Isä ei saa jäädä sairasta lasta hoitamaan jos äiti on opiskelija?
Meillä on siis näin. Viime viikolla lapsi oli sairas ja isä jäi kotiin koska äidillä oli tärkeä tenttipäivä. Nyt työnantaja ilmoitti ettei tarvitse maksaa isälle mitään koska äiti opiskelee. Voisiko joku lakiatunteva kertoa kohdan johon tämmöinen perustuu?
Kommentit (25)
Meillä oli ihan sama juttu silloin kun minä opiskelin ja mies kävi töissä. Kerran hain proffalta todistuksen siitä, että olen ollut pakollisessa tentissä. Mies vei sen työantajalleen ja sai kys. päivältä palkan. Tämä oli siis poikkeus. Muulloin minä jäin aina kotiin usean vuoden ajan kun lapset sairastivat. Kun menin opiskelujen jälkeen töihin, on mieheni jäänyt lähes aina hoitamaan lapsia. Kumpikin vuorollaan.
Toinen lapsi terve, ei saanut olla sairaalassa mukana, jonkun piti hoitaa häntä kotona. Lisäksi perheessä mylläsi norovirus. Mies oli töistä pois ja sukkuloitiin miten parhaaksi katsottiin. Muutama sukulainen on lähellä, mutta eivät suin surminkaan uskaltaneet meidän ' tautiseen' perheeseen tulla kyläänkään pitkään aikaan. Kun tuo yksi paha viikko oli ohi, miehen työnantaja sanoi, että pannaanko ne kolme hänen todellakin pakolla töistä pois olemaa päivää lomista vai palkattomana vapana. Näin meni tasan tarkkaan. Tämän viikon jälkeen vielä mies sairastui itse ripuliin, mutta sitten se olikin palkallista, kun oli mies itse sairaana.
Muutenkin jos hän on kotona, vaikka itse sairana, todellakin pitää olla todistukset sairaudesta. Lomia, vaikkakin palkattomana, ei ihan repäisemällä saa. Nyt esim. kesälomat pitää tietää 3 kk aiemmin. Eli hätäpalkaton ei ole ihan helppoa toisissa töissä, jos vaikuttaa useampaan muuhun ihmiseen yhden ihmisen poissaolo. Tokihan jos on pakko on pakko.
Pakottavat perhesyyt ovat palkatonta vapaata, ei niistä mitään makseta.
Oma järjen käyttö sallittu.