Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei koskaan myydä kokonaista porsaan maksaa?

Vierailija
03.11.2024 |

Esim Prismassa myydään kokonainen porsaan (tai lampaan tai lehmän) sydän, munuainen ja kieli. En nyt jaksa muistaa minkä eläimen elin, mutta tollasen suuren eläimen elin kuitenkin. Mutta maksa taas myydään aina jotenkin "leikeltynä", siis viipaleina tai paloina tai jauhettuna tms. Miksi? Miksei kokonaisena?

Toki minimaalisen pienen eläimen eli broilerin maksaa saa jostain ihmeen syystä ostaa kokonaisena. Siinä pakkauksessa on niitä minimaksoja useita kymmeniä, sitä pakkausta myydään pakasteosastolla. Mutta minä nyt en ole kiinnostunut minimaalisista eläimistä. Minä olen kiinnostunut vain noista suurista eläimistä.

Olen pitänyt kädessäni suuren eläimen kokonaista sydäntä ja munuaista. Tiedän miltä ne näyttävät. En ole pitänyt kädessäni suuren eläimen kokonaista maksaa. Minulla ei ole aavistustakaan miltä se näyttää.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

PS. Tämän aloitukseni ansiosta nyt sattumalta tiedän varsin hyvin mitä eroa on sanoilla "relevantti" ja "validi". Nimittäin:

1. Tämä aloitukseni ei kenties ole "relevantti". Koska moni sanoisi, että tuolla kysymälläni asialla ei ole merkitystä, se ei ole tärkeä, sillä ei ole mitään vaikutusta mihinkään. Joten jopas on turha kysyä mitään sellaista millä ei ole mitään väliä. Joten ei ole relevanttia!

2. Mutta tuo aloitukseni kysymys on validi! Koska kysymykselleni on olemassa perustelu, hyvä syy. Hyvä syy miksi ihmettelen tuota asiaa. Jokin tietty logiikka tuon kysymykseni taustalla. Jokin tietty logiikka sille, että "tässä nyt on jotain epäselvää", ja sitä epäselvyyttä minä nyt yritän selvittää, vaikkei sillä mitään käytännön merkitystä olekaan.

Aloitukseni liittyy todelliseen epäselvyyteen, todelliseen informaatioon, joten aloitukseni on validi. Tuolla todellisella informaatiolla ei ole mitään käytännön arvoa, siis tuon epäselvyyden selvittämisellä ei ole mitään käytännön arvoa, joten aloitukseni ei ole relevantti.

Vierailija
2/23 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käypä kysymässä jostain etnisestä kaupasta. Esim. halal-lihaa myyvissä kaupoissa on myytävänä kokonaisia porsaan maksoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käypä kysymässä jostain etnisestä kaupasta. Esim. halal-lihaa myyvissä kaupoissa on myytävänä kokonaisia porsaan maksoja.

Kiitos vinkistä. 

Vierailija
4/23 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Itse kyllä monesti ostanut naudanmaksaa palana ihan S-marketin hyllystä. Joskus myös harmitellut kun on vaan palana tarjolla eikä valmiiksi jauhettuna, jos on ollut tarkoitus tehdä jotain mihin tarvitaan jauhettua.

Vierailija
5/23 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi. Joskus käyn ostamassa kuten suosittelit, ihan vain jotta kerran elämässäni saisin pitää kädessäni kokonaista maksaa, jotta kerran elämässäni näkisin miltä se näyttää.

Enhän minä nyt herran tähden sentään halua matkustaa jonnekin himskatin kauas maaseudulle sikafarmille asti tuon asian vuoksi, siis sellaselle sikafarmille jossa farmarit teurastavat sekä syövät omia eläimiään. En tiedä tekevätkö suomalaiset farmarit koskaan noin, mutta ulkomailla tottakai tekevät. Esim Israelissa olin töissä vuohifarmilla, ja siellä tosiaan eräänä päivänä farmari teurasti yhden vuohen ja valmisti koko vuohen ruoaksi itselleen sekä kaikille farmin työntekijöille. Ehkä Suomessa ei noin saa toimia. Ulkomailla saa.

Mutta ai niin, luulen että vastauksesi on vähän huono. Koska luulen että nuo etniset kaupat eivät tiedä että miksi "normaalit kaupat" (Prisma) eivät myy kokonaista maksaa. Miksi Prisma myy kokonaista kieltä, munuaista ja sydäntä. Mutta ei kokonaista maksaa? Vaikka maksaa myydään varmaan kaikkein eniten kaikista sisäelimistä. Maksa on kaikkein eniten myyty elin. Maksaa myydään monessa eri muodossa, mutta ei kokonaisena. Miksi? Pitäisi varmaan kysyä Prismalta. Mutta tietävätkö he itsekään?

ap

Vierailija
6/23 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonainen naudan maksa painaa ~5kg joten ei taida mennä kaupaksi. Palana saa kyllä ja viipaleina, ihan perusmarketeistakin sekä tietty jauhettuna. Porsaan maksaa en ole omissa vakiokaupoissani sen sijaan nähnyt. Uteliaisuuttani katsoin niin lähin Prisma toimittaisi kotiin niitä samoja Snellmanin naudanmaksapaloja ja Tammisen viipaleita, mitä noista lähimarketeistakin saa, mutta ei possua sieltäkään. Niitä AP:n mainitsemia broilerin pakastemaksoja löytyisi myös.

Vierailija
7/23 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prismassa munuaista ja sydäntä löytyy kokonaisena, mutta ei paloina eikä viipaleina eikä jauhettuna.

Prismassa maksaa löytyy päinvastoin eli paloina sekä viipaleina sekä jauhettuna, mutta ei kokonaisena.

Miksi näin? Miksi maksa myydään tasan päinvastoin kuin muut elimet?

Jopas on epärelevantti (eli turha) mutta validi (eli perusteltu) kysymys!

ap

Vierailija
8/23 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivikylän kokonaisia possumaksoja oli jossain vaiheeessa markettien hyllyissä mutta ei ole aikoihin näkynyt. Ei varmaan ole kysyntää?

Vierailija
9/23 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prismassa munuaista ja sydäntä löytyy kokonaisena, mutta ei paloina eikä viipaleina eikä jauhettuna.

Prismassa maksaa löytyy päinvastoin eli paloina sekä viipaleina sekä jauhettuna, mutta ei kokonaisena.

Miksi näin? Miksi maksa myydään tasan päinvastoin kuin muut elimet?

Jopas on epärelevantti (eli turha) mutta validi (eli perusteltu) kysymys!

ap

Kannattaa hetki pohtia miten ne yleensä valmistetaan. 

Vierailija
10/23 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkistä. 

Hah! Tuohan oli trolli. Sianliha ei ole koskaan halal! Ei mikään osa siasta ole syötävää

11/23 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt käsissäni hirven maksaa. Se oli valtava. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
12/23 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska harva haluaa kokonaista maksaa, se on sen verran iso klöntti. Ihmiset ostavat mieluummin valmiiksi leikattuja siivuja pihvejä varten tai sitten valmiiksi jauhettua maksaa.

Aina voi käydä lihakaupasta ostamassa kokonaisen maksan. Jos heillä ei sitä satu olemaan tiskissä, niin hankkivat sitä kyllä sinulle.

Vierailija
13/23 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppahallissa voit pyytää nähtäväksi lihatiskilllä kokonaisen maksan! Joissakin suuremmissa marketeissa on myös lihatiskilllä valikoima runsaampi ja takahuoneessa voi lojua se kokonainenkin maksa. Kysy siis, löytyisikö näin.

Etnisistä sen sijaan löytyy mm. erinomaista vuohen päätä (kokonaisena) ja sorkkia, kanankaulaa, kivipiiraa ja muuta mukavaa. Lisäksi occo buccoa on lähes aina saatavissa! Kannattaa käydä tutustumassa.

Vierailija
14/23 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sikoja ei taideta islamilaisissa kulttuureissa käyttää ruuaksi joten tuskin heillä on sian teurastamiseen "oikeaoppisia" tapoja...

Vierailija
15/23 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi. Joskus käyn ostamassa kuten suosittelit, ihan vain jotta kerran elämässäni saisin pitää kädessäni kokonaista maksaa, jotta kerran elämässäni näkisin miltä se näyttää.

Enhän minä nyt herran tähden sentään halua matkustaa jonnekin himskatin kauas maaseudulle sikafarmille asti tuon asian vuoksi, siis sellaselle sikafarmille jossa farmarit teurastavat sekä syövät omia eläimiään. En tiedä tekevätkö suomalaiset farmarit koskaan noin, mutta ulkomailla tottakai tekevät. Esim Israelissa olin töissä vuohifarmilla, ja siellä tosiaan eräänä päivänä farmari teurasti yhden vuohen ja valmisti koko vuohen ruoaksi itselleen sekä kaikille farmin työntekijöille. Ehkä Suomessa ei noin saa toimia. Ulkomailla saa.

Sianmaksa on monilohkoinen, iso (1-2 kg) ja usein verinen, koska veri pakkautuu elimiin. Sianmaksassa on monesti loisia ja loisarpia. Ne lohkot leikataan pois, ja loput voidaan myydä palpina/siivuina. Jos merkkejä loisista on paljon, maksa hylätään jo teurastamossa.

Kun asuin ulkomaassa (EU), hain joskus koirilleni elimiä teurastajalta. Sian maksoja sai ilmaiseksi, koska niitä pidettiin lähinnä jätteenä.

Vierailija
16/23 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa on kookas elin. Luulen, että harva sitä haluaa niin paljon ostaa, siksi se myydään osina.

Sä voit myös oman kaupan palvelutiskille jättää tilauksen kokonaisesta maksasta ja sitten ostaa sen.

Mä usein tilailen asioita etukäteen, että sitten saan haluamani ja muillekin jää. Esim 3 kiloa kalvotonta jauhettua naudan maksaa tilasin viime viikolla. Kesällä kaksi naudan kylkiriviä. Sai kyljykset ja ribsit suvulle, lihaliemen ja koirillekin kaluttavaa. Yleensä 6 kiloa jauhelihaa tietty sekoitus.. kun tulee enemmän syöjiä.

Siellä ne sitten sovitusti odottelee maksajaansa.

Vierailija
17/23 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä-Suomessa niitä on perinteisesti käytetty seksiin. Siksi myyntikielto.

Vierailija
18/23 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sikoja ei taideta islamilaisissa kulttuureissa käyttää ruuaksi joten tuskin heillä on sian teurastamiseen "oikeaoppisia" tapoja...

Ei "etninen" kauppa tarkoita muslimikauppa.

Vierailija
19/23 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksimaksa POIS!

Vierailija
20/23 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin joskus vuosia sitten runsaasti maksaa, kokonaista tuoretta maksaa ei kaikissa kaupoissa ollut silloinkaan.

Menekki ei taida olla suuri, säilytysaika lyhyt ja myyntikatteessa ei taida olla hurraamista.

Eiköhän ne mene teollisuudelle suoraan einesten ym valmistukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi