Ärsyttääkö teitä muiden äitien kommentit vaatteista?
Onko teille tai teidän lapsille tulleet muut äidit kommentoimaan asioita tyyliin: " lapsesi pipo on vähän silmillä" , " ei mene enää kovin kauaa tuo lakki päähän" , " hanskat on huonosti" .... ?? Ai että mua sitten vaan ärsyttää tällaset kommentoinnit! Ymmärrän kyllä sen sitten, jos kovalla talvipakkasella vaikka lapseni hanska putoaa kädestä, mutta mitäpä sillä nyt on muuten niin väliä onko joku vaate vähän vinossa tms.! Enpä itse vaan menisi muiden lasten vaatteita kommentoimaan, enkä suoraan sanoen edes kiinnitä muiden lapsissa sellaiseen huomiota :D
- pienet ne on murheet mullakin, mutta tulipa nyt tällainen asia vaan mieleen :)))) -
Kommentit (25)
En ole törmännyt moiseen. Meillä on melkeinpä sääntönä leikkipuistossa, kun kaikki ovat keskenään niin tuttuja, että joku ohimennessään korjaa lapsen pipoa tai hanskoja tai pyyhkii nenän, vaikkei oma olisikaan. Eikä kukaan mitään huomauta, vaan korjaa tilanteen ohimennessään.
Minäkin aina ihmettelen, kun ihmiset tulee kauppaan lasten kanssa ja lapsilla on kypärämyssyt, haalarit tiukkaan kiinni ja hanskat kädessä. Ja pienemmän huutavat kuumissaan rattaissa, kun on täydet tällingit päällä. Ja siitä aiheesta, miten ihmiset ajattelevat, että likainen pihahaalari, virttynyt kypärämyssy ja kuomat ovat oikeat varusteet ostoksille kauppakeskukseen tai jopa Helsingin keskustaan, en viitsi edes aloittaa ; )
Pojalla on päiväkodissa aina kauniit vaatteet ja usein uudetkin enkä ole IKINÄ kuullut päiväkodin tädeiltä yhtään kommenttia, en positiivista enkä negatiivista. taitavat olla ammattilaisia, ei heidän kuulu kommentoida lasten pukeutumista ellei siinä ole jotain pielessä.
se ei ole liikauttanut suuntaan tai toiseen, koska oma lapseni ei ole ollut kohteena. Sukulaisten ja läheisten ystävien kesken tosin kohentelemme lastemme vaatteita ristiin kesken leikkien eikä minua läheisten sukulaisten kommentointi ole haitannut. Tiedän, että he OIKEASTI, aidosti haluavat parasta myös minun lapsilleni.
Joku haluaa oikeasti vain hyvää vieraammillekin lapsille, joku äiti/hoitaja haluaa korostaa itseään tai pätevyyttään mollaamalla toisten lasten välinpitämättömiä äitejä. Onhan tuo omasta tuulestakin kiinni kuinka asian haluaa ymmärtää. Jos vastaavaan törmään yritän olla ottamatta itseeni..
Muuten päiväkodissa olen nähnyt lasten suosimista sen perusteella, että joku puetaan kivasti - lapsi otetaan syliin ja sanotaan että on söpöt ne ja ne päällä ja että sulla on aina niiiin nätit vaatteet. Yritän sen mukaan omatkin lapset pukea etteivät jäisi ilman noita sylittelyjä!!! Lisäksi vielä, että hoitajat juttelevat lapsille toisten vanhempien läsnäollessa, että:" kuulepas, Kalle, sanoitkos isällesi että ostaa sopivammat rukkaset, suuremmat kengät, päässä paremmin pysyvän pipon..." Ja korkeasti koulutettujen, hyvätuloisten lasten vanhemmat kuulevat heti portilla, että ai jai, kun on se ja se vaate pieneksi jäänyt ja isommat pitäisi ostaa...
No, onhan se halpompaa hyvätuloisia käskeä ja taitaa olla niin, että pienituloisimmat hoitoaloilta palkan saavat äidit lapsen tarkoituksenmukaisimmin osaavat monesti pukeakin lapsensa reippaan maalaisjärjen kanssa.
Ei vedetä hernettä nenään, jos joku hyvää hyvyyttään tahtoo auttaa lasta, (ei edes silloin kun pieni iva siellä takana). Yritän muistaa minäkin jatkossa kiittää huomaavaista äitiä, (jos joku toinen minun lapseni vaatetusta kommentoi). Päiväkotiaikoina kyselin aina henkilökunnan mielipiteitä ennen suurempia tarhavaatehankintoja ja kunnioitin henkilökunnan toiveitaan myös. Hehän minun lapseni joutuivat pukemaan/riisumaan/pissattamaan päivän aikana ja toivoin kaiken menevän aina niin hyvin kuin mahdollista lapsen kannalta.
Ei omia lapsia ole, mutta miehen lasten kanssa oltiin ravintolassa syömässä ja naapuripöydän nainen ulkovaatteita pojalle pukiessani huomautti, että korva on kaksinkerroin. Korjasin ongelman, mutta jäin hiukan ihmettelemään kommenttia. Poika kun kuitenkin on 4-vuotias ja korjaa piponsa itse. Ja tuo pukeminen siis oli vielä tuossa vaiheessa kesken.
Naisen oma tyttö riehui minkä ehti pöydässä, tiedä sitten mikä oli syynä kommentointiin.. Kovasti kyllä koko perhettä kiinnosti miedän perheen ateriointi..
Juuri tuollaista tarkoitin alunperin :) Eli hyvää varmaan tarkoitti, mutta ainakin itseä tuollaiset vaan jostain syystä jää ärsyttämään. Tulee tunne, että eikö muilla ole muuta tekemistä kuin kytätä ja huomautella pikkuasioista. Vähän sama, kuin minä sanoisin naapurille kylästellessä, että hei sulla on eteisenmatto vähän vinossa..
No joo - vilkasta keskustelua tämä aihe ainakin herätti :)
Nonnakonna: