Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten syötetään velliä vauvalle joka ei huoli tuttipulloa???? ov

Vierailija
08.04.2008 |

Meidän 4-kuinen ei kertakaikkiaan suostu juomaan pullosta eikä hörpytysmukista. Mietin vain että miten sitten vähän ajan päästä kun pitäisi syödä velliä, lusikallako sekin sitten?

Miten te muut joiden vauvat eivät huoli pulloa olette pärjänneet?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mahtaisiko korvike maistua paremmin kun äidinmaito ei kelpaa.

ap

Vierailija
2/48 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli melkoinen tissitakiainen päivisin, mutta nukkui yöt yllättävän hyvin (söi rintaa 3-7kk iässä pääosin 1-3krt yössä, sen jälkeen heräili enää satunnaisesti hampaiden tms. takia). Hän myös nukahti aina tissille illallakin, ja kannoin häntä liinassa paljon. Tämä meidän kuopus on ihan erilainen! Hän nukahti vauvasta asti parhaiten omaan sänkyynsä ja käytti hereilläoloaikansakin ennemmin uusien asioiden ihmettelyyn kuin sylissä köllöttelyyn. Yöt olivat levottomia, tuossa samassa 3-7kk iässä heräsin usein tunnin välein imettämään. Ensimmäinen kokonainen yö tuli eteen vasta vähän yli 1-vuotiaana... Edelleenkin esikoinen tykkää istua paljon sylissä satuja kuunnellen, kun pikkusisarus touhottaa pitkin kotia sata lasissa. Ja voitte vain arvata, kumpi nukkuu nykyisinkin paremmin ;)

Eli minä ainakin voin uskoa, että vauvan uniin vaikuttaa ruokaa enemmän lapsen oma temperamentti. Se taas vaikuttaa myös tuohon läheisyyden tarpeeseen päivällä/yöllä ja esim. siihenkin, onko vauvan helppo vai vaikea nukkua uusia taitoja opittuaan tai niitä hampaita saadessaan tai masuvaivoja kipuillessaan. En minäkään lähtisi siis huonosti nukuttuja öitä ainakaan ensimmäiseksi millään turhaakin turhemmilla velleillä korjaamaan! Katselisin ainakin 5kk asti kaikessa rauhassa muuttuuko yöt itsekseen ja vaikka rauhoittaisin ja venyttäisin iltarutiinit sopiviksi. Tarvittaessa sitten antaisin suoraan kiinteitä enkä mitään lehmänmaitokorvikepohjaisia vellejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mites nokkamuki? Mun 4kk alkoi juoda nokkiksesta josta otin venttiilin pois kun ei osannut

imeä kylliksi.

Vierailija
4/48 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaksa lukea koko ketjua, mutta aplle!!

vellejä ei tarvita, ne ei oo muutakuin maustettua korviketta! ja sen lisäx tekee hallaa sille vatsalle, jonka ois hyvä 6kuisex asti kehittyä pelkällä ämmällä! puuroa sitten vellin sijaan kun on sen aika!

Vierailija
5/48 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokkamuki tuon ikäisellä on käytännössä sama kuin hörpytys, ja vauvalle ei kertakaikkiaan kelpaa maito muuten kuin lusikasta.

Tuo oli kyllä hyvä kuulla tuo että vellit ei ole välttämättömiä. Yöt vauva nukkuu kohtuuhyvin, välillä syö vain 2 krt yössä, joten yöunien parantamista en kaipaa, lähinnä olen huolissani siitä että saako vauva tarpeeksi maitoa. Painonkehitys oli hiukan hidastunut, muttei kuulemma haittaa. Itse haluaisin aloittaa jo kiinteät, mutta kuten sanoin painostuksen takia jatkan täysimetystä.

Th, mitä mieltä sinä olet, missä kulkee raja siinä milloin painonkehityksen hidastuminen on haitallista (eli milloin tarvitaan lisäravintoa?)

ap

Vierailija
6/48 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sielä puhutaan että yksilöllisesti voidaan aloittaa kiinteitä aikasemminkin. Kuten 4 kk ikäsenä. Osittain imetettynä 1- vuotiaaksi saakka, ei kokonaan enää puolivuotiaaksi.. ;)

Omat lapset on neuvolan siunauksella saanu kiinteitä 3 kk ikäsestä maistamalla. Lääkäri erikseen muistutti ettei pelkkää makeaa.

Mutta takasin ap. n visaseen ongelmaan: Kokeile taikamukia, jos se ei toimi nyt niin kuukauden päästä ehkä parempi onni? Jätä se kumi pois mukista niin ei tartte imeäkään.

Tai lusikoi.

Mutta MENE hyvä nainen! Ota omaa aikaa ja ole siitä onnellinen!! Tekee lapsellesikin hyvää kun oppii ettei äiti ole aina hyysäämässä, isä on ihan yhtä hyvä kun äiti.

Vierailija
7/48 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, että vellit on ihan turhia, eikä korvikettakaan kannata antaa huvikseen ilman hyvää syytä. Mutta äidinmaitoa olen minäkin lypsänyt välillä, jotta olen päässyt vapaalle. Kumpikaan meidän pienokaisista ei ole koskaan huolinut tuttipulloa, mutta hätä keinot keksii.

Ensinnäkin varmistan, että eikö vauva huoli pulloa silloinkaan esim. isältään, kun et ole lähimaillakaan itse? Minun on ollut ihan turha edes yrittää itse tarjota pulloa, kun kerran maitobaari tuoksuu siinä vieressä paljon paremmalle ;) Mies on onnistunut syöttämään molemmille ihan siedettävän vähällä itkulla pullosta maitoani, kunhan maito on

1) ollut sopivan lämmintä (ei haaleaa, ennemmin lähes kuumaa),

2) tarjottu oikeanlaisesta pullosta oikeanlaisella tutilla (toiselle kelpasi vain silikoninen Aventin ns. ensitutti, toiselle taas pelkästään Ainun luonnonkuminen tutti)

3) ollut mielellään samana päivänä lypsettyä (ilmeisesti pakastettu maito tuoksuukin jotenkin erilaiselle kuin tuore, tiedä häntä)

4) hoksattu tarjota juuri oikeaan aikaan: ei liian aikaisin eikä liian myöhään (sen kuulemma oppi ennakoimaan) ja

5) tarjottu oikeanlaisessa syliasennossa rauhallisella mielellä (tämän oppimiseen auttaa vain kokemus ja itseluottamus, joka kasvaa onnistumisten myötä).

Tsemppiä!

Vierailija
8/48 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

missäs se autokoulu sijaitsee? ajotunnit ja opetukset vie useamman tunnin kerralla - miten pääset autokouluun? tuleeko vauva mukaan?

Vierailija
9/48 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä onnistuu nokkamuki, sopivasti kun kallistaa niiin juo eikä mene hukkaan sillälailla kun kannettomalla hörpytyksellä.

Vierailija
10/48 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän se ammattitaito piilee että osaa ja jaksaa tukea kaikenlaisia äitejä heidän ongelmissaan. Mutta se ei poista sitä vi****sta mikä nousee tästä jatkuvasta narinasta kun lapsi sitoo liikaa. Enhän minäkään sitä suoraan äideille sano ja koetan keksiä äidin kanssa keinoja hänen jaksamiselleen mutta silti minullakin on OMA MIELIPITEENI asioista. Ja minusta on ihanaa kun täällä voin sen purkaa huoletta. Täällä en jaksa enää olla kannustava koko ajan vaan kerrankin voin sanoa niin kuin asia minun mielestäni on. En toki hyssytele töissäkään vaan vaalin aina myös lapsen etua, mutta toki pyrin pitämään huolen myös äidistä. Ei se tarkoita silti sitä että sisimmässäni minun tulee olla samaa mieltä kuin joku muu. Pitkän koulutuksen ja useamman oman lapsen ansioista olen monestakin asiasta eri mieltä kuin joku toinen. Se on sitä elämänkokemusta minkä huomaa sitten vasta vuosien päästä kun katselee elämäänsä taaksepäin :-)

Th

Vierailija
11/48 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Voihan siitä puurostakin tehdä vähä löysempää.

Vierailija
12/48 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan neuvolassakin sitä suositeltiin. Tosin velli pois kun kiinteät on jo käytössä kokoajan!

Vierailija
13/48 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sille joka listasi noita monia vinkkejä, tuo maidon lämpötila ei tullut mieleeni, luulen että meillä on maito ollut aina aika haaleaa. Tuon pakastemaitojutun olen huomannut, eli taitaa maistua erilaiselta kuin tuore.

Sille joka kyseli autokoulusta, kyllä, aion ottaa vauvan mukaan! En tosin ajotunneille, mutta ajo-opettaja hakee ja tuo minut kotiin, tunnin vauva pärjää ilman tissiä (toivottavasti).

Tuota Ainun luonnonkumituttia pitää kokeilla, eikö se ole pehmeämpi kuin silikoninen? Jotenkin tuntuu että vauva vaan pureskelee silikonituttia, ei tajua imeä.

ap

Vierailija
14/48 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttipulloa huolimaton vauva täälläkin ja isä syöttää vauvalle maitoakin lusikalla äidin poissaolessa ; )

Vierailija
15/48 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaali- ja terveysministeriön imeväisikäisten ruokasuosituksessa jopa sanotaan, että alle viisikuisille tarkoitettuja teollisia lastenvellejä ei suositella lainkaan käytettäviksi.

Minäkin yritin tälle kakkoselle tuputtaa pulloa ja velliä nelikuisena, kun tahdoin parempia unia. Ei se huolinut niin ei huolinut. Nyt on viisi kuukautta mittarissa ja aloitimme puuron. Se uppoaa hyvin.

Vierailija
16/48 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä kumpikaan ole koskaan velliä juonut. Täysimetyksellä olivat 6kk, sitten vähitellen kasvis- ja hedelmäsoseita. Aika pian jo lihaa ja kalaa sekä PUUROA (veteen keitettynä).

Mitä ihmettä siinä vellissä on? Miksi vellin syöminen on sinusta tärkeää?

Vierailija
17/48 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan siitä puurostakin tehdä vähä löysempää.

Vierailija
18/48 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lapsi jo yli vuoden ja unet huomattavan rikkonaisia edelleen kovista allergiaoireista johtuen :-(

Vierailija
19/48 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

VOISKO joku selvittää sen mulle? Meillä alkoi vaavi nukkumaan koko yön 4-kuisena heti kuin sai velliä. Ei silloin (v. 01) KUKAAN sanonut,ettei niitä saa antaa? Miksi niitä sitten ON kaupoissa? KÄÄK....

Vierailija
20/48 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en sinänsä tajunnu ettei se velli ole mikään välttämättömyys. Meillä ei ole vielä kiinteitä aloitettu, eikä kai vielä aloitetakaan koska painostus täysimetykseen on niin kova monelta suunnalta vaikka itse haluaisin aloittaa varovasti soseiden maistattamisen yms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi