~*~Tonskat huhtikuun alussa~*~
Tässä edellinen pino: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=46&m=12757389&p=1&tmo…
Kommentit (64)
Mulla todettiin raskauden jälkitarkastuksessa lievä kohdunlaskeuma. Se vaivaa lähinnä silloin, kun on pidempään jalkeilla, tuntuu että paikat " putoaa alas" , sellainen jännä paineentunne. Ja pyyhkiessä tuntuu erilaiselta kuin ennen synnytystä, ehkä juuri tuo kuvailemasi lihanpala on osuva nimitys :) Mäkin olin vähän laiska tekemään lantionpohjalihasharjoituksia, niillähän tuota vaivaa voisi jonkinverran hoitaa.. Äh, ehkä vielä joskus alan tekemään..
Mutta jotenkin ajattelisi, ettei se nyt yhtäkkiä sulle tulisi, näin pitkän ajan kuluttua synnytyksestä? Oli miten oli, älä sure sitä liikoja, ei ole kuitenkaan vaarallista. Voithan kysyä siitä asiasta sitten äitiysneuvolassa/lääkärissä. Tai jo ennemminkin jos päädyt gynelle menemään.
Kirkkaan runsaan vuodon en uskoisi liittyvän tuohon vaivaan. Jospa oletkin raskaana, mulla ainakin v.vuoto vain lisääntyi kun oli tärpännyt. Kovasti plussaonnea sulle, ja tietty kaikille muillekin tonskailijoille!!
Viipero, Aleksi 1v5kk & Santeri rv10+5
KIITOS, et tiedäkään miten helpotit oloani. Kun ajattelin, että ei muilla näin noloa vaivaa voi ollakaan... En tietenkään tarkoita, että onpa kiva kun sulla moinen todettu, mutta ymmärtänet mitä yritän sanoa. =)
Yhdeltä
Ajattelin seurailla tuntemuksia kotosalla ja menen lääkäriin jos jotenkin hankaloituu oleminen.
Omassa mahassa juilii, joten taitaa lähipäivinä menkat alkaa. Joltain nettisivulta osui silmiin muuten semmoinen, että kohdunlaskeuma voi tuntua enempi juuri kuukautisten aikaan. Jotensakin en uskalla edes kuvitella, että olisi raskaana, hih.
Nyt tättähäärän kanssa leikkimään.
t. iida-linnea ja tyttönen
Juu ymmärsin toki mitä yritit sanoa :)
Kyllähän tämä vähän sellaiselta " mummojen vaivalta" tuntui aluksi, mutta nyt siihen on jo tottunut. Mullakin se vaivaa enempi juuri menkkojen aikaan.
Voi olla, että mulla tuo vaiva syntyi siitä, kun ponnistusvaihe oli suhteellisen pitkä ja työläs. 43min ponnistin ja se oli täyttä työtä, poika ei ollut laskeutunut ennen synnytystä vielä ollenkaan, joten senkin takia lykkääminen kesti kauan. Kokoakin oli ihan mukavasti; 3680g, py36cm.
Tsemppiä, äläkä tosiaan vaivaa päätäsi tuolla liikaa!
Viipero
Minun ponnistusvaihe oli myös pitkä, 50 min. Ja tyttönenhän oli pitkä pötkylä syntyessään, vähän alle neljä kiloa ja 54 cm. Tarvittiin kaksi kätilöä, jotta sain neidin maailmaan. =) Voipi siis olla, että synnytyksessä jo tuo " vaiva" tullut, mutta nyt vasta hormoonitoiminnan palauduttua tuli kunnolla esille.
Joo, koitan olla ajattelematta liikaa. Oon nauranut miehelleni, että tätä se elämä on kun 30 tullut mittariin: kaikenlaisia ihme vaivoja, kun yleensä oon ollut tosi terve elämäni aikana. Heh!
t. i-l
tuo vaiva on mielestäni hyvin yleinen. Siihen auttaa semmoinen rengas joka laitetaan terveyskeskuksessa ja se tukee kohtua. Voi vaikeuttaa myöhemmin virtsaamista ja ulostamista. Mulla yks vanhus tällaisena potilaana ja huomattu vasta viime vuonna. Ilmeisestikin hänellä vakavampaa mallia. yhden laskeuman olen työssäni nähnyt jossa suihkutuolilla näyttää kuin vanhus synnyttäisi. hurjan näköinen äkkiseltää.
Ei ollut mikään pelottelu tms. kuhan vaan tuli mieleen :)
Taitaa olla hiljaista tonskailijoilla kun on niin hiljaista. Jos vaikka olisi tyyntä myrskyn edellä ;)
Testailin eilen aamulla mutta negaa näytti..liian aikainen olinkin mutta minkäs sille mahtaa. Nyt odottelen viikonloppuun testejä jos ei sitä ennen menkat tule.
pe yk4 kp36/35-48
Jos jotain pikaisesti. :)
Mä oon oikeesti tän vuoden puolella ollu niin vainoharhainen kaikesta turvotuksesta ym, et melkein joka kierrosta oon tehny testin. :)
Pillereitä syöny koko ajan, mut toissa kierrossa menkat oli niin niukat ettei oo koskaan ollu ja viimeks taas niin runsaat ettei oo koskaan ollu..
Nyt on ihmeellistä jatkuvaa väsymystä, välillä sormet ihan turvoksissa, nälkä paljon useammin kuin ennen ja kerran ihmeellinen pahoinvointi päivä..
Ja kaikkein " hauskinta" on etten toivoisi vielä olevani raskaana, kun haluan juhlia kesäkuun häät ensin.. :) Luulis et tälläsiä oireita olis jos koko ajan toivois raskautta. :)
Nyt aion kyllä olla tekemättä testiä ja uskoa että tämä on jotain muuta.. Katsotaan sit uudestaan kun mekkojen pitäis alkaa..
Omanapainen tänään.. :)
Bejpi
Heipsis kaikille!
Voi Bejpi, kun kirjoititkaan hauskasti! =) No, toivotaan, että häiden jälkeen oireet tuovat toivotun tuloksen. =) Eipäs olekaan kauaa teidän juhliin. Onko suunnitelmat hyvin ajantasalla?
Sitten omaa napaa. Mua niin vaivasi, että onko kohdunlaskeumaa vai mitä, niin soittelin terveyskeskukseen aamulla. Ja sain tälle päivälle ajan! Ja vielä tosi ihanalle naislääkärille. Eipäs mulla olekaan mitään kohdunlaskeumaa, vaan se jokin tuolla alhaalla on ilmeisesti episiotomiasta johtuva. Mutta ihan vaan ihon palanen... Kohdunsuu oli siisti ja oikealla paikalla. =) Jos ei mitään vaivaa tule, niin tuosta ei tartte välittää mitään!
Eilen illalla mulla oli aivan kamalat alavatsakivut. Piti ihan särkylääkettä ottaa. Olin varma, että tänään menkat alkaa, mutta eipä niitä ainakaa vielä näy... Katsellaan siis mitä tulevat päivät tuovat tullessaan.
T. iida-linnea kp 30/?
I-L, voishan nuo sun kivut liittyä raskauteenkin :) Mulla oli Sampoa odottaessa varmaan jonnekin viikolle 10 sellaisia menkkamaisia kipuja ihan alusta asti. Hyvä, ettei kyse kuitenkaan ollut kohdunlaskeumasta, vaan enemmänkin kauneusvirheestä :)
ON: Ei mitään tuntemuksia suuntaan tai toiseen. Ajattelin netistä tilata raskaustestejä, vaikka tuskin niistä tässä kierrossa on mitään taikaa. Mutta onpahan seuraavaa kiertoa varten valmiina :)
Plussatuulia kaikille! ++++
Han kp 23?
Hiljaiseloa näyttää olevan edelleen. Itsellä on piinaviikko menossa vissiin kp 23 menossa. Olo on ristiriitainen välillä tuntuu et tää vois olla se kierto ja välillä taas, et tuskin on. Alavatsalla on kyl lievää painontunnetta, mut niin on ollu jossain muussakin kierrossa et mene ja tiedä. Rintoja välillä kihelmöi, mut eri asteisia tuntemuksia on mulla rinnoissa aina ennen menkkoja joten... Viikonloppuna oli jännää juilintaa, nippailua ja sellaista kuumotusta alavatsalla. Sellasta ei muistaakseni ole ollut muissa kierroissa, mut saattaa toki johtua vaikka suolen toiminnasta. Et kuten jo joskus aiemmin olen kirjoitellut en juurikaan enää tuhlaa ajatuksia erilaisten oireiden mukaan arvailuun. Sit ku plussa näkyy tikussa niin sit tietää ;)
Mut ens viikon keskiviikkona testaan jos tätiä ei näy, siihen asti on vaan jaksettava odottaa.
Tsemppiä kaikille ja aurinkoista mieltä!
ettei ollutkaan kohdunlaskeuma. Hyvä että tuli tutkittua niin voit olla huoletta.
Mennään taas viikonloppuna kattomaan sitä viikon vanhaa vauvaa. Tällä kertaa kotiin. Vois ostaa jotan vaaleanpunaista vaatetta viemiseksi. TYökaverikin ilmoitti tänään tulleensa ekaa kertaa mummiksi. Kuume vaan kasvaa. Varmasti itken kun (jos) tässäkään kierrossa ei nappaa. ;(
Omaa napaa siis edelleen pähkäilen milloin tämä kierto mahtaa loppua niin testailen. Tuntemuksia on painon tunne alavatsassa ja tissien kihelmöinti mutta en niihin luota. voi olla kuten adelein edellä sanoi suolen toimintaakin tai jotain muuta.
yk4 kp 37/35-48
Mulla on vähän turhankin paljon toiveita tälle kuulle, ei kannattaisi olla näin toiveikas. Tuntuu se nega sitten niin ikävältä, jos/kun testailee kuun lopussa. Tai no, mä olen tosiaan kierron lopussa vanhemmillani kylässä, joten testailut jäänee väliin.
Nyt vaan tekisi mieli päästä jo yliopistolle - odotan syksyä kuin hullu puuroa. Kesällä on varmaan ihan kiva olla kotosalla Noelin kanssa, mutta kyllä tämä 1v9kk (mikä mulla tulee kotonaoloajaksi) on mulle vähän liikaa! Saa nähdä, olenko sitten seuraavasta yhtä kauan kotona.
Neppajymykerhon Pupu Neposen sanoin: nyt ei muuta, moi moi!
Kandi kp 8/~28
ADELEIN, me mennääs sitten samoissa koopeissä :) Joko pian testailet, kun oireetkin on niin lupaavia? ;)
PIKKUEMILIA, sullakin on kierto jo loppusillaan! Miten oot malttanut olla testaamatta, vaikka sulla on noita tuntemuksiakin? :O Testaahan jo! Plussatuulia! +++
KANDI, kyllä sitä saa olla optimistinen :) Ja mistä sitä tietää, vaikka tämä oliskin just SE kierto.
Mulla ei edelleenkään mitään tuntemuksia, joita vois kuvitellakaan raskausoireiksi. Viime kierrossa oli moniakin tuntemuksia, jotka ei nekään merkanneet mitään, joten eipä tässä jaksa kovin kovasti piinailla :) Varmaan huvikseni testaan (ellei menkat yllätä pian), koska testailu on kivaa ;) Saa siihen asti sentään vielä toivoa plussaa, jos se kuitenkin jotenkin mystisesti ilmestyisi siihen ruutuun :D
Han kp 24?
Mulle taas kasaantu ihan hitosti lisää tehtävää ja stressi on aika huikea. Noh..mähän jaksan aina kaiken =D
Kandin kanssa mennään samoissa kp:ssä ja täälläkin on toiveet ihan hiton korkealla! Mä niitä ovistikkuja oon jo avannut yhden, mutta hiljaista vielä tosiaan oli (ihme?!) =) Testailen niillä sitten taas tuonnempana..
Halusin vaan kaikille toivotella plussaonnea..Mua vähän toi Hanin tilanne jänskättää josko ne kuuluisat ennakkoaavistukset olisivat kuitenkin väärässä.. =D
Nyt ei muuta..Palailen taas!
t. poppis kp9/~31
Vielä piinailen huomen aamuun... Sitten kiertopäivä 39/35-48 niin saattaisi jo näkyäkin. Kovasti on kyllä tästä kierrosta aikuisviihdettä treenailtu mutta eihän sitä edes tiedä olenko ovuloinutkaan. Mitään kovin suuria odotuksia ei ole eikä sitä " nyt nappas" oloakaan ole kuten viime kerralla.
Han: Jep, samoissa mennään :) Mun kierto on lyhyimmillään ja yleensä 28pv, joten testaan ke aamuna jos täti ei ole tullut. Ke on kp29. Ke aamulle on varattu myös miehen spermatesti ja tietty ihan älyttömästi toivotaan et saatais perua se...
Tänään ois sitten tivoliin meno. Poika on odottanut sitä kuin kuuta nousevaa :)
Mukavaa viikonloppua kaikille ja pistäkäähän tietoja jos rupeatte testailemaan!!
ei ainakaan vielä tullut viivaa tänä aamuna mutta toivossa on hyvä elää ettei vielä ollut kierron loppukaan.
kp39/35-48
POPPIS, hihhih, vai että jänskäät oikein :D No älä suotta enää, kun negan testasin juuri :p
PIKKUEMILIA, voi surku, sielläkin nega :/ No toivotaan, että testasit vain liian aikaisin!
Eli tosiaan nega testattu ja nyt vain odotellaan menkkoja :) Kun nyt vaan ei kierto venähtäis, kun ei ole yhtään menkkaolo (yleensä tulee 1-5 päivää ennen menkkoja). Ei millän jaksais odottaa uutta kiertoa! Minäkö kärsimätön... Onneksi on tuo ihana pieni ihmislapsi pitämässä kiireisenä ♥
Tänään meillä onkin kiireinen päivä, kun pitää siivoilla, shoppailla, suunnitella kaverin polttareita ja käydä mummulassa tyhjentämässä postilaatikko (kun ovat reissussa) ja ja ja...
Parempaa plussaonnea muille!
Han kp25
Pahoittelut negan testanneille! No, teille osuu sitten seuraava ovis vapun tienoille, eli ainakin vappuriehaan riittää tekemistä ;)
Täällä ei vielä merkkejä oviksesta. Mulla on yleensä niin selvät ovislimat, etten ole edes harkinnut oviksen tikuttelua. Toivottavasti tässäkin kierrossa on, nyt kun menin brassailemaan asialla :) Mutta kp 12-15 lienee se ovisaika, eli johan tässä voisi ruveta harjoittelemaan vähitellen...
Kandi kp9/~28
Tilannepäivitystä: kp1. Kierto jäikin 25 päiväiseksi, vaikka olin melko varma, että kierto venähtää, kun ei ollut mitään ennakkotuntemuksia eikä menkkaoloa :O
Nyt vaan uutta yritystä kehiin ;)
Han kp1
Mä oon täällä ihan vähän paniikissa.. Oisko kellään kokemusta kohdunlaskeumasta? Epäilen, että olen semmoisen saanut riesakseni... =( Myönnetään, että lantionpohjalihasjumppa on unohtunut, mutta että se voisi noin ykskaks vaan tulla? Huomasin nimittäin, että alapäässä on " ylimääräinen" lihapalanen. Sori, ällöttävää tekstiä, mutta pakko saada puhuttua asiasta. Ja lisäksi edelleen tulee tosi runsasta, aika kirkasta valkovuotoa...
Kai tässä on lääkäriin mentävä. Ärsyttää vaan, kun ihan hiljattain yksityisellä tsekattiin ultralla kohdun tilanne ja kaikki oli ok... Ei ihan halpaa lystiä...
Nojoo, ehkä muilla ei ole tämmöisiä outoja ja kiusallisia vaivoja...
t. iida-linnea ja höpöttelevä tyttönen