Hitto menin justiinsa syömään vahingossa palan kylmäsavustettua kalaa ja olen raskaana.
Ostin kylmäsavulohileivän, ja kun palasen maistoin, muistin ettei sitä kalaa saa raskaana ollessa syödä. Olen vasta viikolla 6. Hitto että tuli paha mieli, vaikka ihan vaan pienen palan ehdin syödä. Vakuuttakaa mulle, että kaikki ok....tää on niiiin typerää.
Kommentit (33)
Joo, mä tiedän että tää on niiiiin typerää, mut tää on ainut paikka jossa mä voin salaa kertoa kuinka typerää tää mun pelko on. En ikinä kehtais tälläsiä typeryykiä suustani päästää muutoin. Eikä oo edes eka lapsi tulossa ja muulloin olen syny mitä tahansa.
syö ihan rauhassa savukalaa kunhan katsot että ei ole pilaantunutta.
Ei vaan, älä ole hysteerinen. Riski saada siitä jotain saatikka että se aiheuttaisi sikiölle jotain on tod pieni. Relax.
Joko sait listerian tai sitten et; sitä ei kukaan tiedä seuraavaan pariin viikkoon varmasti kumpaankaan suuntaan.
Montako listeriaa olet sairastanut? Ja sitä aivovammaa ei lasketa, muista se.
Kylmäsavulohi on kypsennettyä kalaa. Japanissa syödään jatkuvasti RAAKAA KALAA, ja ollaan silti maailman tervein kansa. Ota nyt ne kaks aivosoluas käyttöön tai lopeta täällä kommentoiminen.
Vierailija:
Joko sait listerian tai sitten et; sitä ei kukaan tiedä seuraavaan pariin viikkoon varmasti kumpaankaan suuntaan.
Todennäköisyys on marginaalinen saada ensin listeria ja sitten keskenmeno, mutta ei se silti ole varmaa etteikö näin voisi käydä
Vierailija:
Montako listeriaa olet sairastanut? Ja sitä aivovammaa ei lasketa, muista se.Kylmäsavulohi on kypsennettyä kalaa. Japanissa syödään jatkuvasti RAAKAA KALAA, ja ollaan silti maailman tervein kansa. Ota nyt ne kaks aivosoluas käyttöön tai lopeta täällä kommentoiminen.
Alla lainaus WIKIPEDIASTA
" Leveä heisimato esiintyy ilmeisesti koko Suomessa makeavetisissä vesistöissä. Tartunnan voi saada syömällä haukea, ahventa, kiiskeä tai madetta. Kuhan osuudesta ei ole varmaa tietoa.[1] Kalan kypsentäminen tuhoaa useimmiten toukat, mutta esimerkiksi graavisuolaus tai kylmäsavustus eivät riitä tappamaan taudinaiheuttajaa. Pakastettaessa kalan pitää olla vähintään vuorokausi -18 asteen pakkasessa, jolloin lapamadon toukat kuolevat.[1]
Lapamato voi olla hengenvaarallinen, jos henkilölle muodostuu vakava pernisiöösi anemia. Eräissä tapauksissa lapamato saattaa lähteä kehittymään muualla kuin suolistossa (esimerkiksi kurkussa tai maksassa), jolloin normaali lääkitys ei enää tehoa.
Lapamato on nykyään harvinainen. Kunnian siitä saa Alli Vaittinen-Kuikka, Mato-Alli, joka 1953 aloitti Joensuussa lapamadon häätämisprojektin. Projektia tukivat Suomen Punainen Risti ja Oy Medica Ab. Nykyisin yleistynyt sushin ja lähes raa' an kalan ja mädin syönti saattaa kuitenkin aiheuttaa tulevaisuudessa lapamato-ongelmia.[1]"
8
että listerian voi saada - ja on saatukin suomenmaassa - myös esim. vois+ Ethän vain ole syönyt sitä raskaana ollessasi, ethän??!!
Ja mitä tulee noihin suosituksiin, niin nehän muuttuu koko ajan. Järki käteen nyt kaikki, arkkiatri Ylppökin sanoi, että kaikkea saa tehdä, kun tekee kohtuudella.
Keski-Euroopassa juodaan viiniä ja syödään tuorejuustoja raskausaikana. Siellä suhtaudutaan puolestaan epäluuloisesti mm. salaattiin. Siitähn voi oikeasti saada vaikka mitä, mutta eipä vaan meillä varota sitä, luotetaan kai suomalaisen viljelyn puhtauteen, pah..
Vierailija:
että listerian voi saada - ja on saatukin suomenmaassa - myös esim. vois+ Ethän vain ole syönyt sitä raskaana ollessasi, ethän??!!
että kylmäsavustettu kala on KYPSENNETTY KYLMÄSAVUSTAMALLA.
multaa syömällä voi saada toksmoplasmoosin, se on suomen maaperässä harvinainen kylmän talven takia, keski-euroopassa erittäin yleinen.
Minkä kylmän talven? Etelässähän ei termistä talvea ollut lainkaan,
Vierailija:
multaa syömällä voi saada toksmoplasmoosin, se on suomen maaperässä harvinainen kylmän talven takia, keski-euroopassa erittäin yleinen.
Vierailija:
että kylmäsavustettu kala on KYPSENNETTY KYLMÄSAVUSTAMALLA.
mutta kai se vielä sentään sen verran kylmä on ettei toksmo viihdy niin hyvin. no voihan salaatinlehdet pestä hyvin suomessakin jos pelkää että siinä vois olla jotain.
kappalekin tippua raskaanolevan päähän, ja listerian saada suomalaisesta, kylmäsavustetusta kalasta. Moniko täällä viisastelevista on oikeasti sen sairastanut? Tai edes joku tuttu? Vaikka noita savukaloja vedetään aika yleisesti. Raskaus ei tiettävästi mitenkään herkistä sen saamiselle.
muuallakin. Kissojakin on yleisesti kotieläimenä.
Kohtalokas se on vain sikiölle tai jotain vakavaa perussairautta sairastavalle aikuiselle tai ihan pienille lapsille.
Silti, mahdollisuus on äärettömän pieni..
kuin etelämmässä, suuri osa keski-euroopan äidestä on esim sairastanut toksmoplasmoosin elämänsä ainakana ja siten immuuni sairaudelle, suomessa naiset ei yleensä ole sairastaneet toksmoa joten raskauden aikana joutuu olemaan tarkkana asian suhteen. naiset testataan verikokeella raskauden alussa, tiedän tämän koska asuin eri maassa raskauden aikana ja toksmon suhteen oli ihan eri systeemit kuin suomessa.
voihan se toki käydä järkyttävän huono tuuri..