Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vanhemmat kasvtuksessa eri linjoilla

Vierailija
01.04.2008 |

Olemme sopineet lapsen kanssa, että tekee läksyt heti kun tulee koulusta. Ensin välipala ja sitten läksyt. Lukuläksyn lukee minulle sitten kun tulen töistä kotiin. Kun tuelen kotiin tarkistan, että läksyt on tehty ja yleensä näin onkin.

Miehellä oli eilen vapaapäivä. Lapsi oli tullut koulusta. Oli mennyt tekemään läksyjä. Mies oli sanonut, että lapsi voi lukea lukuläksyn minulle, kun tulen töistä.

Kun tulin kotiin molemmat olivat pelaamassa. Kyselin, onko läksyt tehty ja mies sanoi että on. Selitti sitten että lukuläksyn lapsi lukee minulle, kun aina muulloinkin lukee. Lapsi luki sitten läksyn minulle. Lopulta selvisi, että mies ei ollut tarkistanut läksyjät.

No matikan ja äidinkeilen läksyistä oli puolet tekemättä, kun lapsi ei ollut ymmärtänyt tehtäviä. Selvensin asiaa ja lapsi teki matikan tehtävät. Äidinkielen tehtävistä lapsi suuttui, kun selvisi, että tehtävä oli tehty puoliksi, kun lapsi oli ymmärtänyt tehtävän väärin. Hän kieltäytyi tekemästä tehtävää. Puhuin asiasta miehelle, jonka mielestä oli itse ainakin tehnyt kaiken oikein. Lapsi katseli lasten ohjelmat tv:stä. Annoin katsoa, mutta sanoin että pelejä ei pelaa koko viikkoon, jos ei tee läksyjä loppuun.

Kun lastenohjelmat loppuivat, mies keksi että lähtevät lapsen kanssa ulos. Sanoin, että ei ulos ennen kuin läksyt on tehty. Mies kuitenkin lähti. Poika totteli sen verran, että teki puuttuneen tehtävän, mutta yksi pieni lukutehtävä jäi vielä tekemättä. Sanoin uudestaan että ei ulos enne kuin KAIKKI läksyt on tehty. Poika karkasi ulos. Soitin miehelle ulos ja kerroin, että vielä yksi tehtävä puuttuu. Mies kuitenkin uloili pojan kanssa pari tuntia.

10 vaille 8 soitin uudestaan miehelle, koska pojan nukkumaanmenoaika on kahdeksalta. Tulivat sisälle kahdeksalta. Poika teki läksyt loppuun, söi iltapalan ja jäi olohuoneeseen. Lopulta poika meni nukkumaan puoli yhdeksän jälkeen. Mies laittoi, minä en enää puhunut asiasta mitään.

Olenko turha nipottaja, kuten mieheni sanoo, kun olen sitä mieltä että sopimuksita pidetään kiinni ja nukkumaan mennään koulupäivinä samaan aikaan ja että kun mies kerran oli kotona ja ehti pelata pojan kanssa olisi myös voinut valvoa läksyt kunnolla ja koska käskin pojan tekemään läksyt ennen ulkoilua, mieskin olisin voinut olla samaa mieltä?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
01.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä uskon, mutta kun yritän opettaa, niin iskä keksii jotain jolloin minun ja pojan sopimus ei enää päde. Ja jos isi on sitä mieltä että läksyt voi tehdä vasta kahdeksan jälkeen ja nukkumaan voi mennä myöhemminkin, niin arvaa vaan totteleeko, poika tyhmää äitiä?

Vierailija:

Pointtini oli se, että helpompi opettaa lapsi huolehtimaan itse läksyistään kuin kasvattaa miestä.

T: 5

Vierailija
2/27 |
01.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan joka ilta, mutta kerran viikossakin riittää kaatamaan kuviot. Jos yhtenä iltana voi luistaa, niin miksei toisenakin.

Ja kun poika on väsynyt, alkaa tappelu kaikesta ja siskon kanssa tapellaan koko ajan ja koulussa tapellaan ja kavereiden kanssa tapellaan ja minä saan selvitellä tappeluita ja pakottaa poikaa pyytämään anteeksi.

Ehkä olen turhan tiukka, mutta kun mennään viikolla sääntöjen mukaan, poika on iloinen, touhukas ja eikä väsynyt ja kiukkuinen.

Viikonloppuna sitten saa valvoa ja eikä ole läksyjä.

Eikä läksyjen teossa mene koskaa puolta tuntia kauempaa yleensä 5-15 minuuttia.

Vierailija:

tuohon on vaikea neuvoa mitään, muuta kuin että pelastat mitä pelastettavissa on, tuskin se mies joka ilta viitsii pelata. Eli muina aikoina normaali kuvio, iskän kanssa jotain ekstraa. Ei koulu siihen kaadu että kerran viikossa on vähän holtittomammin asiat.

Avioliitto voi kyllä kaatua, tuollaisen vastuuttoman tyypin kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
01.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

(eikä sekään käy yhdessä illassa) on ainakin meillä silti jatkuvasti juttuja, joissa lapsi tarvitsee vanhemman APUA läksyjen teossa. Koulussa opettaja ei ehdi tai osaa tai halua selittää kaikkia asioita niin, että myös meidän poika tajuaisi, joten äitiä ja isää tarvitaan selittämään yhtä jos toista sekalukujen vähennyslaskusta solujen jakautumiseen.

Ei vanhemmat vapaudu vastuusta vaikka lapsi " huolehtisikin" itse.

Vierailija
4/27 |
01.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuitenkin nukkumaanmenoaika riippuu seuraavan päivän aamusta. Eli jos koulu alkaa kymmeneltä, niin lapsi saa valvoa lähelle kymmentä. Muina aamuina hän menee yhdeksän aikoihin nukkumaan.

Nyt lapsi on neljännellä, mutta koskaan ei hänellä ole ollut noin aikaista nukkumaanmenoaikaa kuin kahdeksalta. Yhdeksän on ollut hänen aikaisin nukkumaamenoaikansa. Tuntuu jo siltä, että lapsesi nukkuu jopa liikaa. Kannattaa myöhentää tuota aikaa.

Nyt lapseni aloitti harrastuksen. Aiemmin ei hänellä ole ollut harrastuksia. Hänen elämänsä on epäsäännöllistä jo treenien takia. Ne eivät ole samaan aikaan joka kerta.

Mielestäni olet nipottaja ja voisit vähän ottaa rennommin.

Vierailija
5/27 |
01.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Meillä kuitenkin nukkumaanmenoaika riippuu seuraavan päivän aamusta. Eli jos koulu alkaa kymmeneltä, niin lapsi saa valvoa lähelle kymmentä. Muina aamuina hän menee yhdeksän aikoihin nukkumaan.

Vierailija
6/27 |
01.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole todellakaan liian tiukka. Minä tekisin kyllä niin että jos isä antaisi pojan valvoa niin että väsymyksestä johtuen tulisi noita tappeluita niin laittaisin isän myös selvittelemään ne tappelut. Menisin harrastukseen ja antaisin isän hoitaa mahdolliset seuraukset pojan liian vähästä nukkumisesta.

Vierailija
7/27 |
01.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulussa. Ei suinkaan sille isälle.

Terveisin toisen vähän samanlaisen tapauksen äiti. Ja meillä on muuten pakko mennä kahdeksalta nukkumaan aina kun seuraava aamu on kahdeksaan koulussa. Muuten päivästä tulee katastrofi, lapsi sählää koulussa, tappelee kavereiden kanssa, ei seuraa tunnilla, opettaja hermostuu ja rehtori soittaa kotiin.

Vierailija
8/27 |
01.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä tämä meidän ongelma eilenkin oli.

Poika ei ymmärtänyt osaa tehtävistä. Jos isi oli viitsinyt vilkaista pojan tehtäviä ja hieman selittää, niin läksyt oli tulleet tehtyä muutamassa minuutissa. Mutta kun isi laittoi pelin päälle, niin ei poika sitten edes kysynyt apua, kun peli kiinnosti enemmän.

Vnahempi lapsi selviytyy useinmiten läksyistä yksin, enkä enää edes tarkista jos ei sitä erikseen pyydä. Kokeisiin tietysti kyselen ja silloin aikaa yleensä meneekin useampi ilta.

Vierailija:

(eikä sekään käy yhdessä illassa) on ainakin meillä silti jatkuvasti juttuja, joissa lapsi tarvitsee vanhemman APUA läksyjen teossa. Koulussa opettaja ei ehdi tai osaa tai halua selittää kaikkia asioita niin, että myös meidän poika tajuaisi, joten äitiä ja isää tarvitaan selittämään yhtä jos toista sekalukujen vähennyslaskusta solujen jakautumiseen.

Ei vanhemmat vapaudu vastuusta vaikka lapsi " huolehtisikin" itse.

Vierailija
9/27 |
01.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läksyissä tietysti sitten autetaan tarpeen mukaan.

Vierailija
10/27 |
01.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on 7v ja ekalla luokalla eli ei lasta vielä voi jättää yksin läksyjen kanssa. Lapsia on tietysti erilaisia. Kuten jo mainitsin vanhempi lapsi on huolehtinut läksyistään alusta asti. Tämä nuorempi tarvitsee opastusta, enkä voi sitä jättää pelkästään oepettajan vastuulle. Mielstäni VANHEMPI on vastuussa siitä, että lapsi tekee läksyt, EI OPETTAJA. Tottakai vastuu on ensisijalla LAPSELLA, mutta VANHEMPI valvoo.

Lapsi herätetään puoli seitseman aikoihin aamulla ja sama aika joka aamu. Jos menee nukkumaan kahdeksalta herää helposti, mutta jos venyy yhdeksään, niin on selvästi väsynyt. Illalla nukahtaa helposti kahdeksalta. Mutta varmansti ihan eri asia jos menisi kouluun kymmeneen.

Vierailija
11/27 |
01.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joiden mielestä ekaluokkalainen on itse vastuussa koulunkäynnistään, älkää enää ihmetelkö, miksi toiset saavat korkeamman koulutuksen ja parempaa palkkaa kuin lapsenne. Tämä on se perusmekanismi, millä koulutus periytyy.

Vierailija
12/27 |
01.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi meni ulos, kun isä pyysi. Tuossa vaiheessa isä tiesi, että lapsi ei ollut vielä läksyjä tehnyt. Eli sanoin lapselle että läksyt pitää tehdä ensin, mutta ei uskonut ja koska isä oli luvannut että lapsi voi mennä ulos, niin jätin sitten pallon isälle, joka ei välittänyt lapsen läksyistä tai nukkumaanmeno ajasta. Olisin voinut lapsen väkisin pitää lapsen sisällä, mutta en jaksanut olla taas tyhmä äiti.

Se miksi lapsi yleensä tekee läksyt heti koulusta tultua, johtuu siitä, että silloin läksyjen teko sujuu hyvin, mutta illalla tekeminen on itkua ja kiukuttelua, sanoo ettei jaksa.

Lapsi on ekalla ja tarkistan läksyt, koska tiedän, että välillä joku kohta unohtuu.

Mies ei ollut luvannut, että lapsi saa jättää tekemättä läksyt. Mutta mies siis väitti, että läksyt on tehty, vaikka ei ollut niitä tarkastanut. Poika oli niitä kiireessä tehnyt, että ehtisi pelaamaan isän kanssa.

Vierailija
13/27 |
01.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mennä läksyt tekemättä kouluun. Lapsen pitää oppia itse huolehtimaan oli vanhemmat mitä mieltä tahansa.

Vierailija
14/27 |
01.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mikä oli hänen perustelu

3

Vierailija
15/27 |
01.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mies kapinoi, kun kerran tiesi säännöistä ja väitti niidä jopa noudatetun. Välejä ei selviettty lapsen kuullen, koska en miehelle asiasta sanonut kuin puhelimessa, jolloin lapsi ei meitä kuullut.

Minulle on ihan sama milloin lapsi läksyt tekee ja milloin menee nukkumaan, mutta kun minä olen ainoa, joka noita sioista valvoo.

Jos läksyjen tekeminen siis jää iltaa, ei siitä meinaa tulla mitään ja jos lapsi menee kahdeksan jälkeen nukkumaan, jää yöunet vähiin, kun herätys on puoli seitsemän.

Mutta ongelma meidän perheessä taitaa olla se että olen ainoa aikuinen. Mies ei aseta lapselle minkäänlaisia rajoja. Joskus huutaa sohvalta seitsemän aikaa lapselle että nyt nukkumaan, kun haluaa katsella K15 elokuvaa. Jos lapsi ei mene lapsi katsoo samaa elokuvaa. Välillä vielä pojan illalla ulos ja päättävät lähteä kylään ja kun yritän kahdeksan aikaa soitella pojan nukkumaan menosta, ei sillä ole väliä, kun poika viikoloppunakin valvoo yhdeksään.

Minä sitten seuraavana päivänä tappelen väsyneen pojan kanssa.

Vierailija:

Mies taitaa kapinoida sinua vastaan.

Ei aikuisten välejä selvitetä lapsen kuullen. Jos mies on luvannut sinä päivänä jotain lapselle, sinä nielet sen ja kun lapsi on nukkumassa sanot miehelle että sovitaanpa nyt yhdessä nämä säännöt. Ja sitten te sovitte, ja molemmat pitää niistä kiinni. Ei niin että sinä käsket ja kaikki muut tottelee.

Vierailija
16/27 |
01.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun mielestäsi miehen olisi pitänyt tarkistaa nen läksyt. Oletteko sopineet miehesi kanssa että läksyt tarkistetaan aina? Tämähän ei ole varsinaisesti ainakaan koulun oletus että vanhemmat tarkistavat läksyt joka päivä.

Miestä varmaan ärsyttää sun pomotuksesi. Ehkä teidän kannattaisi ensin yhdessä sopia noista menettelytavoista.

Vierailija
17/27 |
01.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten minä saan viestin reissuvihkossa ja mitä vastaan opelle, että isi touhusi pojan kanssa niin paljon, ettei poika ehtinyt tehdä läksyjä?

Vierailija:

Anna mennä läksyt tekemättä kouluun. Lapsen pitää oppia itse huolehtimaan oli vanhemmat mitä mieltä tahansa.

Vierailija
18/27 |
01.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan lohduta mutta et todellakaan ole ainut.

Vierailija
19/27 |
01.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se isin vika ollut ettei poika alunperin tehnyt niitä läksyjä kunnolla heti koulun jälkeen.

Vierailija:

Sitten minä saan viestin reissuvihkossa ja mitä vastaan opelle, että isi touhusi pojan kanssa niin paljon, ettei poika ehtinyt tehdä läksyjä?

Vierailija:

Vierailija
20/27 |
01.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän