Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kohta 12-vuotiaalla tytollani (5. luokka) alkoi just kuukautiset. Kovin rauhallisesti otti asian. Silti itsesta tuntuu hieman kurjalta, etta voi ressua. Nyt jo...

Vierailija
06.04.2008 |

Toki en tuota ajatustani tytölle näyttänyt vaan iloisella/luonnollisella/normaalilla asenteella otin vastaan. Pari pvää sitten yölä heräs alavatsakipuun, joten silloin häntä valmistelin. Aiemminkin on asiasta puhuttu, joten ei ollut hämillään. Tänään sitten tuli verta...Ja vasta ala-asteella. Itsellä alkoi 7. luokalla ja mun kaveripiiristä ekana.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miks ei muka voi uida menkkojen aikana? tuota en ole ikinä sisäistänyt?

Vierailija
22/37 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

verta. Jätin vuotta nuoremman siskoni lapsen vahdiksi ja juoksin hädissäni kotiin. Kamalasti jännitin kertoa asiasta äidille mutta kun sain kerrottua suhtautui hän asiallisesti, kertoi kuukautisista ja antoi siteitä. Minusta silti oli kamalaa kun alkoi niin nuorena ja kvereilla vasta monta vuotta myöhemmin.

Oma tyttäreni on nyt ekalla ja tietää jo kuukautisista sillä olemme asuneet ahtaasti ja väkisinkin on nähnyt kun on sidettä vaihtanut tms. ja sitten on asiasta tullut myös juteltua. Juttelen kuitenkin vielä tarkemmin kun tyttö saa pari vuotta vielä lisää ikää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ei todellakaan kannata odotella että on lähellä alkamisaikaa, parempi että lapsi sopeutuu ajatukseen rauhassa, vuosien saatossa. Minä olen antanut omieni katsoa siteen vaihtamisoperaatioitani siitä saakka kun ovat olleet about 2 v.

Vierailija
24/37 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisellisisa muodoissa olin 7 lk ja 5. luokalla alkoi karvan kasvu.

Vierailija
25/37 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman tyttären vien sitten vaikka joskus syömään. Juhlitaan naisten kesken naiseksi tuloa. Nyt on vielä ihan pieni.

Olisiko muita kivoja ideoita?

Vierailija
26/37 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että voi olla kipua tmv. menkkojen aikana eikä mun mielestä ainakaan ole kovin mukava mennä uimaa menkkojen aikana, koko ajan vaan turhaan huolehtisisi asiasta, vuotaako tamponi jne. Ehtii sitä mennä silloinkin kun ei niitä ole. Ja aivan turha jonkun koululaisen ottaa asiasta riski kun äiti voi kirjoittaa lapun, että sairaana. Sitä paitsi koulussa ei ole edes pakko uida jos on menkat, mutta harva tyttö haluaa opettajalle paljastaa todellista syytä ja mielestäni on ihan ok jos äiti kirjoittaa lapun, että tytöllä kuumetta tai muuta sairautta.

Vierailija:

miks ei muka voi uida menkkojen aikana? tuota en ole ikinä sisäistänyt?

Vierailija
27/37 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavallisesti 11-15v. Lääkäriin aihetta jos alkaa ennen 10v tai ei ole alkanut 16v

Vierailija
28/37 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikkakin tietty hyvä että alkaa. Mut on ne niin nuoria siihen rumbaan. Äiteelle voimahalauksia ja tytölle onnittelut:)

Vierailija
29/37 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla itselläsi (ja kevereillasi) alkoi tavanomaista myöhempään.

Vierailija
30/37 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääliksi jotenkin kävi, vaikka itsellekkin oli yllätys 11veenä :(

Vierailija
31/37 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut kivaa sekään.

Vierailija
32/37 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuotta ja nelosella.

On sopeutunut hyvin asiaan vaikka alkuun harmitti koska vaikuttaa niin moneen asiaan. Koulun uimahallivuorot osui syksyllä juuri menkkojen ajaksi joten jäi niiltä tunneilta pois.

Alkuun oli niin kovat kivut että joutui olemaan poissa koulussa ensimmäisenä päivänä ja muutaman päivän ajan söi särkylääkkeitä, lääkäri määräsi Miranaxia. Alavatsa ja selkäkivut ovat nyt onneksi helpottaneet.

Itselläni alkoi menkat kun olin 11 täyttänyt.

Vierailija
33/37 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikit jatkui ja kertoi mulle illalla, kun ei kaverin aikana halunnu kertoa...:)

Vierailija
34/37 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytöillä on alkanut paljon aikaisemmin, kahdella 11-vuotiaana ja yhdellä 13-vuotiaana. Toinen noista 11-vuotiaista oli vielä tosi pienikokoinen, kun menkat alkoi, n. 150-senttinen ja 40-kiloinen. Mä en muuten aikoinani jutellut kavereitten kanssa ollenkaan menkkojen alkamisesta. En yhtään tiedä, minkä ikäisenä ne muilla alkoi.

Vierailija
35/37 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta murkkuikäsenä oli inhottavaa olla niitä viimeisiä " lapsia" , kun muut oli jo " naisia" . Mieli oli herkkä vielä silloin.

Vierailija
36/37 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei nyt just olla koulusta uimaan menossa.

Vierailija
37/37 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin neljännellä ja 11v kun alkoi. En muista että olisi mitenkään kamalaa ollut. Äiti oli jo valmistellut kun hänelläkin alkoi aikaisin.

Joku kysyi että mitä haittaa on siitä että alkaa myöhään. Minun hyvällä ystävällä alkoi vasta yhdeksännellä ja koki nolona sen ettei ollut niin kehittynyt kuin muut kun kaikilla muilla oli jo aikaa sitten alkanut menkat.