ihmisellä. Suussakin voi kudokset ynnä muut löystyä.
28, englannin kielesi taso sekä miehesi, joka ei osaa syödä eikä puhua, paikallistavat teidät syvälle junttilaan...
Sinänsä mielenkiintoista, että jopa huonoille käytöstavoille etsitään kansanselitys evoluutiosta. :D
Kynäniskainen työkaverini massutti aina suu auki. Hyi vittu. Piti vältellä samoja ruokailuaikoja. Onneksi vaihtoi sittemmin työpaikkaa.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:23"]
Kyllä näitä löytyy kotioven ulkopuoleltakin.
Busseista esimerkiksi on tullut yksiä eväsretken areenoita. Pienellekin paikallisbussin matkalle otetaan evääksi leipää, karkkia, suklaata, jogurttia jne. jonka massutusta sitten saavat kanssamatkustajat ihailla. Jos on niin saatanan kiire, niin voisiko esmes herätä kymmenen minuuttia aiemmin, jotta saa vedettyä ne jogurtit naamariinsa kotiovien sisäpuolella.
Ja purkan jauhamisen abc: sitä purkkaa voi hiljakseltaan pureskella suu kiinni. Sama juttu pastillin kanssa, sitä ei tarvitse imeskellä ryystäen ja pyöritellä kielellään ympäri suuta. Jos ei onnistu, niin älä sitten syö näitä julkisilla paikoilla.
[/quote]
Totta. Tätä on tutkittukin. Tuo on jotain uudenlaista sosiaalipsykologista pelkoa ja pakkomiellettä tuo äänen tuottaminen julkisilla paikoilla. Ennen hiljaisetkin ihmiset ovat ruvenneet pakkomielteisesti massuttamaan ja syömään purkkaa "tehokkaasti". Aamubussissa sama purukumin ja pastillin tuoksu kuin ennenkin, mutta nyt lisäksi kova lätkyttävä ääni ja useimmilla suu auki ja tyhjä katse kaukaisuuteen.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 08:27"]
Mä jatkaisin sanomista ja kertoisin tosiaan samaa mitä kolmonen sanoo. Tuollainen käytös antaa todella juntin, tyhmän ja huonotapaisen kuvan kaikille ihmisille, jotka joutuvat näkemään miehen syövän.
[/quote]
Komppaan tätä, lisäksi vielä kuvaisin videopätkän miehen syömisestä ja pyytäisin häntä itseään katsomaan sen. Ehkä sitten tajuaisin, miten inhottavasta tavasta on kyse.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 11:20"]
[/quote]
Kerrotko vielä, mikä on tämä "rakenne poikkeama", kun lääketiede ei sellaista mässytyksen syytä tunne. :) Kyllä, olet julkisilla paikoilla muiden mielestä sika, aivan kuin pidätyskyvytön, joka kusee ravintolapöydässä housuunsa. Hän, jos on kohtelias, käyttää vaippaa ja harkitsee ravintolaanmenon ajoituksen tarkkaan. Jotain harkintaa ehdotan sinullekin. Ei kannata loukkaantua, jos joku ei kestä ääntelyäsi.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 09:25"]Mistä ja miksi te löydätte näitä luolamiehiä?
[/quote]
Kyllä naisetkin osaavat, lue uudestaan.