~O~ lokakuisten 14. ja 15. viikko ~O~
moi!
ajattelin jo sunnuntain puolella aloittaa uuden pinon, jotta maanantain ensimmäisetkin pääsevät uuteen pinkkaan.
meinasin, että jos muut ei rohkene aloittaa uutta.. =)
Kommentit (43)
Voi miten kamalaa, syvimmät pahoitteluni teille! :( Tuo on järkyttävä paikka että kenenkään ei pitäisi sellaista joutua kokemaan. Sanoja ei nyt löydy... Voimia teille molemmille!!! Toivon, että pystytte suremaan ja käymään tapahtunutta läpi yhdessä, se auttaa pääsemään eteenpäin, vaikka vaikeaa se on... :(
Huomenna sen sitten näkee, miten meidän Pullan vointi on... Pelottaa aivan kamalasti! Alavatsan ikävät tuntemukset antavat lisää aihetta huoleen, voiko siellä muka olla asiat hyvin kun tuolta tuntuu (vihloo ja jomottelee)... Ei auta kuin toivoa!!!!!
Naksu ja Pulla 11+5
Olen todella pahoillani puolestanne, tuollaista uutista ei kukaan ole vamis ottamaan vastaan... Valtavasti jaksamista teille, toivottavasti löydätte toisistanne voimia eteenpäin.
Halaus ja rutistus,
t. Liljis
olen niin pahoillani teidän puolesta!
jos yhtään rohkaisee, meillä oli 3 perättäistä keskenmenoa ennen esikoisen syntymää. yksi oli sitten vielä poikien syntymien välissä.
niinä raskaina aikoina en todellakaan jaksanut uskoa siihen, että meillä olisi joskus perhe. suurperheestä puhumattakaan.
silloin lääkärit pitivät positiivisena seikkana sitä, että kuitenkin tulin raskaaksi, vaikkakin hoidoilla.
kaavintaa itse pidän kahdesta kauheasta kuitenkin parempana vaihtoehtona (kaavintoja kaksi, spontaaneja km kaksi), on se sentään kivuton, ja jälkivuoto siitä on kohtuullista.
rankkaa se silti on.
voimia ja jaksamista. sekä virtuaalihalaus.
huominen ultra hirvittää täälläkin. tänään ei ole tiputellut, eilen kylläkin..
huolestuneena, ja surullisena
-ennis- +otso ja into rv11+5
ihan kauheita uutisia! En nyt tiedä mitä oikeasti lohduttavaa osaisin sanoa, niin toivotan vaan kovasti voimia sinulle ja miehellesi.
Ei tässä tosiaan mikään vielä itselläkään varmaa ole - ja tuleva ultra kyllä tuntuu tosi pelottavalta asialta! Mitä tahansa on voinut tapahtua kohdussa alkuraskauden ultran jälkeen... Mulla nt-ultra siis vasta ensi ma - kuusi yötä vielä pyörittävänä (unettomana).
Jessis 11+1
Eilen oli niin synkkä päivä pinomme huonojen uutisten vuoksi etten halunnut silloin kirjoittaa omia kuulumisiani. Ehkäpä tänään sitten.
Eilen siis olimme ultrassa ja näimme ensimmäistä kertaa pienen käärömme. Siellä hän köllötteli turvallisesti kohdussa. Tai köllöttelystä ei oikeastaan voi puhua: tyyppi viuhtoi, potki, aukoi suutaan ja esitteli meille sekä etu- että takapuolensa :) Vilkas kaveri. Kaikki oli niin kuin pitikin, paitsi sikiön koko oli odotettua hieman isompi ja vastasi viikkoja 12+6. En tiedä muutetaanko laskettua aikaa, hoitaja ei ainakaan mitään siitä puhunut. Se selviää kait sitten ensi kerralla neuvolassa. Saimme mukaan liudan kuvia, ihania muistoja!
Muuten vointi tuntuu olevan taas parempaan päin. Väsymys on ehkä hiukan helpottanut ja olen taas saanut luettuakin siihen tulevaan tenttiin.
Tuntuu että seuraavaan neuvolakäyntiin on ikuisuus. Se on vasta toukokuun alussa. No, ehkäpä aika menisi nopeasti jos saisin keskityttyä tenttiin lukuun ja valmistumiseen. Ja jos vaikka niitä töitäkin löytyisi...
Tulkaahan muutkin kertomaan ultrakuulumisia!
t. Liljis, 12+2
Hienoja uutisia nt-ultrasta, kaikki hyvin!!! :D Pulla näytti toooosi isolta siinä ruudulla, kokoa olikin jo 54,4mm eli vastasi viikkoja 12+0. Niskaturvotusta oli 1,2mm eli hyvä lukema tuokin! Ja siellä se meidän vauveli pisti menemään, kovin vilkas kaveri näyttää olevan! :D Lääkärikin kehui vilkkaaksi. Rakenteita lääkäri siinä katseli sen minkä näki, maha näkyi, munuaiset, selkäranka, kaikki raajat jne. Ja hienosti se Pulla siellä ojenteli itseään, yhdessä vaiheessa veti oikein koko kropan suoraksi, jalkoja myöten! :D Se oli hauska näky! Ja taas reagoi äidin kikatukseen mutkeltamalla oikein kunnolla! Voi että miten onnellinen sitä voikaan olla!!!
Lääkäri " määräsi" nyt rentoutumista kehiin kun kerroin, että en ole viime aikoina edes nukkunut hermoilultani. Sanoi että ulos kävelylle, saunaan ja nukkumaan! ;) Lämpöinen halaus, kiitos ja lääkäri pyysi vielä lähettämään kuvan sitten vauvasta! :) Hassulta tuntuu, että enää ei toivottavasti tarvitse meidän tuonne klinikalle mennä... Etenkin tätä lääkäriä tulee kyllä vähän varmaan ikävä, ihmisenä kun on niin mahdottoman mukava! Ehkä heitä näkee sitten jossain toisissa merkeissä, mutta todella nyt toivon, että hoitojen merkeissä eikä vastoinkäymisten merkeissä enää tarvitsisi tavata! Niin pitkään tuolla tulikin ravattua, että johan siinä väkisinkin tulee ihmisten kanssa tutuiksi! :)
Eli onnenhuumaa täällä ja nyt todella yritän olla stessaamatta ja koitan vaan nauttia! Ja nytpähän selvisi, että myös ne kaikki vihlaisut ja jomotukset ovat ihan normaaleja ja kuuluvat asiaan!
Naksu ja Pulla 11+6
Siitä onkin aikaa vierähtänyt, kun olen viimeksi kirjoitellut=).
Ekax pahoittelut Brookelle, keskenmenot ovat kyllä niin inhottavia ettei niitä kenenkään kohdalle toivo. Varsinkaan silloin kun jo muutenkin raskautuminen on hankalaa. En voi muuta sanoa, kuin paljon voimia sinne!
Muilla onkin sitten onneksi tullut hyviä uutisia NP-ultrasta, ONNITTELUT!
Minäkin kävin siellä viikko sitten, ja pää-perämitta oli jo hurjat 62,0mm, niskaturvotus 0,9mm. Mulla otettiin samalla se verikoe, mutta en ole siitä vielä saanut tuloksia. Keskenmenoa edelleen kovasti pelkään..sille ei mitään mahda. Olenkin vuokrannut kotiin dopplerin, jolla joka päivä kuuntelen sydänääniä. Ja kun välillä ei meinaa heti löytyä, ni jo iskee paniikki, mut onnex toistasex olen joka kerta sykkeen löytänyt=). Eipä tänne kummempia, olokin on melko normaali.
Helmis rv 13+1
ihan ekaksi onnittelut kaikille ultratuille joilla kaikki hyvin! =)
into ja otso voivat mainiosti.
toinen oli 53mm mutta tämä kaveri siis se a-vauva, eikä saatu mitattua kovin hyvin kun asennot olivat moninaiset =)
vauva b oli 59mm.
kuulemma mittaustarkkuus ja vauvojen asennot ja sijainnit huomioon ottaen molemmat ovat kehittyneet hyvin, eikä mitatusta kokoerosta tulisi äidin huolestua. =)
sikiöt ovat asettuneet kohtuun kuin kerrostaloon konsanaan, eli toinen sikiöpussi on kohdun alaosassa (a) ja toinen (b) sen yläpuolella. voi olla, että asetelma muuttuu vielä jollain tavalla ennen loppumetrejä.
niskaturvotus oli molemmilla 1,9, ja lääkäri oli sitä mieltä, että arvoja ei juurikaan kannata lähettää laskettavaksi.. jonnekin, mikä lie paikka ollut.
kaksosraskauksissa seula hälyttää usein turhaan, ja verikoetta ei kaksosraskaudessa voi ottaa kun se ei näytä sinne päinkään mitä pitäisi..
ikä ei mun kohdalla lisää riskiä, ja lääkärin mielestä se, että molemmilla mitta oli sama, ja ilmeisesti aika tavallinen mittaustulos oli selvä merkki siitä, että vauvat ovat kaikella todennäköisyydellä ihan kunnossa..
muistin kysyä metforemin lopettamisesta, ja sen saan nyt muutaman päivän päiväannoksen alasajon jälkeen lopettaa.
tuhruttelusta EN muistanut kysyä, olin niin pyörällä päästä.. (että voihan kele..)
yritin kysellä näistä kaksosraskauden riskeistä, mutta aika ympäripyöreätä liirumlaarumia oli vastaukset. ei kuulemma aio pelotella ketään etukäteen, kaikkien naisten kaksosraskaudet ovat erilaisia, ja paneudutaanpa ongelmiin sitä mukaa kun/jos niitä tulee.. jassoo..
oman painoni kehityksestä kyselin myös, että mikä olisi toivottava painonnousu, tai etenkin, missä kohtaa alkaa se ei toivottava määrä painonnousua. se ei ollut lääkärin mielestä kovinkaan tärkeä seikka, sanoi, että se paino ei ole tässä mitenkään ensisijainen asia.
ihme juttu, kun luulisi että kaksosraskaus kun nostaa diabetesriskiä ja mulla on se PCO joka nostaa sitä myös ja lähtötilanteessakin 6kg ylipainoa BMI:n normaalipainon ylärajaan, niin että olisi jotain lukemaa edes ehdottanut..
tai joo, sanoi se, että jos nyt ei KAUHEASTI yli 20kg nousua tullis..
jep, se on kyllä hirmu paljon..
mut, nyt kuopus tuntuu haluavan unille, ja ukkeli on reeneissä. mun hoidossa molempien poikien iltapuuhat tänään.
viime yönä nukuin vaan pari tuntia, kun jännitin onko i+o kunnossa..
nyt on ihan kaikki mahdolliset lihakset jumissa. auh.
nyt tuli aika lailla omaa napaa..
-ennis- +into ja otso rv11+6
autoasioista vielä
kävin eilen pankissa ruinuamassa lainaa, ja se summa saadaan mitä ajateltiin.
ens viikolla mennään tekemään paperit valmiiksi takaajan kanssa. muuten ne onkin jo ihan ok.
tänään käytiin katselemassa vaihtoautoja autokaupassa, ja jep, se ford galaxy on varmaan se, mikä me ostetaan. sovitettiin turvaistuinta joka suuntaan ja paikalle, ja minäkin könysin sinne takimmaiselle riville, ja jalkatila riitti ja penkki oli mukava ja kunnollinen, ei mikään " tilapäis-lisäpenkki" .
oikea yksilö ei ole löytynyt vielä, mutta eipä sillä ole kiire.
parempi niin, että rahat on valmiina, ja kun sopiva tulee, niin sit vaan ostetaan.. =)
-e-
Hyviä kuulumisia kaikilla, hienoa ja varmasti vähän helpottaa meitä stressaajia...vai mitä.
Meillä toi ultraaminen olikin vähän hankalampaa taas... vatsan päältä ei näe mitään ja alakautta toinen jää toisen taakse huonoon näkyvyyteen mutta vilkkaita veijareita siellä oli A eli Antti pää-perä 66 mm ja np 1,5 lakimitta 20 ja B eli Bentti 58 mm ja np 1,1 ja lakimitta 19...molemmat vastasi isompia viikkoja, joten hyvin ovat kasvaneet. Antti siellä venytteli itseensä oikein komeasti kun mitattiin ja Bentti taasen oli kippurammassa ja lääkäri sanoikin, että kokoero selittyy pitkälti sillä ja tilastollisilla " mittavirheillä" .
Seuraava ultra on rakenneultra 9.6 ja sen jälkeen sitten tiuhempaan tahtiin.
Jokohan sitä nyt uskaltaisi alkaa kertoa muillekin tästä raskaudesta...olen viime ajat " vältellyt" tilanteita ja ihmisiä, kun tuntuu etten ollut valmis vielä kertomaan ja vatsa on kuitenkin jo ihan pömppö.
Nyt vauvamahat aletaan oikein kunnolla nauttimaan tästä raskaudesta!
Ps. onko teilläpäin menossa sellaista predo tutkimusta, jossa kerätään ensin perheen ja suvun taustatietoja ja sitten äiti täyttää raskauajan raskauspäiväkirjaa ...siis valmis kyselylomake, josta valitaan váihtoehto...kysymykset liittyy henkiseen jaksamiseen, sressiin, ahdistukseen, tunteisiin tulevaa lasta kohtaan jne. Tutkimuksessa tutkitaan mm. onko äidin raskauden aikaisilla psyykkisillä tekijöillä vaikutusta laspsen tempperamenttiin jne. Niin ja vauvan synnyttyä täytetään vielä sanallinen osio, jossa kuvataan vauvan luonnetta.
Mielenkiintoinen tutkimus!
Kakilu kera Antin ja Bentin
Olipas ihanaa kuulla, et muiden ultrissa kaikki on ollut kunnossa!
Onnittelut kaikille! Nyt saatte taas huokaista.
Mulle on pikkuhiljaa hiipinyt joku ihme paniikki, nuiden vauvojen jaksamisen suhteen... Et onkohan siellä kaikki hyvin??? Meillä on pe se äiti pkl:n käynti ja ultra taas. Ehkä se kun välillä jopa voi unohtaa koko raskauden hetkeksi, tuo ahdistusta.... Sit kuulin, että yksi ystäväni jolla on nyt n. vuoden ikäinen poika, oli alkanut alkuun odottaa kolmosia, ja niistä yksi on selvinnyt syliin asti... Itse en ole jututtanut häntä joten en tiedä missä vaiheessa ovat menettäneet muut. Todennäköisesti alkuraskaudessa, mut kuiten. Sit oli toi Brooken menetys tuossa, niin mun ajatuksiin hiipi ahdistavia ajatuksia... No pakko on vaan uskoa nyt tähän asiaan, ja mennä hetki kerrallaan eteenpäin. perjantaina ollaan taas viisaampia tän asian suhteen.
Naksu; mullekin viimeksi oma lääkärimme toivotti hyvää jatkoa, niin meinas itku tulla... Ollaan oltu niin tyytyväisiä häneen, ja hän on aina niiiiin perusteellisesti tutkinut vauvat yms. Nyt pitänee tottua johonkin muuhun, vaikka asian osaavia varmasti ovat OYS:ssa muutkin sikiötutkimusosaston lääkärit. Oma lääkärimme sanoi, että hän voi aina ultrata jos sellainen tunne tulee, tai jotain outoa sattuu. Se lohduttaa minua kummasti.
Helmis; Sinulla on oma doppler, vähän olen kateellinen. olis kiva kun vois aina tarkistella tilannetta. vaikkakaan kolmosvauvojen ääniä on tosi vaikea dopplerilla kuunnella. tai siis aina sieltä paljon ääniä kuuluu, mutta ei tiedä kuuluuko kolmia sykkeitä... Sit se vois kyllä mua hermostuttaa taas... Mistä olet vuokrannut laitteen?
Ennis; täälläkin eri kokoisia vauveleita on aina. Mittavirheet on tosiaan huomiotava ja yksilöitähän hekin ovat. Meillä voi olla muutenkin muutaman päivän " ikäero" kun osa alkoi ti omasta ovulaatiosta ja osa alkionsiirrosta perjantaina. Tiedä siis aina kuka mistäkin... Ja senkin vuoksi eroja voi olla... Onneksi muutamilla milleillä ei ole merkitystä! pääasia et siellä kaikki muuten hyvin!!!
Kakilu; Tuo tutkimus, josta kerroit, ei ole minulle ainakaan tuttu.
Jeps nyt rupean tekemään lähtöä Kärppä-blues peliin, saapa nähdä jaksanko istua siellä loppuun asti... Mies jo varoitti et se ei sit ainakaan kesken lähde pois... iiiks!
Tulempas sit pe kertoilemaan kuulumisia! Pidelkää peukkuja!
Terkuin Nallukka ja piiperöt rv 13+2
Mulla on tänään ollut virtaa uskomattoman paljon...varmaan eilinen ultra antoi taas uskoa...toivottavasti pitkäksi aikaa. Ihanaa elämä alkaa hiljalleen tuntumaan normaalilta arjelta eikä jatkuvalta raskauden ympärillä pyörivältä pahan olon tunteelta.
Nallukka: Noita huolia tosiaan liikkuu välillä päässä ja joskus tuntuu ettei noita ikäviä ajatuksia ja pelkoja saa millään pois. Mä olen kanssa kuullut " hurjia" juttuja varsinkin hoidoilla alkaneista kaksosraskauksista ja siksi yritänkin kanssa olla liikoja ajattelematta...ei ole helppoa.
Eilen kätilökin sanoi, että älä murehdi etukäteen, yrität nyt vain kasvattaa vauvelit mahdollisimman isoiksi. Niinhän se on...jossain vaiheessa saattaa alkaa kilpajuoksu viikkojen kanssa ja varsinkin kun raskaus etenee ja alkaa tulla esim. verenpaine tms " ongelmia" niin mieleen hiipii kaikenmaailman huolet.
Nyt vain uskotaan, että omalla kohdallallamme kaikki sujuu hyvin, vauvoillakin on hyvä olla, kun äidillä on tasapainoinen ja rento mieli...näin minulle hoettiin viime raskaudessakin, kun murehdin raskausmyrkytystä ja symfyseolýysin mukanaan tuomaa vuodelepoa.
Sulla on onneksi usein noita kontrolleja ja pääset näkemään piiperöisiä, se varmasti rauhoittaa aina mieltä.
Itselläni on ensi viikolla neuvola ja mietin uskallanko antaa kokeilla vatsanpäältä sydänääniä...entä jos löytyy vain toinen tai mistä tietää onko ne eri vauvan ääniä...
Tiuhemmat kontrollitkin alkaa tosiaan äitipolilla vasta 20 viikon jälkeen, kun molemmilla vauvoillaon omat istukat ja kalvopussit niin ei " pitäisi" olla ongelmia..kulemma vasta 20 viikon jälkeen yleensä alkaa kokoerot tulemaan jos niitä on tullakseen.
Mitens Enniksellä menee äitipolin kontrollit onko sulla aiemmin?
Nyt täytyy mennä välillä huilaamaan!
Voikaa hyvin!
kakilu tasan 12
en ole kuullutkaan mistään tutkimuksesta.. predo.. tai sinne päin se oli. ei ole mulle tarjottu.
mullakin seuraava aika äitipolille siinä rv20 paikkeilla, 2.6. tais olla aika.
kiekosta nopeasti katsoen olis rv 19+5, suunnilleen. sitten kai syynäävät noin 4 viikon välein, ja lopussa sitten parin viikon välein kai?
sektioaikaa ei kuulemma vielä anneta silloin kesäkuussa, edellisessä raskaudessa oli myös suunniteltu sektio, ja siihen annettiin aika rakenneultrassa..
ens viikolla on mullakin neuvola, oliskohan se torstaina..
aivan uskomaton väsymys..
ja aika pohjaton vatsa. tuntuu että voisin syödä ihan järkyt määrät ruokaa. siis kunnon ruokaa ei mitään suklaata..
-ennis- +into ja otso rv 12+0
hei! POKS! en meinannut tajuta =) 13.viikko alkoi! ja tuplamammana uskon, että enemmän kuin1/3 on jo takana!!
Ihanaa että nyt on kaikilla ollut hyviä uutisia np-ultrasta! Ei enää kenellekään vastoinkäymisiä, toivon!
Kakilu: Mulla ei oo hajuakaan tuosta predo-tutkimuksesta, vai mikä se oli... Hih, siellä ne Antti ja Bentti kasvavat kovaa vauhtia! :)
Nallukka: Voih, nyt on siellä sitten se huoli ottanut vallan... :( Se on aivan varma kyllä, että raskauden aikana niitä syviäkin huolen kuiluja tulee ja monta, mutta toivottavasti niistä me kaikki selvitään hyvin! Ja ennen kaikkea, että meidän vauvelit selviävät!!! Joo, kyllä se on kumma miten sitä lääkäriinkin voi kiintyä - tosin onhan nämä niin henkilökohtaisia ja herkkiä asioita, että kai sitä vähemmästäkin kiintyy. Ja tiiviisti on kuitenkin matkaa yhdessä kuljettu...
Täällä on mieli todella hyvä! Eilinen ultra on vielä elävästi mielessä ja se kuva siinä ruudulla - voi että miten onnellinen siitä voi olla!!! Ihana pallero se tuolla masussa myllää, vaikkei äipällä ole siitä mitään tuntua! :) Fyysisiä vaivoja on jonkin verran, vatsaa kiristelee ja vihloo, välillä kovaakin. Tänään töissä huomasin, että nuo normihousut ovat kertakaikkiaan aivan liian pienet jo, vaikka resorivyötärö onkin! Se resorin ja kankaan sauma on niin kireä, että vauva on ollut ihan rutussa masussa ja se on sitten koskenut! :/ Eli pakko viikonloppuna löytää jotkut mammahousut ja nyt aion pokkana vaan mennä töihin noissa mammalökäreissä, vaikka olisi sitten kuinka unihousujen näköiset tahansa! ;) Mahtaa nuoret ihmetellä! :D Niin ja päänsärky on ollut ihan hirmuista, etenkin tänään. En tiedä johtuuko se jumiutuneista niskoista (kun nukkuu yönsä huonosti ja tyyny on huono...) vai mistä, mutta kovaa kipua on sekä takaraivossa että erityisesti tuossa kulmakarvojen kohdalla! Auts! Mutta kestän! :)
Ja sitten se kohokohta:
POKS!!!!! Naksu ja Pulla 12+0!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D
Onnea kovasti kaikille ultratuille - ihania uutisia oli jokaiikalla : )
Nuo Brooken uutiset kyllä kauheasti kaihertavat edelleen, olen niin tosi tosi pahoillani teidän puolesta, Brooke + miehus.
Kakilu kyseli jostain predo-tutkimuksesta, niin en ole myöskään kuullut (vaikutan siis Turun suunnalla). Me saatiin kyllä neuvolasta tutkimuslomakkeet liittyen johonkin raskaudenaikaiseen tutkimukseen, johon osallistuvat saavat lapsen ensimmäisen kahden elinvuoden aikana ylähengitysteihin (kurkku, nenä, korvat ja kaikki) liittyvien ongelmien kohdalla ilmaiset erikoislääkärikäynnit. Vaikka nyt tietysti vakuutukset tullaankin ottamaan, niin ainahan tällä voisi välttyä omavastuiden maksamisilta...
Hieman varhaista pohdintaa toki, kun en ole vielä siellä np-ultrassakaan käynyt. Maanantai tulee niin hitaasti! Masu on kyllä kasvanut ihan kiitettävää vauhtia, ja super-etova olo ollut viimeiset 6 päivää (kun kuvittelin, että nyt alkaa helpottaa, höh, kaikkea muuta!). Että kai siellä masussa joku sentään edelleen vaikuttaa. Mulla ei ole ollut juurikaan kipuja, mitä nyt alaselkä välillä vihoittelee ylenmääräisestä istumisesta töissä.
Hei onko teillä monikkojen odottajilla tietoa siitä, että veriseerumiseula ei olisikaan luotettava, kun sikiöitä on enemmän kuin yksi? Itse olin jostain lukevinani tällaista (tässä tietotulvassa jää ehkä n. 5% tiedoista päähän).
Ja sellainen juttu askarruttaa, että joutuuko noista äippäpolikäynneistä maksamaan ihan normaalit polimaksut (22 egeä/kerta)? Tiedättekö?
Naksu - eihän ne kaikki mammahousut ole sellaisia lökärien näköisiä, minä löysin muistaakseni h&m:stä ihan kivat mustat, suorat mammahousut. Ovat tosi mukavat, mutta siistit (kehtaa hyvin laittaa töihin). Enemmän kyllä noita lökärityyppisiä vaihtoehtoja oli, ei ollut helppoa löytää siistejä & istuvia housuja.
Noniin, nyt loihtimaan välipalaa (Tiitiäiset ovat näköjään jo käyttäneet aamupuuron ja sämpylän), täälläkin pohjaton vatsa huutaa ruokaa parin tunnin välein. Lähtöpainosta tullut n. 2,5 kg lisää : )
Hyvää torstaita kaikille!
Jessis & Tiitiäiset (toivottavasti molemmat vielä matkassa) 11+3
sitä verikoetta, joka seuloo downin syndroomaa, ei oteta monikoilta, koska näyttää kuitenkin ihan puutaheinää.. eli sitä ei voi verrata luotettavasti mihinkään arvoon, jotta siitä saataisiin minkään valtakunnan tulos.
sanottiin mulle neuvolassa.
niskaturvotus otettiin, mutta mulla lääkäri sanoi, että sitäkään ei kannata lähettää laskettavaksi, kun tulos oli hänen mielestään erittäin tavallinen. eli ei pitäisi olla ongelmaa.
no, löysin eilen aydin tekayn sivuilta nt- laskurin, ja laskin siellä ikä+alkioiden koko+turvotus, ja negaa tuli, eli ei pitäisi olla huolissaan. =)
äitipolilla tulee seuraava köynti mulla vasta rv20 tienoilla, sitten kai tiuhemmin. ja jep, 22e/kerta se sitten on.
-ennis- + O ja I rv12+1
eikö se seerumiseula seulokin jotain muuta, kuin downia?? jotain sulkeutumisjuttuja?
en muista, mutta ei sitä kuitenkaan täällä oteta monikoilta..
Jessis: Mulla oli kanssa niin, että pahaa oloa oli jonkin aikaa ihan reilusti, sitten se oli poissa, sitten tuli (lievänä kuitenkin) takaisin ja nyt ei taas ole mitään ellotusta. Eli vaihtelee. Joo, en tarkoittanutkaan että kaikki mammahousut olisi lökäreitä, vaan nämä mitkä olen jo ostanut ovat sellaiset! :) Nää on siis sellaista ohutta trikoota, oikein mukavat päällä ja näyttävät tosiaan olohousuilta. Mä en oikein oo suorat housut -tyyppiä, joten niitä en edes katsonut mammaosastolla... Ja meillä tuo työpaikka on sellainen, että siellä kyllä ihmeteltäisiin suoria... Mutta siis täällä Treella oli H&M:ssä ainakin todella surkeat valikoimat äitiyshousuissa! :( Aiemmin on ollut vaikka mitä hienoja, mutta nyt ei ollut kuin muutama hassu vaihtoehto ja niistäkään ei löytynyt sopivia... En millään viitsisi ostaa vielä kalliita farkkuja, kun sen tietää, että kiloja tulee vielä paljon lisää muuallekin kuin vatsaan ja ne farkut ei sitten enää kauaa menekään... Mutta lauantaina uus yritys, toivottavasti jotain löytyy! :)
Ennis: Uteliaisuuttani nyt kyselen... Mitä tarkoittaa että niskaturvotustulos lähetetään laskettavaksi? *nolona punastelee tietämättömyyttään* Miten siinä sitten toimitaan, mitä seikkoja otetaan huomioon tm.? Kun ne normirajat kuitenkin on suunnilleen tiedossa... Mäkin käyn tuolla Tekayn sivuilla useinkin ja kävin kanssa katsomassa sitä niskaturvotusta sellaisesta diagrammista - ihan alarajoilla oli meidän tulos! :D
Nyt meen tutustumaan huuto.net:n mammavaatevalikoimaan, josko sieltä löytyis jotain kivaa!
Naksu ja Pulla 12+1
aikani etsiskelin, ja löysin neuvolan monisteen asiasta.
vähän typistettynä siinä sanottiin osapuilleen näin:
jos halutaan seuloa kromosomipoikkeavuutta, otetaan ensin verikoe (STR1Seul) 10-12 rv.
seuraavassa vaiheessa määritetään ultralla sikiön niskaturvokkeen paksuus.
verikokeen, niskaturvokkeen ja äidin ikä tiedot yhdistetään, ja niiden perusteella tehdään riskianalyysi kuopion yliopistollisessa sairaalassa.
(näin siis täällä keski-suomessa)
tulos saadaan noin 2 viikon päästä nt-ultrasta.
tulos ilmoitetaan äitiyspolille, josta tulos ilmoitetaan omaan neuvolaan. jos riski downin syndroomaan on suurempi kuin 1:250, ilmoitetaan odottavalle äidille äityspoliklinikalta puhelimitse.
tällöin tarjotaan mahdollisuus lapsivesipunktioon rv 14-15.
mulla siis tuo verikoe jää tuplaraskauden takia pois, ja loppujakaan arvoja ei lähetetty kuopioon laskettavaksi, koska lääkäri arvioi ne tavallisiksi arvoiksi, eikä ikä lisää mun kohdalla vielä riskiä (kesällä 30v).
meillä seulontaa ei tarjota käsittääkseni kuin " riskitapauksissa" , eli useita aiempia keskenmenoja perättäin, ikää yli 30 vai oliko peräti 35v, monikot..
itse pääsin nt-ultraan ja seulaan esikoiselta, koska ennen sitä oli ne kolme km.
toisesta lapsesta en sitten saanutkaan seulaa, kun takana oli 3km,1 synnytys, ja vain 1km siinä sen jälkeen.
ja nyt siis kyydissä monikot..
rakenneultra tarjottiin ainoastaan tuolle nykyiselle kuopukselle, ja sekin kai siksi, kun oli sektion suunnittelu samalla. esikoisesta ei tarjottu rakenneultraa ollenkaan, kun olin siinä nt-ssä.
säästöä,säästöä..
nyt sitten kun on pari vintiötä massussa, tuli nt, ja rakenteeseen on seuraava aika jo varattu. sitten kai sen jälkeen saa käydä edellistn raskauksienkin edestä siellä äitipolilla seurattavana =)
täytyy mennä hakemaan pirpanat hoidosta. mulla on ollut tänään vapaapäivä..
-e-
Sanat ei riitä kertomaan kuinka pahoillani olen puolestanne!
Nämä menetykset ovat niin isoja asioita.
Voimia teille kovasti lähettelen, ja iso lohdutushali täältä!
Olen niin surullinen!
Terkuin Nallu