Hätäsektio ja lävistyskorun poisto??
Jos joutuu hätäsektioon niin pitääkö kaikki korut saada poistettua? Mulla on kielikoru, pitääköhän se poistaa jos joutuu kesken synnytyksen hätäsektioon?
Kommentit (7)
ja juuri tuosta syystä mitä ed. kirjoitti...
Sormukset olen ottanut pois, mutta nekin jo paljon aikaisemmin turvotuksen takia. Tosin en kyllä käytä kuin kaulakorua ja korviksia, mutta ei niitä ole kukaan pyytänyt koskaan riisumaan.
Luulen kuitenkin että jos on lävistyskoruja suun alueella tai sukupuolielimissä tai navan alueella, niin ne olisi fiksua riisua synnytyksen ajaksi. Suun alueelta siksi, että hätäsektiossa joudutaan nukuttamaan ja koru saattaa olla hengitysputken tiellä. Sukupuolielimissä; no, varmaan jokainen ymmärtää miksi ne on syytä poistaa... ja navan alueeltakin se hätäsektiojutun takia; jos joudutaan tekemään pystyviilto niin se koru jää siihen haava-alueen viereen ja voi olla merkittävä infektioriski.
Meillä ei oo kyllä kukaan sanonu aiempienkaan synnytysten lähetessä, että korut pitäis poistaa ennen synnärille lähtöä. Esikoistan kun tein niin elävästi on mielessä miten " kivaa" oli poistaa sormuksia vasemmasta kädestä ku siihen tuli epiduraalin jälkeen oksitosiinitippa... :S Mutta korvikset ja kaulakorut on aina ollu paikallaan.
Pitääki melkeen kysyä joko lääkäriltä torstaina tuosta kielikorusta tai sit soittaa suoraan synnärille. Mietin vaan, että onnistuiskohan siinä käyttää jonki sortin häivekorua tms. ku muuten tuo kyllä kerkee mennä umpeen jos mä meen kaiken varalta sen jo nyt poistaa.
Pakko varmaan ukolle sanoa, että jos semmonen hätä tulee, että sektioon täytyy kesken kaiken mennä niin se on melkeen sen homma sit irrottaa tuo jos ei itestä siihen ole kipujen keskellä...
Vähän karkasi käsistä =)
Hätäsektioon en osaa kommentoida, mutta mulle tehtiin viime kesänä " tavallinen" sektio ja en joutunut ottamaan kielikorua pois.
Myöskin kerran minut on nukutettu yksityisellä hammaslääkriasemalla ja ei sielläkään joutunut ottamaan sitä pois. Riippuu varmasti sairaalasta. Ei kannata ottaa etukäteen pois, koska menee tosi nopeesti umpeen.Ja kannattaa vaikka sitten kysyä että pitääkö ottaa pois koska menee helposti umpeen, ja eihän sitä tiedä joutuuko edes hätäsektioon, mutta hyvä on kaikki asiat varmistaa etukäteen =) tsemppiä synnytykseen =)
Mutta olisin varmaan ottanut sen muutenkin, oli jo sen verran iso maha.
Jouduin kesken synnytyksen sektioon ja minulla oli ja on tuolla korvan alueella aika erikoisessa paikassa lävistys. Hoitaja sitä yritti, että se pitää ottaa pois. Sanoin, että kyllähän sen voi ottaa, mutta ei se noin vain onnistu. On ollut siinä kauan, eikä sitä saa pois ilman pihtejä. Joten koru jäi sitten paikoilleen, eikä ollut mitään ongelmaa.
eli jos kiireellisyysluokitus on puoli tuntia, niin ei siinä ajassa ennätä ottamaan koruja poies. Hyvähän se olisi saada korut poies, jottei purista kun on turvoksissa! Ainakin naistenklinikalla sai itse päättää. Korvikset jäi, mutta ranneketju ja sormukset annoin miehelle, kun minua lähdettiin kärräämään hätäsektioon, joka tehtiin puolen tunnin kiireellisyysluokituksella. Melkoinen kokemus kaiken kaikkiaan ;)
Mimulit:
Jos joutuu hätäsektioon niin pitääkö kaikki korut saada poistettua? Mulla on kielikoru, pitääköhän se poistaa jos joutuu kesken synnytyksen hätäsektioon?
Korjatkaa, jos olen väärässä...