Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko lähteä lastensuojelua ulkomaille karkuun?

Vierailija
03.11.2014 |

Vaikka Thaimaahan tai Usaan. Tulla takasin vasta kun lapset täysi-ikäisiä. Tuleeko joku etsimään? Ajatellaan, että olisi vaikka huostaanoton uhka ilmassa tai lastensuojelu järjestelisi jo sijoitusta. Meneekö Interpolille tai vastaavalle ilmoitusta "kaapatuista" lapsista jos huostaanotto ehditään paperilla tehdä? 

Tai mitä jos vaan katoaisi täällä kotimaassa "maan alle"?

Kommentit (149)

Vierailija
1/149 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisnpa nähdä, miten nämä lastensuojelu-yh-äidit pärjäisivät uudessa maassa! Mistä he saisivat asunnon, työn, päivähoitopaikan?

Yhdysvaltoihin ei työttömällä yh-äidillä lapsineen ole mitään mahdollisuutta saada työlupaa. Eu-maahan voi muuttaa, mutta harvassa löytyy Suomen kaltaista sosiaaliturvaa lähes ilmaisesta päivähoitopaikasta puhumattakaan.

Ihan toiveunia nuo vain ovat. Kun pitää asiat kunnossa Suomessa, ei ole mitään syytä pelätä "pahoja sosiaalitätejä".

Vierailija
2/149 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelu huutaa lisää työntekijöitä, jotta riittäisi porukkaa niihin 5 kerran perheselvityksiin, jotta saataisiin niitä aiemmin mainittuja kirjauksia joiden perusteella lapset voidaan sijoittaa kotoa pois. Äiti ei saa sanoa olevansa ainakaan väsynyt, kyllästynyt, vihainen, tms. normaaleja vaihtelevia tunteita ei saa esiintyä. Äiti ei myöskään saa harrastaaa lastensa kanssa liikuntaa ja askartelua, koska askartelu on strukturoitua tekemistä ja lasten rajoittamista pöydän ääreen. Täällä yksi perusteettomien lastensuojeluilmoitusten kohteeksi joutunut ( avioerotilanne) äiti vain lueskelee tekstiä lastensuojelun vanhoista papereista. Asia viety sosiaaliasiamiehelle ja oikeuteen. Äitinä voitin casen. Jumaliste että oli byrokraattista touhua. Jollen olisi täyspäinen hyvin toimeentuleva koulutettu ihminen joka taistelee lastensa puolesta viimeiseen hengenvetoon niin lapset olisivat jossain laitoksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/149 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudet vans sk8 hight 8€
Uudet H&M Go gold nahkakengät 8€
ACNEn uudenveroiset kiilakorko sandaalit 50€

Nämä uusimmat! Parhaat löydät oon tehnyt FB:stä ja Pihlajiston itsepalvelu kirppiksellä:)

Vierailija
4/149 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/149 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes pelottavaa lukea tällaista tekstiä. Kannattaa aina muistaa se, että ne tarinat mitä olette lukeneet huostaanotoista on vain yhden puolen kertomus. Sossut eivät voi salassapitovelvollisuuden takia kertoa omaa puoltansa asiaan. Harva ihminen myöskään pystyy edes itsellensä myöntämään, että on kyvytön hoitamaan omaa jälkikasvuaan. Olen itse ollut kaksi vuotta laitoksessa jos toisessakin ja monet nuoret olivat sitä mieltä, että olivat siellä ihan ilman syytä ja sossut vain ovat niin pahoja ihmisiä. Voin kuitenkin sanoa, että ihan aiheesta jokainen tapaamani ihminen oli laitoksessa. 

Vierailija
6/149 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 21:08"]

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 21:00"]

Täällä on niin sairas lastensuojelu, että suosittelen lähtemään jos pikkasenkin on vaaraa joutua sen jyrän alle. 

[/quote]

Olen miettinyt samaa, vaikka en olekaan itse joutunut lastensuojelun "uhriksi". Olen jutellut miehelleni, että meillä pitäisi olla muuttosuunnitelma ulkomaille siltäkin varalta, jos tulisi jotain lastensuojeluongelmaa (siis aiheetonta - aiheellisesta suojelustahan ei ole haittaa, vaan silloin se on suorastaan tarpeen). Tiettävästi kuitenkin suurin osa lasu-caseista on aiheettomia, joten niitä sietääkin pelätä.

Toki jos on oikeasti perheessä vakavia päihdeongelmia, lasten kaltoinkohtelua ja väkivaltaa, silloin on syytäkin puuttua ja silloin mielestäni poliisin pitäisi ensisijaisesti puuttua, sillä lasten kaltoinkohtelu on rikos. Mutta sellainen epämääräinen naapurikyttäyksen seurauksena saatu sossujen syynäyksen ja kiristyksen kohteeksi joutuminen olisikin jo syy muuttoon.

[/quote]Voitko uskoa että päihdeongelmainen kiistää loppuun asti ongelmansa eikä näe mitään syytä lastensuojelulle, vaikka tenavat näkevät nälkää homeisissa sukissa tai ovat yksin illat? Ehei, sossupaskiaiset vain ahdistelevat ihan turhaan.

Vierailija
7/149 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 15:46"]

Lähes pelottavaa lukea tällaista tekstiä. Kannattaa aina muistaa se, että ne tarinat mitä olette lukeneet huostaanotoista on vain yhden puolen kertomus. Sossut eivät voi salassapitovelvollisuuden takia kertoa omaa puoltansa asiaan. Harva ihminen myöskään pystyy edes itsellensä myöntämään, että on kyvytön hoitamaan omaa jälkikasvuaan. Olen itse ollut kaksi vuotta laitoksessa jos toisessakin ja monet nuoret olivat sitä mieltä, että olivat siellä ihan ilman syytä ja sossut vain ovat niin pahoja ihmisiä. Voin kuitenkin sanoa, että ihan aiheesta jokainen tapaamani ihminen oli laitoksessa. 

[/quote]

Sun asenteessa piilee juuri se vaara, että et huomaa todellakaan kuin sen sosiaalipuolen tarinan katselet sitä omasta viitekehyksestäsi käsin, työntekijänä. Jos myöntäisit itsellesi tai yhdellekin kollegallesi, että laitoksessa on nuori tai lapsi väärin perustein sahaisit itseäsi nilkkaan. On varsin normaalia siis, että katsot kaikkien olevan siellä tarpeesta.

Vasta kun on kokemuksia molemmilta puolilta alkaa omatkin silmät avautua.

Vierailija
8/149 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 15:56"]

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 15:46"]

[/quote]

Sun asenteessa piilee juuri se vaara, että et huomaa todellakaan kuin sen sosiaalipuolen tarinan katselet sitä omasta viitekehyksestäsi käsin, työntekijänä. Jos myöntäisit itsellesi tai yhdellekin kollegallesi, että laitoksessa on nuori tai lapsi väärin perustein sahaisit itseäsi nilkkaan. On varsin normaalia siis, että katsot kaikkien olevan siellä tarpeesta.

Vasta kun on kokemuksia molemmilta puolilta alkaa omatkin silmät avautua.

[/quote]

En ollut työntekijä vaan huostaanotettu nuori.

Vierailija
9/149 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 12:23"]

Tuttava joutui tällaisen perusteettoman lastensuojeluilmoituksen vuoksi sossun tätien kanssa tekemisiin. Tädit kävivät tutustumassa perheeseen, juttelivat aikansa ja totesivat kaiken olevan kunnossa. Ei niitä huostaanottoja tehdä kovin heppoisin perustein varsinkaan nykyisessä taloudellisessa tilanteessa - luultavasti odotetaan liiankin pitkään. Jokainen varmaan muistaa pikku-Eerikan tapauksen.

[/quote]

Tuttavani teki riidan seurauksena perusteettoman ilmoituksen kahdesta äidistä (tai heidän lapsistaan), joista toinen olin minä. Meillä kävi juuri niin kuin yllä kirjoitettiin. Tädit kävivät käymässä ja totesivat kaiken olevan kunnossa. Toisen perheen äiti oli yksinhuoltaja eikä heillä käynyt yhtä hyvin, vaan joutuivat pitkäksi aikaa erilaisten tarkkailutoimenpiteiden kohteeksi. Tunnen tämän toisen äidin hyvin ja tiedän hänen olevan normaali, työssäkäyvä ja järkevä ihminen, joka pitää lapsistaan jopa parempaa huolta kuin minä omastani. Hänen ainoita "vikojaan" ovat yksinhuoltajuus ja hankalan oloinen luonne. Hän ei siis ole oikeasti hankala, mutta antaa usein sellaisen ensivaikutelman eikä osaa aina käyttäytyä muita miellyttäen. Olen itse asiakaspalveluammatissa, joten tätien tapaaminen ei ollut minulle vaikeaa ja osasin käyttäytyä heidän kanssaan sopivan ystävällisesti. Hankalan oloinen luonne ei tietenkään ole mikään syy huostaanottoon, mutta en keksi mitään muuta syytä miksi tätä toista perhettä syynättiin kuukausia kun molempien perheiden elämäntavat ovat suunnilleen samanlaiset.

Vierailija
10/149 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Omat kokemukseni soskuista ovat jokseenkin hyvät. Heti kun olin synnyttänyt lapsen hullu anoppini soitteli lastenklinikan henkilökunnalle (välillä kännissä, välillä selvinpäin) "huolestuneita" puheluita. Minulle syntyi erityislapsi ja olin hieman shokissa kun ultrassa ei näkynyt mitään + hormoonimylläkkä yms. Minua ja lasta pidettiinkin viikkoja naistenklinikalla ja kättärillä..uskoteltiin, että lapsen vuoksi, mutta myöhemmin sain tietää, että näiden puhelujen vuoksi.

Puheluista toki ilmoitettiin neuvolaan ja neuvolassa minulta kyseltiin omituiseen tapaan asiattomia kysymyksiä uudelleen ja uudelleen. Talvipakkasella minun olisi pitänyt viedä lapsi viikottain neuvolaan (lapseni "erityisyys" ei tätä velvoittanut). Kyselin tuttavaperheiltä, että joutuivatko he alituiseen ravaamaan neuvolassa ilman mitään syytä ja vastaus tietenkin oli ei. No sitten minulta jäi niitä nla-käyntejä tietoisesti välistä ja olin hyvin hämmentynyt, että miksi meitä (minua ja lasta) näin kohdellaan, että mitä olin tehnyt väärin. Tuossa tapauksessa olisi pitänyt synnyttääkkin väärin kun niin ajoissa alkoi kuulema ne puhelut. Ja en siis puheluista tässä vaiheessa edelleenkään tiennyt, en siis suostunut hyväksymään neuvolaterkkarin huonoa käytöstä. Aiheettomia huomautuksia tuoreelle äidille oli mm. "älä sitten ota edes yhtä saunasiideriä". Ja siis ihan puskista tuli noita kommentteja..

No vihdoin ja onneksi asia selkisi. Tuo vainoaminen pilasi minun ja lapseni ensimmäiset kuukaudet ja paljon sen jälkeen kun olin niin stressaantunut tapahtuneesta. asia siis selkisi sillä, että nlaterkkari olisi soittanut lastensuojeluun kun käyntejä jäi välistä. Olisinhan käynyt joka kerralla, jos olisin tiennyt olevani "tarkkailussa". Että tattista vaan ex-anopille! Lastensuojelusta tuli kaksi naishenkilöä kylään ja minä niille purskahdin itkuun kun en tiennyt mistä ihmeestä on kyse. Ja kysehän ei ollut mistään mikä olisi oikeasti minuun tai lapseen liittynyt - ex-anopin omia houruja. Lastensuojelusta siis käytiin sen ainoan kerran, ja olivat ihania ihmisiä. Sanoivat lähtiessään ovella vielä, että ovat varmoja ettei näissä merkeissä enää tavata.

Pari vuotta myöhemmin sairastuin ahdistuneisuuteen ja uskokaa tai älkää: suurta osaa tuohon kantoi juurikin nuo ekat kuukauden vainoamista ilman tietoa miksi. Sitten sitä alkoi kyseenalaistamaan kaikkea ja kaikkia, vakuuttelemaan ja välttelemään. Tajusin, ettei niin enää voi jatkua ja soitin itse lastensuojeluun ja pyysin tulemaan heti. Olin loppu ja lähellä romahdusta. Mietin, että olen huono äiti yms. Pyysin itse lasua viemään lapsen pois. Ja he veivät. Kaksi yötä ilman lasta ja hain hänet kotiin. Tajusin, että nyt oli puhunut ahdistus, en minä. Minä olen hyvä äiti. Ja sitten meillä alkoi käymään kotipalvelu kerran viikossa viemään lasta ulos leikkimään, jotta saan omaa aikaa. Kävin tuolloin myös terapiassa ja aloin voimaan hyvin. Lasu oli apunamme yli vuoden ja kiitos heille! Kyse oli Helsingin lasusta.

Anteeksi piiitkä kertomus, terapeuttista kirjoittaa. Mutta ymmärrän pelon, että lastensuojelu vie lapsen. Tavallaan pelkään sitä itsekkin..onpa ristiriitaista :). Mutta ehkä pelkään sitä siksi, että omalla kohdallani tulisi olemaan jo kolmas kerta kun lasun kanssa tekemisissä ja siksi kai välillä pelkään. Mutta en voi lasua syytellä kun ovat autelleet paljonkin. Enemmän ihmettelen neuvolan toimintaa. Eikö olisi voinut kertoa, että hei, te olette tarkkailussa, koska joku soitti huolestuneen puhelun tms. Olisin edes hitusen ollut kartalla asioista enkä joka viikko tai oikeastaan joka päivä kuukausien ajan pohtinut mikä minussa on vikana kun kohdellaan ala-arvoisesti..

Vierailija
11/149 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla ainakin on passit kassissa ja tuoreet estat. Tilillä rahaa ja matkaliput saa soittamalla. Ekat 3 kk jenkeissä ja siitä sitten eteenpäin. Olen sopinut, että jos kiire tulee niin veljeni perheineen käy tyhjentämässä ja siivoamassa tämän asunnon. Vuokrasopimuksen irtisanomisilmoitus on allekirjoitettu valmiiksi.

Palaveri sossun kanssa ensi maanantaina.

Vierailija
12/149 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos lastensuojelu on ottanut yhteyttä ja halunnut sopia tapaamisen (ei kotiin vaan heille siis), mutta se on jäänyt, kun heillä ei ollut moneen kuukauteen vapaita aikoja, ja sanoin sitten soittelevani joskus myöhemmin. Mut enhän mä muistanut, kun oli näitä muuttokiireitä, ja nyt ei kyllä asuta enää Suomessa. Ei kai toi nyt ollut mikään sitova juttu minne oli pakko mennä, kun ei niiltä löytynyt edes aikoja, eikä oo kukaan soitellut perään tai lähetellyt kirjeitä tai mitään.

Niin ja siis sen perusteella, mitä mulle sanottiin kun soitin, niin lastensuojeluilmoitusta ei ollut tehnyt kukaan muu kuin sosiaalitoimisto kun oltiin toimeentulotukiasiakkaita yli vuosi. Siis mainittiin tää, että jos on yli vuoden toimeentulotuella, niin kartoitetaan lastensuojelun tukitoimenpiteiden tarvetta tai jotain vastaavaa. Mun on kuitenkin vaikea uskoa, että pelkkä sosiaalitoimiston asiakkuus toisi mukanaan rutiinitoimentipiteenä tuon. Ei kai näin ole? Eli kuvittelisin, että jostain syystä sosiaalitoimiston työntekijä on tehnyt tuon ilmoituksen. En keksi yhtään, miksi, jos ei se riitä, että lapsen isä on ulkomaalainen. Ja jos tuo toimeentulotuella oleminen oli se ainoa syy, niin se kätevästi poistui kun saatiin töitä ulkomailta.

Mutta pitäiskö mun olla yhteydessä sinne suomalaiseen lastensuojeluun vielä vai ei?

Vierailija
13/149 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaa kokeilla.. Mites meinasitte elää?

Vierailija
14/149 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh. Mikä ketju tää on? Oletteko te kaikki sekaisin? Lastensuojelupelko ja muuttosuunnitelma? Tää on ihan käsittämätön trolli.

Mun puolesta voitte kaikki muuttaa ulkomaille samantien, niin siellä ei kamala lastensuojelu vaani nappaamassa lapsia. Siinä on tosin se varjopuoli, että sosiaalitoimisto ei enää elätä myöskään elämistänne, mutta sekin sopii erityisen hyvin. Joten heipat vaan! 

t. Äiti, jonka teinistä tehtiin ilmoitus, kun hää oli nauttinut alaikäisenä alkoholia. Asia hoidettiin erinomaisen hyvin, olot todettiin hyväksi ja teini otti opikseen.

Vierailija
15/149 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 12:59"]

Haluaisnpa nähdä, miten nämä lastensuojelu-yh-äidit pärjäisivät uudessa maassa! Mistä he saisivat asunnon, työn, päivähoitopaikan?

Yhdysvaltoihin ei työttömällä yh-äidillä lapsineen ole mitään mahdollisuutta saada työlupaa. Eu-maahan voi muuttaa, mutta harvassa löytyy Suomen kaltaista sosiaaliturvaa lähes ilmaisesta päivähoitopaikasta puhumattakaan.

Ihan toiveunia nuo vain ovat. Kun pitää asiat kunnossa Suomessa, ei ole mitään syytä pelätä "pahoja sosiaalitätejä".

[/quote]

Kirjoitin aikaisemmin tässä ketjussa, että minulla on pakosuunnitelma. Omani on niin loppuun asti mietitty, että siihen kuuluu myös realististen työmahdollisuuksien, hintatason ja koulumaksujen suuruuden selvittäminen. En ole myöskään kielitaidoton. Sääliksi käy niitä, jotka ovat huonommassa asemassa.

Mutta ehkä tämä on juuri niitä seikkoja, joiden vuoksi rikkailta tai jo valmiiksi jotenkin edes vähän hyväosaisemmilta ei saada niin helposti lapsia huostaan. Ongelmaton en ole, varasuunnitelma on sen takia että tiedän että minusta saisi joku häijy sossu muotoiltua huolestuttavan kuvan jos haluaisi.

Vierailija
16/149 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään instanssi ei valvo Suomessa sossuja. He voivat tehdä halutessaan huostaanoton ilman mitään syytä. He voivat jälkikäteen keksiä ihan mitä vain syitä. Eivätkä ikinä tunnusta tehneensä huostaanottopäätöstä väärin perustein. Mikä tahansa riittää perusteeksi.
Sossut toimivat kuin Stasi tai Gestapo.

Vierailija
17/149 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 22:27"]voivatko laittaa lapsista ilmoituksen lentokentille yms että ei sää päästää maasta, tai, että varastettu lapsi, jos näette ilmoittakaa viipymättä poliisille? voivatko tehdä näin?
[/quote]

Tämä antaa vaikutelman, että perheesi asiat ovat vähintäänkin huolestuttavat? On omituista kysellä tuollaista ellei jokin ole hullusti :/

Vierailija
18/149 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan näitä sossun takia pakolaisena eleleviä perheitä mm. Keski-Euroopassa.

Vierailija
19/149 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksen, joka toimi näin. Harva sossuäiti voi kuitenkaan loputtomasti ulkomailla lusmuilla. Kun tulivat seuraavan kerran Suomeen niin lapset otettiin pois lentokentällä.

Vierailija
20/149 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:50"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:46"]

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 12:09"]

Suomessa lapsia sijoitetaan nykyään kodin ulkopuolelle useammin oppimisvaikeuksien ja käytöshäiriöiden kuin vanhempien päihde tai mielenterveysongelmien vuoksi. Sijoitetusta lapsesta kunta/kaupunki saa rahaa valtionapuna useita tuhansia per lapsi/kk ja näiden lasten psykososiaalinen kuntoutus terapiat ja oppimisen erityinentuki ovat suuria menoeriä. Avohuollon sijoituksilla ja huostaanotoilla kierretään velvollisuutta järjestää näitä lakisääteisiä tukitoimia lapsille ja nuorille!

[/quote]

Aika kauheeta koko homma! Voiko se todellakin olla rahasta kiinni koko juttu?

[/quote]

Voi vitsit teitä ja teidän luulojanne. Helsingin lastensuojelussa työskennelleenä voin ainakin sanoa, että siellä kytätään tarkkaan, ettei vain tulisi lapsille turhia sijoituspäiviä koska sijoitus maksaa niin paljon.
[/quote]

Helsingin lastensuojelu ensin sijoitti kiireellisesti, sitten huostaanotti tuttavaperheeni teinin. Huostaanotto tehtiin vanhempien 'suostumuksella' niin, että vanhemmille sanottiin 'voitte suostua huostaanottoon vapaaehtoisesti, jolloin teini pääsee perheeseen Helsinkiin eikä lukio-opintoihin tule keskeytysriskiä; jos vastustatte, teini sijoitetaan laitokseen ja lopullinen sijoitus paikka voi olla kaukanakin Helsingistä'. Syynä tilanteeseen oli teinin rajuhko teini-ikä (ei huumeita, jonkin verran alkoholikokeiluja), josta vanhemmat olivat aivan samoilla linjoilla ls:n kanssa. Vanhemmat täysin kunnollisia ihmisiä ja hyviä vanhempia. He eivät pyynnöistään huolimatta saaneet muuta apua tilanteeseen. Ls ei edes tullut heidän kotiinsa käynnille. Vanhemmat laskivat, että jos he vastustavat huostaanottoa, oikeusprosessi saadaan päätökseen vain hieman ennen teinin 18-vuotispäivää ja teini joutuu viettämään lopun lapsuutensa laitoksessa.

No nyt teini on huostassa, 18v ja lopettanut lukion kesken. Hän leuhkii ympäriinsä saavansa kohta sossusta oman asunnon. Ilmeisesti hänestä on cool olla 'huostaanotettu nuori'. Objektiivisesti katsottuna hänellä meni paremmin kotona asuessaan. Vanhemmat ovat hyvin huolissaan. Ja ihmeissään, heillä kun olisi ollut hyvä ja turvallinen koti lapselleen, jossa tämä olisi voinut asua vielä monta vuotta.