Työtön: miksi et perusta omaa yritystä?
Olen aina ihmetellyt, miksi työttömät eivät työllistä itseään ja ryhdy omiksi pomoikseen. Tietääkseni Suomessa on edelleenkin saatavilla jopa starttirahaakin oman yrityksen perustamiseen. Joka tapauksessa sillä tavalla voisi olla oma pomonsa. Ja viimeistään siinä vaiheessa kannattaisi hankita oman yrityksen perustamista, jos tulisi hylsy kerta toisensa jälkeen työnhaussa.
Kommentit (247)
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 02:14"]Koska jo vuosia sitten talouden ollessa paremmassa jamassa halusin kurssikaverini kanssa perustaa ryhmäperhepäiväkodin valmistuttuamme lastentarhanopettajiksi. Ei työvoimatoimiston virkailija halunnut kuulla suunnitelmastamme tuon enempää kun sanoi että ei onnistu ja siksi ette mitään tukia tule saamaan. Siksi. [/quote] Olis kannattanut vähän selvitellä asioita! Minäkin sanoin työkkärissä , että voisin alkaa perhepävähoitajaksi mutta minulla ei ole koulutusta. Täti siellä sanoi että minun pitää mennä päiväkotiin työharjoitteluun. No ei kiitos! Ei mielestäni mitenkään ome asian kannalta hyödyksi. Seuraavaksi otin yhteyttä yksityisenpäibäjoidon palveluvastaavaan ja asiat alkoi etenemään ja pystyin alkamaan hoitajaksi. Voisin myös perustaa yksityisen ryhmiksen jonkun kanssa ja siihenkään ei tarvitsisi työkkäriä mihinkään. Yksityisenpäubähoidon palveluvastaava tms. On oikea osoite
[/quote]Olen toiminut yksityisenä sekä kunnan pehepäivähoitajana, silti en osaisi enkä uskaltaisi ryhtyä ryhmäperhepäiväkotiyrittäjäksi noin vain. Vähän eri asioista puhutaan.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:58"]
No mahtaako kukaan ajatella niin että kaikkien tulisi alkaa yrittäjäksi. En minä ainakaan. Se sopii osalle, moni muu voisi hyötyä paremmin osuuskuntatyyppisestä toiminnasta. Ja aika monille sopii parhaiten muille työskentely.
Paljon on kyse siitä, että loukkaannutaan ja paheksutaan kaikkia ehdotuksia kuten tuossa toisessakin ketjussa.
[/quote]Mitähän muuta on ehdotettu kuin yrittäjäksi alkamista ja ulkomaille lähtöä? Kyllä loukkaannun jos joku tosissaan vaatii minulta tuollaisia. Lapsellisia olette kun kuvittelette että noinhan ne ongelmat ratkeaa.
Ja onko tullut pieneen mieleenkään että joku työtön on ihan itse miettinyt ja ehkä jo ryhtynytkin yrittäjäksi?
Ei kukaan sellaista neuvoa täältä av-palstalta tarvitse. Ne joilla se kyky on aivan varmasti ottavat senkin vaihtoehdon huomioon. Ihan itse.
Osuuskunta? Joo, joskus mietin mutta mitä tekisisn? Täytyy siihenkin olla idea ja tuote/palvelu joka toimii.
[/quote]
Älä sitten tee mitään. Istu loukkaantuneena sohvallasi paheksumassa. Juuri sinunkaltaisen haluaisin työllistää.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 04:51"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 03:59"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 03:48"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 03:44"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 03:29"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 03:23"]
Se on niin helppo sanella miten muiden pitäisi elää kun omat asiat ovat kunnossa.
[/quote]Näinhän se varmasti on.
Toisaalta, jos omat asiat eivät ole kunnossa, ei varmaan kannata kynsin hampain takertua niihin malleihin joiden mukaan omat asiat ovat menneet huonolle tolalle.
Saattaisi ehkä kannattaa avoimesti katsella ja kuunnella olisiko jollain muulla sellaista mallia joka sopisi itsellekin ja jolla omatkin asiat voisivat tulla kuntoon. Jos siis haluaa niiden tulevan kuntoon.
[/quote]Malleihin? Tänä irtisanomisten ja suurtyöttömyyden aikana? Minä todella takerrun siihen että yrittäjäksi en ala. Eihän tässä monella muut asiat ole epäkunnossa kuin työasiat. Ja ystävät rakkaat kun ei ne niin vaan korjaannu vaikka te nillittäisitte mitä!
[/quote]Joo, ei ne nillityksellä korjaannu. Asianomaisten pitäisi ehkä itse tehdä asioille jotain?
[/quote]Pitääkö vielä vääntää? Jos suht normijärjellä varustettu on, pitäisi jo ymmärtää että se yrittäjyys ei ole ihmeratkaisu kaikille. Ei myöskään ulkomaille lähtö. Mitähän vielä pitäisi tehdä? Sano kunnon ratkaisu eikä mitään "hoida asiasi kuntoon"liirumlaarumia.
[/quote]
Miksi minun pitäisi se sanoa kun nyt jo moni on sanonut että on neuvottu ja tuputettu liikaa.
Kai sinä itse osaat hakea itsellesi ja omaan tilanteeseesi sopivan ratkaisun, kunhan vain keskityt hakemaan ratkaisuja sen sijaan että keskityt perustelemaan miksi sinulle ei sovi ainakaan ratkaisumalli a eikä ainakaan ratkaisumalli b.
[/quote]Minä mietinkin omalle kohdalleni sopivia ratkaisuja. Mutta te vaaditte vain ja ainoastaan yrittäjäksi alkamista/ulkomaille lähtemistä. Miksi? Jos minulle asetetaan moinen vaatimus niin saan ja olen oikeutettu ilmoittamaan miksi ei sovi minulle? Vieläkö jokin on epäselvää?
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 15:18"]
Löytyiskö joku ajokortin omaava sun kaveriks? Myykää kaffen ja pullan lisäks lihapiirakoita :)
[/quote]
Ei apua, miten pihalla voi olla. Jos pullasta saa vaikka kaksi euroa, kahvista myös ja lihapiirakasta vaikka neljä, niin vähennäpä hinnasta ensin ALV (24 %), niiden valmistuskustannukset, auton hankinta- ja ylläpitokustannukset, toimintaan tarvittavat luvat, vakuutukset, kirjanpitokulut, YELit + muut työvoimakulut. Sen jälkeen voit laskea, paljonko yhdestä pullasta, kahvista ja lihapiirakasta jää käteen. Laske sitten, miten monta pullaa, kahvia ja lihapiirakkaa täytyy myydä, että pystyy maksamaan edes yhden ihmisen palkan saati kahden. Vinkki: aivan saatanallisen monta. Sen jälkeen voit alkaa pohtia, että montahan pullaa menee yhdellä työmaalla, eli montako työmaata päivässä pitää kiertää. Vastaus tulee olemaan, että enemmän kuin mitenkään on mahdollista. Kuitenkin kahvitaukoja on päivässä 2-3, eli myyntiaikaa on ehkä 3-4 tuntia päivässä. Avasiko tämä _yhtään_ sitä, miksi mm. tämä idea on kelvoton?
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 01:56"]
Oletkohan ihan selvillä mitä se yrityksen perustaminen oikeasti on? Ja mitkä katastrofaaliset seuraukset työttömälle jos siitä ei tulekaan mitään?
Kaikki Suomen työttömät yrittäjiksi, ilman kokemusta, koulutusta,verkostoitumista, liikeideaa.. starttirahalla ei pitkälle pötkitä.
Yrittäjyys vaatii myös tietynlaisen luonteen. Ei sovi kenelle tahansa.
[/quote]Tämä on ketjun alusta, toinen vastaus ap:lle. Eiköhän tässä tullut jo selväksi miksi idea ei toimi?
Älkääs nyt kiusatko aloittajaa ja muita kannustelijoita. Heillä on ihan hienot pisnesideat ja he antavat ne ilmaiseksi meille muillekin:
- keksi jokin ihan upouusi mahtava tuote, patentoi se ja myy sitä kovalla katteella verkossa ja ulkomailla
- ompele tosi hienoja vaatteita tai tumppuja tai luksusasusteita, joita kaikki haluavat ostaa
- perusta raksayritys tai tuo maahan tosi erikoisia elektroniikkakomponentteja
- myy pullaa ja kahvia autostasi kiitollisille raksamiehille tai perusta tosi hyvää ja halpaa ruokaa tarjoava ravintola
Kuinkahan moni näiden ideoiden esittäjistä on toiminut yrittäjänä?
Nro 82, Yksinyrittäjä jo 10 vuotta
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 15:26"]
Löytyiskö joku ajokortin omaava sun kaveriks? Myykää kaffen ja pullan lisäks lihapiirakoita :)
[/quote]
Ei apua, miten pihalla voi olla. Jos pullasta saa vaikka kaksi euroa, kahvista myös ja lihapiirakasta vaikka neljä, niin vähennäpä hinnasta ensin ALV (24 %), niiden valmistuskustannukset, auton hankinta- ja ylläpitokustannukset, toimintaan tarvittavat luvat, vakuutukset, kirjanpitokulut, YELit + muut työvoimakulut. Sen jälkeen voit laskea, paljonko yhdestä pullasta, kahvista ja lihapiirakasta jää käteen. Laske sitten, miten monta pullaa, kahvia ja lihapiirakkaa täytyy myydä, että pystyy maksamaan edes yhden ihmisen palkan saati kahden. Vinkki: aivan saatanallisen monta. Sen jälkeen voit alkaa pohtia, että montahan pullaa menee yhdellä työmaalla, eli montako työmaata päivässä pitää kiertää. Vastaus tulee olemaan, että enemmän kuin mitenkään on mahdollista. Kuitenkin kahvitaukoja on päivässä 2-3, eli myyntiaikaa on ehkä 3-4 tuntia päivässä. Avasiko tämä _yhtään_ sitä, miksi mm. tämä idea on kelvoton?
[/quote]Ovatko nämä ideanikkarit itse yrittäjiä? Ihmetyttää todella neuvojen taso ja käyttökelpoisuus.
[/quote]
[/quote]
Tuo lihapiirakkatyyppi taisi jo harrastella sarkasmia...paitsi että ne aiemmat eivät sitä edes tunnistaisi.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:58"]
No mahtaako kukaan ajatella niin että kaikkien tulisi alkaa yrittäjäksi. En minä ainakaan. Se sopii osalle, moni muu voisi hyötyä paremmin osuuskuntatyyppisestä toiminnasta. Ja aika monille sopii parhaiten muille työskentely.
Paljon on kyse siitä, että loukkaannutaan ja paheksutaan kaikkia ehdotuksia kuten tuossa toisessakin ketjussa.
[/quote]Mitähän muuta on ehdotettu kuin yrittäjäksi alkamista ja ulkomaille lähtöä? Kyllä loukkaannun jos joku tosissaan vaatii minulta tuollaisia. Lapsellisia olette kun kuvittelette että noinhan ne ongelmat ratkeaa.
Ja onko tullut pieneen mieleenkään että joku työtön on ihan itse miettinyt ja ehkä jo ryhtynytkin yrittäjäksi?
Ei kukaan sellaista neuvoa täältä av-palstalta tarvitse. Ne joilla se kyky on aivan varmasti ottavat senkin vaihtoehdon huomioon. Ihan itse.
Osuuskunta? Joo, joskus mietin mutta mitä tekisisn? Täytyy siihenkin olla idea ja tuote/palvelu joka toimii.
[/quote]
Älä sitten tee mitään. Istu loukkaantuneena sohvallasi paheksumassa. Juuri sinunkaltaisen haluaisin työllistää.
[/quote]Vieläkin joku puusilmä näkee ainoina vaihtoehtoina ne moneen kertaan mainitut ja kun niistä ei erittäin järkevistä syistä innostu on "sohvalla loukkaantuneena istuva paheksuja" :O
Mä en ymmärrä, miksi esim. AP ja kaverinsa tästä ketjusta eivät perusta yritystä, vaikka olisivatkin töissä. Aika monelle varmasti kelpaisi muutama satanen - muutama tonni ekstraa kuussa, ja ilmeisesti sellaisen rahan hankkiminen pienellä sivutoimisella yrittäjyydellä olisi ihan helppoa. Hops vaan, myy vaikka 30 paitaa kuussa ja postittaa ne, tämän ketjun perusteella siitä tulisi käteen noin tonni. Helppoa ja kätevää, eikä aikaakaan kulunut liikaa, koska eihän nyt muutaman paketin postittaminen kauheasti aikaa vie.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:51"]
Mitä täällä höpistään? Kyllä YEL maksu on pakko maksaa heti kun aloittaa yrittäjänä, minimi pitää maksaa, ja ekasta vuodesta vai oliko kahdesta saa alennusta jopa puolet, mutta maksaa pitää, tuottaa firma jotain tai ei.
[/quote]
YEL-maksuun kyllä liittyy ihan uskomaton määrä väärinkäsityksiä. Sillä ei tosiaan ole mitään tekemistä sen kanssa, tuottaako yritys jotain vai ei tai saako yrittäjä palkkaa vai ei. Lain mukaan sen määrä riippuu vain ja ainoastaan yrittäjän ajallisesta työpanoksesta.
Ja sitä kyllä kannnattaa maksaa, jos suinkin voi. Tietysti se kartuttaa eläkettä, mutta sen lisäksi se vaikuttaa muun muassa sairaus- ja äitiyspäivärahoihin.
(Pakko kertoa tässä hulluin tietämäni tapaus. Miehellä oli toiminimi. Vaimo teki yrityksessä töitä, mutta ei nostanut palkkaa, koska toiminimessä puolisolle ei saa maksaa palkkaa, eikä myöskään maksanut YEL-maksua. Sitten hän tuli raskaaksi ja alkoi vähän ennen äitiysloman alkua miettiä, millä perustein se äitiyspäiväraha maksetaan - ja minimillehän hän jäi, koska ei ollut maksanut niitä YEL-maksuja. Siinä asiassa pariskunta oli oikeassa, että vaimo ei voi olla työntekijänä puolisonsa toiminimessä. Sitä he eivät tajunneet, että vaimo on yrittäjän asemassa. Hänestä on maksettava YEL-maksu. Verotus hoituu niin, että toiminimen veroilmoituksessa ilmoitetaan, kuinka suuri prosenttiosuus toiminimen tuloksesta on yrittäjän itsensä tuloa ja kuinka suuri osuus hänen puolisonsa tuloa. Yrittäjä voi vapaasti nostaa rahaa toiminimen tililtä omalle tai puolisonsa tilille.)
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 15:06"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:52"]
Kyllä jokainen nyt ainakin jonkun pienen kahvilan voi pistää pystyyn!
[/quote]Tottakai. Mutta tuottaisiko se tappiota vai saisiko sillä elötettyä itsensa, kas siinäpä pulma!
[/quote]
Miksi ei? Luin lehdestä jutun, kuinka eräs työttömäksi jäänyt tyyppi perusti Lontoossa Street Food-kojun. Matka-auto siirtyy aina paikasta toiseen päivän ja viikon aikana, tiedotus ja markkinointi ilmaista Facen ja Twitterin kautta.
Entä jos leivot maittavia korvapuusteja ja käyt autollasi muutaman raksatyömaan läpi ja myyt kaffea ja tuoretta pullaa kiitollisille raksatyöläisille?
[/quote]En voi ajaa autoa. Huom! Se on eri asia kuin etten tahtoisi tai viitsisi.
[/quote]
[/quote]
Ettekö te tiedä, ettei Suomessa noin vain saa ryhtyä yritteliääksi liian helposti? Kaikenmoisia lupia tarvitaan, jos autosta aiot jotain myydä. Terveystarkastajalla on heti valittamista kylmäketjusta jne. Tästä kun on jo vuosien ajan valitettu, niin menneenä kesänä tehtiin sellainen poikkeus, että pyörän päältä saa myydä kevyemmällä byrokratialla. Naurattaisi jos ei itkettäisi!
Jos yritystä pyörittää kaksi ihmistä, tulostavoite on alusta asti tuplasti korkeampi ja siihen on äärimmäisen vaikeaa päästä. Tutuiltani evättiin starttiraha tällä perusteella.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:48"]
Tämä ketju paljastaa sen, ettei optimismilla ole mitään sijaa Suomessa. Optimistin ehdotukset lytätään lapsellisen naurettavaksi idealismiksi.
Parempi on kun ei tee mitään ja kiehnää vitutuksessa.
[/quote]
Naulan kantaan. Noin se näköjään noiden whinettäjien mielestä menee. Helpompi olisi varmaan pitää vain suunsa kiinni ja yhtyä katkerien valittajien kuoroon. Mutta ylpeyspä ei anna periksi onneksi. Miten ne menestyvät firmat on luotu ja saatu menestymään, ellei aivan samalla tavalla, jossa alkutaival on ollut epävarmempi? Yrittämiseen liittyy aina riski, riskiarviointi ja toisaalta myös mahdollisuus joko elättää itsensä ihan mukavasti tai jopa tehdä kunnolla voittoa. Se ei pelaa, joka pelkää.
[/quote]
[/quote]
On se kumma juttu että vastaavilla ideoilla työllistystään monissa muissa maissa mutta ei Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:40"]
Ei niin mitään käsitystä minkä yrityksen perustaisin, en osaa markkinointia enkä ymmärrä mitään yrityksen pyörittämisestä.
[/quote]Meitä on monia kaltaisiasi mutta niin vain sivalletaan ja laiskaksi ja negatiiviseksi määritellään jos emme hihku innosta näistä loistavista "tsemppauksista".
[/quote]
Eli tsemppauskin koetaan kettuiluna? Mitä tässä sitten pitäisi tehdä? Pitäisikö sitten lannistaa lisää ja lyödä lyötyä? Kerro joku parempi ratkaisu! Mitä haluat tehdä ja miten haluat asiasta keskusteltavan? Mitä hyötyä on toistella samoja vanhoja voivotteluja ilman konkreettisia muutosehdotuksia?
T. AP:n hengenheimolainen
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 15:25"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 04:51"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 03:59"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 03:48"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 03:44"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 03:29"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 03:23"]
Se on niin helppo sanella miten muiden pitäisi elää kun omat asiat ovat kunnossa.
[/quote]Näinhän se varmasti on.
Toisaalta, jos omat asiat eivät ole kunnossa, ei varmaan kannata kynsin hampain takertua niihin malleihin joiden mukaan omat asiat ovat menneet huonolle tolalle.
Saattaisi ehkä kannattaa avoimesti katsella ja kuunnella olisiko jollain muulla sellaista mallia joka sopisi itsellekin ja jolla omatkin asiat voisivat tulla kuntoon. Jos siis haluaa niiden tulevan kuntoon.
[/quote]Malleihin? Tänä irtisanomisten ja suurtyöttömyyden aikana? Minä todella takerrun siihen että yrittäjäksi en ala. Eihän tässä monella muut asiat ole epäkunnossa kuin työasiat. Ja ystävät rakkaat kun ei ne niin vaan korjaannu vaikka te nillittäisitte mitä!
[/quote]Joo, ei ne nillityksellä korjaannu. Asianomaisten pitäisi ehkä itse tehdä asioille jotain?
[/quote]Pitääkö vielä vääntää? Jos suht normijärjellä varustettu on, pitäisi jo ymmärtää että se yrittäjyys ei ole ihmeratkaisu kaikille. Ei myöskään ulkomaille lähtö. Mitähän vielä pitäisi tehdä? Sano kunnon ratkaisu eikä mitään "hoida asiasi kuntoon"liirumlaarumia.
[/quote]
Miksi minun pitäisi se sanoa kun nyt jo moni on sanonut että on neuvottu ja tuputettu liikaa.
Kai sinä itse osaat hakea itsellesi ja omaan tilanteeseesi sopivan ratkaisun, kunhan vain keskityt hakemaan ratkaisuja sen sijaan että keskityt perustelemaan miksi sinulle ei sovi ainakaan ratkaisumalli a eikä ainakaan ratkaisumalli b.
[/quote]Minä mietinkin omalle kohdalleni sopivia ratkaisuja. Mutta te vaaditte vain ja ainoastaan yrittäjäksi alkamista/ulkomaille lähtemistä. Miksi? Jos minulle asetetaan moinen vaatimus niin saan ja olen oikeutettu ilmoittamaan miksi ei sovi minulle? Vieläkö jokin on epäselvää?
[/quote]
Kerro itse jokin parempi idea. Mitä ehdotat työttömälle, jotta hän voisi työllistyä? On helppo lytätä toisten ideat kertomatta itse mitään parempaa ratkaisuehdotusta.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 15:41"]
On se kumma juttu että vastaavilla ideoilla työllistystään monissa muissa maissa mutta ei Suomessa.
[/quote]
Juu, niissä onkin aika erilaiset lupakäytännöt ja muutenkin yrityksen kulurakenne.
Jos hetkeksi unohdetaan nyt trollailut ja mietitään asiaa ihan oikeasti, ja unohdetaan Suomeen yrityksen perustaminen, se on vain tehty niin epähoukuttelevaksi valtion toimesta. Jos vaihtoehtona on työttömyys, niin mikset perustaisi verkkokauppaa ja alkaisi myymään kaikenlaista kännykkä- ja elektroniikka tavaraa tyyliin e-ville? Lähes riskitön tapa aloittaa yritystoiminta ja pahimmillaan menettäisit aikaa ja pari tonnia, joka todella on pientä ns. perinteisen yrityksen perustamiseen verrattuna. Myisit siis kaikenlaista Kiinalaista halpatavaraa parhaimmillaan yli 90% katteella verkkokaupassasi. Et tarvitse kuin tonnin pari pääomaa, et tarvi omaa varastoa, ostat Kiinalaiselta halpatavaraa yhden kerrallaan ja myyt niitä 50-90% katteella suomalaisille jotka ei tajua niiden todellista hintaa tai osaa katsella hintoja ebay:sta. Mainostat olevasi suomalaisten oma kauppa, netin rehellisin, hinnat tehdashintoja ja kauppahan käy! Esimerkiksi e-ville kertoi juuri lehtihaastattelussa että heillä on pian 2,5 miljoonan euron liikevaihto, viiden prosentin voitolla. Ja tämä kaikki myymällä Kiinalaisia halpakopiotavaroita tässä kerrotuilla tavoilla.
OpenCart / FreeCart on ilmainen verkkokauppaohjelmisto kotimaisilla maksutavoilla, tarjoa myös PayPal luotettavuuden vuoksi, lähes kaikki e-villen tuotteet voit ostaa käteisellä (yhden kerrallaan) parin korttelin alueelta Shenzhenin keskustasta tehtaiden omista myymälöistä (googlaa esim. Shenzhen Electronics Shopping), firman ja pankkitilin sille voit perustaa Hong Kongiin alle 1000 eurolla edes käymättä paikalla, palvelu on englanniksi erinomaista ja asiantuntevaa (googlaa Hong Kong corporation), he hoitavat sinulle pakettihintaan kaiken virallisen paperisodan ja kirjanpidon edullisesti n. tonnin maksulla vuosittain, voit itse keskittyä olennaiseen. Kiinan puolelle voit palkata ihmisiä postittamaan tuotteita, kk-palkka siellä alle 200 euroa. Shenzhenissä on kokonainen teollisuuden ala tuo verkkokauppojen tuotteiden paketointi ja postittaminen asiakkaille ympäri maailman.
Eli palkkaat Shenzhenin keskustaan Kiinalaisen joka päivittäin ostaa tilatut tuotteet käteisellä, pakkaa ja postittaa ne suoraan asiakkaille ja itse hoidat markkinointia arvostelusivuilla tietokoneeltasi ja vastailet asiakkaiden emaileihin. Etsit uusia tuotteita ebay:stä ja tarkkailet mitä uusia tuotteita ilmestyy esim. e-ville com tai fastlogi fi sivuille. Tuotteiden postikulut Kiinasta Suomeen ovat lähes ilmaiset, shipping agentteja löytyy paljon. Jos tarvii käydä paikalla, lennot Hong Kongiin on alk. 300 euroa Aeroflotilla, Shenzheniin pääset HK:sta metrolla, rajalta viikon viisumi Kiinaan minuuteissa. Englannilla pärjää hyvin. Pientä uskallusta ja seikkalunhalua toki vaaditaan, mutta kaikki tässä mainittu on paljon helpompaa kuin mitä ensin luulisi. Alkupääomaa ja yrityksen perustamista Suomeen ei todellakaan tarvita. Menekki tällaiselle tavaralle on taattu, katso vaikka mitä hintoja kännykän kuorista pyydetään kivajalkakaupoissa.
Et välttämättä tarvitse toimistoa, vaan voit tehdä kotoa käsin tietokoneella kaiken. Markkinointi: kirjoittelet päivittäin netissä arvostelusivuille eri nimillä erilaisia kehuja omasta kaupastasi ja hyökkäät agressiivisesti kaikkiin jotka uskaltavat arvostella hintojasi tai laatuasi. Tässä hommassa hyvät muistiinpanot ovat tärkeää olla ettei mene tarinat solmuun. Näin et joudu maksamaan mainonnasta yhtään mitään muuta kuin aikaasi. Voit toki ottaa ilmaiseen harjoitteluun opiskelijoita kirjoittelemaan näitä ja kopioimaan tuotekuvia ebay:sta sivullesi niin sinulle jää aikaa tärkeämpään. Mikset ottaisi harjoitteluun pari ulkomaista opiskelijaakin ja avaisi samantien kaupat useammalla eri kielellä? Muista mainostaa epämääräisiä asioita kuten mukava, mutkaton, suomalainen, reipas, reilu, rehellinen, luotettava, yms. asioita joita on vaikea kenenkään kumota. Kunnon jatkuva itsepäinen toisto ja hokeminen netissä että olet edullinen, super luotettava ja mukavempi kuin muut saattaa tuottaa tulosta pitkään harjoitettuna netin palstoilla. Googlaa e-ville ja katso mallia millä sivuilla "hintavertailevat" ja mene mukaan samoille sivustoille. Vertailusivut toki vertailevat ainoastaan maksaneiden firmojen tuotteita, mutta on helppo saada tuotteesi "ainoaksi" myyjäksi ja tekstin "halvin" sinne silloin (esim. vertaa.fi). Suositeltavaa on myyjän ja maahantuojan vastuun välttelyn mahdollistamiseksi perustaa yritys Hong Kongiin. Näin et ole missään vastuussa tavarasi mahdollisesta myrkyllisyydestä tai vahingollisuudesta (googlaa mitä myrkkyjä usein löytyy Kiinalaisista halpatuotteista), vaan asiakkaasi on itse jos tilaa sinulta tuotteen Aasiasta. Samalla et ole mitenkään suomen tuotevastuun piirissä, helppoa rahaa siis ilman vastuuta.
Voit ottaa mallia e-villen tuotevalikoimasta, taattua on että e-ville on etsinyt myyvimmät ja parhaan katteen tuotteet pitkän kokemuksen kautta, linkkejä e-villen tuotteisiin ebay:ssa (eli mistä näet tuotteiden todellisen hintatason ja löydät siis samat tuotteet paikallisesti Shenzhenissä), löytyy täältä:
http://samahalvemmalla.webnode.com/elektroniikka
Jos heräsi kysymyksiä niin vastaan mielelläni niihin. Eikun kilpailemaan rahakkaista 90% katteista!
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 11:42"]Ei mulla ole mitään osaamista mistä joku suostuisi maksamaan. Voisin kyllä myydä valokuviani, käsitöitäni, tyylitajuania mutta ei noista kukaan kuitenkaan maksaisi. Ei ainakaan niin paljon, että eläisin sillä työttömyyspäivärahaa paremmin.
[/quote]
Tämä taidottomuus tuntuu olevan monen perusteluna. Minkälainen syy sinulla on, ettet voi ja hankkia lisäkoulutusta ja osaamista sellaiseen ammattiin, jolla voit työllistyä tai työllistää itse itsesi?
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 15:06"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:52"]
Kyllä jokainen nyt ainakin jonkun pienen kahvilan voi pistää pystyyn!
[/quote]Tottakai. Mutta tuottaisiko se tappiota vai saisiko sillä elötettyä itsensa, kas siinäpä pulma!
[/quote]
Miksi ei? Luin lehdestä jutun, kuinka eräs työttömäksi jäänyt tyyppi perusti Lontoossa Street Food-kojun. Matka-auto siirtyy aina paikasta toiseen päivän ja viikon aikana, tiedotus ja markkinointi ilmaista Facen ja Twitterin kautta.
Entä jos leivot maittavia korvapuusteja ja käyt autollasi muutaman raksatyömaan läpi ja myyt kaffea ja tuoretta pullaa kiitollisille raksatyöläisille?
[/quote]En voi ajaa autoa. Huom! Se on eri asia kuin etten tahtoisi tai viitsisi.
[/quote]
[/quote]Mä voisin lähteä! Uskon et toi toimii ja tolla elättää hyvin itsensä ja sen kaverinkin, varmasti kannattaa! Ja raksamiehetkin vielä kiitollisia, ihanaa :)