Älkää tuoko yleiseen puistoon kassillist leluja, jos niihin ei saa muut koskea
Ihme käytöstä, n. 3v. poika äitinsä kanssa puistossa ja raahasivat ison kassin leluja. No, kun muut lapset ne näkivät, niin halusivat leikkiä myös, mutta tämä " mun leluihin ei saa koskea" lapsi ei antanut vaan itki ja huusi. Pysykää omassa pihassa lelukasan kanssa sitten.
Kommentit (51)
Ja valitettavasti usein nämä itsekkäiden lapset ovat kotihoidossa ja eivät opi koskaan jakamaan mitään kenenkään kanssa. Ja juuri nämä lapset tuppaavaat pilaamaan muiden lasten leikit puistossa.
Ja päiväkodissakin lapset oppivat jakamaan yhteiset lelut ja leikkimään niillä. Se on tervettä ja opettaa lapsista enemmän sosiaalisia ja muita huomioonottavia kuin nämä " minä minä" - lapset.
päiväkodin tai muiden lasten leluilla yhtä kiltisti. Jos lelua aletaan rikkoa tm. niin se otetaan tietty heti pois, mutta näin on käynyt lähinnä kotona, jos uhmis saa raivarit tm.
Miksi opetatte lapsille, että toisten lelut ovat eri asia kuin omat? Meillä kaikki tavarat ovat " samanarvoisia" ja julkisilla paikoilla käyttäydytään samalla tavalla kuin vaikka omalla pihalla (esim. roskaus, siivous, lelujen käsittely, muiden kohtelu jne. )
Että olen nähtävästi sosiaalisempi kuin muut yleensä , koska meidän lelut muuttuvat yhteisiksi silloin, kun poistumme omasta pihasta :)
Eli meidän leluilla saa leikkiä ja niitä jaetaan muillekin ja lopuksi ne kerätään ja viedään kotiin, niin kuin esim. juuri päiväkodissa.
aa että näillä ei muuten sitte leiki kun meidän maija. Jos joku nätisti tulee kysymään saako leluja lainata, niin on se nyt kumma jos ei irtoa. Kyllä mä voisin lainata vaikka autoani naapurin penalle jos hää tarvis ja bensat maksais. Ainii mut mun äiti onkin antanu toisten leikkiä mun leluilla, eikä must tullukaa itsekäst omistuhaluist minä minä minun minun tyyppiä.
me emme ikinä esim. anna lasten syödä tai viedä karkkia puistoon, koska tietäähän sen, että muutkin haluaa ja tulee vaan porua, kun joku mässyttää ja toiset katsovat vierestä (HUOM. puhun taas pienemmistä lapsista) Jos puistossa vähän väkeä, niin karkkia tosin voisi tarjota muille, mutta en pidä siitä, koska useilla lapsilla on karkkipäivä ja ruoka-aika voi olla lähellä tmv. Siis yleensä ottaen me ajattelemme julkisissa puistoissa myös muitakin, kuin omia lapsia. Oma piha taas eri asia.
Meidän leluja on aina saanut lainata, mutta jos joku ei halua lainata tavaroitaan, sekin on ihan ok. Hänellä on siihen omat syynsä ja niin olkoon, ei sitä tarvitse alkaa heti arvostelemaan toista, jos hän ei tee juuri mun maun mukaan!
Että kyseessä oli siis pieni lapsi (n. 3 v) ja kun hän tuli, niin kysyimme, että saako leluja lainata, kun oma lapseni näki ison kasan leluja kaadettavan hiekkalaatikkoon (tai siis lumilaatikkoon)
lapsen äiti sanoi ensin, että kyllä, mutta sitten tämä lapsi alkoi itkeä ja omia kaikki viisitoista lelua itselleen. Äiti sitten aina sanoi, että ei sitä lelua, eikä tätä jne. eli loppujen lopuksi mihinkään leluun ei saanut koskea, kun tuli kauhea huuto ja poru. No ei siinä auttanut muuta kun kantaa itkevä ja potkiva oma taapero omaan pihaan leikkimään.
Mun mielestä äiti olisi voinut selittää lapselleen, että voi kai sitä yhdestä lelusta luopua hetkeksi, kun ne kerran kärrättiin yleiseen puistoon
mentiin leikkikentälle ja meillä omia leluja mukana. Hiekkalaatikolla oli noin 4v lapsi, joka keräsi äkkiä kaikki omat lelunsa kasaan ja rattaiden alle ja vei meidän lapselta leluja kädestä. Äitinsä oli ihan kauhuissaan ja vuolaasti pyyteli anteeksi ja vei lapsensa motkottaen kentältä pois.
En nyt jaksanut lukea koko ketjua läpi,mutta meidän puistossa on puiston puolesta lelut ja sinne ei saisi viedä omia leluja mukanaan.
Eri asia tietysti illalla kun se on kiinni.
Eilen yksi mamma puistossa kielsi minun 1,5v poikaa kun poikani otti lumikakkua hänen pojaltaan. Olis siis semmosessa mökissä tekemässä yhdessä ruokaa, mutta kun hänen poika oli sen lumikakun tehnyt :-/
Kommentti oli " ei saa koskea toisen tekemään" Hohhoijaa...
Tai osta vaikka kaikille vieraille lapsille lelut jos kiinnostaa.