oOo HELMET 2007/ HUHTIKUU oOo
Tässä linkki viime kuun keskusteluihin:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=60&m=12590332&p=1&tmo…
Hyvää kevään odotusta kaikille ja mukavaa huhtikuuta!
Kommentit (78)
Taisi ehtiä vierähtää koko maaliskuu ilman kirjoittelua. Aina piti mutta...
Nyt alan lueskelemaan juttujanne ja yritän päästä takaisin ajan tasalle.
Ainakin Viivin sisarusta oli arvailtu. Oma veikkaus olkoon vaikka 22.4, menee kai aika lähelle laskettua. Ja vastapainoks sanon Poika :)
äippä_1976 sen verran ettei täälläkään omaa aikaa juurikaan ole ja tällä hetkellä ahdistaa niin vietävästi. Tuntuu, että lapset roikkuvat koko ajan jaloissa eikä oma pinna riitä mihinkään.
Tosiaan on vähän ahdistuskausi päällä ja omaa elämää kova ikävä. En ole jaksanut edes meidän taitojen edistymisiä kirjoitellut kun ei vaan jaksa. Palaillaan taas ensi viikolla, toivottavasti vähän ilosemmalla kevät mielellä.
Mukavaa viikonloppua kaikille :)
MyQ ja Tyttö 1v 1,5kk
Pino on hiljentynyt niin että kannapa korteni kekoon kun koneella päivät pitkä kuitenkin istun - töissä tosin.
POTTAILUn valittelin juuri eilen olevan " tauolla" mutta illallisen jälkeen neiti leikki hetken ja meidän aikuisten istuessa pöydässä alkoi pesuhuoneesta kuulua potan kolistelua. Mies meni istuttamaan pirpanan siihen ja kohta oli komeat kakat kipossa :-) Ei ole ehkä sittenkään ihan hukkaan mennyt muutaman kuukauden treenailu. Lupasivat taas hoidossakin siihen enemmän panostaa vaikka hoitaja selvästi on epäuskoinen sen suhteen että näin pieni voisi oppia kuivaksi (varsinkin kun ei puhu).
Todellinen ikiliikkuja on neidistä kai kehkeytymässä. Pyörii yölläkin sängyssään kuin väkkärä ja löytyy milloin mistäkin päästä petiä. Hoidossa oli eilen ensin kiivennyt neljä porrasta kiipeilytelineen ekaan " mökkiin" ja siitä vähän toista metriä riippusiltaa pitkin seuraavaan " mökkiin" ja sitten liukumäkeä alas. Mäkeen hänet pitää kyllä kääntää oikeinpäin ettei tule pää edellä. Enää ei voi siis lykätä neitiä ovesta ulos odottamaan siksi aikaa kun itse pukee, sillä tuohan häviää paikalta vilauksessa. HOitopaikallakin lähtee usein leikkipaikalta kävelemään kohti parkkipaikkaa...
OMA AIKA oli jossain vaiheessa puheenaiheena. Mun oma aika on lähinnä tätä työaikaa ja sitten iltaisin yhdeksän jälkeen (joka yleensä menee johonkin pieneen siivoamiseen (tiskaus, pyykkäys, pyykkien lajittelu, keittiön puunaus, lelujen keräily...) tai sitten tv:n ääressä. Harvemmin nykyään ehdin lukea, mikä ennen oli lempipuuhaani ja vauhtiin päästyäni meni pari kirjaa viikossa. Nyt en edes muista koska olen viimeksi jonkin romaanin lukenut, ehkä viime kesänä. Hoitopäivien jälkeen en oikeen raaski ilman lasta enää minnekään lähteä ja kun mies aloittaa taas reissutyöt, olen arkisin yh. seuraavat puoli vuotta vähintään. Viikonloppuisin jatketaan talon rakentemista, joten mies on aikalailla siinä kiinni. Lapsenvahteja meillä on kyllä tarvittaessa hyvin saatavilla: molempien vanhemmat, mun tädit, miehen sisko ja kummit. Taidan olla vain huono heitä hyödyntämään.
Jotain piti vielä kommentoida, mutta kun ei muistu mieleen niin ryhdynpä töihin.
Aurinkoista viikonloppua!
ONNEA UFALLE!
En ole ehtinyt käydä täällä aikoihin, kun on tehtävä taas työtäni päiväuniajat. Työstä suurin osa on tällä hetkellä 3-vuotisen projektin suunnittelutyötä ja saan mukavasti tehdyksi 2 h/pvä jo nyt kun teen tiiviisti uniajat ja toukokuun alusta lapset menee sitten 1-2 pv/vko perhepäivähoitajalle. Mulla on nimittäin 40% työaika eli 16h/vko. jos teen uniajat vapaapäivinä, ei tule käytännössä kuin yksi hoitopäivä viikossa ja se meneekin kokouksiin ja muihin missä tarvii muita ihmisiä. Suunnittelutyöt sujuu hyvin näin, mutta uniaikoina ei sitten voikaan enää lukea naistenlehtiä eikä olla netissä... Eikä myöskään ehdi leikkiä silloin kahdestaan 5-vuotiaan kanssa vaan hänelle järkkään siksi aikaa piirtelyjuttuja, kirjoja ja palapelejä ym. , mutta onhan päivässä monta muutakin tuntia jolloin olen hänen kanssaan yhdessä ja esikoinen tulee aina eskarista keskimmäisen kaveriksi kesken kuopuksen unien.
Aika sumplimista, mutta eipähän tule paljoa hoitopäiviä ja työt tulee silti tehtyä. Oisin toki saanut heti täydenkin työajan, mutta en raaski vielä olla paljoa pois pikkuiseni luota. Elokuussa sitten jatkan 4 pv/vko mutta samalla mies aloittaa myös 4-päiväisen joten hoitopäiviä tulee jouluun saakka vain 3pv/vko. Se tuntuu inhimilliseltä pienellekin.
Tietysti menetämme 40% tuloistamme mutta toisaalta saamme 2x lyhennetyn hoidon lisän KELAlta ja verotus on pienempi. Eikä sitä voi mitata rahassa. Nyt on kitkutettu jo marraskuusta saakka hoito- (minä) ja opintovapaalla (mies) joten samalla linjalla menköön jouluun saakka. Helpottaa sekin kun tietää että heti jos haluaa, voi molemmat mennä 100% työhön. Eipä tule mentyä ainakaan minun, aion olla ainakin kaksi vuotta lyhennetyllä työajalla. Meidän perheessä ainakin äidin kokoaikainen työ on stressi kaikille: pitkät hoitoajat, viikonloppu kuluu siivoukseen, hermot kireällä jne. Se on jo kokeiltu.
MITEN NOPEASTI LAPSESI ON TOTTUNUT HOITOON?Kysymys siis teille joilla on jo kuopus hoidossa!
Ihanaa tämä kevät! Meilläkään ei ole nyt mahatautia ollut pariin viikkoon, mutta sen sijaan ollaan kaikki oltu flunssassa. Se tuntuu lähes vaihtelulta jatkuviin yrjötauteihin verrattuna, oikeesti! Eiköhän kesä helpota näissä taudeissa -tosin mikähän show alkaa kun hoitohommatkin lisää tauteja. Poika rakastaa ulkoilua, kerää koko ajan kiviä ämpäriin siellä.
Eilen oltiin uimahalli-kylpylässä, ihanaa!
HERÄÄMINEN: meillä herätään yleensä 4.45-5.30 välillä. Tänään 5.10. Ottaa aivoon kun mies jää nukkumaan makeasti joka aamu ja mä nousen touhuamaan moneksi tunniksi yksin pojan kanssa. TYtötkin nukkuu vielä. Miestä ei saa ylös hyvällä eikä pahalla edes yhtenä yksittäisenä aamuna ennen seitsemää, mutta multa ei kukaan kysy huvittaako nousta joka ikinen aamu tähän aikaan!
Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille!!!
jorisin tuossa tulojutuista, ja menetämme lyhennetyn työajan aikana siis 40 % tuloista -miehen opintovapaa päättyy ensi viikolla joten onhan 80% +80% huomattavasti enemmän kuin hoitovapaa ja opintovapaa -tarkoitin siis -40% täysistä palkoista. Mutta käytännössähän tulot nousee huimasti kun molemmat ollaan yhtäaikaa töissä pitkästä aikaa.
p.s 2 Huimalta kuulosti tuo kidnappausuhka ym. jutut, ONNEKSI sait yksinhuoltajuuden!
Meillä on taas Viivi kuumeessa. =( Viime yönä mittasin 39,3 ja aamullakin oli vielä 38,5. Makoilee vaan sitterissä taikka äidin mahan päällä/kainalossa. Ruokakaan ei maistu, että pelkällä maidolla ja hedelmäsoseilla sekä appelsiineilla mennään.. Jos sitä iltapäivällä saisi ruokaa uppoamaan edes hieman.
AURINKOLASIT pysyy jonkin aikaa päässä ja sitten alkaa niitä repimään pois. Ehkä ne sitten saavat pysyä paikoillaan, kun jonkin aikaa " harjoitellaan" .
PUHEtta tulee jonkun verran. Useampia sanoja osaa, mut ne on jotenkin vissiin unohtunu jonnekin.. Ainoa sana taitaa olla tällä hetkellä kakka. Sitä omaa höpötystä tuleekin sitten koko ajan. Harmi ettei saada mitään selvää, toisella kun on paljon asiaa.
Eilen (.)neuvolassa 7.täti sanoi, että vauveli on vihdoinkin kiinnittynyt kunnolla ja laskeutunutkin hieman. Nyt sain sitten jo oikein käskyn pakata kassin valmiiksi! :) Tänään olis se sitten tarkotus tehdä, kun Viivi nukkuu. Synnytyksen jälkeen pääsee 6h päästä kotiin edellyttäen, että molemmat voivat hyvin ja vauva viedään lääkärin näytille 3vrk:n iässä. Nyt sitten vaan jännätään...
------------------------------
VIIVIN SISAR:
14.04 (vivian82)
17.04 poika (mammutti80)
17.04 (pikku85)
20.04 tyttö (kolomonen)
22.04 poika (MyQ)
01.05 tyttö (Viherrys)
05.05 tyttö (vauva0207)
------------------------------
Mammutilta piti muuten kysymäni, että mitenkäs se kaverin pikkuinen voi? Viimeksi kun oli parempaan päin :)
Hyvää viikonloppua!
t.Ufa (rv37+1) & Viivi (http://www.aijaa.com/v.php?i=1866429.jpg)
Nyt niitä kuulumisia niinkuin lupailin. Kiitoksia kaikille onnitteluista, ja kyllä MyQ:lla osu päivä oikeeseen ;)
Meillä alku oli hankalaa imetyksen kannalta. Tyttö oli syntyessään niin pieni ja heikohko ettei jaksanut/halunnut imeä rintaa. Osastolla meni ensimmäisenä päivänä tunninkin verran, kun hoitaja yritti houkutella tyttöä syömään kädet kiinni tississä. Ja sitten kun onnistui, niin neiti imi maksimissaan 5 minuuttia. Ekana yönä sit hoitajat oli jo sitä mieltä, että otettaisiin pullolla mut mä kielsin sen. Olisin ennemmin noussu vaikka tunnin välein syöttämään! No, perjantaina vasta alkoi sujua kunnolla kun sitkeästi olen tässä yrittänytkin :))) Vajaan 2 tunnin välein yritetään imutella päivisin (maitoa tulee enemmän kuin tarpeeksi) ja öisin sitten 2-3 kertaa. Päivisin tyttö viihtyy pitkiäkin aikoja hereillä tarkkailemalla maailmaa.
Tyttö on luonteeltaan perustyytyväinen ja helppo vauva, ihan kuten Viivikin. Ja nälkänsä tai muun tarpeensa osaa kyllä ilmaista! Tiistaina meillä on ensimmäinen neuvola, jossa käydään samalla paremmin läpi tuo synnytys.. Osastolla jäi paha mieli ainoastaan kotiinlähtötarkastuksen tehneestä hoitajasta, joka sanoi " Laittakaa nyt se ehkäisy kuntoon" . Pakko siihen oli sanoa, että tämä toinenkin oli ihan yhtä toivottu kuin ensimmäinenkin ja että kyllä ehkäisy asiat -kierukka- on nyt mietittynä valmiiksi. Niin ja kiloja jäi sitten talteen vielä 12kg, toivotaan että imetys hoitaa hommansa..
Viivi on suhtautunu pikkusiskoon ihan niinkuin odotettiin, on mustasukkanen muttei kovin pahasti. Jos mä imetän sohvalla, niin Viivi tulee halailemaan mun jalkoja ja kaipaa silitystä. Samalla silittelee ja taputtelee siskoa, mut otteet on välil vähän liian kovat.. On tuo pikkunen saanu Viiviltä muutamia pusujaki :) On se vaan kumma muuten millai tuo Viivi kasvo parissa päivässä äidin silmissä ihan hirveen isoks :)))) mut on seki silti vielä niin pieni.. Sen eron mä huomasin tän kakkosen kohdalla, et kesti paljon pidempään äidinrakkauden syntyminen. Tuntui kuin tämä olisi ollut jonkun vieraan lapsi.. Nyt on onneks äidinrakkaus kohdallaan ja sitä riittää molemmille tyttärille :)))
pikku85: onnittelut ultrakuulumisista! Tulehan kertomaan, miten anoppi otti uutiset tulokkaasta vastaan? ;)
äippä:lle onnittelut yksinhuoltajuudesta :)
t.Ufa, isosisko-Viivi (1v2kk) & peikkotyttö 5pv (http://www.aijaa.com/v.php?i=2002437.jpg , ikää 1pv)
Täällä yksinään kotona oleilen..tai no neiti nukkuu parvekkeella...Mies lähti työporukan kanssa ajamaan mikroautoilla..
Joo me ollaan sitte kerrottu mun isälle ja miehen vanhemmille uudesta tulokkaasta ja meidän isä oli ihan täpinöissään mut anoppi se oli yllättyny etten sanoisi järkyttynyt. Sen ilme oli näkemisen arvoinen kun kerrottiin että marraskuun alussa(näillä näkymin) olisi toinen tulossa. Vähän sulateltuaan oli onnessaan hänkin :D Sitten totesi vain että miehelläni ja hänen pikkuveljellään on sama ikäero kuin Ainolle ja tälle vaaville olisi tulossa.
Ompa taas menny viikonloppu nopeesti ohi...Vappukin olisi parin päivän päästä. Me ollaan kotosalla aattelin itse tehdä munkkeja kun ne on niin paljon parempia kuin kaupan. Ja varmaankin vappumarkkinoilla kaupungilla tulee käytyä...
Mutta pitää mennä luutuaan lattiat vielä ennenku neiti herää...
pikku
Ufalle: Ompas sitten lutunen pikkuneiti teillä :D:D:D
varaslähtöonnittelujeni lisäksi :-) Vihreänä " kateudesta" täällä minä myös (lue: olen onnellinen puolestanne)... Mies on suostunut ehkäisyn pois jättämiseen, mutta oikeen aktiivista yrittämistä en uskalla vielä sille ehdottaa ettei peru koko juttua. Ja eka kierto vasta imetyksen päättymisen jälkeen menossa (siis menkat pysyi poissa imetysajan) joten kierron pituudesta ei aavistustakaan. Ennen esikkoa oli valitettavan pitkä. Ovistikkuja menis kasoittain jos tätä alkais testailla. Ja miehellä vielä paljon matkatöitä luvassa joten surkeelta vaikuttaa.
HOITOON SOPEUTUMISESTA: aloitti pph:lla viikon vajaa 11kk iässä. Tutustumassa käytiin pari kertaa. Sopeutui oikeestaan heti, koskaan ei ole jäänyt perääni itkemään (sosiaalinen luonneko?). Muuten on kyllä havaittavissa erilaisia kausia: ensin halusi aina heti syliin kun tulin hakemaan. Pari kk sitten lähti heti kävelemään autolle kun tulin, nyt käy moikkaamassa ja menee usein takaisin leikkimään kun juttelen hoitajan kanssa. Aamut puolestaan on nyt hitaampia, eli vaatii pitkät sylittelyt kotona että päästään liikkeelle ylipäätään ja vielä pph:n eteisessä haluaa halia aikansa. Mutta kun nuo syli- ja halitankkaukset on tehty perusteellisesti, on tyytyväinen hoidossa. Eli aikansa varmaan kutakin. Tiedän että tulossa on varmasti sekin aika kun ei millään haluaisi hoitoon ollenkaan (ja osaa sen jo sanallisesti ilmaista) mutta sinne jäätyään viihtyy kuitenkin.
Flunssa jatkuu meillä, huomenna typy ainakin jää vielä kotiin. Yskii ikävän kuuloisesti, harkitsin jo lääkärissä käymistä (keuhkojen kuuntelu) mutta olen niitä äitejä jotka ei hevillä lääkäriin mene ilman selvää sairautta. Flunssa on flunssa ja lähtee sairastamalla kun ei viitteitä korvavaivoista ole eikä mitenkään jatkuvasti yski ja hengittää normaalisti. (oma äitini on sairaanhoitaja ja olen jo lapsuudestani tottunut siihen, että kotona vaan hoidetaan. Vierastan ajatusta juosta helposti lääkärille vaikka eihän siinä mitään pahaa ole. Antibioottikuuria en " varmuudenvuoksi" huoli. Helppo tietty sanoa, kun lapsi on ollut tosi terve.)
Nyt nukkumaan vauvantuoksusta haaveillen <3
Ihan ensiksi, kysymys heinälle, ja miksei tietty muillekin eli mihin aikaan teillä mennään nukkumaan ja kuinka pitkät (ja monet) päikkärit teillä nukutaan?
Meillä kun Ronja haluasi myös heräillä jo tuossa heti 5:den jälkeen, mutta koska meillä yhä edelleen tissitellään (nuha jälleen siirsi näitä unikoulu juttuja) niin saan tainnutettua vielä tunniksi tissin voimin, mutta varmasti sitten kun ei enää tissikeinoa ole niin herätys tulee olemaan meillä reilusti ennen kuutta!
Meillä nukutaan tällä hetkellä päikkäreitä noin vajaa 2 tuntia, joko yhdessä taikka kahdessa pätkässä, vähän riippuen ollaanko kotona vai reissun päällä. Nukkumaan meillä mennään (tai siis syliin nukahdetaan) klo 20.30.
Ufalla näytti olevan aivan mahtavan näköinen nyytti =) Täytyy sanoa että näytti kyllä paljon vanhemmalta ja " isommalta" kuin 1 pv vanha! Jotenkin niin valppaan ja reippaan näköinen tapaus! IHANA!
Löytyiskös Henna vielä linjoilta? Mulla olis kysymys hevosasioista eli kuinka pitkään sulla menee tallilla aina kerrallaan (jos liikutat yhden hevosen)? Mä oon suunnitellut vuokrata hevosta ja nyt sitten mietin et kuinka kauan mulla siellä yhteensä menis, jotta osaisin tuota lastenhoitoaikaa vähän etukäteen.
Nyt mun täytyy mennä aamupalalle! Kertoilkaahan kuulumisianne!
T.Kaisa ja Ronja 1.v 1,5kk
Kauppaan ollaan lähdössä ja pitihän se piipahtaa täälläkin vielä katsastamassa, mutta eipä oo kukaan täällä mun jälkeen käynyt, ainakaan kirjoittelemassa.
Me ollaan vappuna sit reissussa ja tuli mieleen et kun tuo kuukausikin sit vaihtuu niin kokeillaankos taas laittaa viikko pinot tai vaikka 2 viikon pinot??? Tuntuu tulevan kuitenkin aika pitkiä näistä kuukausi pinoista ja ne jotka harvemmin käyvät eivät varmaan jaksa kahlata läpi koko pinoa kuitenkaan vai mitä mieltä ootte??
Nyt kuitenkin kauppaan,
T.Kaisa
Sumuiseen maanantaihin...täällä siis tosi utuinen keli.
Aino nukkui piiiitkästä aikaa omassa sängyssään koko yön..On ollu nyt nää muutamat viikot sellasii et neiti rupee keskellä yötä huutamaan hysteerisenä eikä rauhotu vasta kun pääsee meijän sänkyyn nukkuun...
no jos minäkin vastaan tohon kolomosen kysymykseen unista...
Meillä Aino menee illalla n.20-21 nukkuun ja heräillään aamulla 8-9 aikoihin..välillä oli kyl kausi ku heräili 6-7 aikoihin mutkun pesin makkarin ikkunat ja vaihoin tummat verhot et makkarin saa pimeeks nii nukkuu ny siihen 8-9 asti. Päikkäreille menee viim 12.30 ja nukkuupi yleensä sen pari tuntia.Sen jälkeen ei enää saa unille enkä oo laittanutkaan kun näkyy jaksavan noilla.
Empäs ole kyllä ihan varma mut kun aamulla makoilin selällään sängyllä tuntui " muljahtelua" masussa et oisko ne jo niitä liikkeitä..on kyl aika aikasta vai...??
No mut nyt jollain menee hermot kun äiti on koneella...
pikku+riehuva aino ja Tatu RV 13+3
Mä sain just kannettua tuon pienimmäisen tuonne sängyn pohjalle, tosin tissille taas nukahti eli edelleen mennään tätä samaa oravanpyörää, mutta ny ollaan pikkuhiljaa saatu vähän enemmän jo syötyä päivänaikana, mites muilla tissittelijöillä menee???
Meillä ei siis edelleenkään kävellä, mutta Ronja nauttii suunnattomasti kun saa konttailla pitkin nurmikkoa vähän vähemmissä vaatteissa. Meillä mittari näytti terassilla, jossa ei tuule yhtään, noin 22 astetta plussaa, joten aika lämmin oli!!!
En muista mitään galluppeja, mutta palailen viikonloppuna kunhan ehdin jälleen.....
Nyt on mentävä!
T: Kaisa ja Ronja
Keskimmäinen tuli yöllä herättelemään ja kyselemään nukkumapaikkaa kun oli oksentanut omaan sänkyyn.. Peetu on ollut tosi pahalla päällä ja syönyt huonosti, tai ei ollenkaan jo pari päivää ja esikko soitti juuri lentopalloturnauksestaan, että pitäis lähteä hakemaan kun oli oksentanut!
Onneks sain appiukon hakemaan poikaa kun mies on töissä ja juuri sain Peetun ulos nukkumaan..
Minä sain eilen oikeen pika-ajan varjoainekuvaukseen!!
Mulla on kolmisen viikkoa särkenyt tota jalkaa missä on se melkein tukos ja eilen kokeilin saisinko lääkäriä kiinni Tayssista.. Kyllähän tuo vastasi puhelimeen ja alkoi heti hoitaa asiaa niin että pääsen mahd. pian kuvaukseen! Ensi tiistaille sai mulle jo ajan!
Nyt pelkään, että oon siinä mahataudissa itse sillon..=/
Kaverin vauva voi päivä päivältä paremmin!
Saapui juuri takaisin suomeen -> vietiin ruotsiin erikoissairaalaan hoitoon kun suomessa ei osattu enää auttaa..
Nyt hengitys sujuu hyvin, lääkettä annetaan vielä jonkin aikaa, mutta erittäin hyvältä näyttää siihen verrattuna, että joutuivat jo hyvästelemään vauvansa kertaalleen heti synnytyksen jälkeen!!
(pieniä ovat nämä meidän mahataudit verrattuna noihin todella kriittisiin juttuihin!)
Meillä tykätään kanssa olla tosi paljon ulkona. Välillä oikeen suuttuu, kun tullaan sisälle!
.ja ei kun siivoamaan taas yrjöjä....
m
Heti alkuun mammutille voimia vatstautisten lasten hoitoon! Toivottavasti Peetun kanssa vältytte moiselta!
Ja sitten gallupeihin...
POTTA: Meillä ollut kovassa käytössä ja kakka tulee enää tosi harvoin vaippaan. Kakkahädän osaa siis ilmoittaa, mutta pissahädästä harvemmin. Pissaa kyllä yleensä aina potalle laitettaessa eli aamulla, ennen ja jälkeen päikkäreiden sekä päivällisen ja iltapalan jälkeen. Vaippoja säästyy kyllä mukavasti! Samalla kun pottaillaan, luetaan kirjaa. Mutta useasti pissaa heti potalle päästyä ja nousee sitten pois. Saman saattaa tehdä kakattuaankin eli on oltava koko ajan vieressä, ettei ole kakkaviiruja matossa :)
UHMA: On musta jo jäänyt. Oli paljon uhmakkaampi ja loukkaantui verisesti komennettaessa juuri silloin vuoden ikään tultuaan. Pitänee nyt koputtaa puuta :) Ehkä ymmärrystä on tullut lisää ja se, että saa jo jotain sanallisesti sanottua ja tulee näin paremmin ymmärretyksi, on auttanut asiaan.
KENGÄT: Aada ei vielä ulkona kävele, joten käytössä on ollut 22 kuomat, jotka siis ovat isot, 20 koon saappaisiinkin mahtui villasukka. Eli oliskohan koko 19? Mutta niinkuin vauva0207kin totesi, on kenkien valmistajien välillä suuria kokoeroja numeroissa!
NUKAHTAMINEN: Nukahtaa pääsääntöisesti omaan sänkyynsä jonkun istuessa sängyn vieressä. Välillä pitää päästä syliin nukkumaan tai hetkeksi kainaloon. Usein pidänkin ennen sänkyyn laittoa Aadaa hetken sylissä, laulan ja silittelen, niin että rauhoittuu kunnolla ja sitten lasken sänkyyn. Jos mönkii itsensä " peppu pystyssä" -asentoon, on se varma nukahtamisen merkki ja silloin ei tarvitse jäädä viereen vahtimaan. Aikaa nukahtamiseen menee korkeintaan n.10min. Meillä on isi nukuttanut Aadan viimeaikoina. Jäi jotenkin tavaksi silloin, kun lopetin imettämisen. Ja nyt meillä on esikoisen kanssa iltalukemisina Saaristolaislapset kesken, eikä isiä kelpuuteta sitä lukemaan :) Meillä siis kaikki lapset menevät nukkumaan 20.30 ja joskus Aada jo vähän aiemmin.
PUHE: Sanoja tulee jo aikalailla, mutta kun oppii uusia sanoja, unohtuu ne vanhat! Huomattavasti vähemmän silti puhuu kuin esikoinen saman ikäisenä, vaikka verrata ei toki saisi...
KIIPEILY: On kovin " in" . rappusissa olisi koko ajan ja sohville, tuoleille ja lähes kaikkialle minne vain ylettyy kiipeämään, on päästävä! Meidän omat sohvat ovat sen verran korkeat, että niille ei pääse, mutta on nyt keksinyt keinon! Työntää ensin lastennojatuolin sohvan viereen ja kiipeää siitä! Fiksu tyttö, äitiinsä tullut ;)
MIEHEN KOTIINTULOAIKA: Pääsääntöisesti tulee töistä n.15.30 ja nyt kun lentopallokausikin on ohi, jää häneltä aikaa myös meille. Tosin tekee paljon reissuhommia ja on nytkin maanantaina lähdössä kahdeksi viikoksi Liettuaan :(
Olikohan vielä muita gallupeita, en enää muista...
Oikein aurinkoista kevättä kaikille toivottelee Pessi80 ja Aada 1v 2kk
Moicca!
Aamupäivä meni töissä, mutta nyt ollaankin Jessen kanssa kaksin kotona. Tytöt meni yhdeksi yöksi pitkästä aikaa isällensä. Ja mies joutui ylitöihin(12h), tulee vasta aamulla. Harmittaa hemmetisti nämä meidän työvuorot, yhteistä aikaa ei ole juurikaan... Aamullakin tietysti menee nukkumaan,eikä huomistakaan sit paljoa jää. Herää yhdeltä, jaa viideltä lähtee taas töihin.
Calmus kysyi jo jonkin aikaa sitten missä käymme kontrollissa putkitetuista korvista, ihan vain tk:ssa. Meille laitettiin ne muoviputket Jesselle. Kysyin titaanisia, mutta ei meidän lääkäri suositellut niitä sanoi, et jää helpommin pysyvä reikä korvaan. Ja muoviset mukautuu pieneen korvaan paremmin. Kaverini poika on 6vkoa Jesseä vanhempi, putkitettiin titaaneilla, samalla vkolla kun meillä. Ja tuli nyt jo eka titaani putki pois, harmillista... Menikö teillä kaikki hyvin?
Sairasteluakin oli taas liikenteessä, Onkos Viivi jo parantunut? Entäs vältyittekö te Mammutti ja Peetu oksennustaudilta? Pikaista paranemista!!! Mullakin on ollut koko päivän huono olo ja maha kipeä, eilen kävi asikas joka keroi värin levitettyäni, että oksenteli koko edllisen yön jne.. Jippii, et riemastuin mahatauti tuliaisena 5-henkisessä perheessä on syvältä... Kunpa ei tulisi.
Gallubbeja oli paljonkin, yritän vastailla ainakin osaan niistä.
Potta: Ahkerassa käytössä, kakka miltei aina pottaan, ja pissakin usein. Lukee kirjoja samalla, tai tutkii leluja (tunkee pari pikku-autoa kakan joukkoon) Vaipan käyttöä siis vähennetty reilusti. Hieman pitää katsoa, ettei karkaa potalta kesken. Hoidossa käy yhtälailla potalla.
Kiipeily: Portaat tarvis portit pikaisesti, ja joka paikkaan todellakin yritetään kiivetä. Yläkertaan osaa kiivetä itse, kun on takana varmistamassa. Sohvalle ei ihan pääse vielä.
Nukahtaminen: Kun on kolmas jo, On tullut tehtyä tästä kaikista helpointa mahdollista. Nukkuu usein vaunuissa päikkärit, puen ulos lasken vaunuihin nukkuu sinne itseksensä. Sama juttu yö-unille kannan omaan sänkyyn tutti ja harso mukana, ja nukahtaa sinnekin itsekseen. Hyvin harvoin on tullut itkua tms...
Puhe: Aivan mielettömästi opettelee uusia sanoja, äittä, ikkä, siskojen nimet, vauva, hei hei, kakka, ei, auto, kukka, pupu, haukku, potta, kenkä,vaippa,rakas, harso jne... Kaikki sanat suht selkeitä, mutta tietysti ärrät puuttuu yms. Sitten on sellaisia ihania oman perheen juttuja, joita siskot ja me opetettu. Lento-suukon antaminen, teräsmies kohoaa toinen käsi ylös heti, Ralli-auto saa valtaisan päristyksen aikaan, ulos menosta puhuttaessa hakee kenkänsä. No kuitenkin sellaisia hauskoja ja huvittavia juttuja.
Uhma: No sitäkin on hieman havaittavissa, just se tavaroiden heittely on alkanut. ja puettaessa selkä kaarelle.
Aurinkolasit: Jesse inhoaa jos aurinko paistaa silmiin, poru tulee. Joten on käytetty aurinkolaseja, ja antaa niiden olla. Autoon ostin kans ne aurinkosuojat.
Vieläkö teillä mennään muuten selkä meno-suuntaan päin autossa? Meillä on niin, ja varmaanki aika pitkään vielä.
Neuvolakäynneistä vielä sen verta, kun tytöillä on ikäeroa 1v10kk. Niin muistan, et joka käynnillä oli esikoinen pakko olla mukana. Mies oli armeijassa, ja oltiin just muutettu. Eikä ollut tuttuja lähellä. Joissakin tutkimuksista, joku neuvolan muusta henkilökunnasta katsoi esikoisen perään. Hankalaahan tuo, mut minkäs teit. Onnistui noinkin hyvin.
Voisi olla parempi, kun en just nyt aloittaisi aihetta miehen kotona-olosta.... Onhan se kotona, ja lapset ei juuri joudu oleen hoidossa, mutta yht aikaa ei sit paljoa ollakaan. Toivon todellakin, et asiat muuttuisi ja saataisiin mummutkin lapsenvahdiksi edes joskus.
Oma aika: Kaipaan kyllä sitä jonkin verran, mutta tiedänpä että väliaikaistahan tämä on. Ja hetken vain Jessekin piäni, mutta onhan se haave nelosestakin välillä ajatuksissa... Käyn jumpalla 1x vkossa.
Hauskat viikonloput Helmiksille... Kiva kun jaksatte pitää sivuja yllä, ja kirjoitella. On hienoa, ja tsemppaavaa lukea. Miltei samoista asioista ,jotka meilläkin pyörii oman taaperomme ympärillä, kuin teilläkin.
Terv. Vivian ja Jesse jepulis =)
lähinnä nostelen tätä pinoa vähän ylemmäs ettei hukuta kokonaan.
En taida ehtiä koneelle enää ennen vappua kun pitäisi vielä pakata tavarat, pestä pyykkiä ja siivoilla muutenkin ja vielä käydä viemässä kakkosta tanssimaan jne... eli hommia riittää.
joten toivottelen jo nyt...
TOSI HAUSKAA VAPPUA KAIKILLE!
T.Kaisa ja Ronja
Me taidetaan olla kolomosen kanssa täällä kahestaan :D
Vai joko sitä ollaan vapun vietossa?
Kohta on muuten äitienpäivä ja nyt kysyisinkin et miten miehenne/lapsenne muistavat teitä äitienpäivänä?
Entä miten muistatte isoäitejä?
mutta taas mennään täällä...
pikku,Aino ja maha-asukki
Täällä lounaassa ihan T-paita kelit! Ihanan lämmintä.
Ufalle Sylin Täydeltä Onnea!
Meillä vaihteeksi rauhallisempaa tautipuolella kun kaikki alkaa olla terveitä.
Nukkumisesta: Eli meillä nukutaan max 2h päikkyjä ja pääsääntöisesti kerran päivässä. Yöunille mennään aika tarkkaan 20.30 ja herätään 6.30 +-30min. Aamuvirkku kuten veljensäkin oli samanikäisenä...nyt jo eskarilaisena nukkuu tuohon klo 7 ja välillä vähän pidempään =0))
Ja yöllä herää yleensä kerran, nyt nukahtanut omaan sänkyyn takaisin rauhoittelun jälkeen...kuukausi sitten heräsi monta kertaa ja nukkui vain äidin kainalossa.
Vappua vietetään perinteisesti kotona. Siskon perhe tulee kylään ja lapsille järkätään kivaa puuhaa...aarteen etsintää yms. Tää ollut jo perinne useamman vuoden ja muksut sitä aina odottavat innolla. Eli aivan lapsellista menoa lasten ehdoilla.
Äitienpäivästä: Lapset yleensä tekee kerhoissa kortteja (iskä ei siis tosiaankaan askartele kotona) ja yhdessä tehdään mummeille kortit. Mies yleensä laittaa jotain hyvää ruokaa mut kakkua ei jaksa/viitsi/osaa leipoa ja yleensä se onkin sitten jätskikakkua. Mummit asuvat sen verran kaukana ettei vierailulle lähdetä vaan vietetään oman perheen kesken. Jos mies muistaa niin yleensä ostaa jotain...
Nyt vielä pyykkäys hommiin...onneksi saa tuolla ulkona kuivattua nopeesti tälläisilla ilmoilla.
calmus & pikkumies
Kiva kun sain Peetun pitkästä aikaa ajoissa nukkumaan niin ehtii itse hiukan hengähtää (lue - siivota) ennen nukkumaan menoa!
POTTA: ei suostu istumaan juuri ollenkaan, mutta harjoitellaan kyllä joka päivä edes kerran..
KAKKA: juu, viimeviikolla pesin aamupäivän aikana, ennen päikkäreitä 3-5 kakat ja ihan löysää..
Odottelin mahatautia, mutta oliskohan johtunu tuokin kulmahampaiden puhkeamisesta.. Pari viikkoa yhteensä kesti toi jatkuva kakkaaminen, mutta nyt maha on rauhoittunut ja kakkaa 1-2 kertaa/päivä.
PUHE:
Meillä tulee tosi niukasti selviä sanoja; Äiti ja titi (isi) ja pari päivää on hokenut Attu (Allu on meidän kakkosen lempinimi ja käytössä koko ajan..tarkoittaskohan sitä?!)
Anna tulee kans aika useesti, mutta siihen ne jää.. Puhelias mies on kuitenkin ja välillä ottaa poskista mua kiinni, tuijottaa silmiin ja höpöttää kovasti jotain mistä ei saa mitään selvää =) Asiaa on kuitenkin Paljon!
KENGÄT ostin eilen. Ecco-merkkiset kävelykengät kuivempia kelejä varten. Nyt mennään vielä saappailla ja joskus laitan vielä sellaset tossut (jotka on pakkauksessakin) jalkaan unille.
Eipä kai mulla nyt muuta, huomiseen! ...Ja sehän on jo taas Perjantai!
mammutti ja Peetu 1v1kk