Oletko ollut yötä erossa alle 1-vuotiaasta lapsesta?
Meidän vauva täytti juuri vuoden ja olen ollut tähän mennessä neljä yötä pois. Ensimmäisen kerran, kun vauva oli 8 kk, olin kaksi yötä pois omaan alaani liittyvän seminaarin takia. Kun vauva oli 9 kk, olin yhden yön pois pikkujouluissa ja yhden yön siskoillani yökylässä, kun vauva oli 10 kk. Onko mielestänne paljon? Vauva oli isän kanssa nuo yöt.
Nyt olemme lähdössä ensimmäistä kertaa ystäviemme K-18 häihin, kun lapsi on 1 v 2 kk niin, että olemme MOLEMMAT pois kotoa kaksi yötä. Lasta hoitaa kuitenkin siskoni, joka käy hoitamassa häntä muutenkin joka viikko. Silti hieman jännittää.
Miten muilla?
Kommentit (19)
ja vauva jäi vanhemmilleni yökylään. Ensimmäisen vuoden aikana oli ehkä 4-5 kertaa yökylässä.
Kuopus on nyt 5kk ikäisenä jäämässä isoveljensä kanssa mummon ja papan hoiviin vuorokaudeksi.
Ja kun lapset olleet kovia tissittelijöitä, olen ollut yön erossa kummastakin ekaa kertaa reilun vuoden vanhana, kun eivät enää halunneet edes aamuhuikkaa (lopetin siis imetyksen n. vuoden vanhana). Sitä ennen ollaan oltu miehen kanssa iltariennoissa kyllä pari kertaa niin, että lapset olleet mummolassa ja me tultu sinne yöksi.
Lapsi on ollut isästäkin öitä erossa vasta tänä vuonna, ku iskällä alkoi olemaan yövuoroja töissä.
Jos silloinkaan.
Muiden lapsista en sano mitään, omani kohdalla kuuntelen lapsipsykologien antamia suosituksia.
pisimmillään kolme-neljä vuorokautta, eikä ole lapset siitä kärsineet missään vaiheessa vaan ovat edelleen mielellään mummolassa vaikka viikonkin kerrallaan hoidossa. Meillä lapset 3 ja 6 ja ensi kesänä olen putkeen 12vrk pois kotoa työn puitteissa - vähän kyllä jännittää miten sekä lapset että itse siihen suhtautuu. Esikko on ollut tuon ajan minusta erossa eka kerran ollessaan alle 2v, mutta nyt ei ole kolmeen vuoteen tullut noin pitkiä eroja. Lapset ovat siis isänsä hoidossa / mummolassa vaihtelevasti tuon ajan. Ja isähän on ihan yhtä hyvä hoitaja kuin äitikin, myös alle 1v onnistuu pidemmät erot, jos ei äiti imetä.
Mutta syy on kolmivuorotyön. Iltapäivän ja illan olen lapseni kanssa tiiviisti ennen töihin lähtöä.
Imetin kaikkia lapsia öisinkin yli vuoden ikäiseksi. Nuorin on nyt 5-vuotias enkä ole hänestä ollut vielä yhtään yötä erossa. Ei ole tosin ollut tarvettakaan. Ai niin, yksi lapsemme joutui kolmen viikon ikäisenä vastasyntyneitten teholle kahdeksi viikoksi ja hänestä jouduin olemaan yöt erossa tuon kahden viikon ajan. Lypsin omaa maitoa yösyöttöjä varten.
3 - 4 -vuotiaina ovat olleet yksittäisiä öitä mummolassa.
Itse olen jättänyt viikonlopuksi alle vuoden ikäisen hoitoon mummolaan. Jännittäähän se vähän (itsellekin outoa olla ilman lasta) mutta hyvin se menee, suosittelen:)
Lapsi oli ensimmäisen kerran yökylässä isovanhempien luona 1v 10 kk ikäisenä.
1,5 v iän jälkeen lapsi on ollut keskimäärin 2 vuorokautta/yötä kuukaudessa isän kanssa kahdestaan kotona, koska minulla on ollut menoja.
lapsi oli 2,5v kun menin synnärille. olin laitoksella 3 yötä.
siitä on nyt reilu vuosi, enkä ole koommin yöpynyt eri paikassa kuin lapset.
mua ei vaan kiinnosta kapakat, risteilyt ja muut sellaiset. omaa aikaa on muulloin sopivasti.
mutta eikö se ole tärkeintä että luotat hoitajaan? isää ei minun mielestäni voi edes kutsua hoitajaksi.
Ensimmäisen kerran 3 kk iässä, kun mies oli vauvan kanssa sukuloimassa, ja jäin kotiin viettämään omaa aikaa.
Kun lapsi oli 2-vuotias, olin yhden vuoden aikana hänestä erossa yhteensä 3 kk (kolmessa eri pätkässä).
" ...koska minulla on ollut menoja." tarkoittaa opiskelua. Yleensä minä olen ollut kotona ja mies lapsen kanssa mökillä tms.
Nyt oli tarkoitus olla erossa kohta 4vee lapsesta viikon, lapsi olisi ollut osan ajasta isän kanssa ja pari päivää mummolassa. Noh, mummo sairastui, joten lapsi tuli neljän eropäivän jälkeen tänne mun kanssa. Ja oli tosi vaisu, kunnes sai illalla kakaistua että lähditkö sä äiti pois kotoa siksi koska et enää rakasta mua. Vaikka oli kyllä monta kertaan selitetty minne menen ja miksi :o.
Eli on tässä kyllä tullut mieleen että viikko on oikeesti aika pitkä aika, tämänikäisellekin.
Mies sai apurahan ja käytiin sen puitteissa näyttäytymässä rahoittajille (illallinen joka alkoi klo 21).
Mutta siksi, että lapsi oli sairaalassa.
Nyt, kaksi vuotiaana lapsi on ollut sisarustensa kanssa mummolassa yötä. Yhtä yötä kerrallaan.
tulin juuri huomanneeksi, että en ole muuten ollut meidän 9-vuotiaastakaan kuin kaksi yötä erossa hänen elämänsä aikana muuten kuin silloin kun olen ollut synnyttämässä. On kaksi kertaa ollut yökylässä kaverillaan.
Tietysti olen ollut erossa. Tytöstä, kun oli n. vuoden. Pojasta kun oli saman ikäinen aikoinaan.
Jos lapsella hyvä ja turvallinen hoitaja, pari yötä on poissa, niin tottakai voi olla. HALOO. Järkeä voi käyttää. Ei lapsi siitä kärsi.
Monet joutuu kuule jo 8kk ikäisiä lapsia viemään vuoropäiväkotiin hoitoon yöksi, kun pakko mennä töihin ja 3-vuorotyö. Ja silti ovat hyviä äitejä.