Pitkä tilitys: Kävin eilen jälkitarkastuksessa vajaat 2 kk synnytyksestä. Paino oli pudonnut n. 10 kg...
(70 -> 60) mikä vaikutti olevan terkan mielestä vähän, kun sanoi " no, ehtiihän sitä pudottaa" . MUTTA: kuten kaikki ovat kuulleet, laihduttaa ei imetysaikana saisi. Sanoinkin, että " uskon painon tippuvan, kun alan rajoittaa suklaan yms. syöntiä - sehän ei ole laihduttamista, eihän?!" Mutta kyllä jos paino tippuu, laihtuu, eli tavallaan laihduttaa.
Kiinnostavaa tässä on ohjeiden ristiriitaisuus: pitäisi pudottaa painoa, muttei saa laihduttaa.
Kuuskytkiloisenakin olen muuten ihan normaalipainoinen, olen 163 cm pitkä.
Lähtöpainokseni olin laittanut 53 kg ja toisaalta on ihan kiva, että itsekin hoikka terkka tavallaan kannusti hoikistumaan entisiin mittoihin...Mutta ei se oleennalta sanottua, riittääkö imetys, liikunta ja herkuttelun rajoittaminen painonpudotukseen.
Muutakin tilitettävää jälkitarkastukseesta: suurin kysymys sekä terkalla että lääkärillä onliehkäisy, eli oletuksena lienee, että tässä aloitetaan heti aktiivinen yhdyntäelämä, vaikka kuten sisätutkimus osoitti, se sattuisi ihan p-leesti, kun haavat ovat vielä kireät, vaikkakin muuten parantuneet. Eikä kyllä muutenkaan vielä kiinnosta ja miehelle se on ok.
Ja vielä yks juttu: mieslääkäri oletti mun imettävän enintään puoli vuotta (jonka jälkeen voin aloittaa yhdistelmäehkäisypillerit, joita tavalliseesti käytän - muut ehkäisymenetelmät eivät sovi/en halua kokeillakaan, ikä mies käytä kondomia, ellen minä sitten halua sen kanssa...).
Neuvolan suositushan on vuoden imetys! Tuossakin oli kai takana " huoli" siitä, että viimeistään kesän jälkeen voi taas seksi sujua, kun kunnon ehkäisy on käytössä??! Bläääh!
Kommentit (40)
...joten aika halvaksi tulee - ja säästyy se raha, mitä menisi finniaineisiin ja peitepuikkoihin, sillä niillä pillereillä todellakin naama on täysin finnitön. (En kuitenkaan ole teini, vaan 28 v, joten hormonifinnit todella ottaa aivoon...)
ap
Mulle ei muuten varsinaisesti ehditty tuputtaa kierukkaa tai minipillereitä, kun julistin välittömästi ehkäisystä kysyttäessä, etten niitä ota.
mä en ihan ymmärtäny että mikä tossa sun jälkitarkastuksessa nyt niin kauheeta oli. taidat olla aika herkkänä tällä hetkellä, lekurin ja neuvolan terkan puheet kuulosti mun mielestä ihan normaalilta. ei kaikkea kannata ottaa itseensä. seksin tyrkytystä ? ihmiset nyt harrastaa seksiä yleensä jopa synnytyksen jälkeen aika pian.
Ei kannata olla niin herkkänahkainen. Ehkäisyasiat on hyvä miettiä ja hoitaa ajoissa kuntoon ja jälkitarkastus on hyvä ajankohta siihen.
eli kannusti lopettamaan imetyksen 6 kk aiemmin kuin mikä on neuvolan antama suositus - seksielämän takia siis. Paljonko sitä muutenkaan vauvaperheessä ehtii olla? Kun vauva nukkuu, ainakin meillä tehdään ennemmin jotakin muuta silloin. Kun vauva on valveilla, seurustellaan sen kanssa. Seksi ei muutenkaan ole meille niin iso osa elämää kuin ihmisille " yleensä" vaikuttaa olevan...
ap
ja eka lapsi, vai mitä? Painokommenteille voit antaa sen arvon, mikä niille kuuluu. Ehkäisyasioista puhuminen kuuluu jälkitarkastukseen. Ei sitä pakko ole ottaa. Uskomattoman moni abortti tehdään pienen vauvan äidille, joka on " vahingossa" tullut raskaaksi imetysaikana. Jos ei ole tarkoitus hankkia heti lisää lapsia, olisi sitä ehkäisyä hyvä käyttää. Ja voihan sille lääkärillekin sanoa, että en juuri nyt harrasta seksiä ja aloitamme kondomilla sitten kun siltä tuntuu, pillerit eivät ole nyt ajankohtaisia tms.
kai sitä nyt muutakin elämää saa ja pitääkin olla kuin se vauva. kuinka usein teillä oli seksiä ennen raskautta ? ihan uteliaisuudesta kysyn.
Vauvaperheenä meillä ei vain ollut aikaa/ jaksamista siihen.
Mies on monta kertaa kompannut asiaa. Ja onhan sillä terveet kädet!
Aiemmin seksin aktiivisuus on ollut tosi kausiluintoista...minimi ehkä 2 krt/kk ja maksimi useasti päivässä (ulkomaanmatkalla). Keskiarvo lähempänä tuota minimiä.
ap
Kävin joskus ekan raskauden aikana lääkärissä ja olin ihan normaalipainoinen BMIn mukaan, joskin siellä ylärajoilla. Terkkarin mielestä olin lihava. No nyt olen sitten kolmen raskauden jälkeen paljon lihavampi.
Ärsyttää, että normaalipainoisenkin pitäisi pyrkiä johonkin normaalipainon alarajoille, että kelpaa. Koko ajan vain asetetaan kaikenlaisia vaatimuksia, ei ihme, että ihmiset lihoo, kun ei pysty täyttämään kenenkään vaatimuksia.
tosi paljon, vuosi ilman seksiä ?! kyllä siinä kärsii parisuhde ihan varmasti.
Ja paino tosiaan tippuu itsekseen pois.
T. viidestä kokemusta
Mukavaa kevättä sulle : )
Herkässä tilassa?
- No joo, mutta lääkäreiden ja terkkojen suhteen olen ollut aina, jopa pakkomielteeseen asti.
ja eka lapsi, vai mitä?
- Jep.
Painokommenteille voit antaa sen arvon, mikä niille kuuluu.
- Tuo oli hyvin lohkaistu.
Ehkäisyasioista puhuminen kuuluu jälkitarkastukseen. Ei sitä pakko ole ottaa. Uskomattoman moni abortti tehdään pienen vauvan äidille, joka on " vahingossa" tullut raskaaksi imetysaikana. Jos ei ole tarkoitus hankkia heti lisää lapsia, olisi sitä ehkäisyä hyvä käyttää.
- Kommentoin taaempana jo ehkäisy- ja aborttiasiaa.
Ja voihan sille lääkärillekin sanoa, että en juuri nyt harrasta seksiä ja aloitamme kondomilla sitten kun siltä tuntuu, pillerit eivät ole nyt ajankohtaisia tms.
- Juuri niin sanoinkin. Mutta silti niiden alentava asenne ottaa aivoon.
Synnytyskokemus vain vahvisti käsitystä: lääkäri mm. tikkasi tamponin narun haavaa ommellessa, eikä MITENKÄÄN pahoitellut, oli jopa huvittuneen oloinen. Joutui sitten tietty purkamaan tikit ja tikkaamaan uudestaan. Sitten lähti, kun vuoro päättyi ja jouduin odottamaan KAUAN koko ajan vuotavana, että toinen lääkäri (joka oli vihaisen oloinen) tuli tekemään työn loppuun. Eikä tuo ollut ainoa esimerkki huonosta kohtelusta...
ap
Minusta taas voitte ihan rauhassa odotella normaalien seksihalujen palaamista ilman että täällä pelotellaan erosta. Ja voihan sitä toista tyydyttää muullakin tavoin kuin yhdynnällä. Itse olen sekä sektion ja alatiesynnytykset kokenut ja molemmilla kerroilla meni monta kuukautta ennen kuin tekin mieli yhdyntää. Minusta naiset saisivat enemmänkin kuunnella omia tuntemuksiaan seksiasioissa.
Kurjaa tuollainen painosta kommentointi, kun olet täysin normaalipainoinen ja noin pian synnytyksen jälkeen. Mut älä välitä!
Minä odotan nyt kolmatta ja olin viime viikolla neuvolassa. 10 minuuttia lähdettyäni vastaanotolta ja odoteltuani kyytiä hakemaan, terkkari tuli tosissaan kysymään, olenko tulossa hänen vastaanotolleen. Ei siis muistanut että istuin siellä juuri 10min sitten. Eli välillä sattuu lapsuksia myös terkkareille.
minkälaista ilman yhdyntää. mutta ap tyytyi tokaisemaan että onhan miehellä terveet kädet. olen samaa mieltä ettei seksin tarvitse olla esim. synnytyksen jälkeen yhdyntäkeskeistä mutta kaikenlaista muuta voi keksiä tilalle.
joka julkaistiin viime vuonna oli etta aidit jotka eivat saavuta lahtopainoaan ensimmaisen lapsen jalkeen ennen uudelleen raskautumista lisaavat riskiaan saada raskausdiabetes ja raskausmyrkytys seuraavassa raskaudessa. Ja talla ei ollut mitaan tekemista alkupainon kanssa tai oliko se paino yli- tai alipainoa kun raskautuminen uudelleen tapahtui. Etta siksi hatyyttelevat pudottamaan painoa takaisin alkutilanteeseen eika siksi etta painoa olisi liikaa.
Eika nyt oikeasti kannata ahdistua seksista, kaikki tekevat niinkuin heidan perheeseen sopii. Meilla kesti 4kk ennenkun homma rupesi kiinnostamaan. Mutta sita ei laakari voi tietaa ja siksi puhuvat ehkaisysta. Taitaa ap vaan olla ahdistunut koko aiheesta seksi?
JA toki muukin kuin yhdyntä on seksiä...vaan eipä VIELÄ nämä muutkaan aktiviteetit kiinnosta. Seksi kyllä vähän ahdistaakin nyt, koska siitä tehdään yleisesti niin iso numero ja tosiaan jopa pelotellaan erolla. Mutta mutta...kaiken uhallakin EN ala näytellä halukasta, enkä osaisikaan hämätä miestäni noissa(kaan) asioissa...
ap
Miehen mielestä tosin pieni pömppömaha on vain söpö.
ap
itelleni jäi ekan synnytyksen jälkeen 5kiloo ja kun toista ootin niin mulla oli raskausmyrkytyksen oireita mutta onneksi kaikki meni hyvin ja kolmatta ku aloin oottaan olin pudottanut painoni melkein normiin mutta sama juttu uusiutui ja loppujen lopuksi synnytys jouduttiin käynnistämään raskausmyrkytyksen takia saapa nähä kuin nyt käy ku neljättä oottelen.
Se kuuluu heidän työhön, heille se on kuitenki loppupelissä ihan sama kuka ottaa mitäki ehkäsyä, vai ottaako mitää, ne kysyy ja puhuu just sitä mitä niille on siellä koulussa opetettu.
Mä en oo koskaa vetäny pultteja tuosta vaikka aina on heti tyrkytetty ehkäsyä, koskaan en ole mitää ehkäsyä ottanu enkä käyttäny. JA mitä se niille kuuluukaa. Mutta olen aina ajatellut et se kuuluu heidän työhön..
Minulta kysyttii jälkitarkastuksessa et ollaanko jo oltu yhdynnässä. Sanoin et ollaan, ja siihen terkka et onpas hyvä, palaudut paljon nopeampaa mitä nopeammin alatte taas harrastaa seksiä.
Minulla kyllä on halut palautunut tosi nopeeta synnytyksen jälkeen, oisko hormooneilla jotain tekemistä. JA kun on sen kovan tuskan kokenu niin on mahtava tutea jo sitä taivaallista tunnetta (O). :)
Liukkareita vaa kehiin ja ei paineita, jos ei onnistu niin lopettaa kesken ja kokeilee joku toinen päivä uudestaan.