Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Kuinka pian vauvasi on syntynyt käynnistyksen jälkeen?

27.03.2008 |

Mun siskolla olisi maanantaina 8 aamulla käynnistys edessä, mietin että kuinkahan kauan menee, että vauva sitten syntyy. Tiedän et on varmaan yksilöllistä, mutta syntyisikö ehkä nopeammin mitä synnytyksen käynnistyttyä normaalisti.

Pitää mennä vauvaa heti katsomaaan, mutta matkaa meillä on sairaalaan vajaa 200km ja työvuoroja joutuu vähän vihdella jotta sinne pääsee. Eli helpottaisi jos tietäis vähän milloin lapsi voisi syntyä, et kannattaisiko vasta tiistaina mennä katsomaan.

Kertokaahan teidän kokemuksia, tietää sitten siskollekin kertoa et minkälaisia kokemuksia teillä on ollut.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi kertaa käynnistetty, kummallakin kertaa nopea synnytys.

Kakkonen käynnistettiin 37+4 oksitosiinilla ja kalvojen puhkaisulla. Lähtötilanne 3-4 cm auki, ei ollenkaan omia supistuksia. N. 1,5 tuntia myöhemmin oli vauva syntynyt.

Kolmonen käynnistettiin 37+3 oksitosiinilla. Lähtötilanne lapsivedet menneet, n. 2cm auki, hieman omia supistuksia. 45 min myöhemmin lapsi syntynyt.

Eli eipä kestänyt kauaa eikä mitään kipulääkitystä tarvittu. :)

Vierailija
2/19 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi ekaa päivää pelkillä tableteilla alakautta, kolmantena ja neljäntenä päivänä myös tippa käteen tätä jatkettiin joka päivä, supistukset loppuivat aina itsestään lääketipasta huolimatta.

6. päivänä laitettiin reilummin ainetta suoneen ja puhkaistiin kalvot. Karmea synnytys kesti 24 tuntia (ja päätyi muuten lopulta sektioon).

- toivottavasti tämä on harvinaisempaa kuitenkin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
01.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysin epäkypsästä tilanteesta rv 41+3. Kolmena päivänä Cytotecia alakautta eikä mitään vaikutusta. Rv 41+6 väkisin kalvot puhki eikä silti mitään. Oksitosiinitiputus - ei mitään. Vasta kun tipan annostus oli todella iso, alkoivat helvetilliset tauottomat supistukset. Kohdunsuu ei järkyistä tauottomista tuskista johtuen auennut, mutta epiduraali oli taivas ja pelasti tilanteen. Kohdunsuu aukesi 1,5cm -> 10cm kahdessa tunnissa ja ponnistusvaihe oli helppo, nopea ja miellyttävä. Synnytyksen kestoksi merkattu 6h 47min. mutta käynnistely siis kesti neljättä päivää...

Kakkosen aikaan en muuta toivonut kuin itsestään käynnistynyttä synnytystä ja sen juuri ja juuri sain. Tyttö syntyi rv 41+6 pehmeillä, siedettävillä, 8 minuutin välein tulevilla supistuksilla. En tarvinut kipulääkitystä vaan olin ammeessa avautumisvaiheen ajan ja ponnistusvaiheeseen sitten pyysin spinaalin. Vielä helpompi ponnistusvaihe kuin esikosta, jos mahdollista.

Käynnistelyn vaikutus riippuu siis varmaan aika paljon kohdunsuun tilanteesta.

Vierailija
4/19 |
01.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

alotettiin käynnisteleen keskiviikkona ja poika syntyi torstai yönä (tai siis oli se jo perjantain puolella kun kello oli 00.59).

keskiviikkona supisteli jo 5 min välein mutta ne loppu yöllä ja torstaina alko kunnon supistukset klo 12.00 ja siitä se sitten lähti. Poika syntyi rv39+1. Käynnistyksen syy oli lapsiveden vähyys et siks jo noilla viikoilla

möhö ja rasse 4,5kk

Vierailija
5/19 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sain Cytotecin klo 9:30. Tunnin päästä käyrään. Klo 11 eka kipeä supistus ja klo 11:38 tyttö sylissä. Ei meinannut pää pysyä mukana. tajusin vasta synnärin ovella, että tämä neiti tulee syöksynä.

Vierailija
6/19 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni vauveli syntyi maanantaina 22.47.

Oli kyllä niin ihana vauva että voi voi.

Äiti ja vauva voivat molemmat hyvin.

Vierailija
7/19 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun kävit kertomassa miten meni! Onneksi siskosi ei joutunut kärvistelemään pitkään. Onnea äidille ja tädille!

Vierailija
8/19 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaks käynnistetty. Ekan kanssa 1vrk ja toinen ekasta supistuksesta 3h niin tyttö syntyi.. kaverilla käynnistettiin 2vkoa!! Ja lopulta sektio, selvis syy.. vauva yli 5kg!! Ei päässy laskeutumaan synnytyskanavaan.. että sellasia :)

Vierailija
9/19 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mahdotonta sanoa milloin sinun kannattaa lähteä siskoa katsomaan, mutta sinuna odottaisin ainakin tiistaihin! :-)

Käynnistyksen kesto riippuu niin monesta asiasta, kuten käynnistystavasta, kohdunkaulan kypsyydestä yms. Joillakin se aiheuttaa lähes syöksysynnytyksen, toiset joutuvat kärvistelemään päivätolkulla. :-)

Siskosi voi siis myös olla erittäin väsynyt synnytyksen jälkeen. Vasta seuraavana päivänä jaksaa yleensä jutella enemmän - varmasti haluat viipyä hetken kun ajomatkakin on pitkä.

Oma toinen synnytykseni käynnistettiin cytotec-tableteilla. Käynnistys aloitettiin ma-aamuna klo 9, ja poika syntyi sectiolla 22h myöhemmin tiistaiaamuna. Arviolta n. vuorokausi olisi mennyt alatiesynnytyksessä. Ekat 12h ei tapahtunut mitään, kunnes illalla vedet menivät ja supistukset alkoivat kuin salama kirkkaalta taivaalta.

Vierailija
10/19 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alotettiin käynnistäminen tiistaiaamuna 8 juurikin noilla tableteilla, niitä 2 päivää, tiistai ja keskiviikko. Torstaiaamuna klo 9 synnytyssaliin oksitosiinitipalle ja noin klo 14 torstaina puhkottiin kalvot. Tyttö syntyi perjantain puolella, klo 00.23.

Eli neljäntenä päivänä meitä pystyi tulemaan katsomaan:)

Vierailija
11/19 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmilta olen mennyt aamulla sairaalaan, suoraan synnytyssaliin ja olen saanut oksitosiini tipan käteen. n. 1,5h jälkeen kalvot puhkaistu, mutta iltaan on mennyt, esikoinen syntyi lopulta sektiolla 23.30 ja kakkonen sektiolla 19.10. Syntymän jälkeen menee vielä pitkä tovi ennen kuin pääsee osastolle, jossa onkin sitten tarkat vierailuajat (oys). Jos on monen hengen huoneessa, on vierailuaikoja mielestäni kunnioitettava. Sektion jälkeen olen ollut erittäin toipilas, joten vieraat ovat tulleet seuraavan päivän illalla katsomaan. Mutta kukin tapaus on varmaan erilainen....

12/19 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös takana 2 käynnistystä, Cytotec-tabletit annettiin suun kautta.

Ekassa menin osastolle pe aamulla 7.30, käynnistys aloitettiin klo 8 ja päivän aikana annettiin yhteensä 3,5 tbl (½+3x1, viimeisin klo 20), puolilta öin meni vedet ja vauva syntyi 04.05.

Toinen käynnistys aloitettiin ti samaan aikaan (päivän aikana sain vain 4x½ tbl), ke pidettiin välipäivä ja to jatkettiin aamulla klo 6 kokonaisilla. Sain vain 2 tbl, kun supistuksia tuli riittävästi, poika syntyi lopulta 22.42.

Ekan käynnistyksen aikaan oli yksi tuttuni myös käynnistyksessä, oli aloitettu ke pari päivää ennen mua ja vauva syntyi lopulta tiistaina.

Että ihan yksilöllistä ja kohdunsuun tilanteesta riippuu. Ja siitä käynnistystavastakin.

Vierailija
13/19 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu olevan..

1 lapseni käynnistettiin tableteilla, ehdin juuri saada suun kautta toisen kerran sen 1/4 tablettia, kun synnytys lähti syöksyllä käyntiin,aivan mielettömät supparit ja siitä meni 2 tuntia ja lapsi syntynyt.

Tokalla kertaa toivoin pikkasen lepposampaa aloitusta..eka puhkasivat kalvot, vettä ei tullut kun lapsen pää oli korkkina edessä..sitten aloittivat oksitosiinin suoraan suoneen hyvin pienellä annoksilla..ja siitähän sitä taas syöksyllä mentiin, kesti nyt sentään 3 tuntia kun lapsi syntynyt...

Kolmatta odotan rv 37+2 ja toivon todellakin luonnollisesti alkanutta synnytystä..

Hankala ennakoida siskosi tilannetta ja ei sitä tosiaan heti jaksa seurustella..joka sairaalaan ei saa edes mennä kuin lapsen isä, lapsen sisasrukset ja isovanhemmat vierailulle..

Vierailija
14/19 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten voi kestää pitkäänkin...

Vierailija
15/19 |
28.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo aikahan voi vaihdella ihan huimasta, sehän riippuu niin monesta tekijästä, mm käynnistystavasta ja siitä onko paikat kypsät. mulla käynnistettiin viimeisin puhkaisemalla kalvot, ja 1,5 tuntia myöhemmin oli pikku-ukko maailmassa. mulla oli paikat jo " kypsät" , olin jopa 4 cm auki. LA oli ylittynyt jo 13 päivällä, eikä jääty enään odottelemaan sponttaania käynnistystä.

Vierailija
16/19 |
28.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikat oli hyvin kypsät ja 3 cm auki ennen käynnistyksen aloittamista, joka tehtiin lapsiveden tihkumisen vuoksi.

Mutta tiedän pari sellaistakin, joilla on yritetty vuorokausi käynnistää ja sitten päädytty sektioon kun ei ole lähtenyt käyntiin.

Vierailija
17/19 |
28.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli maanantaiaamuna klo 8 menin synnytyssaliin ja puhkaistiin kalvot. Klo 12 laitettiin oksitosiinitippa ja synnytys käynnistyi noin klo 13. Vauva syntyi tiistaiaamuna klo 6.13. Synnytyksen kesto siis 17 tuntia 13 minuuttia.

Kolmas synnytys yritettiin käynnistää pelkällä tipalla maanantaina klo 13-21, mutta ei käynnistynyt. Pidettiin vähän taukoa, kalvot puhkaistiin klo 5.15 ja laitettiin tippa. Synnytys käynnistyi puolen tunnin kuluttua, klo 5.45 ja vauva syntyi klo 10.52, synnytyksen kesto 5 tuntia 7 minuuttia. Kaikkineen aikaa siis meni kuitenkin vajaa vuorokausi...

Ihan mahdotonta on arvioida miten se käynnistys johonkin henkilöön vaikuttaa, toisilla synnytys käynnistyy heti ja toisilla voi mennä pahimmillaan 5-7 vuorokautta, joillain ei käynnisty ollenkaan ja joudutaan sektioon... Lienee kysyjän viisainta odotella ilmoitusta vauvan syntymästä ennen kuin alkaa järjestellä vierailua sairaalaan :)

Onnea kysyjän siskolle sinne käynnistykseen!

Vierailija
18/19 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva syntyi klo 22. Eli noin 7 tuntia meni eli tuollainen tehokas työpäivä. Itse menisin katsomaan vasta seuraavana päivänä, koska synnytyksen kestosta riippumatta ihminen on heti todella väsynyt ja tarvii hetken aikaa toipua ja kuten täällä kävi jo ilmi, voi synnytyksen kesto vaihdella suuresti. Joillainhan sitä käynnistellään monta päivää...

Vierailija
19/19 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käynnistettiin synnytys 2 vko lasketun ajan jälkeen. Aloitettiin aamulla 1/4 Cytotecilla. Iltapäivällä sain toisen samanmoisen. Viiden maissa ei tuntunut vielä mitään muuta kuin kivuttomia suppareita, mutta sitten menivät vedet. Sen jälkeen oltiinkin tunnin päästä synnytyssalissa ja pian oli vauvakin maailmassa. Esikoisen synnytys kesti aikoinaan 25 t 55 minuuttia, tämä toinen, joka käynnistettiin kesti 5 t 55 minuuttia.

Ymmärtääkseni käynnistetyt synnytykset voivat sujua todella nopeasti (jolloin ovat helposti aika rajuja), tai sitten käynnistelyä saatetaan joutua jatkamaan useammankin päivän ajan. Tuoretta äitiä ja vauvaa en menisi katsomaan ennen kuin aikaisintaan seuraavana päivänä, jos äiti itse kokee silloin jaksavansa ottaa vieraita vastaan.