Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä äitejä, jotka laiminlyövät vauvojaan, jopa pahoinpitelevät?

Vierailija
05.04.2008 |

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan huonoa kohtelua ei ole helppo tunnistaa

4.4.2008 16:38

Vauvojen kaltoinkohtelua ei ole läheskään aina helppo tunnistaa. Kyse ei välttämättä ole väkivallasta, vaan vakavista puutteista huolenpidossa.

- Kaltoinkohtelu voi olla hoidon laiminlyöntiä, vauvan jättämistä yksin, ruuatta jättämistä. Aihe on vaikea ja arkaluonteinen, eikä päivitteleminen ja tuomitseminen hyödytä, tiivistää Ensi- ja turvakotien liiton toimitusjohtaja Ritva Karinsalo.

Ensi koteihin saapuu juuri niitä äitejä ja isiä lapsineen, joilla vauvasta huolehtiminen ei ole sujunut. Toimeentulo-, päihde- ja muut ongelmat ovat vieneet järjestyneen arjen mennessään.

Taustalla voi olla sekin, että äitiä itseään on vauvana kohdeltu kaltoin. Oman vauvan syntymä nostaa vanhat ahdistukset pintaan.

- Kun äitiin ensi kodissa iskee ahdistus, silloin on hyvä että hän pystyy antamaan vauvan ohjaajalle, toteaa Sinikka Rytkönen, Tampereen ensi- ja turvakodin lastensuojelun johtaja.

Huonosti kohdeltu vauva saattaa olla likainen, rikkinäisissä vaatteissa ja alipainoinen. Vauvan käytös kertoo jotain.

- Vauva saattaa vetäytyä ja välttää vuorovaikutusta. Tai hän voi olla oikein hurmaava ja yrittää saada huomiota osakseen hymyilemällä eikä itkemällä, kuvailee Rytkönen.

Väkivalta lisääntynyt

Vauvojen pahoinpitely vaikuttaa viime aikoina lisääntyneen. Arviolta joka sadas vauva joutuu Suomessa pahoinpidellyksi.

Turun yliopistollisessa keskussairaalassa tehdyn selvityksen mukaan pahoinpitelyepäilyn vuoksi lapsille tehtävät tutkimukset ovat lähes kolminkertaistuneet muutamassa vuodessa. Tampereen seudulla tilanne on samansuuntainen.

- Osittain kyse on siitä, että pahoinpitelyt tunnistetaan entistä paremmin. Näyttää kuitenkin siltä, että väkivalta on myös todellisuudessa lisääntynyt, sanoo lastenlääkäri Maria Vahtola Tampereen yliopistollisessa sairaalassa.

Vahtola korostaa, että ongelmat on tunnistettava ja niihin puututtava mahdollisimman varhain.

- Neuvoloihin ja terveydenhoitajiin pitäisi nyt panostaa todella paljon, sanoo Vahtola.

STT

Vierailija
2/9 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahoinpitelykin on helppo uskotella itselleen " kurinpidolliseksi ja välttämättömäksi toimenpiteeksi" . Uskon tosin sen pienen äänen sisällä sanovan, ettei asia aivan näin ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt täytyy ihan sanoa, että psykiatrisen avun tarpeessa he kyllä kaikki ovat. Vain yksi on sitä saanut, koska äiti haki sitä lapselleen.

Näitä laiminlyöntejä ovat olleet esim. tuntikausiksi yksin jättäminen, huomiotta jättäminen, huutaminen (nyt en puhu mistään vähäisestä tai satunnaisesta huutamisesta - vaan siitä, että äiti on toistuvasti menettänyt hermonsa vauvaan ja käyttäytynyt tavalla, joka on saanut vauvan varovaiseksi ja menettämään luottamusta äitiin), lyöminen, potkiminen, ylimitoitetut kuritustoimenpiteet kun vauva on käyttäytynyt ikätasolleen normaalilla tavalla (mutta äiti on tulkinnut lapsen käytöksen tarkoitukselliseksi kurittomuudeksi).

Niin ja täytyy sanoa, että kyllä se vain on todella vaikeaa minnekään ottaa yhteyttä tällaisissa tilanteissa, varsinkin jos äidin käytös on ns. normaalia 80% ajasta, mutta se loppu on vaurioittavaa ja menee turvallisen rajan tuolle puolen.

Vierailija
4/9 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kaiken raivonkin keskellä EN IKINÄ voisi lyödä lastani!!!!!!!!!

Vierailija
5/9 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ajattelee, miten VAATIVAA JA SITOVAA vanhemmuus on. Olen usein ajatellut, että miten juopot/narkkarit/mielenterveyspotilaat jaksavat hoitaa esim. koliikkivauvaa tai vauvaa, jolla on korvetulehdus. Vastaus: ei mitenkään.

Vierailija
6/9 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä olen tämä pahamaineinen mt-potilas...

Vierailija
7/9 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva tulee ja kehtaa pompottaa äitiä karmivalla huudollaan, eikä edes hyvittele ja lepyttele äitiä, joka niin paljon on kärsinyt tämän monsterivauvan takia. Joka vain aiheuttaa pahaa oloa, ensin raskauden muodossa, sitten muuttaen tissit, kropan, mielen. Sitten kehtaa aiheuttaa kaikki synnytystuskat, vaatia huolenpitoa, ruokaa, läheisyyttä, inhimillisyyttä. Se tuntuu imevän tissien kautta äidistä kaiken energian, eikä edes palkitse tätä uhrautumista.

Vauva voi edustaa äidille kaikkea sitä, mitä hän on kokenut itse jääneensä aina paitsi - ja tämä voi myös olla totta! Äiti haluaisi itse huolenpitoa, hellyyttä, ymmärtämystä ja hoivaa - mutta sen sijaan hän tunteekin vauvan myötä elättävänsä kyykäärmettä povellaan. Hänen pitäisi tarjota sitä, mitä itse kaipaa, mistä itse on joutunut kieltäytymään, vaikka on niin kovasti sitä halunnut. Se tuntuu epäreilulta, se herättää kateutta, miksi TON muka pitäisi saada jotain sellaista, mitä MÄKÄÄN EN IKINÄ SAANUT?!?

Sama pätee ns. kurittamiseen, äiti voi olla täysin ymmärtämätön siitä, ettei vauva tarkoituksellisesti häntä kiduta, ettei vauva tarkoituksellisesti purskuttele ruokaa/maitoa suusta, tarkoituksellisesti ota äitiä hiuksista kiinni ja tukistele. Osa äideistä ei kertakaikkiaan käsitä vauvan maailmaa. Olen kerran lukenut jopa kirjoituksen, jossa äiti väitti hänen vauvaansa väkivaltaiseksi, kuinka on kamalaa kun hän pelkää vauvaa, joka haluaa vain tuhota hänet lyömällä, puremalla ja raapimalla. Että miksi hän on saanut niin aggressiivisen vauvan, jota hän joutuu nyt pelkäämään?

Kyllä normaaleillakin äideillä voi olla synkät hetkensä, jolloin vauva tuntuu vain imevän kaiken energian ja pompottavan koko perhettä - mutta tervettä on osata asettaa nämä ajatukset niille kuuluvaan perspektiiviin, ja silti hoitaa vauvaa. Esim. yksi järkevä tapa on pyytää apua, jos tuntee levähdyksen tuovan voimia. Jaettu vanhemmuus tarjoaa rasittuneelle äidille hetkiä itsekseen - vaikka ihan kävelylenkin, kaupassa käynnin, puhelimessa puhumisen tai wc:ssä käynnin ajaksi.

Tässä joitakin ajatuksia.

Vierailija
8/9 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja minä olen tämä pahamaineinen mt-potilas...

Vierailija
9/9 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoittanut, että kaikki mt-potilaat kohtelisivat huonosti lapsiaan.

t: 7