Hormonikierukasta...
Huomenna olisi kierukan laitto ja olen aivan kauhuissani koko hommasta, olen kuullut että sattuu tosi paljon ja kaikenlaisia haittavaikutuksia tulee..
Kysymys kuuluukin, onkö täällä ketään, jolle olisi kierukka laitettu, oliko kivuliasta??? ja oliko haittavaikutuksia?
T. Kahden lapsen äippä, joka haluaisi mieluummin kolmannen lapsen kuin kierukan :-0
Kommentit (18)
laittaminen oli hankalaa, ekalla kerralla lääkäri ei saanut laitettua, ne " nipistimet" sattui tosi paljon. Toisella kerralla kokeneempi lääkäri sai sujautettua ilman nipistimiä, se sujui nopeasti ja pienillä kivuilla. Poisto olikin sitten toinen tarina...
Ota pari buranaa ja koita rentoutua. Pyydä lääkäri selittämään oli alle minuutissa ohi! Tarkistettiin vielä ultralla ja sitten kotiin. Kaksi lasta synnyttänyt, papa-näytekin sattunut joskus
toisen laittoi gynekologi ja toisen terkkarilääkäri. Ota burana ennen toimenpidettä jos kamalasti jännittää.
kaipa se on vaan pakko uskaltaa buranan voimin..on samalla opetustilaisuus tk lääkäreille(gyne laittaa) että kiva kun näin paljon jännittää ja sit on vielä porukkaa kattomassa..huh. onko käytössä ilmennyt ongelmia?? ap
Ei se kyllä sattunut. Oli vissiin sen verran tuoreessa muistissa synnytys, että siihen verrattuna kierukan laitto oli aikas pientä. Jomotusta, sellasta kuukautiskipumaista oli pari päivää laiton jälkeen, mutta siihen auttoi Burana.
kun olen kuullut että kierukka laitetaan yleensä kuukautisten aikana, minulla ei kuukautisia nyt ja silti se laitto on huomenna..onko haittaa/kenties kivuliaampaa??? ap
kohdunsuu on pehmeämpi. Mulle laitettiin menkkojen aikana ja ei sattunut ollenkaan, ehkä hieman nipisti. En ottanut buranaa ennen enkä jälkeen. On sopinut tosi hyvin, ei mitään hormooni haittoja. Ainoastaan ekat 4kk vuosin kuin seula mut sit sekin tasoittui. Nyt on ihan normi menkat, hieman niukemmat mut tiputtelee kauan = n. 10pv kuussa.
T: toinen joka olisi mielummin ottanut vauvan kuin kierukkan, 2 lapsen äiti
Sellanenkin pieni heitto tähän, ei oo tarkotus olla feministi tms, mutta jos itse toivoisit lasta, niin eikö ehkäisy enemmän olisi miehen asia, joka ei toivo...? Tosin miesten ehkäisykonstit on aikas vähissä, ja kondomi on kummankin epämukavuus... Samaa mietin itsekin, kun kierukan laitatin, ja sattui kyllä se laitto ja tuli vielä morkkis päälle sen lisäksi, ja tuntemuksia on ollut vielä silloin tällöin laittamisen jälkeenkin, ajattelin ettei enää ikinä, ja jos mies ei halua lapsia, hoitakoon ite ehkäisyt... Mut kyllä tässä on puolensa. Mua ihmekyllä haluttaa enemmän kuin ennen, mieli tosin meinaa olla maassa ja ahdistunut aika helposti, mut on ihana, kun ei tarvi miettiä seksiä millään tavalla raskaaksitulon kannalta, kun ei omakaan terveys vielä muutamaan vuoteen uutta raskautta kestäisi.
Minullakaan ei ollut kuukautisia kun kierukka laitettiin, hyvin vempain silti paikoilleen meni.
Älä hermoile turhaan.
Otin pari buranaa ennen, mutta ei apua. Helvetinmoinen kipu oli, mutta käytössä kierukka on ollut kyllä ihan loistava. Mulla se on ollu vasta pari kk, mutta ei mitään ongelmia ole vielä ollut. On ihanaa kun ei tartte muistaa päivittäistä pilleriä.
Huoleton ehkäisykeino, suosittelen ehdottomasti. Ainoo miinus tosiaan toi laittamisen kivuliaisuus. Mulla ei papa-kokeen otto ole ikinä sattunut mutta tuo kierukan laitto oli yhtä helvettiä. Ja lääkäri oli kokenut ja suosittu, että ei pitäis olla siitäkään kiinni.
Kannattaa tosiaan ottaa jotain Buranaa vahan ennen. Ite en muistanut.
Multa otettiin kuparinen pois ja hormooni tilalle. Vuodot vaheni todella paljon mutta pituus on edelleen n. 10 pv.
Kipu riippuu varmaan paljon laakarista etta kuinka taitava on. Ja jalkeenpain voi olla vahan kuukautiskivun tapasia oireita.
joutuu jonkun tollasen asian tekemään.. siis voi olla ettei meille edes kolmas enää onnituisi kun itselleni on ollut vaikeaa tulla raskaaksi jne, mutta miksei voisi antaa tilaisuutta asialle. itsehän minä tätä arkea pääosin pyöritän kun mies töissä niin paljon, mutta silti hän sanoo että kaksi riittää ja ettei hän enää jaksaisi tätä valvomisrumbaa..hoh
voikohan sitä kierukkaa sitten edes huomenna laitta kun mulla ei ole nyt kuukautisia? ap
laitettiin ei-kuukautisten aikana. kyllähän se vähän sattu, mutta vertaisin esim. rokotukseen tai papan kipuun. Maha oli " kipeä" 1,5 vrk, särkylääkkeet helppas. asennukseen meni max 10 min valmisteluineen, joten onnistui hyvin kesken työpäivän :o)!
vielä tämmöinen tiputtelukausi menossa, muuten ok.
Ota ennen laittoa pari buranaa, niin auttaa kummasti.
Mulla ei sattunut poisto ainakaan yhtään,kun langat oli hyvin näkyvissä. Lääkäri kehotti yskäisemään ja samalla nappasi kierukan pois.
Hormonikierukka ei sopinut mulle,koska aiheutti totaalisen haluttomuuden. Kuukautisia ei tullut enää ollenkaan.
Eipä tuota kierukan laittamista ainakaan omalla kohdallani voi sattumiseksi sanoa, hiukan nipisti. Sen jälkeen maha pari päivää kipeä vrt. kuukautiskivut ja buranalle selvittiin.
Kolme ensimmäistä kuukautta tiputteli joka päivä ja sen jälkeen kuukautiset ja samoin kuukautiskivut loppui aivan kokonaan. Aika unelmallista. Poisto ei myöskään satu, hieman nipistää sekin.
voipi tiputellaa pitkään jos ei laiteta menkkojen aikaan ja " oikeana" päivänä eli 7 vuotopäivänä. Mulla laittettiin yheksäntenä ja tiputteli vajaa vuoden mutta tosi niukkaa aina mekkojen aikaan. Nyt jo yli vuos vuotamatta menty, ihanaa !!
Toinen lapsemme vasta 9kk ja yöt valvotaan meillä edelleenki..eli vasta vuoden parin päästä voisin kolmatta ajatella mutta mieheni ei halua enempää lapsia, joten vaihtoehtoja ei oikein ole. Yhdistelmähormonia sisältävät(e-pillerit yms) ovat poissuljettuina terveydellisistä syistä... ahdistava tilanne.