3. salaatti kolmekymppisille!
Sanokaas minkä salaatin teen kolmanneksi juhliin? Tarjoiluna lihapullat, nakit, kanasalaatti (majoneesipohjainen), fetasalaatti, patonki, coctailpiirakat ja savulohi.
Kommentit (4)
Itse ehkä teksin kolmanneksi jonkun perunasalaatin. En tarkoita nyt sellaista kaupan majoneesikastikkeella vaan jonkun öljykastikkeella olevan, sekaan esim. kapriksia, aurinkokuivattuja tomaatteja, oliivia.
Jos kaksi salaattia ei vielä riitä, niin tekisin itse riisi-tonnikalasalaatin. Currypohjainen kermaviili, kananmunaa, ananasta ja cashew-pähkinöitä. Tuoretta tilliä ja loraus sitruunaa. :D
Kovin eläinpainotteiseilta nimittäin kuulostaa tuo valikoima ja tonnikalasalaatti ei tilannetta korjaisi kasvissyöjän kannalta... Miltäs kuulostaisi:
vihreää salaattia (esim. tammenlehti) suikaleina
vihreitä viinirypäleitä puolikkaina ilman kiviä
kurkkua pieninä kuutioina
mantelirouhetta
sinihomejuustoa (esim. aura-muru)
kastikkeeksi loraus oliiviöjyä ja hieman puristettua sitruunaa
Jos et laita fetasalaattiin tomaattia, jolle tosi moni on allerginen, voisi kolmas salaatti olla vuorotellen mozzarellan ja tomaatin viipaleita, päälle tuoretta basilikaa suikaleina, oliiviöljyä ja vähän mustapippuria.
Tai sitten hyvä vaihtoehto, kun allergisia ja erilaisia ruokavalioita noudattavia (esim. just kasvissyöjät, raskaana olevat naiset, dieetillä olijat, uskonnollisesti rajoitetut......) on niin paljon, että pilkot pienempiin kippoihin kaikkia mahdollisia salaattiaineksia ja sitten itse kukin saa valita mitä haluaa? Minulla kipoista löytyisi esimerkiksi:
salaatinlehtiä (montaa eri lajia ja väriä revittynä)
tomaattikuutioita
kurkun paloja
paprikan paloja
porkkanaa pieninä paloina
kukkakaalia pieniä paloina
oliiveita
punasipulirenkaita
kaprista
marinoituja valkosipuleita
marinoitua artisokkaa
pähkinä- tai mantelirouhetta
fetaa
sinihomejuustoa
raejuustoa
krutonkeja
Lisäksi valittavaksi pari valmiiksi sekoitettua salaatinkastiketta, oliiviöljy ja viinietikka pulloissa sekä mustapippuria rouhittavaksi ja yrttejä sirottimessa (kuivat) tai kipossa (tuoreet) makua antamaan. Jos haluaa tarjota eläinten syöntiä vaihtoehtona, miksei kippoihin lisäksi esim. savulohta, katkarapua, rapeata pekonia ja/tai paahtopaistia?
vain jonkun mahdollisimman helpon kuten tomaatti-sipulisalaatti on tosi hyvää ja toimii aina :)