Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näköhäiriöt :-( Tietääkö kukaan, onko

Vierailija
01.12.2008 |

kyse lievästä migreenistä vai mistä? Parin kuukauden aikana minulla on jo kaksi kertaa tullut yhtäkkiä keskellä päivää omituisia näköhäiriöitä silmiin. Sellaisia sahalaitaisia kirkkaita kuvioita jotka estävät näkemästä kunnolla jolloin näkökentästä häviää osa. Jos laittaa silmät kiinni, nuo valoilmiöt säkenöivät silti. Inhottava tunne :-(

Näköhäiriöt loppuvat yhtäkkiä ja sen jälkeen pää on ollut raskaan oloinen, mutta ei mikään hirveän kipeä kuten oletan migreenissä olevan. Mistä johtuu? Vosiko johtua stressistä, sillä kohtaukset ovat tulleet kokousten jälkeen, joita olen jännittänyt kovasti.

Pitäisiköhän mennä tutkimuksiin? Ei kai tämä ole oire aivokasvaimesta??

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

liian kirkaat valot tms. vaattaa laukaista ystäväni kohtauksen...

JA kerran kohtauksen laukasii sählypeliin ostettu uusi pallo jossa puolet oli neonkeltasita ja puolet jotain oranssia ja väritä tietty vilkkuivat kun pallo pyöri kovaa....

Vierailija
2/10 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimenomaan tuo sahalaita... Mutta yleenäs sitä seuraa hirveä migreenipäänsärky ellei heti pääse levolle hiljaiseen pimeään huoneeseen....

Tuollatavoin ssaattaa päänsärky jäädä tulematta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin mieheni on aina todella sairaana kun saa migreenikohtauksen. Mene käymään lääkärissä, kyllä tuo kannattaa selvittää.

Vierailija
4/10 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt siitä lapsena ja (onneks nykyään) aikuisena joskus harvoin.

Lievä migreeni voi oireilla kuvaamallasi tavalla.

Jos päänsärky äityy, ota ibubrofeenia sisältävää särkylääkettä ainakin 400 mg tai 600 mg. Jos olo käy kohtauksen aikana ihan sietämättömäksi, suosittelisin lääkärillä käyntiä kunnon migreenilääkkeiden saamiseksi. Itse en ole niihin koskaan turvautunut, kun aikuisiän kohtaukset ovat olleet niin lieviä (ja lapsena äitini ei halunnut syöttää lapsille mitään lääkkeitä niin kohtauspäivinä vain oksentelin ja voin pahoin koko päivän). Parasetamolista ei ole migreeniin mitään apua.

Vierailija
5/10 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oireet helpottaneet hieman. ap

liian kirkaat valot tms. vaattaa laukaista ystäväni kohtauksen...

JA kerran kohtauksen laukasii sählypeliin ostettu uusi pallo jossa puolet oli neonkeltasita ja puolet jotain oranssia ja väritä tietty vilkkuivat kun pallo pyöri kovaa....

Vierailija
6/10 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka se olisikin "vain" migreeniä, on siitäkin ihan hyvä saada diagnoosi.

Vierailija
7/10 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhana migreenipotilaana tiedän kertoa, että todella kirkas valo voi todellakin laukaista migreenikohtauksen. Itse muistan erityisesti lapsuuden kirkkaat kevätpäivät, kun aurinko mollotti korkealta ja lumi heijasti valoa. Sain aivan sietämättömiä kohtauksia.

Muita altistavia tekijöitä voi olla punaviini, jotkut kermaiset juustot, toisilla suklaa jne. Riippuu todella paljon yksilöstä, mikä aiheuttaa. Jollain ihan kropan hormonaaliset tekijät vaikuttavat migreenin alkuun. Toiset pystyvät tunnistamaan migreenin aiheuttajan todella hyvin ja estämään kohtaukset välttämällä esim. ko. ruoka-ainetta, mutta toisilla syy kohtausiin saattaa pitkien neurologisten tutkimustenkin jälkeen jäädä pimentoon.

Mulla kohtaukseen voi altistaa myös stressi, varsinkin, jos hartiat rasittuvat töissä niin, että koko niskan alue on kireä. Ja se migreenikohtaushan ei tule niinä suurimpina stressipäivinä, vaan sinä seuraavana, kun vähän "relaa".

Vierailija
8/10 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lukee ketjua taas ihan miten sattuu. Sorgens.

Vierailija
9/10 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy silmälääkärillä. Googleta verkkokalvon samentuma tai sumentuma, en muista kumpi oli.

Vierailija
10/10 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lääkäri niiden sanoi olevan vaarattomia verenkiertohäiriöitä aivoissa. Kuulosti kyllä oudolle, mutta koska ensimmäiset olivat n. 15 vuotta sitten ja olen vielä hengissä, niin tuskin ne kovin vaarallisia ovat.

Välillä ne olivat pari vuotta pois, välillä tulevat kerran vuodessa, joskus monta kertaa viikossa. Ja tosiaan koskaan ei tule mitään varsinaista päänsärkyä, vaan sellainen raskas ja vähän höntti olo.

Kannattaa kumminkin puhua jollekin lääkärille niistä, mutta ei kannata stressaantua mistään aivokasvaimesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi