Vuorotyötä tekevät!
Teen opintojen ohella satunnaisesti vuorotyötä, mikä tarkoittaa usein pitkiä päiviä ja erittäin epäsuunnitelmallista aikataulua. Tällä viikolla olen tehnyt kaksi yövuoroa, joiden välillä on ollut koulupäiviä, ihan pitkiäkin. Ekasta yöstä selvisin "normaalikaavan" mukaan aika hyvin, nukuin aamupäivän ja menin illalla aikaisin nukkumaan. Tämä toinen pisti ihan sekaisin: olen nukuskellut koko päivän, väsyttää koko ajan ja olo on kuin pahimmassa krapulassa. En illalla seitsemän aikaan saanut limsapulloa auki, voimat olivat vielä silloinkin aivan poissa. Sanokaa mulle, että suunniteltua vuorotyötä tehtäessä yöt eivät ole aivan näin kaatavia! Karseaa ajatella, että ei voisi tietää etukäteen, missä kunnossa yön jälkeen on ja millä unimäärällä yöstä tokenee. Miten te pystytte suunnittelemaan yövuorojen jälkeistä nukkumapäivää tai sitä seuraavaa päivää?
Kommentit (4)
vastaa muuten VUOROKAUDEN mittasta valvomista, ei sitä että valvoo yhden yön.
Itsellä on 3- vuorotyö. 5 päivää kutakin ja vaihto seuraavaan.
Kaikista siihen ei ole. Itselläni ei rytminvaihto ole ongelma. Ehkä juuri yövuoro on yksi mukavimmista?
Saan unesta kiinni kun pääsen kotiin ja nukun saman määrän kun muissakin vuoroissa.
Perheellisenä lapset kun on tarhassa niin saa nukkua rauhassa ja on aikaa koko ilta perheen kanssa.
nykyään enää harvakseltaan iltavuoroja muuten normaali päivätyö. Yövuorot olivat minulle todella rankkoja ja nukkuminen ja unentarve niiden jälkeen vaihteli paljon, onneksi ei enää yötöitä.
Mä teen puolikasta yökön paikkaa, enkä useinkaan pääse yksittäisen yön jälkeen nukkumaan ennen iltaa -- kotona kun temmeltää kaks poikaa, 2v2kk ja 9kk. Mies on päivätöissä, tosin liukuvalla työajalla, eli lähtee sitten, kun minä kotiudun.
Väsynythän sitä on, jos koko yön valvoo, mutta ulkoilu on yks hyvä, jolla jaksaa. Niin ja se, et syö vain kevyesti päivällä... Sit ko isäntä tulee illansuussa kotiin, voi ite lähtä vielä vähän "iltalenkille" ja sit nukkumaan...
Eri asia on, jos oh sattuu laittamaan viikolle (siis arkipäiville) kaks yötä peräkkäin... Sillon on PAKKO saada nukkua, kahta yötä ei pysty putkeen valvomaan... Sillon meillä mies tekee yleensä vaan puolikkaan työpäivän, et saan iltapäivän ja illan olla vällyjen välissä...
Mut joo, yöt on kuitenki ihmisellä nukkumista varten, joten ei kai tää noin lopun ikää mikään ihan paras juttu ole...
Minä tykkään tehdä monta yötä peräkkäin tai sitten vain yksi/10pv. Minä nukun yleensä noin. 5-7 tuntia yövuoron jälkeen. Hätätilassa voi yhden yön jälkeen valvoa normaalisti päivän, mutta kyllä on ihan nakit illalla.
Valvotun yön jälkeen kunto on (tutkitusti) kuin 1 promillen huppelissa. Kuinkahan monen promillen huppelissa sitä tuli oltua lapsen vauva-aikoina :-))