Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älkää tuoko yleiseen puistoon kassillist leluja, jos niihin ei saa muut koskea

Vierailija
28.03.2008 |

Ihme käytöstä, n. 3v. poika äitinsä kanssa puistossa ja raahasivat ison kassin leluja. No, kun muut lapset ne näkivät, niin halusivat leikkiä myös, mutta tämä " mun leluihin ei saa koskea" lapsi ei antanut vaan itki ja huusi. Pysykää omassa pihassa lelukasan kanssa sitten.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

keasti lainaa? Jos itse olette siinä laatikon reunalla mukana, niin meinaatteko oikeasti että joku vie mukanaan teidän ämpärinne?

Vierailija
22/51 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minusta kunnioitus etenkin muita ja muiden tavaroita kohtaan lähtee siitä, että osaa tehdä pesäeron omien ja toisten lelujen välillä. On etuoikeus saada leikkiä kaverin leluilla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

keasti lainaa? Jos itse olette siinä laatikon reunalla mukana, niin meinaatteko oikeasti että joku vie mukanaan teidän ämpärinne?

Vierailija
24/51 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niitä saa lainata. Yritän opettaa lapsiani jakamaan leluja. Minäkin olen kyllä useasti ihmetellyt sitä, että ihmiset eivät opeta lapsiaan kysymään lupaa lainata.

Vierailija
25/51 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mutta jos tuotte omia leluja, niin pliiiis älkää tuoko suuria määriä ja kassikaupalla. Menee fiilikset kun koko ajan joutuu repimään innokasta 2-vuotiasta pois niiden kimpusta - 2-vuotiaan mielestä kaikki muut paitsi omat lelut ovat kiehtovia ja haluttavia. Tosin onneksi toiset äidit sitten antavat lapseni leikkiä oman lapsensa vapaana olevilla leluilla.

juuri siksi että olisi mistä lainata jos/kun jollain ei ole omia. Tympeää se on sitten vierestä katsoa kun joku lapsi ulvoo lapiota ja ämpäriä eikä hänellä niitä ole mukana. En voi omia lapsia pakottaa antamaan omaa ämpäriä ja lapiota toisille jos heillä on leikit kesken. Siksi siis iso pussillinen erilaisia että voidaan hyvillä mielin lainata niitä myös muille lapsille:)

Vierailija
26/51 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei meillä edes ole viidelle lapioita yms eikä ne mahdu rattaisiinkaan (lapsi 2v). Minusta on ihan reilua lainata leluja jos oma lapsi ei niillä leiki, tai jos saa " vaihdossa" jotain muuta. Noin pienet ovat kiinnostuneet kaikesta muusta kuin omista tavaroistaan ;)

Mutta se ei ole reilua, että puistoon tulee esim 3-lapsinen perhe ilman leluja ja he vievät kaikki lapsen lelut kysymättä, ripottelevat ne pitkin puistoa samaan aikaan kun lasten äiti näpyttää puhelintaan tms. Lelut vaan heitellään ympäriinsä ja sitten äiti komentaa laumansa kotiin eikä sano sanaakaan kellekään... nuo tapaukset on tosi rasittavia.

Vierailija
27/51 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. meillä lapsi voi itse hluta sinne vaikka kauppareissulta ja ei meillä aina ole lelukassia mukana, kun on vauva ja taapero ja tilaa vaunuissa vähän kauppakeikalla.

Mua vaan ärsyttää, että jos yleiseen puistoon tulee joku ison kassin kassin kanssa leluja ja luulee, että muut eivät saa sitten koskea. Niin kuin joku jo kirjoitti, niin 2- vuotiasta on kiva repiä koko ajan sieltä lelukasasta ja sanoa, että eivät ole meidän leluja.... Voisi mun mielestä muutkin ajatella ja olla tuomatta isoo röykkiötä kivoja leluja, jos niiden perään saa muut vaan itkeä. Kiva sitten lähteä puistosta pois sen takia, kun joku ei lainaa lelua.

Omassa pihassa meillä on paljon leluja ja niitä saa muutkin lainata (rivaripiha). Samoin jos menemme tarkoituksella puistoon, niin otan mukaan leluja, joita todellakin saa lainata. Mä en tajua tota, mun leulut - ajastusta. Ehkä itsekin kehitysmaissa asuneena olen tottunut siihen, että kaikkea voi ja pitää jakaa. Tekee lapselle ihan hyvää, kun omia leluja saa muut lainata puistossa. Ainakin opetan näin omalle lapselleni ja en voi ymmärtää äitiä, jonka uhmikas lapsi ei anna lainata lelujaan ja äiti hyväksyy sen. SItten mars omaan pihaan leikkimään omilla leluilla, jos ei voi jakaa iloa muiden kanssa. Taaperot varsinkin ovat niin pieniä, että eivät voi ymmärtää, miksei saa leikkiä toisen leluilla.

Vierailija
28/51 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta niin kauan kun meininki on ihmeellistä kyräilyä lähistöllä (niin lapsilta kuin aikuisiltakin!), törkeitä kommentteja ja lelujen " pöllimistä" (otetaan muka ovelasti joku vähän syrjässä oleva lelu itselle ja juostaan pois), minä pidän huolen siitä että meidän lelut pysyy meillä. Piste.

Vierailija
29/51 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

" ..esim. meillä lapsi voi itse hluta sinne vaikka kauppareissulta ja ei meillä aina ole lelukassia mukana, kun on vauva ja taapero ja tilaa vaunuissa vähän kauppakeikalla."

Ai lapsi päättää haluta puistoon ja sinä kiltisti viet etkä esim. sano että menette kunhan käydään ensin hakemassa vähän leluja??

" Mua vaan ärsyttää, että jos yleiseen puistoon tulee joku ison kassin kassin kanssa leluja ja luulee, että muut eivät saa sitten koskea. Niin kuin joku jo kirjoitti, niin 2- vuotiasta on kiva repiä koko ajan sieltä lelukasasta ja sanoa, että eivät ole meidän leluja.... Voisi mun mielestä muutkin ajatella ja olla tuomatta isoo röykkiötä kivoja leluja, jos niiden perään saa muut vaan itkeä. Kiva sitten lähteä puistosta pois sen takia, kun joku ei lainaa lelua."

Eiköhän tuossa olisi itsetutkiskelun paikka; kukaan ei ole velvollinen antamaan sinulle mitään tai jakamaan omastaan, jossei tahdo. Tuo omat lelusi mukaan niin ei tarvitse " itkeä" (kummankaan...)! Ja annatko lapsellesi lelukaupassakin periksi, kun hän haluaisi leikkiä/ottaa lelut kotiin? Kaikkea ei voi saada, kannattaa opettaa se jo pienestä!

Vierailija
30/51 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja juossut pois paikalta saaliin kanssa.

Vierailija
31/51 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

rivarin yhteisellä pihallakin kaikki voivat leikkiä sillä mitä on...

Vierailija
32/51 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

suunnittelematta ja se ei tarkoita samaa, kuin se, että lapsi määrää tahdin. Kauheaa, ettekö te ikinä tee mitään suunnittelematta? Ette varmaankaan ja teidän leluihin ei saa koskea ja teidän pihalla eivät saa muut leikkiä. Hui kamalaa

Vierailija
33/51 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla lapsi saa mallin miten lainaustilanteissa toimitaan.

Vierailija
34/51 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se ei ole viivästynyttä puheenkehitystä. Samoin tuon ikäiset eivät vielä oikein tajua, että leluja ei voi jakaa...

Vierailija
35/51 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottavaa, jos kaikki ei tee niin

Vierailija
36/51 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tajuaa jos taapero osoittaa lapiota ja sanoo jotain " bloaaaa" , niin se tarkoittaa että tahtoo ottaa tuon lapion! Minusta nuo puhumattomat lapionlainaajat on niitä suloisimpia, ei kai kukaan jätä niille antamatta jotain lelua :) ?

Vierailija
37/51 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ts. toisten leluilla leikitään ekstra nätisti ja varotaan rikkomasta. Mikä ihme ihmisiä vaivaa kun ei lapsille opeteta peruskäyttäytymissääntöjä luvan pyytämisestä alkaen??

Vierailija
38/51 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

rivarin yhteisellä pihallakin kaikki voivat leikkiä sillä mitä on...

Vierailija
39/51 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

MINUN lelut, MINUN maailma, MINUN kaikki. Todell tervettä kasvatusta...

Vierailija
40/51 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nyt 8 v. tyttö leikkii mielellään ajoittain hiekkalaatikolla. Tämän ikäisen leikit ovat vaan jo niin " laajoja" ettei joka lelusta pidetä kokoajan kiinni vaan leikkiin tarvitaan esim. se 5 ämpäriä ja lapiota (ja lukematon määrä muuta tavaraa) vaikkei niistä jokaista joka hetki tarvitsekaan (esim leikkii ravintolaa tai kokkaa muuten vaan neljän ruokalajin ateroita). Eli joka lelu joka ei ole jonkun kädessä ei ole vapaa vaan jollain voi olla leikki kesken... Saattaa esim olla hakemassa lisää " ruoka-aineita" kokkauksiinsa. Lainaa kyllä JOS pyydetään leluja, joilla ei leiki, mutta yleensä leikki on mitoitettu siten että joka kippo ja kappo on tarpeellinen. Mielestäni lapsella on oikeus leikkiä itse omilla leluillaan ja lainata niitä vain mikäli ei niitä tarvitse. Suurin osa teistä muista taitaa kyllä puhua paljon pienemmistä lapsista, jolloin leikitkin ovat erilaisia. Ajatukseni tämän kaiken takana oli että joka lelu joka ei ole toisen kädessä ei ole ns. vapaa vaan saattaa kuulua jonkun leikkiin...