Milloin puuttutte kiusaamiseen päiväkodissa?
Minua on viime aikoina mietityttänyt, missä vaiheessa on aihetta ottaa päiväkodissa puheeksi lapsen kiusaaminen? On ihan normaalia, että lapset nahistelevat ja välien selvittelyssä käytetään monenlaisia keinoja, mutta missä menee raja, että asiaan pitää vanhempien puuttua?
Meidän 4,5-vuotias poika on puhelias ja rauhallinen sekä ikäisekseen hyvin oikeudenmukainen ja empatiakykyinen. On hyvä selvittämään asiat puhumalla, eikä ymmärrä ja miksi jotkut käyttäytyvät väkivaltaisesti. Varsinkin jos kovia otteita käyttää hyvät kaverit. Poika kertoo mieltään painavista asioista yleensä vain meille vanhemmille. On niin " vieraskore" , että harvoin näyttää tunteitaan vieraille eli esim. päiväkodin hoitajille.
Poikamme on selvästi herkkä kaikille konflikteille ja kun isossa porukassa on näitä rauhallisia lapsia ja tempperamenttisimpia ja kovaotteisimpia lapsia, törmäyksiä sattuu. Olenkin koko päiväkotiajan(n.2,5 vuotta nyt) keskustellut pojan kanssa siitä, miksi toiset saattaa töniä, lyödä ym. Pariin otteeseen jonkun kovista otteista on keskusteltu päiväkodin henkilökunnankin kanssa.
Ymmärrän ettei joka tönimisestä voi nostaa haloota ja ymmärrän että päiväkodissa tapahtuneet jutut on hyvä selvittää siellä paikanpäällä, mutta milloin on aiheellista vanhempien puuttua asiaan? Varmasti silloin jos jonkun kiusaaminen on systemaattista ja jatkuvaa, mutta entä yksittäisissä tapauksissa? Minusta on liikaa, jos lapsi käy toisen kurkkuun kiinni(kuristaa), vaikkakin vain satunnaisesti. Olenko aivan hakoteillä sen suhteen? Päiväkotihenkilökunnan ja erään kovaotteisen lapsen vanhempien mielestä selkeästi sekin on vain harmitonta lasten nahistelua, eikä siihen tarvitse puuttua.
ketomaan aikuiselle päiväkodissa heti ongelmista. Pitäisikö pyytääkin lasta odottamaan kotiinpaluuta ja hoitamista asia äidin kautta??? eikö olisi asiallista antaa lapsen hoitaa itse asia?? Eikö meidän vanhempien tehtävä ole valmentaa lapsemme selviytymään itse elämässään?? Eikö sitä kannata harjoitella jo ajoissa turvallisen taustatuen voimin??