Pitkä tilitys: Kävin eilen jälkitarkastuksessa vajaat 2 kk synnytyksestä. Paino oli pudonnut n. 10 kg...
(70 -> 60) mikä vaikutti olevan terkan mielestä vähän, kun sanoi " no, ehtiihän sitä pudottaa" . MUTTA: kuten kaikki ovat kuulleet, laihduttaa ei imetysaikana saisi. Sanoinkin, että " uskon painon tippuvan, kun alan rajoittaa suklaan yms. syöntiä - sehän ei ole laihduttamista, eihän?!" Mutta kyllä jos paino tippuu, laihtuu, eli tavallaan laihduttaa.
Kiinnostavaa tässä on ohjeiden ristiriitaisuus: pitäisi pudottaa painoa, muttei saa laihduttaa.
Kuuskytkiloisenakin olen muuten ihan normaalipainoinen, olen 163 cm pitkä.
Lähtöpainokseni olin laittanut 53 kg ja toisaalta on ihan kiva, että itsekin hoikka terkka tavallaan kannusti hoikistumaan entisiin mittoihin...Mutta ei se oleennalta sanottua, riittääkö imetys, liikunta ja herkuttelun rajoittaminen painonpudotukseen.
Muutakin tilitettävää jälkitarkastukseesta: suurin kysymys sekä terkalla että lääkärillä onliehkäisy, eli oletuksena lienee, että tässä aloitetaan heti aktiivinen yhdyntäelämä, vaikka kuten sisätutkimus osoitti, se sattuisi ihan p-leesti, kun haavat ovat vielä kireät, vaikkakin muuten parantuneet. Eikä kyllä muutenkaan vielä kiinnosta ja miehelle se on ok.
Ja vielä yks juttu: mieslääkäri oletti mun imettävän enintään puoli vuotta (jonka jälkeen voin aloittaa yhdistelmäehkäisypillerit, joita tavalliseesti käytän - muut ehkäisymenetelmät eivät sovi/en halua kokeillakaan, ikä mies käytä kondomia, ellen minä sitten halua sen kanssa...).
Neuvolan suositushan on vuoden imetys! Tuossakin oli kai takana " huoli" siitä, että viimeistään kesän jälkeen voi taas seksi sujua, kun kunnon ehkäisy on käytössä??! Bläääh!
Kommentit (40)
Ehkäisystä: Hormonikierukan voi ottaa vaikka imettää. Suosittelen, ainakin mikäli seuraava lapsi ei ole ihan heti suunnitelmissa.
Ehkäisystä kysellään siksi, että kun siinä on lääkäri mukana ja jos haluaa jotain hormonaalista, saa sitten samalla lääkäriltä reseptit, ei tarvitse erikseen lähteä niitä mistään hakemaan.
Laihduttaa ei saa. Eli siis mitää tiukkaa kuuria ei pidä aloittaa. Mutta kyllä jokainen saa katsoa mitä suuhunsa laittaa ja harrastaa liikuntaa. Se ei ole laihduttamista, siinä ohessa vain karisee ehkäpä kiloja. Pidä kuitenkin huoli, ettet liian tarkkaan katso mitä syöt, se voi haitata imetystä. Eli terveelliset elämäntavat ovat hyvä tapa tiputtaa ajan kanssa ylimääräiset raskauskilot. :) Ja tarkoitus monella on kuitenkin päästä sinne raskautta edeltäviin mittoihin, joten ehkäpä se terkka ajatteli sitä kommentoidessaan painoasi.
Tuohon imetysasiaan en osaa sanoa, mitä lääkärin päässä liikkui. Mutta muista toki, että kyllä sitä seksiäkin on ihan hyvä alkaa pikku hiljaa harrastamaan, ettei jää parisuhde kokonaan katkolle. Tietenkin rauhassa ja omaan tahtiin, sitten kuin siltä tuntuu. Kuitenkin esim. puoli vuotta synnytyksenkin jälkeen on pitkä aika olla ilman, jos kumppanilla ei ole haluja ja väkisinkin syö parisuhdetta, vaikkei tarkoitus olisi mitenkään painosta tms.
Oikein paljon onnea pienokaisen syntymästä! :) Ja jaksamista arkeen, se kun on nyt uudenlaista. :)
mullekin tuputtivat niitä minipillereitä et niitähän voi ottaa kun imettääkin. No minä siihen, että ei kiitos mitään lisähormoneja enää tähän! Lääkäri sit sanoi että ei nämä vauvaan vaikuta vaikka imetätkin. Sanoin takaisin, et en minä helvetti sen lapsen takia vaan itseni! En kaipaa yhtään enää lisähormoneja sekottamaan tätä muutenkin sekasin olevaa kuuppaa..
Lääkäri vähän hämillään naurahti.. Kai sitä nyt pitää itteäänki aatella.
Olen kyllä täysin perillä kaikista ehkäisyvaihtoehdoista. Kierukkaa en IKINÄ tule laittamaan. Se on kallis ja riskaabeli: mitä jos sen sisältämä hormoni ei sovikaan? JA ajatuksenakin järkky: sisällä joku metalli+muovihäkkyrä!
Matalahormoniset minipilleritkin aiheuttivat aikanaan järkyttävän aknen ja tiputteluvuodon - jos seksiä olisi MAX kerta joka toinen viikko, ei TOD ole sen vaivan väärti!
ap
Kyllä mullekin lekuri puhui ehkäisystä, juuri siksi että ois samalla kirjoittanut reseptin ja sain neuvoja tavan valinnan suhteen. Se otti puheeksi silleen vaan että jos tarvitaan neuvoa mikäli ehkäistään.
olet nytkin, joten älä turhaan ota paineita laihduttamisesta. Kilot karisevat nimittäin imetyksen myötä helposti itsestäänkin, näin ainakin minulle kävi (nyt 10 kk synnytyksestä ja " itsestään" on kiloja lähtenyt viime kuukausina noin 6-7).
Iso osa aborttiin tulijoista on tuoreita, alle vuoden ikäisen vauvan äitejä... Että ihan sen takia tuputetaan.
lisää vielä: itse asiassa on ihan hyvä, että sinulla on nyt vararavintoa, koska sitten on mistä menettää niitä imetyskiloja.
Tulaa vain sellainen olo, että neuvolassa minua pidetään ihan tyhmänä. Vaikka samaan tapaan kai kaikkia siellä kohdellaan...
ap
Kiitos kannustavista ja positiivisista viesteistä :)
Vierailija:
Ehkäisyä ei siis ole tarkoitus jatkaa, kun lapsi sai alkunsa koeputkihedelmöityksellä.
antaneet ehkäisyvaihtoehtoja (pillerit, kierukka yms) mutta joka kerta olen sanonut että kiitos, ei tarvita. Ei minun tarvi heille perustella miksen ehkäisyä halua/tarvitse.
Kymmenessä vuodessa ollaan saatu kaksi lasta. Koskaan ei ole ollut ehkäisyä. Enemmänkin olisi saanut tulla jos olisi ollut tullakseen...
" jos vaikka mieli muuttuu" . käsittämätöntä!
Ja tosta sun painosta, älä murehdi yhtään. Olet normaalipainoinen. Imetyksen lopettamisen jälkeisessä hormonimyrskyssä painokin taas heittelehtii. Itse katsoisin vaan, ettei paino nouse.
Olen samanpituinen kuin sinä ja jt:ssä painoin 58 kiloa ja samalla lailla sanottiin, että ehdit kiloja karistaa vielä, muttei saa laihduttaa.
Kai se jossain vaiheessa kuitenkin on alkamassa, ja sitten tulee niitä " vahinkoja" kun ei olekaan sitä kierukkaa tai pillerireseptiä tai mitä nyt sitten aikookaan käyttää.
En enää halua hormonaalista ehkäisyä, minkäänlaista. Tiedän kyllä, että suurin osa käyttäjistä on hormonikierukkaan tyytyväisiä, mutta miksi ihmeessä sitä pitää kaikille väkisin tyrkyttää? Itse sitä paitsi kärsin aurallisesta migreenistä, mikä saattaa pahentua hormonikierukan käytöstä.
Meillä mennään muutama vuosi kortsuilla, ja jos ei vauvakuume ole iskenyt, jompi kumpi menee sterilisaatioon. Lapsiluku kyllä tuntuisi olevan " täynnä" . Silti jos kondomi pettäisi, niin aborttia en edes harkitse.
siis puhua ja tarjota jälkitarkastuksessa. Että siksi.
Vierailija:
Kierukkaa en IKINÄ tule laittamaan. Se on kallis ja riskaabeli: mitä jos sen sisältämä hormoni ei sovikaan? JA ajatuksenakin järkky: sisällä joku metalli+muovihäkkyrä!
Alkuhinta on kallis, mutta tulee 5 vuodessa halvemmaksi kuin pillerit. Jos lisäksi kuukautiset jäävät lähes kokonaan pois, kuten usein tapahtuu, niin säästyy sekin raha, mikä terveyssiteisiin kuluisi.
Asentaminen ei juuri satu eikä poisto senkään vertaa. " Häkkyrä" on todella pieni ja ainakin mieluummin valitsen sen paikallisemman hormonin kuin päivittäin syötävät pillerit.
Mutta älä hermostu, en ole tässä sinulle ehkäisyä tyrkyttämässä. :-)
Siis sellaisia mitä muuten ei saisi, ja ilman että miehelläkään on mitään tauteja. Näin mulle on kanssa kerrottu + tietty se miten monet luottaa imetyksen vaikutukseen (näitä on omissakin tutuissa).
Ehkäisyä ei siis ole tarkoitus jatkaa, kun lapsi sai alkunsa koeputkihedelmöityksellä.