Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö teitä muiden äitien kommentit vaatteista?

04.04.2008 |

Onko teille tai teidän lapsille tulleet muut äidit kommentoimaan asioita tyyliin: " lapsesi pipo on vähän silmillä" , " ei mene enää kovin kauaa tuo lakki päähän" , " hanskat on huonosti" .... ?? Ai että mua sitten vaan ärsyttää tällaset kommentoinnit! Ymmärrän kyllä sen sitten, jos kovalla talvipakkasella vaikka lapseni hanska putoaa kädestä, mutta mitäpä sillä nyt on muuten niin väliä onko joku vaate vähän vinossa tms.! Enpä itse vaan menisi muiden lasten vaatteita kommentoimaan, enkä suoraan sanoen edes kiinnitä muiden lapsissa sellaiseen huomiota :D

- pienet ne on murheet mullakin, mutta tulipa nyt tällainen asia vaan mieleen :)))) -

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli toisesta korvasta sisään toisesta ulos ; )

Vierailija
2/25 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saatan katsoa miten jonkun lapsi on puettu mutta en avaa suutani ellei ole positiivista kommentoitavaa. Voin siis kehua jonkun ihanaa pipoa, pukua tai kivaa paitaa, muut mölyt pidän mahassani :)

Onkelmansa kullakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä sitä varmaan kannata ottaa kovin vakavasti. Välillä mieleni tekisi kyllä huomauttaa kun a) hereillä olevalla lapsella pipo silmillä ja kukaan ei tee mitään, b) Lapsi täydessä talvivarustuksessa kaupassa ja haalaria ei avattu ollenkaan tai takkia ei riisuttu. Ymmärrän kyllä että jos pieni lapsi nukkuu niin voi olla vaikea riisua herättämättä, mutta tuntuu että välillä ei ole kyse siitä vaan jostain muusta. Toisaalta Suomessa näkee aikuisiakin pipot päässä sisällä tai takit päällä kahvilassa joten......

Vierailija
4/25 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka varmasti on välillä pipo vinossa tai silmillä... Pojalla ainakin, sillä kun on aina sata lasissa.

Mua häiritsee kyllä välillä muunlainen kommentointi... Ehkä se on sitä suomalaista vähättelyä sitten, mutta...

Meillä tarhan tädit kehuvat meidän lasten vaatetusta. Ensin se alkoi ihan mukavasti, kehuivat kuinka meidän lapsilla on aina niin sievät ja kauniit vaatteet.

Mutta nyt yksi täti aina kyselee tyylillä " Tämä on varmasti ollut todella kallis?" Eivätkä ne vaatteet mistä noita kommentteja heittelee ole edes olleet kovinkaan kummoisia tai kalliita. Jotenkin nolostuttaa aina tuo tuollainen kysely...

Viivi

Vierailija
5/25 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä ja olisin kyllä ollut vain kiitollinen, jos joku olisi esim. huomauttanut lapselleni tai hänen isälleen, että prässihousun lahkeet on sukkien sisässä takaa kun poika meni päiväkodin juhlissa esiintymään... Isä vei siis pojan juhliin ja itse olin niin takana etten kehdannut huutaa, että lahkeet pois sukista ;-) Muutenkin on vähän mielenkiintoisia vaatetuksia pojalla välillä kun isällään on. Onneksi isä ei enää varusta kouluun (päiväkodissa oli joskus aika veikeitä vaatteita, tosin 98% laitoin vaatteet pojalle valmiiksi), sen ainoan kerran kun lauantaina vei pojan kouluun, niin tietty oli ollut siellä yöpaidan paita päällä, huoh. Hänen mielestään kun pitkähihainen mikkipaita on tietty trikoopaita ja sitten valittaa mulle, kun pojalla ei ole pyjamaa... Mä siis hommaan kaikki vaatteet myös isän luo ja kyllä mä sen verran tarkka olen pojan vaatteista, että pitäisi arvata, että sinne on kaikki oleellinen on hommattu. Tosin kerran ex valitti, että vähän huonosti on collegepuseroita. No sitten pyysin, että jos voisi toimittaa meille kaikki pojan vaatteet ja tarkastan koot ja laitan heille sopivan varustuksen, joka taatusti riittää viikonlopun tarpeiksi. Kun ex toi sitten pojan vaatteet, niin meille saapui kassi jossa oli 12 collegea/puuvillaneulatta/fleeceä! Väitän, että normilapsella ei edes ole niin montaa ja jos meillä noin monta isän luo ajautuu, niin saahan niitä tosiaan olla ostamassa. No, mutta meni hivenen ohi aiheen...

Joo, mutta meille ei ole kyllä koskaan kukaan huomauttanut. Riippuisiko siitä, että missä asutaan? Ei täällä muutenkaan kyllä puututa toisten asioihin.

Vierailija
6/25 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan teillä sitten pukeminen jotenkin retuperällä (väärän kokoisia vaatteita tai säähän sopimattomia tms) vai ovatko tuttusi vain keskimääräistä turhamaisempia?

Vierailija
7/25 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

melba:

Ei ärsytä ja olisin kyllä ollut vain kiitollinen, jos joku olisi esim. huomauttanut lapselleni tai hänen isälleen, että prässihousun lahkeet on sukkien sisässä takaa kun poika meni päiväkodin juhlissa esiintymään... Isä vei siis pojan juhliin ja itse olin niin takana etten kehdannut huutaa, että lahkeet pois sukista ;-) Muutenkin on vähän mielenkiintoisia vaatetuksia pojalla välillä kun isällään on. Onneksi isä ei enää varusta kouluun (päiväkodissa oli joskus aika veikeitä vaatteita, tosin 98% laitoin vaatteet pojalle valmiiksi), sen ainoan kerran kun lauantaina vei pojan kouluun, niin tietty oli ollut siellä yöpaidan paita päällä, huoh. Hänen mielestään kun pitkähihainen mikkipaita on tietty trikoopaita ja sitten valittaa mulle, kun pojalla ei ole pyjamaa... Mä siis hommaan kaikki vaatteet myös isän luo ja kyllä mä sen verran tarkka olen pojan vaatteista, että pitäisi arvata, että sinne on kaikki oleellinen on hommattu. Tosin kerran ex valitti, että vähän huonosti on collegepuseroita. No sitten pyysin, että jos voisi toimittaa meille kaikki pojan vaatteet ja tarkastan koot ja laitan heille sopivan varustuksen, joka taatusti riittää viikonlopun tarpeiksi. Kun ex toi sitten pojan vaatteet, niin meille saapui kassi jossa oli 12 collegea/puuvillaneulatta/fleeceä! Väitän, että normilapsella ei edes ole niin montaa ja jos meillä noin monta isän luo ajautuu, niin saahan niitä tosiaan olla ostamassa. No, mutta meni hivenen ohi aiheen...

Joo, mutta meille ei ole kyllä koskaan kukaan huomauttanut. Riippuisiko siitä, että missä asutaan? Ei täällä muutenkaan kyllä puututa toisten asioihin.

Meillä mies huolehtii pääosin lasten viemisen tarhaan... Vaikka usein laitankin vaatteet valmiiksi lapsille, mutta silti meillä keksitään aamuisin välillä kovin kummallisia yhdistelmiä!

Meillä vielä useimmat vaatteet sopivat toistensa kanssa yhteen... niin silti näköjään niitäkin löytyy mitkä EIVÄT sovi yhteen...

Meilläkin on poika ollut puuha pete yöasun paidassa tarhassa, koska isän mielestä sitä voi pitää koska on pojan (2v) lempipaita ja poika ei halunnut riisua sitä aamulla!

Viivi

Vierailija
8/25 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kommetit mitä olen saanut, on ollut positiivisia. Tyyliin opa " pojallasi" ihat vaatteet. Ai että kun on söpö ym. Tosin meillä ei käytetä pieniä vaatteita ja puen ne myös aina niin että on hyvin päällä, kun enhän itsellenikään pue pieniä vaatteita tai huonosti niitä päälle. Itse en kyllä kehtaisi huomauttaa, jos jonkin lapsella on pienet vaatteet tai vaatteet huonosti päällä. Vaikka sellaisi välillä näkeekin, niin en koe asiakseni siitä mitään huomauttaa.

Vierailija
9/25 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus korvalääkäri kyllä hihkaisi sisäänastuttaessa, että ihana poika, tosi ihanat vaatteet. =) Yleensä kun annetaan käsipäivää ja itsellä oli siinä hetkessä mielessä mätää vuotava korva ja sen parantaminen, eikä veijarin vaatteet, mutta POSITIIVINEN kommenttihan se oli.

Joskus sitten olen tuntenut olonsa kamalaksi tuhlariksi, kun suomenruotsalaiset on perinteisesti niin hemmetin saitoja, että Kaivopuiston Sestostakin vanhemmat rouvat osti aina kissalle edellisen päivän silakkafileita - itte söivät tai Ekbergilta haetut leivokset on NIIN isoja, mutta hups, kun halkaisee, niin riittää kahdelle. Tämä näkyy lastentarhassa sillä tavalla, että yksikin nainen sanoi, että hänkin osti Po.Pin hienot puvut, muttei ole raaskinut pitää, kun on niin huono talvi. Mä oon sitten kauhean törsärin maineessa ilmeisesti, kun lapsilla ei ole mitään " pihavaatteita" . Olen kyllä harkinnut... =)

Vierailija
10/25 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma isoäitini ei yksinkertaisesti jaksanut vanhana ja huonokuntoisena syödä iki-ihania Ekbergin leivareita kokonaisina vaan otti pari lusikallista, minä söin niitä sitten hänenkin edestä, 2-3 kpl yhteen menoon, hui (en harrasta tätä enää, nyt riittää yksi perunaleivos, rakastan niitä). Lisäksi olen sitä mieltä että vanhan kansan säästäväinen (ja toivottavasti nautiskeleva) tapa (kohtuuden rajoissa, en siedä pihiyttä ja jokaisesta makupalasta syyllistymistä minäkään) tekisi hyvää niille jotka raahavat niitä megamaxisuper karkkipusseja ja limutankkeja kotiin marketeista.

Vierailija
11/25 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä joskus hieman ivallisesti, että teidän pojalla on aina niin ihanat vaatteet ja kauhean monta eri vaatekertaa. Näin siis päiväkodissa muiden lasten vanhemmat ovat sanoneet, mutta yleensä olen yrittänyt vastata jotain positiivista, kuten joo. tunnustan olevani vaatteisiin hurahtanut, tämä on meidän iltatähti ja tulee ostettua paljon, poika kasvaa vauhdilla ja vaatetta kertyy reissuissa varastoon jne.

Etupäässä kehuja on tullut tyyliin onpa kaunis poika ja niin kauniisti puettu. Eilen kauppakeskuksessa tuntematon isä lapsineen totesi, että onpas pojalla mageet releet päällä ja kengissä upeat vilkkuvalot :) Tälläiset kommentit lämmittävät kivasti ja itsekin kommentoin, mutta ainoastaan positiivisesti. Negatiiviset mölyt pidän mahassa.

Vierailija
12/25 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei tuollainen kommentointi ole yleistä, eikä varmaan ihan normaalia... koitan siis unohtaa kommentit , toisesta korvasta ulos kuten joku sanoi! On tuo siksikin vähän outoa, koska en nyt menisi todellakaan sanomaan, että meillä olisi pukeminen retuperällä, kuten joku epäili. Puen lapset siisteihin, sointuviin vaatteisiin, mutta minkäs teet että leikkien tuoksinassa pipot menee vinoon ja hanskat roikkuu välillä käsistä :) Minusta se vaan vähän kuin kuuluu asiaan, enkä nyt ryntäile koko ajan lasteni perässä korjailemassa vaatteiden asentoa.. Mutta ehkäpä jotkut ovat vain niin tarkkoja, että tykkäävät huomautella muillekin kuin omille lapsilleen. Positiivisia kommentteja on toki aina mukava kuulla, miten kivasti lapset on puettu :)

Vierailija
13/25 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta välillä kyllä turhan ylistävät kommentit tyttöjeni pukeutumisesta nolostuttavat ja saavat minulle aikaan hitusen huonon omantunnon. Huonon omantunnon siksi, että kaikilla ei ole halusta huolimatta mahdollisuutta pukea lapsiaan kauniisti ja vimpan päälle. Huonon omantunnon siksi, että tiedän vähemmälläkin pärjäävän. Huonon omantunnon siksi, että järkevämminkin voisi vaatteisiin kuluneet rahat sijoittaa jne. Enkä halua opettaa lapsilleni, että vain vaatteet on tärkeitä. Ja että sinua ihaillaan ja sinusta pidetään kunhan pukeudut kauniisti. Tuo on se asian kääntöpuoli jota joskus mietin.

Meillä on pihapiirissä paljon lapsia, hoitolapsia ja talon omia, ja jos jollain lapsista on pipo silmillä, niin varmasti sen ohimennen korjaan. Samoin jos hanska on huonosti, nauhat auki yms. niin autan kyllä.

Vierailija
14/25 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla pistää korvaan, jos ammattikasvattaja kehuu lapseni vaatteita. Esim. kun vien päiväkotiin ja riisutaan ulkovaatteet, alkaa oma opettaja kehua. Mitä jos kehuisi kuitenkin vaikka lapsen reippautta? Tai huomaisi kehua niiden vieressä olevan kahden muunkin tytön vaatteita :( Eri asia sitten, kun kokeneemmat aikuiset sanovat äidille kahden kesken, se tuntuu vain mukavalta!

Vierailija
15/25 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finette:

Itse en näe pahana tuota vanhempien ihmisten piheyttä, päin vastoin. Sopisi todellakin meidän kerskakuluttajienkin joskus miettiä tuhlailuamme ;) Nuo vanhat ihmiset ovat eläneet pula-ajan, sodat ja muut ->silloin opittiin säästämään (oli suomenruotsalainen tai ei) ja nuo tavat ovat vahvassa. Ja mitä tulee noihin Ekbergin tuotteisiin, niin en itsekään pysty niitä syömään kokonaan... Vanhuksethan tunnetusti syövät vähän, eikä useinkaan kovin makeaa.

Vielä pitää kommentoida tuohon Pop:n vaatejutuun, että ehkä tuossa perheessä ostetaan vain yhdet kunnon ulkoiluvaatteet. Eli silloin onkin järkevää säästää ne " ykköstamineina" , kun ainakin meillä päiväkotikamppeet menevät sellaiseen kuntoon ettei niitä muualla pidetä :)

No nyt tuli ehkä turhan kärkkäitä vastuksia, mutta jotenkin tämän kirjoituksen sisältö pisti ärsyttämään :))) Johtuukohan se narsisti-apen vierailusta, sen jälkeen olen aina allerginen kaikelle itsekehulle ja arvostelulle - sorry!

Finette:

Joskus sitten olen tuntenut olonsa kamalaksi tuhlariksi, kun suomenruotsalaiset on perinteisesti niin hemmetin saitoja, että Kaivopuiston Sestostakin vanhemmat rouvat osti aina kissalle edellisen päivän silakkafileita - itte söivät tai Ekbergilta haetut leivokset on NIIN isoja, mutta hups, kun halkaisee, niin riittää kahdelle. Tämä näkyy lastentarhassa sillä tavalla, että yksikin nainen sanoi, että hänkin osti Po.Pin hienot puvut, muttei ole raaskinut pitää, kun on niin huono talvi. Mä oon sitten kauhean törsärin maineessa ilmeisesti, kun lapsilla ei ole mitään " pihavaatteita" . Olen kyllä harkinnut... =)

Vierailija
16/25 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta pukuasiasta lisäys, niin itse en ikinä raaskisi ostaa kalliita teknisiä ulkoiluvaatteita " hienostelukäyttöön" tai kaappiin odottamaan päiviä parempia, kun pienillä lapsilla ne saattaa olla seuraavana talvena jo liian pienet. Ostaisin sitten varmaan vaan " pihahaalarit" ja hienostelutakit, jotka meillä on usein Zaraa tai muuta edullisempaa merkkiä.

Mutta tämä pahasti OT =)

Vierailija
17/25 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että noita kommentteja hatun vinossa olemisesta tai hanskojen huonosta asennosta tulee pienempien lasten äideiltä. Ei ole vielä kokemusta, että lapset oikeasti liikkuvat(kauhistus sentään!) ja kamat ei vaan voi pysyä jatkuvasti puhtaina ja ojennuksessa. Eiköhän se siperia opeta... Niitä aikoja odotellessa =)

Vierailija
18/25 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä oo koskaan kuullut että muillekaan leikkipuistossa olisi mitään tuollaista sanottu. Vaatteita on kyllä kehuttu, joskus on kysytty mistä olen ostanut jonkun ym.

Vierailija
19/25 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten saan positiivista kommenttia lasteni vaatteista ja otan sen hyvillä mielin vastaan, jos kehu annetaan reilusti eikä niin, että sivulauseessa jotenkin syytetään tuhlaamisesta tms.

Minulla on se periaate, että meillä pukeudutaan tilanteen mukaan, ollaan sitten menossa minne vain tai tehdään mitä vain. Samalla yritän opettaa lapsia tähän, ts. juhlamekossa ei mennä pihalle leikkimään eikä arkena päiväkotiin eikä haalarissa kyläilemään tai ravintolaan. Tämän takia meillä on ehkä sitten joidenkin mielestä lukumääräisesti paljon vaatteita lapsilla, mutta kaikki on kyllä hankittu harkitusti ja kaikki alennukset, ysmyt, tarjoukset sun muut hyväksi käyttäen. Ostan kyllä normaalihinnallakin, useimmiten kauden ulkovaatteet. Hienostelutakkejakin on kahdelle yhteensä aika monta, mutta edullisia, Benettonia, Mayoralia Kampin Bobon loppuunmyynnistä puoleen hintaan, Bobon ysmyistä (tänä viikonloppuna jätin väliin, koska ei ole tarvetta). Näistä tulee sitten kommenttia ympäristöstä, ja kivaahan kehuja on kuulla.

Viimeksi minua on ärsyttänyt lapseni lastentarhanopettajan kommentti, että lapsillani saattaa olla uusia vaatteita jopa kahtena, kolmena päivänä peräkkäin! No voi kauhistus sentään, sehän on aivan totta! Sama ope tuntee siis molemmat lapseni. Ensinnäkin, meillä on joka joka päivä eri vaatteet, koska lapseni ovat sellaisia sottapyttyjä, että on pakko vaihtaa. Toiseksi, kun ostan lastenvaatteita, ostan useimmiten enemmän kerralla just niistä ysmyistä ja aleista.

Joskushan meitä lastenvaatefriikkejä epäillään siitä, ettei meillä ole muuta elämää, niin nyt voin tunnustaa, että ON, enkä juokse kaupoissa joka päivä. Seuraavaksi ostan lapsille jalkineita, ja tavoite on yhteensä ainakin neljä paria kenkiä mieluiten samasta kaupasta.

Vierailija
20/25 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen saanut tuollaista piiloagressiivista kehua, kun olen ostanut lapselle useammat kengät ja aina jotkut hyvät nahkakengätkin, ja osa on ollut melko kalliitakin.

Esim. yksi pph kiinnitti viime kesänä yhdessä puistossa huomiota tyttöni sandaaleihin, että onpa kalliit kengät (eccon noin 55 euroa maksaneet), ja että ei mee kun tän kesän kumminkaan. Eli olisi pitänyt ostaa halvemmat, kun käyttökausi ei ole kuin noin 2 kk. Sanoin siihen että niitähän tyttö kumminkin nyt tämän kesän eniten käyttää ja niissä on hyvä tuki kantakapissa. Pidän kuitenkin tärkeänä, että on hyvät kengät, kun on kehittyvä jalka ja pieni tyttö (nyt 2 ½ v).