Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rasismista

02.04.2008 |

Hei!

tiedän mistä puhut koska olen viimeiset kaksi vuotta murehtinut näitä juttuja,niin paljon, että masennuin asiasta ja olen ollut ahdistunut,onneksi en enää.Olen päässyt aika paljon yli näistä jutuista, mutta on se vaikeaa.

Mieheni on tummaihoinen,Karibialta ja minä suomalainen.

Olemme onnellisia ja meillä on ihana 3 vuotias poika.

Olemme kohdanneet kaikennäköistä kuitenkin näinä 6 vuoden aikana kun olemme olleet yhdessä.

Ihmiset kommentoivat, osa sukulaisista ei halua tuntea minua enää jne.

Olen itse purkanut surujani musiikkiin,laulan suruni ulos.

Keikkailemme mieheni kanssa yhdessä hän soittaa saxofonia ja minä laulan.

Tämän takia meitä kunnioitetaan, koska tummaihoiset ihmiset nähdään lahjakkaina vain musiikissa ja urheilussa,kiva stereotypia mutta totta:)

En tiedä muuta sanoa kuin kiitos että kerroit tarinasi näillä sivuilla koska on helpottavaa tietää että en ole yksin tilanteessani.Toivottavasti saat tämän viestin!

Rakkaudella,Anita

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä neuvoja kaivataan kuinka päästä yli rasistisesta solvaamisesta, eikä jäädä niitä miettimään ja kuinka käsitellä asiat itse oman pään sisällä ja kuinka lapsen kanssa?

Tämän mamin sydäntä riipaisi tällä viikolla kun kaksivuotiaamme joutui ensi kerran solvaamisen kohteeksi. Lapsi itse ei onneksi hoksannut tilannetta, mutta minulle on jäänyt tämä mieleen kummittelemaan. Ihan itkettää ko. asia.

Mies ei ole tätä jäänyt suremaan, mutta itse olen sen verran herkkä, että murehdin jo nyt, että mitä on vielä lapsella ( ja miehelläkin ) tulevaisuudessa edessä.

Olen yrittänyt ajatella, niin että en anna moisen häiritä onnellista perhe onneamme, mutta nyt kolahti kyllä lujaa, kun kohteena oli pieni lapsi. Ja on niin kauheaa kun meille on ennenkin huudeltu lapsen kuullen, mutta silloin kohteena ollut mies. Yritän ajatella, että tuollaisilla ihmisillä on itsellä jotain vinksallaan ja jättää moiset omaan arvoonsa, mutta ei se aina onnistu. Juoppojen huutelut on jotenkin helpompi jättää omaan arvoonsa, kuin esim tässä tapauksessa, kun vanhukset solvasivat lasta ( ja siinä sivussa miestäkin ) keskellä kirkasta päivää kaupassa.

Lapselle olen ajatellut selittää jos on tarpeen, että on olemassa vähemmän hyviä ihmisiä, aikuisiakin, jotka käyttäyvät huonosti, mutta missään tapauksessa ei tarvitse uskoa mitä he sanovat, he ovat väärässä ja heillä saattaa itsellä olla huono olla ja siksi käyttäytyvät noin. Sekä kertoa lapselle että on hyvä ja arvokas sellaisena kuin on. Siis toki nämä selitykset sitten kun lapsi ymmärtää tämän. Nytkin yritämme ohjata lasta, että ei puhuisi kaikille ihmisille, koska ei tiedä mitä on vastasssa, mutta aika vaikeaa se on, koska hän on niin sosiaalinen ja iloinen tapaus.

Onneksi lapselle näyttää olevan kehittymässä hyvä itsetunto, joten toivon, että hänellä on hyvät valmiudet kestää ja käsitellä rasismia. Yritämme myös tukea hänen hyvää käsitystä itsestään. Yritämme myös pienestä pitäen luoda lapseen niin hyvät ja luottavaiset välit, että maailman murjoessa hän voi aina tukea meihin.

Tämä asia todella vaivaa ja surettaa minua.

Vierailija
2/37 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin nämä sivut jumittivat....:O

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa yhtään sanoa mitään tohon, et miten päästä niistä yli (oon ite tosi huono siinä). Viime kesänä, kun itkin isälleni puhelimessa jotain huuteluja (meidän lapseen kohdistuvat ekat huutelut, lapsi aika tasan 1v. silloin), isä toi esiin sen pointin, et ne huuteluthan voi olla rikos. Ei varmasti tehoa juoppoihin, mut muihin voi auttaa jos tuo esiin sen asian, et kyseessä on kunnianloukkaus ja samalla vois kysellä vieressä olleilta ihmisiltä, että kuulivatko he ja ovatko valmiita kertomaan mitä kuulivat.

Juopoille olen huutanut takasin, et " ihanaa et jonkun asiat on niin hyvin, et voi alkaa arvostella muita" . Ja sit näihin sossunelätti juttuihin ehkä kommentoinut sitä ,et varmasti ite juovat vaan ite tienaamiaan rahoja. Turpaanhan tästä takasin huutelusta joku päivä vielä tulee, mutta en kestä vaan kuunnella ja olla hiljaa (koska oman käsitykseni mukaan silloin osotan hyväksyväni huutelut).

Vierailija
4/37 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vaan jotenkin... en tiedä... Tukeutua perheenä toisiinsa.

Minä myös kyllä sanoin takaisin ja sanoin tässäkin tapauksessa.

Vierailija
5/37 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun viesti. Voimia sulle ja perheellesi. Meille vastaavaa ei vielä ole tapahtunut, mutta pelkään pahoin, että jonain päivänä tapahtuu. En tiedä tosiaankaan voiko tullaiseen mitenkään varautua tai miten käsitellä tapahtunutta. Itseähän sitä kestäisi vaikka mitä, mutta kun lapsi joutuu osalliseksi ja kuulee vanhemmistaan solvauksia niin ihan kylmää kun ajattelee.

Mutta tosiaan tuollaiset ihmiset itse ovat kyllä todella syvällä omassa katkeruudessaan ja pienessä maailmassaan.

Sitä jotenkin toivoisi, että ihmisillä riittäisi sydäntä pienelle lapselle vaikka kuinka katkeria ja rasistisia olisivatkin.

Vierailija
6/37 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossakin tapauksessa lapsi vielä kun siirryin rasistista kauemmas, niin rupesi iloisesti vilkuttamaan hei heitä, jolloin laskin lapsen kädet alas ja sanoin, että näille ei kannata vilkuttaa, ovat huonoja ihmisiä. Vaikka ei lapsi tietty varmaan ymmrtänyt mita tarkoitin.

Jotenkin riipaisi kun lapsi vilkuttaa ihmiselle joka oli hetkeä aiemmin solvannut häntä. Raukka. :(

Vierailija
7/37 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä toivoisin, että osaisin neuvoa jotain fiksua, mutta enpä taida osata. Voimia kuitenkin! Mä ojentaisin kyllä haukkujia ja sanoisin, että ainakin puolustuskyvyttömät lapset voisi jättää rauhaan eikä purkaa omaa pahaa oloaan heihin. Samoin toisin ilmi, että solvaus on rikos.

Miten sitten käsitellä asiaa oman päänsä sisällä... Se onkin vaikeampaa, näiden haukkujien asenteita kun on niin kovin vaikea ymmärtää.

Vierailija
8/37 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta, että tuollaista tapahtuu. Pisti oikein vihaksi kun luin aloituksesi. Minäkään en osaa neuvoa miten päästä tuollaisesta yli. Olen sellainen herkkä itkeskelijä tyypi. Todella kurjaa, että lapsikin voi joutua rasismin kohteeksi. Meillä tyttö on nyt 2-vuotias eikä hän ole joutuntu vielä kohtaamaan mitään loukkaavaa, enkä minäkään, mutta varmasti sellainen päivä koittaa. Pahin on tämä, kun kerran mieheni oli hänen kanssaan ulkona, niin joku juoppo oli ensin kehunut kuinka kaunis tyttö ja sitten kun mieheni kommentoi jotain tyyliin kiitos, niin juoppo huusi että pidä sinä neekeri vaan turpasi kiinni.

Enpä usko, että poliisi ottaisi tuon kaltaista(aloittajan) tilannetta(aloittajan) vakavasti, jos yrittäisi nostaa jonkin kunnianloukkaus jutun.

Tuota juopon huutelua lukuun ottamatta, meihin ei ole onneksi kohdistunut minkäänläisiä rasistisia kommentteja. Eikä kuulemma myöskään afrikkalais-suomalais tuttavaperheisiinkään. Yhdessä ollaan oltu lähes viisi vuotta nyt. Mutta tiedän, että kaiken maailman " niljakkeita" elää keskuudessamme, emme ole vielä vain kohdanneet.

Oikein paljon tsemppiä sinne!

Vierailija
9/37 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasistinen solvaus on rikos, mutta ongelmana on usein se, ettei todistajia tahdo löytyä. Mielestäni olisi hyvä, että ainakin törkeimmistä tapauksista tehtäisiin rikosilmoitus ja näytettäisiin, että kaikkea ei pidä hyväksyä. Niin usein sitä ajattelee, että ei sillä väliä, kun ei tullut henkilövahinkoja, mutta samalla tulee vahvistaneeksi yleistä käsitystä, että sananvapauden nimissä voi laukoa mitä tahansa.

Jos asiasta tekee rikosilmoituksen, kannattaa varmistaa, että poliisi todella kirjaa sen, että ilmoittajan mielestä teko oli rasistinen. Poliisin on otettava asia vakavasti. Jos poliisi ei niin tee, kannattaa ottaa yhteys ko. poliisin esimieheen tai vähemmistövaltuutettuun.

Vierailija
10/37 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ovat niitä paikkoja, joissa " kommenttia" saa kuulla eniten. :( Kolmen afrikkalaissuomalaisen lapsen äitinä sitä on joutunut kuulemaan kaikenlaista eivätkä lapsetkaan ole välttyneet siltä. Varsinkin vanhin lapsi liikkuu jo itsenäisesti hyvin paljon, lähes päivittäin joudumme puhumaan näistä asioista, kyselen häneltä päivän tekemisistä ja hän on kyllä nyt oppinut sanomaan suoraan jos jotain ikävää on tapahtunut, ennen hän murjotti surullisena ja hämmentyneenä. Varsinkin jos ikävät huutelut tulevat toisilta lapsilta, se on satuttanut esikoistani eniten. Aikuisten huudellessa lapsikin toteaa,että se oli joko humalainen tai tyhmä..;) Pari kertaa olemme olleet todella uhkaavissa tilanteissa, viimeksi joku nuori suomalainen mies viinapullo kädessä tuli riehumaan eteemme metrossa kun joku afrikkalainen pariskunta istui vieressämme, mies solvasi ja ärsytti heitä ja mekin saimme kuulla osamme, " onneksi" hän aukoi suutaan surkealla englannilla, suurin osa jutuista meni lapsiltani ohi.

Samoin kuin jenni_117, minä en osaa olla hiljaa vastaavissa tilanteissa. Hieman ristiriitaista kun kuitenkin aina puhun lapsilleni poistumaan tilanteesta ja olemaan välittämättä! Itse olen tottunut jo vastaavaan ennen kuin minulla oli edes lapsia. Sitä ei auta muu kuin vain pitää huolen,että lapsille muodostuu vahva minä-kuva, jos he ovat hämmentyneitä, asioista pitää puhua. Meillä ei ole lapsien isästä apua, mutta vuosittain käymme Afrikassa ja vanhimmat lapset tietävät,että tavallista elämää on muuallakin ja tulevaisuudessa he voivat olla ja elää,missä vain tuntevat itsensä onnellisimmiksi!

Vierailija
11/37 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

..Itse ajattelin sitä, että vaikkei poliisille asiasta ilmoittaisi niin huutelijoillehan voi sitlti ilmoittaa että kyseessä on rikos. Poliisille voi kai tehdä rikosilmoituksen lisäksi tutkintapyynnön..

Meidän nurkilla näitä juoppoporukoitaon joista aina huutelijoita löytyy ja taas " innolla" odotan kesän tuloa, kun a)juopot kömpii koloistaan enemmän ihmisten iloille ja b)lapsella vaatteet vähenee ja ihonväri paljastuu (+tummuu auringossa). " Hauskinta" noissa juopoissa on se, että meidän pahin vakihuutelijasakki pitää päänsä kiinni, jos miehen kanssa ollaan liikkeellä, mut yksinäiselle naiselle ja lapselle voi sit huudella senkin edestä.

Yksi mielenkiinoinen piirre näissä huutelijoissa on se, että jostain ihmeen syystä kaikki tummempi ihoiset ovat aina somaleja (ja somali on siis ilmeisesti jotain huonoa kuvaava sana eikä tietyn maan kansalaisuutta). Hyvät naurut sain joskus myös Suomi24 mokusuhteet palstan yleissivistyksen tasoa kuvaavasta rinnastuksesta " afrikka ja muut muslimimaat" :D.

Vierailija
12/37 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttoi kun sai teiltä vertaistukea ja muutenkin kun olen puhunut tästä ( puhuminen on minun tapani käsitellä asioita ) ja saanut tukea ihan siis kavereilta ja työkavereilta yms, niin on tullut huomaamaan, että se taitaa olla aika marginaaliporukka se porukka joka huutelee ja joka hyväksyy moisen käytöksen. Tai ainakin toivon mukaan.

Jenni_117: :D Minun miehenihän on juurikin parjattu somalialainen ja lapsemme siis puoliksi sitä. Hassua kun mitkään strereotypiat joita somalialaisiin liitetään, ei päde mieheeni. :D

Vierailija
13/37 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin siisti suomalainen keski-ikäinen mies heitti mulle jotain onko sulla neekeri vauva siellä rattaissa, mulkaisin sitä tosi pahasti ja tuijotin intensiivisesti koko matkan ajan + sanoin että anteeksi mitä sanoit...ei uskaltanut katsoakaan mua koko matkan aikana.. parin naisen kanssa siinä ihmeteltiin tapahtunutta, toistaiseksi meillä ei tämän pahempaa ole käynyt.

itselläni on näitä huutelu kokemuksia lapsuudestani paljon, silloin ei vielä ulkolaisia suomessa paljoa ollut kun olin lapsi ja aikuisetkin huuteli mulle kadulla, samoin muut lapset kiusasi ym, opettajienkin taholta tapahtui kummallisa asioita, onneksi ovat ajat muuttuneet parempaan päin, mutta kai näitä rasisteja silti aina löytyy valitettavasti. ai niin, en ole itse tummaihoinen mutta isäni on välimeren maasta joten olen selkeästi suomalaisia tummempi. muistan että ajatelin lapsena että onneksi en ole noin tyhmä kun nuo suomalaiset jotka arvostelevat ihmisä ulkonäön mukaan...en ikinä hävennyt että olen erinäköinen, ei se nyt tietysti ollut kivakaan se huutelu + ihan fyysinen päälle käyminen koulussa lasten taholta.

Kai sitä täytyy vaan asettaa itsensä kaiken tämän yläpuolelle ja olla onnellinen ettei itse ole niin suppea katseinen ja rajoittunut kuin nämä huutelijat. Itselläni nousee päällimmäisenä tunteena suuttumus näitä rasisteja kohtaa + sääli...kun ovat sellaisia...

Koita jotenkin käsitellä asia ja olla vahva...ja tukea lastasi olemaan ylpeä juuristaan...

Vierailija
14/37 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella pahoillani, ja ihan kyynel silmässä luin kirjoitustasi. Voi pikkuista, hän vielä vilkutti tuollaisille ' aivottomille' olioille. Ymmärrän miltä tuntuu tuollaisen jälkeen, ei varmasti mieli ole kovin aurinkoinen. Me ei olla kohdattu rasisimia kaduilla, mutta ikävä kyllä kätilöopiston sairaalassa missä tyttäremme syntyi n. vuosi sitten oli ikävä tapaus, mikä todella pahoitti mielemme. Eräs hoitaja omin sanoin kertoi kuinka häntä inhottaa, että ulkomaalaiset ja ulkomaalaisten miesten suomalaiset vaimot käyvät täällä synnyttämässä, ja ei synny enää tavallisia suomalaisia vauvoja. Ja puhui paljon muutakin. Olimme järkyttyneitä ja kerroin asian mm. osaston lääkärille, mutta ketään ei ollut kiinnostunut, he vain pahoittelivat tapahtunutta ja laittoivat sen työuupumuksen piikkiin. Että sellaista. Aika etovaa, kun vieressä on juuri syntynyt esikoinen. Itkin asiaa monen monta päivää.

Rasismi on kamalaa, ja ihmiset ketkä sitä lietsovat ovat jollakin asteella aivovammaisia, koska kaikki järkevät ja ajattelevat ihmiset ymmärtävät ja kunnioittavat toisen valintaa. Vain henkisesti ' vajaa' ja nyt en tarkoita kehitysvammaisia, hehän on aivan huippu ihmisiä vaan henkisesti jollekin asteelle jääneitä ihmisiä, joilta puuttuu sydän sekä aivot.

Pygmi- itselläni on muutama somalialainen työkaveri ja he ovat ihan mukavia, ja yhden kanssa olen ystävystynyt hyvin ja hän on mitä sympaattisin ihminen. Ole vain ylpeä miehestäsi ja todellakin, älä välitä, jos joku moukka ihmiseksi itseään kutsuva, huutelee, koska heidän huudoillaan ei ole paino-arvoa. Älä siis anna sen satuttaa. Ota yhteys poliisiin, jos samat tyypit huutelevat.

Paljon jaksuja teidän perheelle, ja pikkuiselle rutistuksia.

t. emmi

Vierailija
15/37 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia kannustavista sanoistasi.

Aivan pöyristyneenä luin tuota kokemustasi synnytyssairaalasta. Piti lukea ihan moneen kertaan, kun en voinut heti ymmärtää, että hoitohenkilökunta, joiden pitäisi olla ammattilaisia, ja suhtautua kaikkiin samoin, voi sanoa noin. Aivan käsittämätöntä!

Jaksuja sinullekkin ja perheellesi!

Vierailija
16/37 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmi teit kirjallisen valituksen asiasta.

Itse tein, kun jouduin lääkärin ennakkoluulojen kohteeksi. Lääkärinä hän vieläkin toimii, mutta toivottavasti on hieman valistuneenpi.

Vierailija
17/37 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettvasti useat vanhukset sattavat olla yksinäisiä, kovan elämän katkeroittamia, dementoituneita siksi lähes syyntakeettomia ja saattavat siksikin olla agressiivisia muita kanssa ihmisiä kohtaan. Monet aikamme vanhuksista onlisäksi kasvanut aikana jolloinka kansallinen itsearvostus ja rotuoppi oli voimissaan, tästä ilmentyvä ns. ryssäviha.

Osaksi rasismia lietsoo median antama hyvin yksipuolinen kuva mm. islamista. Joillakin on erittäin negatiivinen kuva kaikista maahanmuuttajista ( kuvitellaan että maahanmuuttajista ei ole valtiolle muuta kuin haittaa) ja mitä valistumattomampi, henkisesti heikompi ja ongelmaisempi ihminen on kyseessä, sitä alttiimpi hän on tälläiselle aivopesulle. Vaikka sanotaan että tieto lisää tuskaa niin se myös suojelee ihmisistä. Mutta rasisti ajattelee siellä omassa pienessä ahdistuneessa maailmassaan että " minä olen kyllä surkea, mutta enpähän minä kuitenkaan ole mikään neekeri, niin huono minä en ole etteikö joku muu olisi minua huonompi."

Usein nämä rasistit syyttää ulkomaalaisia rikoksista mutta ovat itse samaan aikaan kyllä valmiita syyllistymään vaikka minkälaisiin, väkivaltaisiinkin rikoksiin. Rasismille löytyy siis jos minkälaista tekosyytä, vaikka syy lienee siellä omassa heikossa itsearvostuksessa.

Vastahan oli uutisissa että joka kuudes maahanmuuttajaan kohdistuva rikos tulee poliisin tietoon, se on ehdottomasti liian vähän!

Rasismissa tulisi olla nollatoleranssi ja kaikenlaisesta syrjinnästä tulis myös tehdä virallinen kantelu.

Jokaisella ihmisellä on taipumusta ennakkoluuloihin mutta fiksu ihminen kykenee kasvattamaan itsensä niistä irti, sillä ne kahlistee ja tekevät ihmisestä ahdistuneen ja katkeran.

Vierailija
18/37 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää pohdintaa.

Mutta sivuhuomautuksena vain, että nämä eivät olleet huonokuntoisia vanhuksia, vaan hyvin vetreitä ja voimissaan.

Vierailija
19/37 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pygmi:

Hyvää pohdintaa.

Mutta sivuhuomautuksena vain, että nämä eivät olleet huonokuntoisia vanhuksia, vaan hyvin vetreitä ja voimissaan.

Varmasti useammat heistä onkin noin päällisin puolin kunnossa, mutta pääkopan sisällä saattaa olla jos jonkinmoinen kaos.

Vierailija
20/37 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin pahoillani kun kenenkään ikinä milloinkaan täytyy tuollaista kokea! Halaus Pygmille, toivottavasti löydät keinon millä tapahtuman muistaminen ei niin riipisi. Itkettää todella kun ajattelee tapahtunutta, millaisia ihmisiä täällä joukossa elääkään!!!???!

EMMI : Laitoitko kyseisen hoitajan nimen muistiin ? Voisitko julkaista nimen täällä, ei pitäisi olla laitonta? Olen menossa samaan paikkaan lähiaikoina synnyttämään ja enemmän kuin mielelläni kuulisin kyseisen hoitajan nimen niinkuin varmaan moni muukin. Työuupumuksen piikkiin ei tollaista voi laittaa!