*Jouluntähtöset viikko 49*
Jippii!!! Tää on meidän kuukausi!!Se tuli sitten vihdoin ja viimein!
Tosin aika surkea on tuo sää, ettei uskois joulukuun alkaneen... Mutta eipäs murehdita sitä nyt liiaksi.
Tänään olis siivous päivä. Oltiin viikonloppu hämeenlinnassa ja pölyä on tullut. Lapset on kotona tänään ja toivoo jotain tekemistä ja itsellä on aika väsynyt olo. Täytyy kattoa jos tästä lähtis johonkin...
Tällä viikolla olis tiedossa veronpalautusrahojen tuhlaamista, vieraita, ja sairaalalaukun pakkaaminen. Maha on laskeutunu mun mielestä entisestään, joten eihän sitä tiedä vaikka alkaa tapahtua jo lähiaikoina. Kaks viikkoa olis kiva vauvaa vielä kasvatella.
Eipäs tänne juuri muuta ainakaan tässä vaiheessa, palataan!
mae3 rv 34+6
Kommentit (33)
Mulla Menninkäinen oli samoilla viikoilla (rv 37+4) kohdunsuu auki 3cm,kaulaa nippanappa 1cm ja kalvorakkula pullotti ja täällä sitä ollaan yhdessä koossa vielä,rv 39+4=/Samaisena viikkona kaksi lääkäriä sanoi(ke ja pe) ettei mene viikonlopun yli ja menin uskomaan....
Voitte kuvitella turhautumisen määrää!
Toivottavasti sulle kuitenkin tarkoittaa synnytyksen pikaista käynnistymistä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Onnittelut kaikille vauvautuneille!
Itsekin täällä tuskailen samaa kuin Kantrimaria(?)ennenaikaisista supisteluista ja paikkojen pehmimisestä huolimatta ollaan yhä kasassa.
Pelko on että kun 3 edellistä jouduttu käynnistämään(2 niistä kuitenkin "luonnollisella"tavalla kalvot puhkoen ja muuta ei tarvittu)ettei tämä mun kohtuni tajua alkaa itse supistella kunnolla,ei osaa synnyttää muuta kuin käynnistämällä!Joka aamu herään pettyneenä!
Tuleepa tästä negatiivinen viesti,parempi vaan lopettaa nyt ajoissa!!
Parempaa päivää kaikille muille ja paljon paljon supisteluja niitä kaipaaville!
Ja onnitteluja sylintäydeltä tosiaan kaikille jo vauvansa lunastaneille!!!!!!
Ja onittelut Hannelle tytöstä!
Tänään oli neuvola ja kaikki oli ok. Muuten voin ihan hyvin mutta tämä turvotus rupeaa ottamaan päähän sitä on vaikka muille jakaa. Vauva pitää yöllä mua hereillä omalla jumppa tuokiollaan ja väilllä tekee niin kipeää ettei tiedä miten päin olis. Sairaalakassia en ole edes vielä aatellu pitäs varmaan sekin laittaa ainakin puoliksi kuntoon.
Sain puhuttua miehen ympäri että sunnuntaina käydään Keskisellä ei sitä huvita lähteä ku se on täynnä porukkaa mutta uhkasin lähteä lasten kans yksin.
Voi sieltä tarttua mukaan lahjojakin vaikka lapset on mukana meillä kun ei ammoja ole lähellä. Ja kyllä ne saa kärryyn jotenkin piilotettua:D Vähän takkia päälle ja sitä rataa:)
Mua väsyttäis kyllä nyt niin lahjakkaasti mutta kun pitää mennä tekemään ruokaa. Täytyy likat viedä ratsastamaan ja mä en kyllä millään jaksais:(
Nektariina 37+2
Samat fiilikset todella tääläkin, joka aamu, kun herään, niin eka tunne on pettymys; ei vieläkään vauvaa...
Olen jo "päättäny" et jos ei viikonloppuna viimestään tule, niin pidän jalat ristissä ensvuoden puolelle asti... :-/ Tämä vauva on ihan selkeesti joko ääääääärimmäisen hidas ja harkitsevainen jokaisen liikkeensä suhteen tai sitten todella itsepäinen.
Kävin päivällä muutaman tunnin tossa kaupungilla pyörimässä etsimässä viimeisiä joululahjoja (joita ei kuitenkaan löytyny), mut eipä auttanu shoppailutkaan. Mulla kulkee varuilta koko ajan ja joka paikassa sairaalakassi mukana, jos vaikka tulis lähtö.
Kantrimaria rv 40 + 2
Ihan aluksi [b]Hannelle[/b] lämpimät onnittelut pikku tytöstä! Ja [b]010308[/b] on varmaan otettu sisälle käynnistykseen, kun ei ole tänään kuulunut - jei!
Neuvola oli eilen, ja kaikki ok. Paineet 118/71, pissa puhdas, hb:tä ei taaskaan mitattu, paino laskenut 3 viikon takaisesta kilon (mun tapauksessa ok suunta, kun olen normaalipainosta tarpeettoman kaukana). Ipana päätarjonnassa mutta ei laskeutumaan päinkään, päänsä sijaitsee vasemmassa nivuskuopassani. Sf-mitta oli 36 eli yläkäyrän yläpuolella, mutta th:n mukaan myös se vaikuttaa, että vauva on niin ylhäällä. Tällä samalla viikollahan mulla muuten esikoisella neuvolassa mitattiin sf:ksi 40 (ja sitten seuraavalla viikolla polilääkäri 36 :DD).
Eli samaa sanon kuin [b]Menninkäinen[/b], että sf-mitta ei todellakaan aina korreloi vauvan koon kanssa! Mulla samankokoinen vauva kuin sulla eli siinä about keskikäyrällä ja arvio syntymäpainosta samaa luokkaa, vaikka sf:ni on senttitolkulla sua isompi!
Jaksuja vaan tosiaan [b]Leannalle[/b] ja [b]Kantrimarialle[/b], on se kyllä ihan yhtä turhauttavaa odottaa kun on lupaavia merkkejä mutta mitään ei tapahdu, kuin että ei olisi mitään synnytyksen lähestymiseen viittaavaakaan. Piinaviikot joka tapauksessa!
[b]Nektariinalle[/b] tsemppiä turvotuksen kanssa, se on kyllä inhaa. Ihmettelen ettei mulle ole tullut vieläkään, tosin kesällähän sitä oli vaikkei raskaus puolessakaan, eli ilmat näköjään vaikuttavat mulla tosi paljon.
[b]Lilla[/b]-paralle voimia myös, sua on kyllä todella koeteltu tässä raskaudessa! Toivottavasti kaikki vaivat helpottavat viimeistään synnytyssalin jälkeen!
Kiva kuulla [b]Nudivaksesta[/b]! Tosi pikkuhiljaa minäkin tuota joulua laittelen, ei oikein jaksa nyt höösätä. Ja johan tässä oltiin kolmatta viikkoa neljän seinän sisällä taudin takia, siinä jäi kyllä kaikki vaiheeseen. Mutta en stressaa silti, osa lahjoista on jo hankittu, seuraavaksi pitäisi jaksaa selvittää osoitteet joulukortteihin. Ruokia laitan jos ehdin, jos en niin ukko käyköön kaupassa :D.
Eipä sitten oikein muuta tällä erää, kun ei itselle uutta kerrottavaa neuvolan lisäksi kuulu (eikä sekään ollut mikään uutinen, että lukujen valossa kaikki ok paitsi se roisi sf :D, koska näin on ollut koko raskauden). Esikoiselle pitäisi ruveta iltapuuroa väsäämään ja sit vois katsoa, josko vaikka aloittais lahjojen paketointia tai jotain.
Gnatte 37+1
010308 oikein paljon zemppiä käynnistykseen:)
(.) sen verran, että toissa yönä alkoi taas jälleen kerran kunnon kovat supistukset ja kärvistelin niiden kanssa aamu kuuteen. Tai kuudelta oltiin jo synnärillä. Käyrissä makoilin ja supistuksia tuli 2-10 min. välein. Sisätutkimuksessa kaikki oli ennallaan. Eli 3cm auki ja kanavaa jälj. n. 1.5cm. Koko päivän olin sairaalassa. Käytiin välillä lenkillä ja taas kaäyrälle ja supistuksia tuli koko ajan, mutta kohdunsuun tilanne ei vain edisty:( Sitten meidät siirrettiin osastolle ja sama lenkkeily ja käyrillä makaaminen jatkui. Kolmen aikoihin tehtiin jälleen tutkimus, missä tilanne sama:( Silloin pyysin pääsyä jo kotiin ja kätilö kävi kyselemässä lääkäriltä saisinko lähteä. Onneksi lähdin, enkä jäännyt yötä sinne odottelemaan, koska kas kummaa koko yönä, eikä tänä päivänä ole supistuksia enään tullut!!!!! On tääkin kärvistelyä. No maanantai luultavasti alkavat käynnistelemään, että eihän tässä enään montaa päivää ole jäljellä. Niin ja tänään, kun tuli veronpalautukset niin pääsen joululahja ostoksille ja meinaan ostaa kaikki lahjat pois!! Mutta sellasta jälleen tänne.
Pulmu, Eki ja RV 39+1
Toivottavasti edes joku meistä palstailijoista voisi päästä lähtemään tänään synnyttämään! Ainakin muutamilla vaikuttaa olevan tuo h-hetki aika lähellä mikäli supistuksiin on uskominen. Tsemppiä vain teille Pulmu, lilla ja ketä muita teitä nyt olikaan (hatara pää, nimimerkit ei jää kunnolla mieleen, sorry!)...
Käynnistämisestä ja kärvistelystä Leannalle ja muillekin, että se on tosiaan jännä juttu, että vaikka kuinka paikat olisi olisi "valmiina" ja vauva otollisesti tulollaan, niin mikä juttu se vain joskus ja joitakin jäkittää, etteivät meinaa lähteä itsestään tulemaan sitten millään. Mullakin oli tuo kolmas synnytys käynnistys (kaksi ekaa tulivat omia aikojaan tosi reilusti yli la:n, mutta kuitenkin). Pelkäsin käynnistystä ihan hirveästi ja näin painajaisia siitä, miten mut laitetaan johonkin "sähkötuoliin" ja "käynnistetään"...No, eihän se onneksi ihan painajaisen kaltaista ollut lopulta, mutta kyllähän se luonnollisesti käynnistynyt synnytys olisi aina mukavampaa. Itse en ole käyttänyt puudutuksia, joten siinäkin mielessä käynnistys on aika hurjaa touhua, kun volyymia lisäillään keinotekoisesti, että saadaan kunnon supistukset aikaiseksi. Tosin täytyy kyllä todeta, että mulla on myös luonnostaan käynnistyneissä synnytyksissä puhkaistu kalvot ja annettu jossain vaiheessa oksitosiinia eli potkua ei jostain syystä ole omasta takaa riittänyt. Vaikka yritän luottaa siihen, että nyt tämä tapaus lähtisi itsekseen tulemaan, niin pahoin pelkään, että vielä käy samoin kuin kolmannen kohdalla. Ehkä tämä on jotain itsesuojeluvaistoa, kun näin ajattelee...No, se ja sama, kunhan saa pikkuisen terveenä maailmaan!! Eipä tässä tämän kummempia tällä kertaa. Suppareita ja "OIKEASTI KÄYNNISTÄVIÄ" sellaisia lähettelen kaikille niitä toivoville!!
t. Menninkäinen rv 37+6
mutta ei kunnon supistuksia tänään täällä. Eilisen kärvistelin, kun aamulla alkoi supistelemaan ja olo oli tosi tukala päivän. Ehkä johtui edellispäivän imurointiurakasta... No mutta tänään ei taas mitään oloja et pääsis jo tositoimiin vaikka viikotkin paukkuu ja nyt tasan rv 40. Tsemppiä kaikille loppurutistuksiin! Itse ajattelin tuota isäntää patistaa painelemaan akupisteitä. Tuolta pakarasta kun sain itse painelemalla muutaman kunnon supparin aikaiseksi... Ajoittuisko vaikka itsenäisyyspäivän vauvaksi :)
Täällä ollaan flunssan kourissa melkeen koko porukka. Mies on niin sitkeää tyyppiä ettei sairastu ikinä. Mutta minä ja lapset ollaan kipeinä. Tosi inhottavaa tää nenän tukkoisuus mikä on jatkunu mulla koko raskauden ajan ja nyt flunssan ollessa päällä ei nenäsumutteetkaan enää auta. Aamuyö on yhtä tuskaa.
Mulla on alkanut enemmän vain vihlomaan alapäähän ja mahareppu on laskeutunut jo ihan alas. Nyt on helpompi hengittää eikä närästä juuri ollenkaan. Vessassa täytyy vaan ravata useammin ja se aiheuttaa ongelmia kun liikkuu tuolla kaupoissa.
Tänään tuli ne veronpalautus rahat ja sain houkuteltua miehen ikeaan. Meinaan laittaa lasten huonetta vähän uuteen uskoon.
Pakkasin sitten sairaala laukun puoli valmiiksi. Kaikki vaatteet on siellä nyt mulle ja vauvalle mutta kaikki muu sälä on laittamatta. Tässä voi mennä vielä niin monta viikkoa ettei ihan kaikkea kosmetiikkaa viitsi laittaa laukkuun ja aina purkaa sieltä pois kun kuitenkin tarvitsee. Onneksi olen tehny hyvän listan tavaroista mitä otetaan mukaan niin sen avulla on helppo pakata loppuun sitten kun lähdön hetki koittaa.
Onko muilla välillä sellanen tunne että lapsivesi menee just..? Itsellä aika usein. Mutta se kait johtuu siitä että paineen tunne lisääntyy. No mies tuli nyt kotiin ja aletaan pikku hiljaa lähteä ikeaan, joten palataan!
mae3 rv 35+2
Pikaisesti tännekin puolelle pitkästä aikaa kirjoittelen. Eli meille syntyi maanantain ja tiistain välisenä yönä klo 02.17 ihana poikavauva. Pituus oli 53cm ja paino 4,1kg. Edellisellä viikolla kävin painoarviossa ja täydellisesti oikein arvioi lääkäri vauvan painon. Oli yhtä pitkä kuin isosiskonsa syntyessään, mutta 560g kevyempi.
Virallinen laskettu aika olisi ollut 8.12 (taulukossa väärin), mutta 6 pv etuajassa tuli tämä kaveri ja niin se siskokin tuli 4,5 vuotta sitten myöskin 6pv etuajassa. Ihan on samannäköinen kuin siskonsa, ainoana erona pikkuinen pippeli.. =)
Eilen kotiuduttiin sairaalasta ja nyt yritetään totuttautua vauva-arkeen.
Tsemppiä kaikille loppumetreillä olijoille. Teille on ihanat joululahjat tiedossa..
t. Kapa
Tyttö syntyi 2.12. klo 23.30 painoa oli huikeat 3960g ja pituutta 51cm ,pipo 35,5 eli ei ihan pienimmästä päästä ja synnytys oli aika rankka ja kesti kauan,puol neljältä oltiin sairaalassa kun lapsivedet tuli kotona,siinä vaiheessa oli vasta parille sormelle auki.Sit vaan odoteltiin että aukee ja viiden sentin kohdalla pyysin sit kipulääkettä ja päädyttiinkin sit lopulta epiduraaliin...ONNEKSI!!!Olin tosi kipeä ennen sitä,auttoi tosi hyvin ja aukesinki sit loput viis senttiä tosi nopeesti ilma kipuja,puudutus lakkasi sit just kun piti alkaa ponnistaa...ponnistus kesti 15min ja oli tosi rankka mutta lopputulos sitäkin ihanampi.Tänään päästiin kotiin ja kaikki on hienosti!!!
Minihattis ja pikku Iita
Kovasti onnitteluja nyyttien johdosta [b]Kapa[/b] ja [b]Minihattis[/b]!
Muutamalle on jo nyytti siirtynyt syliin, ihanaa...
Meilläkin on sektioaika maanantaina, jännittää jo kovasti. Supistuksia, aika napakoitakin, on ollut paljon viime päivinä ja olenkin yrittänyt ottaa tosi rauhallisesti ettei synnytys nyt käynnistyisi ennen aikojaan. Suunnitellussa sektiossa on kuitenkin kaikki valmistautumiset sitten kohdallaan ja muutenkin olisi kiva saada sekin vaihtoehto kokea. Esikoinen nimittäin syntyi kiireellisellä sektiolla, mitään kiirettä/hätää siinä ei sinänsä ollut, mutta erilaiselta tuntuisi nyt mennä ihan valmistautuneena sairaalaan vauvaa hakemaan.
Toivottavasti seuraava viestini on sitten jo vauvauutinen!
Ihana kuulla, että joillakin joulukuisilla jo kääröt kainalossa! Vaikka tietäähän sen, että ennen pitkään meillä kaikilla toivottavasti näin, niin kyllähän se odottavan aika on piiiiiiiiitkä.....Tänään varsinkin olen ollut jotenkin kiukkuinen, turhautunut, jopa vähän synkistellyt koko tätä hommaa...Jotenkin ei vaan jaksaisi lyllertää tämän mahan kanssa, toisaalta en haluaisi tästä masusta vielä luopuakaan, kun tiedän että tämä on meidän viimeinen vauva...Ristiriitaista. Tänään supisteli tosi "mukavasti" kauppareissulla ja kyllähän silloin aina toiveet nousee korkealle. Nyt ei mitään säännöllistä kuitenkaan ole iltapäivällä/illalla ollut, vaikka olenkin täällä kotona huhkinut hullun lailla; vaihtanut lakanoita, imuroinut koko talon, pessyt vessan, käynyt saunassa...Verenpaineen kävin mittaamassa tk:ssa ja sekin oli vähän koholla, tosin ei mitään huippulukemia mutta kuitenkin. Viikonloppuna täällä ei ole päivystystä (pikkupaikkakunta), joten siksi oman mielenrauhan takia kävin mittaamassa, kun on ollut vähän epämääräinen olo pari päivää ja turvotustakin. No, mutta kyllä se taas tästä. Nyt on tosi väsynyt olo päivästä. Huomenna vietellään sitten rakkaan kotimaamme synttäripäivää :)
t. Menninkäinen, jolla viikot tänään paukkui --> rv 38 tasan!!!
Ja kiitos onnitteluista kaikille!Olimpas muuten laittanut kellon ajan väärin,tyttö syntyi 23.35... tosi tarkkaa kun viidellä minuutilla valehtelin:-))))Ensimmäinen yö kotona takana ja kaikki mennyt tosi hienosti,tyttö on niin ihanan kiltti ettei mitään rajaa...koko perhe on aivan lääpällään pikku neitiin!!!Tuntuu ettei malttas millään nukkua kun tekee vaan mieli tuijottaa vauvaa...........ihan hurahtaneita!!!!:-D
Minihattis ja Iita reilut 3vrk
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=403e6b8e-c352-11dd-8b34-…!
Pitkästä aikaa pääsin pinoa katsomaan!
ONNEA ONNEA HANNE, KAPA JA MINIHATTIS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
MInihattis oikein laittanut pikkuisen kuvankin! Voi, kun söpöläinen!
Itselläkin voisi se päivä koittaa.... ; D
Toisaalta tässä ei mitään hätää ole, koska pkl-käynti osoitti kaiken olevan ihan jees masussa ; ) HUOH! Lääkäri siellä pyöräytteöi ja snaoi, että pian sinä tänne tulet takaisin.... Minulle ihan se ja sama milloin, koska tarkistuskäynti vei murheet mennessään vauvan voinnista. Tietenkin odottaa jo kovasti, mutta toisaalta yritän nauttia näistä jäljellä olevista ajoista, jolloin ei ole imetysrumbaa viel...
Osa limatulpasta tuli eilen, varmaan kiitos lääkärin pyöräytysten...Ruskehtavaa vuotoa tuli myös, joka nyt loppunut. Ja helpottaa tieto siitä, että käynnistys tulee mitä todennäköisemmin sitten viimeistään 15pvä, ellei aikaisemmin synnytys spontaanisti käynnisty. Helpottaa myös, kun on kotidoppleri...tietää, että siellä se pikkuinen sydän pumputtaa...
Glögintayteistä sunnuntaita ja onnea vielä jo vauvan maailmaan saaneille mammoille! Täältä me muutkin mammat perässä tullaan ; D
Siisa 39+5
Syntyi 3.12.08 klo 17.48 mittoinaan 3410/50
Synnytys oli lempeä ja kaunis,miehen kanssa juttelimme ja nauroimme lähes viime metreille.Vain muutamat supistukset ennen ponnistusta tekivät kipeää.(synnytys kesti 2h josta ponnistus 8 min)
Synnytys jouduttiin käynnistämään kalvot puhkomalla,kun vauvan syke oli tasainen ja liikkeet vähäiset.Mutta olikin hyvä aika sillä lapsivesi oli aivan vihreää ja napanuorakin oli 2 krt kaulan ympärillä.Mutta kaikki meni hyvin.Osastolta kotiuduimme tänään,vauva kellastu.Valoihin emme joutuneet mutta nyt kotona 4h välein herättelyä syömään ja tarkkailua,jos väshtää tai lakkaa syömästä,heti takaisin osastolle.
Nyt tästä on taas hyvä jatkaa!
Onnea kaikille vauvautuneille!
Leanna ja ihana lauma lapsia joista tuorein kaunis tyttö 4 vrk
Ihanaa, ihanaa, vauvoja syntynyt lisää.... Onnea suuresti!!!!
MAE3: Mulla kans semmonen käsittämätön tunne lapsiveden menosta välillä tulee... Aivan järjetöntä ja perätöntä, mutta välillä jopa seisahdun jalat haralleen, kun niin vahvasti tuntuu, että kohta menee vedet. Ja sitten ei tapahdukaan (yllätys yllätys) yhtään mitään. Että on niitä meillä muillakin outoja vesituntemuksia... =)
Tänään oltiin jouluostoksilla, suurin osa lahjoista on jo saatu hankittua, mutta osa vielä uupuu. No jos sais tässä tän viikon aikana vaikka hommailtua loput....
Pitäs varmaan hiljalleen ruveta peseen noita vaatteitakin mutta luulen vahvasti että meidän pienokainen näyttäytyy vasta ensi vuoden puolella, niin jos näin on, onhan tässä vielä aikaa...=)
No tässä pikaiset, nyt täytyy mennä saunoon.
Jaksamisia kaikille ja synnytyssuppareita niitä haluaville!!!
Nudivas + masukki 35+2
Niin se vaan kävi että tämäkin sit päätti kuitenkin pysytellä Joulukuulle asti vaikka jo pari viikkoo sitten teki tuloaan....Koko tää kaks viikkoo on tullu supistuksia välillä jo ihan säännöllisesti ja tosi kipeitä kuten viimeks eilen mutta ei se vaan haluu tulla vielä ulos!!!Ois kyllä ihan kiva jos se ei kuitenkaan kauheesti menis yli kun se tuntuu niin isolta jo nyt ja alkaa ihan oikeesti pelottaa että mitenhän mä sen punnerran pihalle.Noi aiemmat kun on kuitenki ollu kolmen kilon molemmin puolin ja onhan tuota ollu tekeminen niissäkin.....Ei nyt mitään synnytyspelkoa kuitenkaan ole onneks iskeny mutta ei se paljosta puutu jos tää nyt ajatteli täällä vielä kauankin majailla:-)
Minihattis ja rv 40+1
Tulihan se tosiaan vihdoin ja viimein tämä "meidän kuukausi". :)
Eilen jo elättelin toiveita synnytkseen lähdöstä, kun illalla supisteli reilu pari tuntia 5-10 minuutin välein. Supistukset alkoi jo tuntua selässäkin, kun tähän asti on vain tuo oikea nivunen kipuillut supistellessa. Menin sitten kuuman suihkun jälkeen nukkumaan puolen yön maissa ja siihen ne supistukset loppui. :/ Nukuin koko yön todella hyvin ilman, että kädetkään olisi kipuilleet. Pari kertaa heräsin vain vessareissulle, mutta ne reissut ei minua paljoa hereillä pidä kun käyn nuokkumassa pikaisesti pöntöllä ja takaisin unten maille. :D
Huomenna olisikin sitten se äitiyspolin reissu. Toivottavasti nuo supistukset olis kypsytelleet kohtua sen verran, että synnytys voitaisiin käynnistää.
010308 ja pikkuinen rv 39+2
Eilen oli neuvolalääkäri ja hän ultrasi vauvan ja tarkisti kohdunsuun tilanteen. Vauvan painoarvio tällä hetkellä n.3200gr ja kuulemma n. 150gr max viikossa tulee painoa lisää, joten alle nelikiloiseksi jäisi arvion mukaan, vaikka menisi sen 2 viikkoa yli lasketun ajan. Kaikki vaikutti olevan hyvin, vauva raivotilassa ja mukavasti jo pää alhaalla. Mullahan muuten sf-mitta jotain 29cm ja ihan alakäyrillä ja painoarvio kuitenkin ihan "normaali", joten aina nuo käyrät ja mitat ei kerro koko totuutta. Minulla ollut edellisissä raskauksissakin pieni sf-mitta ja silti ihan normaalikokoiset vaavit ovat tulleet (3250-4050gr). Kohdunkaulaa jäljellä n. 1,5 ja mikä huipuinta kohdunsuu oli lääkärin "kahdelle sormelle" auki eli hänen mukaansa jopa 3 cm!!! Olen ihan onneissani tuosta tiedosta, koska kolmas vauveli piti käynnistää ja nyt näyttäisi siltä, että itsestään lähtisi sitten joskus tulemaan...Minullahan tämä aikaisempi synnytyshistoria on sellainen, että kaikki kolme edellistä ovat menneet sen noin 2 viikkoa yli la:n. Kyllähän se todennäköisesti nytkin niin menee, mutta ihan sama milloin, kun vain lähtisi spontaanisti käyntiin... ;) Eilen sitten tein iltapäivällä parin kilometrin kävelylenkin ja illalla mies taas "pehmitteli" paikkoja...Ainakaan yritystä ei puutu tästä touhusta -heh heh!
Kohta lähden viemään lapsia kouluun ja hoitoon. Päivälle ei ole sen kummempia suunnitelmia. Tuntuu, että vähän liikaa aina touhuan jotain päivittäin, voisihan sitä ihan vain levätä/nukkua/olla vain nyt kun vielä pystyy. Sitten kun vauva syntyy, niin siinä ei niin vain luppoaikaa jää...Joulua on jonkin verran valmisteltu, mutta esim. mitään leipomuksia en ole pakastimeen tehnyt. Ehkä sitä voisi pari kuivakakkua pyöräyttää tässä lähipäivinä, torttuja saa tehtyä sitten pikaisestikin ihan joulunakin valmiista taikinasta -tuoreenahan ne ovatkin parhaimmillaan. Pipareita ei millään viitsisi alkaa tehdä vielä, koska jouluun on kuitenkin vielä kolme viikkoa...Jouluruoat saa hankittua kaupasta ja jos vauva ei ole syntynyt vielä ennen joulua, niin saattaahan sitä energiapuuskassa porkkana- ja lanttulaatikkoa tehdä. Mutta stressiä en aio ottaa, se on varma!! Älkää te muutkaan ottako! :)
Nyt täytyy mennä valmistelemaan lapsia lähtemään...Muumia vielä tuolla katsovat keskittyneinä kaikki kolme.
t. Menninkäinen rv 37+5
PS. Onnittelut Hannelle pikkutytöstä!!!