Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pinotaanko KÄYTÄNNÖN VINKKEJÄ- tyyliin tuo " pue kurahousut haalarin päälle (+saappaat valmiiksi)"

Vierailija
05.04.2008 |

- tuokin konelle uus juttu ja ah, niin käytännöllinen- laittakaa KAIKKI mieleen juolahtavat vinkit- joku nappaa kuitenkin omaan arkeensa helpottavia vinkkejä- vaikka kuinka tuntuisi et kaikkihan tän jo tietää:)

Meillä joskus kun meinaa usko loppua kun pukeminen mene hulinaksi- alan kertoa tarinaa muksuistani- tyylin Nyt Salli pukee sukat ja pian onkin jo haalarin vuoro jne.. Yleensä tempaantuvat mukaan... Jos ei johonkin huvittais mennä- ääneen laskemine- ehtiikö- auttaa...

Osaisitkohan jo... ? Kysymys usein nostaa halun näyttää että Osaan jo:)

Ehkä näitäkin kaikki jo käyttävät- jollei- kokeilkaa... Jään odttelemaan muita :)

Jos meillä ei muksut kuuntele- vaativat jotain omaa asiaan liittymätöntä-siihen tilanteeseen sopimatonta- Lupaan olla kuulolla heti kun minua on kuunneltu- ollut tehokasta sekin;)

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi että hiukset menevät takkuun ja sitten ne pitää leikata ihan lyhyiksi ja rumiksi jos niitä ei harjaa. Sehän on tottakin.

Lahjonta on varmaan jo testattu?

Tuollaiset 3-4-vuotiaat ovat kiinnostuneita keskustelemaan kaikenlaisesta ja pohtivat paljon asioita itsekseen.

Vierailija
22/60 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ei vielä ajankohtaisia minulle, pitäisiköhän printata tämä myöhempää tarvetta varten..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tytöllä on herkkä päänahka? Hanki pehmeä harjasharja (sellainen " oikea" hiusharja) ja harjaa hiljaa ja varovasti. Jos on kova takku, anna sen olla, kunnes tyttö oppii taas luottamaan siihen ettei harjaus ole ihan kamalaa. Harjaa niin, että otat hiuksien tyvestä kiinni ja harjaat latvat, niin nykiminen ei tunnu niin pahasti päänahassa.

Vie tyttö kampaajalle, vaikka vain katsomaan, kun kampaajaystäväsi laittaa sinun päätäsi kuntoon. Silloin harjaamisesta voi tehdä kampaajaleikin.

Älä pakota lujaa, mutta yritä taivutella selittäen, että jos takkuja ei harjaa pois, niin hiukset on leikattava.

Ja jos tyttö niin haluaa, niin leikkauta pitkät hiukset pois, lyhyistä hiuksista saa aivan i-ha-nat kun panostaa laatuun :)

Vierailija
24/60 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Meillä tytö 3,5.v ja hiusten harjaus hirveää tappelua, vaikka hänellä on vain lyhytpolkkatukka. Hiukset harjataan nyt vaan suihkun jälkeen n. 2-3 kertaa viikossa, silloinkin huudon kera. Muuten ei harjata ollenkaan, mutta se ei onneksi pahemmin äy kun on niin lyhyet hiukset. Antakaa vinkkejä hiusten harjaukseen, please.

Kampaajaystäväni sanoi että pitäisi vaan harjata useammin huudosta ja järkyttävästä tappelusta huolimatta, että hiuspohja tulee näin vaan entistä herkemmäksi. Onko näin? Olin itse samanlainen lapsena kuin tyttäreni, mutta nyt harjaus sujuu ilman ongelmia silti, on sujunut jo ainakin esiteini-iästä asti.

Vierailija
25/60 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli anna sormiruokaa ja lusikkaruokaa. Lapsi syö kyllä mitä tarvitsee, jos on kova nälkä niin antaa sinunkin syöttää.

Kun lapsi syö itse, saat sinäkin syödä ruokasi lämpimänä ja samaan aikaan kuin muutkin, ja se on suuri etu!

Vierailija
26/60 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöllä on myös oma pieni vaaleanpunainen harja, joskus ostettu body shopista. Tytöllä ikää kohta 3 vuotta ja pitkä tukka.

Vierailija
27/60 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- sukat: lapset voivat auttaa lajittelemalla pareittain pyykistä tulleet puhtaat sukat. Hyödyllinen tehtävä sekä vanhemmille, että lpasen kehitykselle.

- hiukset: jos lapsen hiuksia (tytön ehkä) ei saa pestä, harjata, pitää siisitinä, kerro että siinä tapauksessa ne on leikattava melko lyhyiksi. Sitten puhut hoitamisesta, ja sanot ai kun sulla on niin ihanat hiukset. Tosi kauniit. Sä oot vähän kun kampaajalla. Suihkutetaan vähän hoitosuihketta, niin takut selviää helpommin. Kyllä sulla onkin sitten sileät hiukset. Tätä voi vahvistaa vielä kehaisemalla mummille, että meidän Lillillä on niin hieno hiuslaatu.

- ei oo tekemistä/tekeminen tuppaa olemaan ei-sallittua: lapset apuun kotitöihin. Aina on jotain, jos ei ole voi keksiä. Pilko banaani välipalaksi =>tylsä veitsi + leikkuulauta, tyhjennä tiskikonetta tai peskonetta äidin kanssa, pyyhi portaat, kastele pihan kukat, kanna pikku matot eteiseen, kata pöytä, pyyhitään pölyjä, vie roskis eteiseen. Kun lapsi valittelee ettei jaksa. Tsemppaa vielä vähän. Voi kun nämä pyyhkeet vielä pitäis jonkun vahvan sankarin viedä pyyhekaappiin. Lapset on tyytyväisiä itseensä, kun hommatn on tehty, katoavat omiin leikkeihinsä ja viihtyvät hyvin.

- Laita pilttipurkit, säilykepurkit yms kuivat muonat matalalle kaappiin niin lapsi voi auttaa kauppakassin purkamisessa. Sujuu jo 1 vuotialtakin.

- Järjestä osa astioista matalalle, mukeja, lautasia, jotta lapsi voi hakea sieltä itselleen vesimukin, ja voi keittiötikkillahakea itselleen vettä.

- mulla on jano uniaikaan: Laita keittiön pöydälle muki, josta lapsi voi aina päivällä tai illalla hakea vettä ilman numeroa. Jos on jo sanottu hyvää yötä, siit voi hiljaa hipustellen käydä juomassa.

- iltaralli: Iltapalojen yms jälkeen lapset sänkyihin ja sängyssä saa katsella kirjaa hiljaa itsekseen (taaperokin jo osaa) tai lukea. Jos tulee jotakin riekkumista tsm - valot saman tien pois ja jäät itse oven suuhun lukemaan vaikka lehteä ja mitään ei enää sanota. Kun et kerran osannut, voi harmi. Huomenna saat katsella kirjaa, jos osaat olla kauniisti.

- sellaisia, enää en jaksa kirjoittaa, eikä kukaan varmaankaan lukea!

Vierailija
28/60 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on sovittu et " selvä, jos ei harjata illalla niin sit jää iltasatu lukematta ja aletaan heti nukkuun" Nykyään lapsi juoksee pesulle innosta kiljuen et saa sen sadun, ei oo kertaakaan jäänyt lukematta..:)

Tätä en tiedä toimiiko yleisesti mutta meillä näin kävi vahingossa: Käytössä oli lasten täkki sitä aikuisten kokoa pienempi. Lapsi siirtyi aina jossain vaiheessa yötä mun viereen nukkuun. Sit sai lahjaksi aikuisten kokoisen puuha pete pussilakanan ja halus sen heti käyttöön, joten vaihdoin isomman täkin et on sopivampi. Siitä lähtien on nukkunut koko yön sängyssään!! Loiskohan isompi ja painavampi peitto enemmän turvaa vai puuha pete. En tiiä mut täkkiä en enää vaihda! :) Lapsi nyt reilu 3v.

Vierailija
29/60 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

painavampi täkki rauhoittaa levotonta nukkujaa. Adhd:sta kärsiville tai muuten superlevottomille on olemassa myös painotäkkejä, jotka on täytetty esim. riisinjyvillä.

Lapsen unta voi parantaa hieromallakin; ihon rasvaus iltaisin rentouttaa ja samalla voi hieroa kriittiset paikat eli selän, pakarat ja yläreidet. Se vapauttaa " hyvää fjongaa" . On sillä hormonilla nimikin, nyt en vaan muista mikä :)

Vierailija
30/60 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokailu sujuu paremmin kun saa oman veitsen kuin aikuisilla, vaikkei sitä oikeesti tarttekkaan.

Ja sekin auttaa kun pöytään lastataan yhdessä paljon tavaraa, voit, juomat, lisukkeet, muropaketti.. Kun kahden hengen taloudessa yleensä tulee valmisteltua kaikki keittiön pöydällä kuten leivän teko.

Vierailija
31/60 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun äiti halusi vessarauhan pidin huolta siitä että esikoinen (tuolloin reilu 2,5 vuotta) sai olla vessassa rauhassa. Sanoin, että saa rauhassa hoitaa asiat ja huutaa sitten pyyhkimään. Pian sain itsekin olla ihan rauhassa vessassa. Samaa menetelmää olen soveltanut monessa muussakin asiassa.

Vierailija
32/60 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna lapselle ruuvipussi tms. huolehdittavaksi. Tarpeen tullen pyydä lasta antamaan kuvailemasi ruuvi tai palanen sieltä pussista. Lapsi voi myös pitää pystyssä kevyempiä kalusteenosia tai viedä pakkausmuoveja roskiin.

Vierailija
33/60 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen keksinyt sen itsekin aiemmin. Kylpyhuoneen lastalla on näppärä vetää kasaan ympäri pojan huonetta olevat pikkulegot kasaan ja kasasta ne on kätevämpi laittaa laatikkoon. Joku kangas, jonka päällä poika rakentaa olisi tietysti kätevä myös, mutta käytännössä pojan jäljiltä ne ovat kuitenkin ympäri huonetta.

Sitten olen alkanut mapittaa mappeihin ja sellaisiin mapin läpinäkyviin muovitaskuihin eri asioita. Esim lasten A4-piirustuksia saa kätevästi kasattua paljon yhteen mappiin (meillä jokaisella lapsella omansa). Samoin netistä tulostetut ja muut irtonaiset ruokaohjeet on kätevä laittaa näihin muovitaskuihin ja kansioon, ei haittaa vaikka menee ruoka-ainetahroja ohjeen päälle, muovista sen pyyhittyä pois.

Lapselta huonon tavan kitkemiseksi auttaa rasti/tarrasysteemi seinäkalenteriin. Meillä on sellainen perhekalenteri, jossa jokaisella perheenjäsenellä on oma sarakkeensa ja aina kun lapsi ei ole päivän aikana tehnyt jotakin epätoivottua, hän saa rastin/pienen tarran sen päivän kohdalle, Kun on kerännyt tietyn määrän rasteja saa kaupasta jonkun itse valitun max. 15 euron arvoisen lelun. Motivoi hyvin vähän vanhempaa lasta (yli 4-vuotiasta).

Vierailija
34/60 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset suorastaan kilpailevat kuka saa harjata ensin, ovat niin innoissaan.

Vierailija
35/60 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

uusi aamu, uudet vinkit

Vierailija
36/60 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaikeasti allerginen ja vasta n 1v. alkoi tulla muutamia mahdollisuuksia harjoitella puuron kanssa (pitkälti menty vaan erityiskorvikkeella monien vaikeuksien takia). Innostuikin heti laittamaan lusikan itse suuhun, kun katsoi mallia 3v sisaruksesta. Nyt kaikki into on hyytynyt, päivässä vain kaksi pientä kiinteää ateriaa ja ei juuri tee elettäkään, että söisi itse tai haluaisi opetella. Olen ihmeissäni, kun esikoinen HALUSI opetella ja tässä vaiheessa söi jo haarukalla, toki oli jo pidempään syönyt ja harjoitellut, kun ei ollut näin hankalaa allergiaa. Onko kellään vinkkejä ja hätäilenkö turhaan. Sitä en voi tehdä, et en syöttäisi ollenkaan, koska nämä pikku ateriat tosi tärkeitä, muuten juo vaan apteekin maitoa. :-(

Vierailija
37/60 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

samanlainen pikkuallergikko. Ongelmat syömisessä voivat olla allergiasta johtuvia tai sitten eivät. Mutta aikaa nämä lapset tarvitsevat asian opetteluun paljon enemmän, joten älä hätäile, lapsi on vielä pieni.

Meillä vasta kahden vuoden jälkeen alkoi tapahtua edistymistä syömisessä, samalla kun ruokavaliokin hitusen laajeni. Edistyminen oli aika vähäistä.

Lapsi saattaa paitsi tottumattomuden, myös allergiaoireiden takia kieltäytyä syömästä. Ruoka voi aiheuttaa oireita, jotka eivät näy. Tottumattomuus taas saattaa liittyä sekä ruokien makuun että syömiseen ylipäänsä. Vaikeasti allergiset opettelevat syömisen taidon vaiheessa, jolloin herkkyyskaudet ovat jo menneet ohi sekä makujen että motoriikan kehittymisen suhteen. Maut voivat tuntua oudoilta ja voimakkailta ja syöminen vaatii harjoittelua.

Vierailija
38/60 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis panikoi, vaan odotellaan rauhassa, että pikkuinen oppii ajallaan. Ei kannattaisi verrata esikoiseen, kun tilanne on niin erilainen. Kovasti odotan, että löytyisi uusia sopivia ruokia ja että yhteisiä ruokailutilanteita oppimishetkineen tulisi lisää. On kurjaa, kun pieni haluaisi maistella ja sanoo anna anna, eikä voi antaa. Mutta kaikki aikanaan, kärsivällisyyttä vaan tarvitaan.

39

Vierailija
39/60 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun joutuu kieltämään ruokien maistelun, vaikka toisella olisi intoa ja kiinnostusta. Vedet silmissä olin silloin kun lapsi sai alkaa maistelemaan uusia ruokia ja oli pakahtua onnesta. Lapsi tervehtyi kokonaan neljän vuoden jälkeen, mutta tilanne parani paljon jo 2-3v. iässä. Hänkin pärjäili pitkään erityiskorvikkeella.

Onneksi pienet lapset eivä pidä rajoituksiaan niin omituisina kuin monet aikuiset :-)

Vierailija
40/60 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on takut paljon helpompi selvitellä.

Vierailija:

Meillä tytö 3,5.v ja hiusten harjaus hirveää tappelua, vaikka hänellä on vain lyhytpolkkatukka. Hiukset harjataan nyt vaan suihkun jälkeen n. 2-3 kertaa viikossa, silloinkin huudon kera. Muuten ei harjata ollenkaan, mutta se ei onneksi pahemmin äy kun on niin lyhyet hiukset. Antakaa vinkkejä hiusten harjaukseen, please.

Kampaajaystäväni sanoi että pitäisi vaan harjata useammin huudosta ja järkyttävästä tappelusta huolimatta, että hiuspohja tulee näin vaan entistä herkemmäksi. Onko näin? Olin itse samanlainen lapsena kuin tyttäreni, mutta nyt harjaus sujuu ilman ongelmia silti, on sujunut jo ainakin esiteini-iästä asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi