Zurich
Olen asunut Sveitsissä jo kohta kuuden vuoden ajan ja toimin erään ison kaupungin, päivähoitoyksikön vastaavana henkilönä. Päivähoitomaksut kaupungin ylläpitämillä päivähoitopaikoilla riippuu perheen yhteenlasketuista tuloista ja kaupungin/kantonin asettamista ylä-ja alarajoista. Yksityiset päivähoitopaikat laskuttavat ihan tolkuttomia summia. Päivähoidon ja henkilökunnan taso ei ole "maailman" paras. Hierarkia jyllää tässä valtiossa edelleen liian voimakkaana. Päivähoitopaikkoihin isoissa kaupungeissa on yleensä jonot.
Odotan kaksosia, ja jään joksikin aikaa pois töistä. Olisi kiva tutustua muihin suomalaisiin äiteihin. Asun St.Gallenin alueella. Terveiset kuumasta Sveitsistä :p
Kommentit (6)
Elämän laatu Zürichissä ja Sveitsissä yleensäkin on korkea. Kaupunki on suht pieni, mutta kiva. Zürich on siisti ja turvallinen kaupunki, mutta kallis.
Täällä ovat päivähoitopaikat kiven alla ja hyvin hinnakkaita. Itselläni ei ole vielä lapsia, mutta tuttujen kertomusten perusteella tiedän, että päivähoitopaikkaa saa /joutuu alkaa hakemaan heti kun tietää olevansa raskaana. Jonot ainakin " sveitsiläisiin" lastentarhoihin ovat pitkät. Lastentarhan päivämaksu on n. 100 CHF -> . Kansainvälisistä kouluista / tarhoista en osaa sanoa, mutta googlaamalla löysin tämän: http://www.zis.ch/admissions/images/ZISFinancialReguForm.pdf .
Täällä on paljon kotiäitejä, koska lastenhoito on niin kallista. Kouluissa ei järjestetä ruokailua, joten koulussa käyvät lapset menevät kotiin lounaalle. Tosin poikkeuksia tähänkin on alkanut tulemaan. Koulu saattaa järjestää kerran - pari viikossa maksullisen " mittagstischin" , joten lapset voivat jäädä koululle syömään.
Täältä puuttuu kokonaan ns. neuvola systeemi, eli lapset käyvät yksityisellä lastenlääkärillä tai raskaana olevat yksityisillä gynegologeilla. Terveydenhoito on kallista ja jokaisella on yksityinen terveysvakuutus joka maksaa kuukaudessa n. 250 CHF -> .
laasukkaruttu:
Hei kaikki Zurichissä asuvat! Kertokaa kaupungista ja elämänlaadusta. Minkälainen lapsiperheelle? Meillä mahdollinen muutto Zurichiin toisesta maasta kuin Suomesta.Olisi kiva kuulla kaikenlaisia mielipiteitä. Jonkun verran kyseisessä kaupungissa tuttuja ja kovin ovat kehuneet.Olemme myös käyneet paikan päällä ja asuneet Saksassa. Minkälaisia ovat kansainväliset tarhat ja koulut? Onko niissä pitkät jonot?
Kiitti vastauksesta paljon! Rehellisiä vastauksia kaivataankin!
 Palasimme juuri 2 v jälkeen ZH:sta. Olin ensin 1,5+ vuotta töissä, sitten synnytin esikoiseni ja olin mammalomalla. Nyt siis Suomessa.
 Zürich on loistava. Onhan se monasti valittu kaupungiksi, jossa on maailman paras elämisen laatu. Siellä on paljon ulkolaisia ja paljon perheellisiä ulkolaisia/expatteja nimenomaan.
 Tulot ja kulut: Kun olin maksanut verot ja sivukulut JA sairasvakuutuksen, jäi minulle palkasta käteen n. 83 %. Ei paha. Ja bruttopalkka oli n 60% parempi kuin Suomessa.
 Sairasvakuutus, terveydenhuolto: En jäänyt kaipaamaan ylppöläistä systeemiä raskausaikanakaan. Olin todella tyytyväinen perusvakuutukseni (grundversicherung, 200 CHF/kk), raskaudenseurantaan ja synnytykseen. Synnytin ihan perus yliopistosairaalassa, en missään privaattiklinikalla. Synnytys päätyi suunnittelemattomaan sektioon, kaikki meni tosi hyvin. Henkilökunta oli tosi ystävällistä ja mm. vuodeosastolla omahoitaja hoisi minun lisäkseni vain yhtä toista potilasta (okei, olin keisarileikkauspotilas). Sainkin soittaa kelloa surutta koko ajan joka tarpeeseen;). Oli aikaa juttelulle ja opastukselle. Yksityiset vakuutuspuljuthan tarjoaa näitä vakuutuksia ja sitten terveydenhuollon toimijat kilpailevat siitä, kenen vakuutusyhtiötä pääsevät laskuttamaan. Koin todellakin olevani ASIAKAS sairaalassa, en vain " potilas" .
 Päivähoito: Totta on, että systeemi ei kannusta töissäkäyntiin. Keskihinta kokopäivähoidolle on n 140 CHF per päivä. Hoitopaikka täytyy hankkia jo raskausaikana, sinänsä hoito on ymmärtääkseni laadukasta. MUTTA: koska palkkataso, erityisesti nettopalkkataso, on niin hyvä, kyllä siitä maksaa päivähoidonkin. Tosiaan, palkasta jäi sairasvakuutuksen jälkeen käteen yli 80%. Töissäkäyvät, " lapselliset"  naiskollegani, nuo sveitsiläiset poikkeukset, valitsivat usein au pairin lapsenhoitovaihtoehdoksi.
 Palasimme SUomeen, koska olimme olleet 5 v maailmalla ja halusimme lähemmäs isovanhempia etc. Minulle pääsyy oli, että en olisi mielestäni pystynyt yhdistämään (haastavaa) työtä ja perhettä - menin kasiksi töihin, lähdin kuudelta/puoli seitsemältä ja olin aina ensimmäinen, joka lähti. Tavallisempaa oli lähteä kasin/ysin maissa. Työviikko on pidempi, tyypillisesti 40-42 viikkoa ihan sopimuksessa jo, ja ruokatunti on 1 h yleensä, kun hoidetaan " verkostoitumista"  kolleegoiden kanssa. Minusta Suomessa on helpompi tehdä päivää, jossa lapset haetaan ajoissa hoidosta ja silti voi olla ihan varteenotettava tyyppi " ylennyksiin"  jne, vaikka onkin lapsia. Asenteellisesti se, että on lapsia, on paljon isompi jarru Sveitsissä.
 AJL

Niin ja olin tosi tyytyväinen kokeneeseen lastenLÄÄKÄRIIMME, enkä kaivannut lastenneuvolasysteemiä. Perusvakuutus korvaa ihan samat tsekit ja rokotukset kuin Suomessakin. Rokotusohjelma on jopa Suomea laajempi. Nyt Suomessa meillä onkin neuvolantäti, n. 20 v vanha, juuri valmistunut...
Onko tuoteita kokemuksia Zurichista?
Hei kaikki Zurichissä asuvat! Kertokaa kaupungista ja elämänlaadusta. Minkälainen lapsiperheelle? Meillä mahdollinen muutto Zurichiin toisesta maasta kuin Suomesta.Olisi kiva kuulla kaikenlaisia mielipiteitä. Jonkun verran kyseisessä kaupungissa tuttuja ja kovin ovat kehuneet.Olemme myös käyneet paikan päällä ja asuneet Saksassa. Minkälaisia ovat kansainväliset tarhat ja koulut? Onko niissä pitkät jonot?