G: Lettu vai lätty?
Vai kenties räiskäle tai ohukainen (itse en ole näitä kuullut käytettävän kuin kirjallisuudessa)? Vai joku muu? Mistä olet kotoisin?
Lätty, Etelä-Pohjanmaa
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 18:27"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 18:25"]
Lettu, Turusta olen.
[/quote]
Kaikki turkulaiset eivät puhu Turun murretta.
Turussa ei kokemukseni mukaan syödä lettuja vaan letui.
[/quote]
Räiskäle ja nykyisin lätty. Satakunnasta ja nykyään asustan kainuussa.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 18:16"]
Lettu, Uusimaa
[/quote]
Sama
Vierailija kirjoitti:
"Lettu levällään", Uusimaa
Sama tulee itselleni aina "letusta" mieleen ja siksi käytän sanaa "lätty" ohukaisista.
Lyödä lättyyn. Eli antaa turpiin. Lettu on aina lettu. Muurinpohjaletut ovat kesäherkkua.
Letut ovat hieman velttoja, vaaleita, ja limaisia, lätyt jäykempiä, tummempia, ja kuivempia.
Vierailija kirjoitti:
Räiskäle. Satakunta/Varsinais-Suomi. Nyttemmin tulee puhuttua myös letuista, koska mies on Helsingistä ja hänellä on hämäläis-pohjoiskarjalalaisjuuret.
No minä oon satakuntalainen ja puhun letuista. Niin puhuvat nekin joita tunnen.
Olen kyllä vereltäni 3/4 karjalainen. Mutta en usko että sillä nyt tässä on merkitystä, kun vereltään täys-satakuntalainen kaverinikin puhuu letuista. Olen evakkojen jälkeläinen toisessa polvessa. Täällä päin on paljon karjalaisverta nykyään. Meiän heimoko toi lettu-sanan tullessaan?
Vierailija kirjoitti:
Lätty! Etelä-Pohjanmaa/Pirkanmaa.
Nimen omaan, tai jopa plätty.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 18:29"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 18:21"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 18:19"]
Lätty, Perä-Pohjola
[/quote]
Kiva kun joku peräpohjolan murteen edustaja joskus osallistuu näihin kyselyihin. Mä voisin lähteä joskus vaihtoon pohjoiseen, jotta oppisin sen murteen. Ei se aivan vierasta mulle ole, kun osaan hiukan kveeniä, joka taas on aika samanlaista kuin peräpohjolan murre.
Ap
[/quote]
Voidaanhan me täällä raatata toisessa ketjussa kvääniä.
[/quote]
Hahha, en mä enää osaisi sanoa mitään kveeniksi, mutta ymmärtäisin varmaan, jos sitä kuulisin tai lukisin :) Mä oon puljaillut sen kanssa lähinnä kirjallisesti, mutta sain kuitenkin vaikutteita sen verran, että omaksuin joitain kveenin sanoja, joita kukaan ei sitten ymmärtänyt...
Ap