¿¿¿ Tammenterhojen keskiviikko ¿¿¿
Linkki eilisiin turinoihin:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8729327&p=&mpage=3&tmode=…
Kommentit (33)
[color=darkviolet]Uunissa poksuu tulet ja ulkona -10 astetta. Mitenhän sitä taas tottuu näihin keleihin. No, mut ku kerran käy etes -20 asteessa niin sit tällanen kymppi astetta tuntuu helteeltä ;)
Akka on aamupalalla, mut sitä tahtoo enempi kiinnostaa katella akkunasta lintujen puuhastelua, ku ne on syöpöttelemässä. Näköjään viimesiä jyviä vetelevät, joten kauppareissua tietää.
Tuntuu, ett just nyt on kaikkee ylimäärästä hankintaa, ku pitää pari viikkoa pitää kirjaa mitä on ostellu ja mitä laskuja maksanu :O. Noo todenmukasuuttahan ne tilastoihin haluaa. Siis valasen asiaa, jos jollai menny ohitte, että meillä kävi maanantaina tilastokeskuksen naikkonen kyselemässä ja jätti kotitehtävän. Olikohan se, ett 8000 kotitaloutta oli valittu ja me oltiin yks niistä.
[color=blue]Chicca [color=violet]:D ihanasti sie kirjottelit, jotenki tosi lentävästi. Oli mukavaa lukee tuommosta tekstiä. Toivottavasti jaksat tänään touhuta, vaikka yöllä kuuhailit.
On pitänykki kysyä miten oot jaksanu ja miten elämä on alkanu sujumaan ilman ukon kuuhaamista nurkissa? En halua tungetella, jos kysymys mielestäs liian henk.kohtanen niin jätä omaan arvoonsa.
Toivotaan, että tuo pakastusoperaatio hävittää tuholaiset.
[color=darkviolet]Ai niin mun piti soittaa neuvolaan. .
Z ja peipi 27+5
[color=#556B2F]Voi taivas mikä väsy! Menin tapani mukaan liian myöhää nukkuun ja kahdelta heräsin siihen kun juniori tihuutti itkua ja oli [/color][color=EE0000]Tulikuuma ![/color]
[color=#556B2F]Taisi ne kaikki puhkeevat poskihampaat nostaa kuumeen,kun ei yskää/nuhaa nyt ole ollu..[/color]
[color=008B00]Muistatteko kun kouluen alkaessa luulin meidän digikameran olevan varastettu lasten urheilupäivänä??
No,täällä nousi kova myrsky illalla ja laitoin osaa pattereista päälle ekaa kertaa tälle talvea ja ihmettelin miksi eteisen patteri oli toiselta kulmalat väärässä asennossa..koetin sitä työntää tilaansa ja kun ei mennyt,kurkkasin patterin taa ja DADAA Kamera oli patterin välissä syvällä! Siis apua,ollaan sen jälkeen monesti jo meinattu ostaa uusi,mutta se on jäänyt ja jäänyt,onneks ei ostettu :DDD
Eli meidän terroristin alku juniori oli sen sinne silloin tiputtanut :)[/color]
[color=B23AEE][b]( . ) Oon ollu hieman maassa pari päivää,miehen pikkuveljen hyvä kaveri tappoi itsensä viime viikonloppna ja se nosti pintaan muistoa omasta ystävästä ,joka tappoi itsensä auton pakokaasuilla liki 7 vuotta sitten...On niin paha olla ,kun tietää millaisia tunteita se nostaa,sitä syyttää itseään ja sitten myöhemmässä vaiheessa on vihainen toiselle ,kun noin meni tekemään ja itsensä tappamaan.. :(([/b][/color]
nyt katsoo seuraava koululainen valmiiks lähtöön,yhen jo heitinkin 8 kouluun..jatketaans myöhemmin..
[b]Maria ja himpula 29+3 [/b] [color=8B3A62][size=3]♥[/size][/color]
se on kuulkaa talvi tullut tänne pirkanmaallekin:) lunta on tullut vähintään se lupailtu parikymmentä senttiä. josko sitä koittais vähän lumitöitä tänään tehdä ellei massussa ala tuntumaan pahalta. ei ollut aamulehtikään vielä tullut, yleensä tulee joskus kahden kolmen välillä yöllä:) mieskin päätti luottaa bussiin, kun eilen kesti kotimatka reilun tunnin, kun motarillakin pääsi ajaan kuuttakymppiä maksimissaan.
iskikö muille sähkökatkos? meillä oli yöllä mennyt, huomasin neljän aikaan kun vessassa kävin. mut olivat palailleet joskus viiden maissa.
eilen tosiaan menin jo kasiks salille, sit hammaslääkäriin. sieltä kaupungin kautta * äidille ja sen kanssa ruokakauppaan. sit olikin enää tunti aikaa ennen kun piti lähtee niitä työkavereita kattoon. ei tuo koivusalo ohjaajana minua kyllä vakuuta; hyvä tarina, loistava suosalo, mut kuvaus, leikkaus jne (eli OHJAUS) aika surkeeta. sit käytiin vielä syömässä. illalla olin niin naatti et luin vaan pinon läpi, mut en jaksanut alkaa kirjotteleen.
tänään aattelin ottaa taas rennommin. puuhailla kotosalla jne, ehkä mennään illemmalla uimaan kun mies tulee töistä.
pipareista on ollut puhetta. just sovittiin et tän kuun lopulla meen äidin luo leipoon. oon joka vuosi hänen kanssa leiponut. teen valmiista taikinasta, samasta kun äiti mutten saa yhtä hyviä aikaiseksi. joten nyt siis leivotaan meillekin samalla. piparitalon taidan itte väsäillä kotosalla, ehkä vuodenvaihteen tienoilla sen verran käy vieraita että tulee syötyä pois.
ceciliah: mun työkaverilla oli kanssa samanlaiset kynnet. mut luulen kyllä etten osaa sellasten kanssakaan toimia:)
zatu: täällä ei kanssa meinannut kello kääntyä. maanantaina ja eilen heräsin pirteänä kuudelta, nyt sain nukuttua jo vähän yli seitsemään.
hyvä että outikin on päässyt kotiin kaikessa rauhassa vauvan tuloa valmisteleen, ei tartte töistä murehtia.
sulina: tuliko kunnolla lunta? täällä tulee edelleen, ei tuo ainakaan ihan heti tuosta voi kadota:)
mirabellakin jäänyt kotiin lepäileen. hyvä kun työkaveritkin otti asian ok. mä eilen illalla täyttelin kelaan sairauspäiväraha-hakemusta ja siihen piti selitellä että kuinka nää " supistukset" vaikeuttaa töissä oloa.
kyllä tuo ardisian kätilö on uskomaton! rupee vaan mietityttään et kumpi näistä maista on lähempänä kehitysmaata kun pitää " parempaa väkeä" tuolla lailla suojella kaikilta likaisilta jne... :) mies on ihan paljasjalkainen manselainen, isänsä asunut vaan keski-suomessa jo vissiin liki parikytä vuotta.
viikonloppuna mies muuten otti lisää matkustelua keskusteluun. eli kyseli että milloin vauvan kanssa saa lentää? kun haluaisi italiaankin päästä pikkuista joskus näyttämään tädilleen, sedälleen ja serkulleen. eli onko teillä tietoa, kokemuksia?
beijaflorille ja tanelille onnittelut kolmestakympistä!
tervetuloa margekin mukaan seuraamme sekailaiseen!
ei oo kyllä herkkua chiccan tulevat päivät. toivottavasti jaksat hyvinbd
marialla on ollut kaikenlaista surua ja murhetta:( mutta onneksi kamera edes löytyi...
tigru ja simppis 31+5
Ihanaa kun on talvi!! Lunta tuiskuttaa taivaan täydeltä ja on täälläkin tullut sitä ainakin se 20 senttiä.. ja oikein syviäkin nietoksia lapset löysivät tossa neitiä kouluun vietäessä :) Rakastan lunta! Ja hoen itselleni ja lapsille aina sananlaskua:" Det finns inte dåliga väder, det finns bara dåliga kläder.." Tänäänkin on useamman ihmisen suusta jo tullu kuultua kuinka kurja ilma on,ja mitään ei voi tehä kun sataa lunta.. meillä meneekin aamupäivä ulkoillessa,äsken käveltiin vajaa 4 kilometriä ja puol kahteen mennessä ollaan jo teputeltu 10 km,on neuvolaa ja koulusta hakua ja osuu nini huonosti ajat yksiin että saa aina kävellä kotio välissä.
Jänskättää vähnä toi neuvolalääkärissä käynti,toivon että kaikki paikat olis tiukasti kiinni vielä supisteluista sun muista tuntemuksista huolimatta.. valkuaisen ja verenpaineen kävin maanantaina mittauttamassa kun olin vaavin liikkeistä huolissaan mutta siltä osalta kaikki hyvin.
Onneksi ardisia panit kätilölle luun kurkkuun!
Noi itsemurha jutut on aina yhtä kamalia,ja muut kuolemat myös.. Koittakaa jaksaa surujen keskellä!
Mistä tuli mieleen että näin yöllä unta että mummu kuoli :( no onneksi en ihan suoranaisia ennen unia tapaa nähdä!
Vauva hikottelee monta kertaa päivässä.. ja musta se ei tunnu mukavalta.. mutta onpahan aina joku elonmerkki :)
Zatu tais joku päivä sanoa että masu on tiellä tai siis törmäyskurssilla :D niin on täälläkin,jotenkin sitä ei hahmota omaa kehoaan kunnolla nyt.. aina muksahtaa johonkin..
Olisin kysyny mitä kaikkea pakollista tarviketta tulee mieleen mitä pitää hankkia ennen synnytystä.. yritän itselle tehdä listaa tässä mutta tuntuu että niitä tarvitsee NIIN paljon.
Vaippoja,tuttipullo+korvike (varmuuden vuoksi),tutti,sideharsoja,peppurasvaa,peppupyyhkeitä, turvaistuin,liivinsuojuksia,kunnon yösiteitä (edelleen oon sitä mieltä että ne sairaalan jättisiteet on korvaamattomia ekoina päivinä,vaikkeivät niin mukavia ookkaan) tietty vauvalle muutama vaatekerta,sänky ja ehkä rattaat ja kantoliina,pikkuamme.. mut kirjottakaa jos tulee mieleen jotain :)
Nyt keittelee puuroa ja sit tepsuttamaan neuvolaan.. palailen iltapäivällä kertomaan neuvolakuulumiset :)
T:Isa ja masukki 28+3
Kiva kun rupesi satelemaan lunta :-) Aamulla oli plussan puolella ja tuli vettä, nyt aste pakkasta ja lunta hiljalleen ripeksii.
Isäntä vaihtoi sitten eilen meidän ykkös auton. Oli aiemmin 940 farkku Volvo, ei mikään kaunis mutta tosi hyvä ajaa ja äärettömän tilava. Nyt meillä onkin sitten se miesten vehkeen jatke ;-) Kaverin farkku bemari meni autoliikkeeseen ja ostettiin sitten se sieltä ja annettiin toi Volvo vaihdossa. Ihan ok näköinen peli en ole vaan vielä edes päässyt sillä ajamaan. No jos se vaikka olisi vähän pienempikulutuksinen kun toi vanha...
Taneli75 - mites sun sokeriarvot?
Marge78 - tervetuloa! Täällä yksi Itä-Vantaan asukki kehien välistä ja vuoden vanhempaa mallia.
birgit - onnea asunnon jonotukseen.
Zatu - mukavia hetkiä tilastoinnin parissa :-) Me kuulutaan semmoiseen kuluttajapaneliin, missä pitää kaikki päivittäsitavaraostokset aina kirjata ylös.
Maria79 - koitahan olla vaipumatta synkkyyteen. Hienoa että kamera löytyi ja muutama roponen säästyi :-)
Isabelluska - eikös tommoinen lista löydy varmaan jostain netistä... Tässä pari linkkiä mitä äkkiseltään löytyi:
http://www.hel2.fi/terveyskeskus/suomi/palvelut/lna_hoito_ohjeita_tarvi…
http://www.huvitutti.net/arki/tavarat/tarvike.html
( . ) jaloissa tuntuu eilinen kävely kun hain pojan tarhasta. Olikin kiva tarpoa siinä räntäsateessa ja sohjossa. Tänään onkin sitten vähän nuhainen olo, taisin saada vähän kylmää kun ei ollut niitä oikeita vaatteita siihen keliin :-) Vauveli pyörähtelee ja potkii kiitettävästi.
Mitäköhän sitä sitten tekisi... Nyt tulikin ongelma kun on aikaa :-) Jos nyt alottelisi ihan rauhallisesti, ottaisi rennosti ja lukisi vaikka kirjaa tms.
t. Mirabella ja Albert rv 21+2
ei tullu ees mieleen kahtella netistä :D ekan lapsen kanssa kun tuli suurinpiirtein kaikki tarvittava äippäpaketissa ja toisen lapsen kanssa sain ystävältä yllätyslaatikon missä oli kaikki mahollinen tavara ja nyt tän kolmannen kanssa on kulunu jo niin kauan aikaa edellisistä (5 vuotta) ettei muista enää mitään ja kaikki vanhat tavarat on poissa. :)
T:Isa
aattelitkos noin kauan vielä pantata masuasukkia? vai alkoiko lumimyräkkä pelottaan, ettei pikkuista voi vielä yksiöstään ulos ajaa. ei pahalla!:) mut iski vaan silmään noi sun viikot 21+2:)
tigru
[color=00CD66]Ja heti alkuun Marge: Tervetuloa joukkoomme iloiseen! :)
_tigger_: Tuli lunta. Eilen sitä tosiaan tuli jo pieni määrä, mutta illalla sade oli vaihtunut vedeksi ja lumi maassa loskaksi. Oli tosiaan hauskaa, kun olen töissä Helsingin puolelle, asun Vantaalla ja välimatkaa on vajaa 11km. Meillä oli eilen töihin lähtiessäni lumi maassa, mutta Helsingin puolelle ei tippaakaan. Siellä satoikin vain vettä ja räntää. No tänä aamuna on lunta tullut lisää ja tulee pikkasen koko ajan. Taitaa olla pakkastakin, sillä ilma kuivemman näköinen kuin eilen. Saas nähdä miten Helsingissä, kun töihin pitää sinne taas raahautua iltavuoroon.
( . ) Ensimmäistä kertaa viime yönä heräsin supisteluihin. Joten ikävästi asentoa vaihtaessa alkoi supistamaan muutaman kerran viime yönä. Nukahdin kyllä heti uudestaan, joten niitä supistuksia ei kai vissiin tullut muutamaa enempää. Jotenkin koko maha oli pinkeämpi yöllä kuin tavallisesti. No huomenna on neuvola, voi ottaa asian siellä puheeksi.
Mut nyt kotitöihin... blääh!
Sulina + Papu rv 31+6
[b]nenn:[/b][color=#556B2F] Sain eilen kutsun kanssa nyt sinne pelkopoli käynnille j huomasin että mulla on samalla myös lääkäri ja ultra ja pissanäyteki pitää viedä..Oliko sulla noin?? Ei sen puoleen,kivahan himpulaa on nähdä ja kuulla vähän kokoakin..
Sain myös kyselyn eri asioista esim.
- Onko kielteisiä kokemuksa sairaalahoidosta
-kielteisiä kokemuksia synnytyksestä
yms yms...[/color]
[color=#483D8B]Mua alko äsken tosissaan vaivaamaan tuo himpulan laskeutuminen,nimittäin äsken kun juniorin kanssa köllin sängyssä ,tuntui liikket ihan luun reunassa, tuntui että tippuu ulos ihan just! kamala tunne ja sitä tunnetta on usein...
Herra 1vee4kk nukahti uuden supon voimin tuossa kölliessä,mitä ei siis normaalisti tapahdu,saati tähän aikaan,oli taas ihan kuuma ..[/color]
mulla oli otain muutakin sanottavaa mutta katosi jo päästä..myöhemmin ehkä taas palailen kirjoittaan jos muistan.. :)
[b]Maria[/b]
tigru - juu ajattelin että nautitaan nyt tästä raskaudesta kun kerran kotiin sain jäädä :-)
Siis korjaus
Mirabella ja Albert 31+2 (eihän siitä kyllä ole kuin hetki kun oli se rv 21+....)
Ihanaa! Nyt on täälläkin lunta ja pari astetta pakkasta!
Liukastelin juuri poikaset dagikseen. Mulla on, öhöm, kesätassut vielä Bemussa.. Oli vähän vaikeuksia päästä pihasta ylös, kun on sellainen loiva mäki. Esikoinen hoki, että " mamma älä kaasuta liikaa, ihan hissukseen yrität pakittaa" Arvatkaa naurattiko :)
Sen ensimmäinen lause mulle tänä aamuna oli (tuli täysissä vaatteissa herätttämään), " mamma mä en löydä niitä millä luistellaan" :) Oli myös ottamassa pulkkaa mukaan dagikseen ;) Voi lapsen riemua!
Täytyy silti toivoa, ettei keli tästä kovin paljoa pahemmaksi muutu, tuulee aika rajusti. Ja noin 60km meistä menee sähkökatkoksen raja, Aftonbladetin mukaan 50 000 taloutta _taas_ ilman sähköä.
Kiitos kaikille tsemistä tuossa keuhkokuva-kätilö- jutussa, CHICCA, CENOURA ja MUUT!! Mietin välillä, teenkö kärpäsestä härkäsen, mutta taitaa mun kiukku olla ihan aiheellista. Eniten harmittaa, että pitikin alkaa vollottaan silloin kesken puhelun (sen kätilön kanssa), mulla vaan aina kiukku/viha purkautuu itkuna (nyt raskaana varsinkin). Ois vaan pitänyt pysyä kovana ja olla vaan reilusti _vihanen_ eikä surullinen. Mutta aika hyvin mä sain sille kantani selväksi tehtyä :)
Marge78: TERVETULOA JOUKKOON KIRJOITTELEMAAN! Yritetään kaivaa sulle esille myös tuo Terhojen esittely- sekä ystäväkirja, niin saat lisätä tietosi!
Tigger: Mulla osui vaan silmään sun miehesi nimi, siksi kyselin. Tunnen yhden tyypin, joka muutti keski-suomesta tampereelle jonnekin muutama vuosi sitten. Aattelin vaan, oisko ollut sama, mutta eip taida olla. Aikas harvinainen nimi kuitenkin tuossa ikäryhmässä?
Chicca: Kannattaa käydä läpi esikoisen synnytyskertomus, jos sen vaan käsiisi saat! Mulla ainakin muistui mieleen monta, positiivistakin tunnetta, lukemisen aikana. Oletko miettinyt doulan " palkkaamista" synnytykseen? Mietin vaan että jos pitkäksi venyy niin on mukava kun on joku tsemppaamassa mukana ;)
Maria: Jaksuja.. Itsemurhat on niin turhia :( Mun pikkuveljen paras ystävä ampui itsensä kaksi vuotta sitten. Sitä käydään läpi vieläkin. Jätti jälkeensä monen monta kysymystä, joihin ei ikinä saa vastausta. Voi vaan kuvitella omaisten tuskan :(
Löytyispä meidänkin kaikki kadonneet tavarat! Eilen just tuskailin noin kymmenen kadonneen pikkulegon perään. Yritin pojille väsätä kuntoon, mutta eihän se onnistu kun osia uupuu. Meilläkin tuo täystuho nr.2 onnistuu tukkimaan tavarat kaikkiin reikiin ja sohvien alle jne..
Mirabella: Onnea Bemarin omistajille :) Mitä sarjaa se on? Meillä on ollut kaksi Bemua perheautona (miehellä noita urheilumallisia kanssa ;) ja vannon kyllä niitten nimeen aivan totaalisesti. Ihania autoja!!
Isa: Lycka till neuvolakäynnille!
Zatu: Hyvä kun muistutit, munkin pitää laittaa tulet uuniin.. Ollaan tällä viikolla pidetty iltaisin tulia mutta tänään aattelin leipoa rahkapullia ;) Oisko jollain kivaa reseptiä?
*Onko Taulla selkiintynyt lapsenvahtiongelma synnytyksen ajaksi siis?
*Mitä kuuluu Sindalle? Montako päivää aamukammassa?!
*Mitenkähän se Tuiskua pärjäilee...? Siitä on jo viikkoja kun lähti, toivottavasti on päässyt kotio makoilemaan
Nyt sitä uunia sytyttään.. palaillaan myöhemmin!!
ardisia ja luukas 28+3
Täällä Oulun läänissä ja Oulussa on tosiaan pakkasta ihan reilusti, nytkin just kun käytiin syömässä, niin mittari näytti -10astetta. Mutta musta tuollainen keli on ihana, siis oikeen talvinen, kun on lunta maassa ja sit pakkasta max.10 astetta, mieluummin muutama alle kymmenen, niin johan tämä perheenäiti nauttii. Mä en tykkää kesähelteistä ollenkaan, mutta näillä keleillä nautin kyllä ulkona olemisesta, paitsi tämän mahan kanssa nyt, mutta toivottavasti näitä kelejä riittäis sit vielä tammi-helmikuullakin, kun olen jo tästä mahasta päässyt..
Pakko hehkuttaa, mulla on enää tän päivän jälkeen kaks työpäivää ja sit alkaa odotettu loma.. Mutta kotona on kyllä hommaa siitäkin edestä, mutta sitä mä oikeestaan odotan, että mä ehtisin tekemään kotona niitä hommia, kun on päivät aikaa.. Tänä aamuna just totesin, että eteinenkin pitäis siivota, kun siellä on vielä kaikki kesäkengätkin.. Mutta jos sit ensi viikolla.
Jospa ens viikolla pääsisimme aloittamaan sitä makuuhuoneiden remonttiakin, niin sit jossain vaiheessa pääsisimme myös laittamaan noita vauvakamojakin valmiiksi, kun nyt ei oikeen viitsi mitään vielä laittaa/pestä, kun makuuhuoneet täytyy vielä kerran tyhjentää kokonaan, kun pinnat menee uusiksi kokonaan.. Mutta onhan tässä vielä aikaa ja kun tuleva lauantaikin on vielä pyhäpäivä, niin kotona on hyvä remontoida ;)
Alkoholi ja juhlimisG: mä en ole tämän raskauden aikana nauttinut alkoholia enkä myöskään mitään alkoholittomia oluita tai vastaavia. Olen pysytellyt kokonaan näissä " lastenjuomissa" . En ole kyllä raskauksien välissäkään paljon juonut enkä missään käynyt. Voisin sanoa, että jos ei firman pikkujoulua lasketa, en ole käynyt missään noin 6 vuoteen ;o) Eli silloin olen alkanut esikoista odottamaan ja sen jälkeen en ole missään käynyt, koko ajan on joko raskaana tai imettää tms. Mutta ei silti, en mä minnekään haluakaan lähteä, kotona tai jossain toisen kotona on paljon kivempi istua iltaa ja nauttia ne pari siideriä, mitä mun pää kestää. Toisaalta harmittaa, kun tulevana jouluna en voi/halua juoda punaviiniä, sitä me ollaan perinteisesti miehen kanssa jouluksi aina aikuisten juomaksi ostettu, mutta ehkä sit ens vuonna taas.
Mä olen jo nyt ihan kauhuissani siitä, että miten meille jouluna käy.. Haluaisin viettää joulua ihan pienimuotoisesti oman perheen kesken, mutta mua vähän pelottaa, että appivanhemmat taas ryntää meille lupaa kysymättä.. He kun viettävät joulunsa perinteisesti kahdestaan siellä omassa kotikaupungissaan (kun lapset eivät siellä enää käy jouluisin), mutta kun ovat nyt ottaneet sen tavan, että tulevat meille kahden viikon välein ja ilmoittavat vain ja miehenihän ei niille voi sanoa, että ei käy.. Joten joulusta mahtaa tulla melkoisen stressaava, ei kiva.. Tahtoisin niin kovasti ottaa jouluna rauhallisesti ja odottaa vuoden vaihtumista, että synnytys tapahtuisi vasta sit ensi vuonna, mutta turha stressi voi olla pahasta. ja kun on kyse näistä appivanhemmista, niin he eivät tosiaan ajattele mitään muuta kuin itseään.. Tai siis ovat kyllä ajattelevinaan, mutta eivät oikeasti ajattele näin kuitenkaan.
Mutta nyt lopetan valituksen tältä osin..
Mulla on ollut nyt jo viikon ihan älytön yskä, öisin varsinkin tuntuu, että keuhkot lentää pihalle ja vauvakin vähintään syntyy. Viime yö onneksi oli jo helpompi, heräsin vain kaksi kertaa yskimään, kun aiempina öinä olen ollut hereillä tunnin välein (siis yskän takia) ja on pitänyt sit vessassa juosta, ettei seuraavassa yskänkohtauksessa tule pissi housuun. Ei kiva, ja saikullekaan en ole viitsinyt jäädä, kun olen tosiaan viimeistä viikkoa töissä ja mun sijainen tuli tällä viikolla vasta harjoittelemaan.. Pakko yrittää olla töissä, vaikka paha yskä onkin ja olo iltapäivisin melkoisen tukala.. No, tänään on iltapäivällä neuvola, katsotaan, että kirjoittaisko täti mulle loppuviikon saikkua, jos oikeen valitan. Mutta en taida viitsiä valittaa, kun hommat olis hyvä tehdä mahdollisimman pitkälle.. (ja kuka taas ajattelee omaa parastaan, en minä ainakaan..)
Mutta nyt niitä töitä..
Tulipa omanapainen juttu, mutta niin näissä mun jutuissa tahtoo käydä, kun ehdin kirjoittelemaan niin harvoin.. Jospa ensi viikosta eteenpäin tulis kirjoiteltua enemmän, kun jään kotiin.
-äitiliini ja masukki 31+1 (ehkä)
Tervetuloa joukkoon Marge! Mukava, kun tulee uusia.
Meillä oli aamusella 40 cm lunta pihalla, ei toivoakaan, että pääsis autolla lähtemään, kun katua ei ollut aurattu. Eikä pahemmin ois rattaillakaan päässyt. Lähettiin siis koko porukka kävellen tarpomaan päiväkotiin ja töihin. Onneksi päiväkotiin on alle 500 metriä matkaa, ei paha ollenkaan. Vasta puolessa välissä matkaa hoksattiin, että miksei otettu pulkkaa tytölle. Kyllä harmitti. Mies siis kantoi tyttöä, kun muuten ois mennyt koko aamupäivä, kun lunta pitää tutkia ja maistella mennessään. Kun oltiin melkein päiväkodin pihalla, nii mentiin koko lössi nurin. Kerkesin just huomata, että nyt meni mies ja tyttö kellalleen (ei onneksi sattunut mitään) ja sekunnin sadasosaa myöhemmin mie menin nurin. Vähän aikaa piti maata maassa pitkin pituutta ja tunnostella, sattuiko mihinkään. Ei sattunut paljon, persaus ja lonkka onneksi otti pahimman kolhun ja nyt onkin takamus aika hellänä. Loppumatka meni liukastellessa ja nyt on kyllä alavatsa ja liitokset niin kipeenä, että ihan tuntuu pahalta. Vauvakin on ollut tosi hiljainen koko aamupäivän, toivottavasti sille ei käynyt mitään. Pitää soittaa neuvolaan, kunhan puhelintunti alkaa ja kysellä, että pitääkö olla huolissaan. Ärsyttää myös se, että nyt kun aurataan noita kävelyteitä, niin ne on ihan kauheen liukkaat, kun ei jää yhtään mitään lunta jalan alle vaan semmosta kiiltävää liukuria. Pitää varmaan ostaa kenkiin liukuesteet, että pääsee liikkumaan nyt talvella.
Nyt muuten alkoin tuntua muksetta mahassa, kun kävin just lounaalla. Eli vissiin sielläkin on kaikki hyvin! :) *helpoituksen huokaus* Täällä on satanut lunta ihan koko aamupäivän ja varmaan on tullut 10 cm lisää lunta aamusta. Koskahan tuo loppuu?
Viime yö oli taas mielenkiintoinen. Menin aikaseen nukkumaan, kun väsytti niin kovasti ja olinkin sängyssä unessa ennen yhdeksää. Kymmenen maissa heräsin siihen, että kissa oli paskonut lattialle ja yritti toimeliaana peitellä sitä kuopimalla lattiaa. No eikun siivoomaan ja pissille ja takas nukkumaan. Puoli yhdeltä heräsin siihen, että tyttö pudota muksahti sängystä lattialle, oli kierähtänyt miun jalkopäähän ja siitä sit lattialle. No eiku tyttö sänkyyn takas ja ite pissille. Tyttö heräs puoli viiden maissa ja se piti käyttää potalla ja sit tieten taas ite pissille. Että tosi hyvin meni taas, just kun ajattelee, että nyt saa kunnon yöunet, niin ei ihan mennyt niinkuin suunnittelee...
Olipas taas valitusvirsi, mutta tää on just tätä.
Ardisia, hyvä, että sanoit sille hoitsulle! Ihan älytöntä meininkiä Ruotsissa välillä suomalaisten suhteen. Ihan niinkuin Suomi ois joku kehitysmaa...
Synnytyksestä: ei vielä ole pelottanut. Tieten vähän mietityttää, että jos taas menee käynnistykseen, niin toivottavasti ei kestä yhtä kauan kuin viimeksi. Pitkä ponnistusvaihe miullakin oli ja hiton kivulias. Mutta eiköhän se sitten selviä synnytyksessä, mutta kyllähän sitä alitajunnassa käsittelee uudelleen noita ekan synnytyksen kuvioita.
Tuiskua miekin olen kaipaillut, ei ole moneen viikkoon kuulunut mitään. Toivottavasti kaikki on hyvin!
Alkoholi & juhliminen: eipä ole tullut otettua paljon mitään alkoholia yli kahteen vuoteen, kun ensin olin raskaana, sit pitkä imetys ja nyt taas raskaana. Muutenkin on tuo biletys jäänyt vähän vähiin, ei sitä enään näin vanhana jaksa. ;) Tuota Kopparbergin alkoholitonta siideriä olen juonut, jos jotain on pitänyt ottaa. Se on ihan hyvää. Lonkeroa tekee välillä kauheesti mieli, mutta en ole kaupasta löytänyt täysin alkoholitonta versiota.
Huuhteluaineista: olen käyttänyt semmosta herkän ihon ainesta, miedosti hajustettua ja välillä hajustamatonta. Miusta trikoiset vaatteet menee tosi koppuraksi ilman huuhteluainetta, enkä mie jaksa silitellä niitä pieniä vaatekappaleita pehmeäksi.
T: Monttu 30+5
ardisian onnittelut autto ilmeisesti neuvolakäynnille,eli kaikki oli enemmän kun loistavasti!
painon nousua ei ollenkaan!,verenpaineet 128/80, hemppa 115,valkuaista ei ollenkaan.. vauva on poikittain tuolla alavatsassa,ilmeisesti siitä johtuu että liikkeet tuntuu eriltä.. sf-mitta oli 29. mut tosiaan vauva on tuolla alhaalla navan yläpuolelle ei tuu mikään osa siitä.. hassua.. toisaalta ihan kiva kun neuvolatäti on ammatiltaan kätilö niin jotenkin osaa tarkemmin ehkä eritellä vauvan osia mahassa ku edellinen täti.. kohdun suu on pehmeä,ulkoreunalta muutaman sentin auki mutta sisäpuoli kokonaan kiinni mikä on erittäin kiva uutinen. Nyt on pakko mennä tekemään lumityöt ja sit hakemaan neitiä koulusta. palailen lukemaan muitten uutisia sitten,mut kirjotin neuvolajutut nyt pikasesti kun on tuoreessa muistissa :)
T:Isa ja masukki
Taas töistä pikaisesti kirjoitan..
Voi valtava, että oli tullut yön aikana lunta täällä Etelä-Karjalassa! Oikein nauratti kun pihalle katsoi, vaikkei oikeestaan mitään nauramista aihetta ole kun seuraa tuota härdelliä liikenteesssä. Kaikki paikat täynnä lunta eikä aurausautot riitä mihinkään. Ja lisää lunta tulee jatkuvasti. Saa nähdä pystynkö tytön viemään rattailla kotiin, jos ei jalkäytäviä ole aurattu.. Toisaalta olen kyllä iloinen lumesta, toivottavasti ei sula pois.
Eilen oli lääkärineuvola. Kaikki ok. Painoa oli tullut tähänastisesta eniten, mutta yhteensä vain siis 5.6kg tullut eli olen TODELLA tyytyväinen. Kohdunsuu oli kiinni ja kaula 2.5cm eli ei mitään muutoksia ole tapahtunut. Vauvan koosta kysyin ja lääkäri arvioi varovasti, että olisi tulossa vähän isompi (auts!!) vauva kuin mitä oli...
Esikko painoi 3470g ja ihan riittävästi siinäkin oli ponnistamista;)
Chicca: Sairaalasta voi pyytää synnytyspaprut kyllä kotiin. Sieltä saa ainakin sen partogrammin, jossa näkyy synnytyksen eteneminen ja vaiheet. Sen saa itselleen synnytyksen jälkeen sairaalasta mukaan, jos vain hoksaa pyytää. Ihan vinkiksi muillekin:) Mie sain esikon aikaan myös kopion sydänkäyrästä+supistuskäyrästä, ihan kiva muisto sekin!
Miulla myös enempi mietityttää tuo avautumisvaihe kuin ponnistusvaihe, vaikka ponnistusvaihekin kyllä kesti n. 40min. Mutta kun siinä vaiheessa ei enää satu ja pääsee itse tekemään töitä niin se oli siltikin jotenkin helpompaa toisaalta. Supparit avautumisvaiheessa tekevät niin kipeetä ja siirtymävaihe etenkin ennen kuin sain luvan ponnistaa oli suoraan sanottuna kamalaa!!! Järkyttävä ponnistustarve,e tkä kuitenkaan saa ponnistaa ja suppareita vaan tulee.. No, mie kyllä synnytin melko luomusti, yhden kipupiikin sain ja sit oli vain ilokaasua tarjolla joten senkin takia hyvin tuntui noi kivut.
Maria-79: Kurjaa, että olet saanut suru-uutisia:( Nuo itsemurhat ovat niin turhia ja epäreiluja läheisiä kohtaan, jotka jäävät tänne suremaan ja miettimään MIKSI?
Tigru: Noinhan me hyvin erotutaan, sie olet tigru G:llä ja mie tikru K:lla;) Eihän meitä enää voi sekoittaa?!! Kaveri oli kysellyt vauvan kanssa ulkomaille matkustamista neuvolasta ja sieltä oli muistaakseni sanottu, että n. 3kk iästä voisi matkustaa, silloin vauva on ehtinyt saada jo joitain rokotuksia.
Isabelluska+Zatu: Täälläkin oman oman kehon hahmotusvaikeuksia ilmennyt, törmäilen mahani kanssa ihmisiin ja esineisiin, tosi hauskaa!!
Nyt töihin:)
tikru ja tiuhti rv 28+5
Huomaa kyllä että on kotona kun tulee täällä roikuttua ihan urakalla :-)
Kiitos Ardisia. Meidän " uusi" auto on 320 i Touring, semmoinen näpsäkän oloinen hopeanvärinen farkku. Ihania noi lasten kommentit ja neuvot.
Äitiliinille tsemppiä viimeisiin työpäiviin ja paranemista köhästä.
Monttu - onneksi ei pahasti käynyt, tassuttelehan varovasti. Ensi yönä parempaa onnea nukkumiseen :-)
Isabelluska - hyvä että kaikki ok, otahan kuitenkin rauhallisesti lumityöt.
tikrulla kanssa asiat neuvolassa ok, kiva homma. Nythän se ponnistaminen on helppoa kun vähän tietää mitä tehdä :-)
Sunnuntaina tuli muuten ostettua kaukalo, imetystyyny ja laatikollinen vaatteita. Miehen serkulta ne kävin hakemassa ja koko kasasta maksoin 80 euroa. Nyt vaan pitäis tuo makuuhuone saada kunnostettua niin voisi laitella tarvikkeita paikoilleen.
Pitäisköhän mennä päikkäreille hetkeksi... Eilen venyi aikomuksena 20 minuuttia kahdeksi tunniksi ja oli pää vähän pyörällä :-)
t. Mirabella
Jotenkin on niin paljon valoisampaa nyt, kun on lunta. Pojan kanssa käytiin aamulla kerhossa ja oltiin ulkona sen jälkeen. Voi sitä naurua ja riemua tuolla lumessa =)
Kaupassa nauratti, kun poika pyys eka verilettuja ja sit maksalaatikkoa. Molempiin pyyntöihin vastasin, ettei nyt osteta, kun on jo valmiiks ruoka kotona, niin pieneltä pääs itku. Tuli siihen sit yks mummo sanomaan, että kai sitä voi toiselle ostaa, kun ruokaa pyytää eikä karamellia. Yleensä en tykkää, jos joku tulee puuttumaan asioihin, mut ei tuo mummo pahalla ja toki mielummin ostankin ruokaa kuin nameja =) Ei oo onneks poika vielä karkkikujalla pahemmin pyydellytkään, ennemmin sanoo, että " ei osteta, tulee hammaspeikkoja." No, ostettiin me sitten maksalaatikkoa ja nyt on päivä pelastettu. Tuli syötyä vähän itekin, kun on niin hyvää.
Ardisia: Alussa mietinkin th:n vaihtamista, mut on vaan jäänyt. Eiköhän tää loppuraskaus mene jotenkin...
Mut hyvä, että sie olet saanut aikaiseksi sanoa suorat sanat kätilöllesi ja toivottavasti seuraava on fiksumpi tapaus! Aivan uskomatonta tekstiä on tuberkuloosista heittänyt, en yhtään ihmettele suuttumustasi! Kyllä nous täälläkin kiukku moisesta!
Niin ja niistä palikoista vielä, että oon muutaman kerran pojan musisointia kuvannutkin jo ja sitten näyttänyt pojalle, niin ihan innoissaan katselee omia juttujaan =)
Lapsenvahtiongelma ei oo ainakaan vielä ratkennut, mutta kovasti olen kysellyt eri mahdollisuuksia. Tänään kerhossa juttelin erään äidin kanssa, joka asuu aika lähellä meitä, niin saattas onnistua sieltä hoitopaikka pojalle synnytyksen ajaksi.
Siitä päästäänkin synnytyspelkoihin: Kyllä pelottaa tuleva synnytys, varsinkin nyt, kun tietää mitä se on. Toisaalta esikoisen synnytys oli nopea, mutta oli siinä kaikenlaista. Yhden kerran olenkin jo käynyt tuolla pelkopolilla juttelemassa kätilön kanssa ja saatan mennä vielä uudestaankin, jos ei ala helpottaa. Mulla ois tuolla " synnytä rentoutuneena" -cd, mutta pitäis saada omaa aikaa kuunnella sitä ihan rauhassa.
Ekaa oottaessa kävin hypnoosissa ja siitä kyllä olikin oikeesti hyötyä.
Marge78- kiva, kun uusia vielä ilmoittautuu mukaan. Tervetuloa =)
Äitiliini: Toivotaan, ettei ne appivanhemmat nyt sentään jouluna teille änkeis, kun eivät ole tervetulleita! Tosi kurja tilanne! Eikö se mies vois kerrankin sanoa vanhemmilleen vai onko nuo heidän vierailut hänen mielestä ihan ok?
Monttu: Onneks nuo vauvat on aika hyvässä suojassa tuolla kohdussa, eikä ihan helposti käy mitään. Itse saa niitä mustelmia ja kipuja vaan.
Toivottavasti et enää kaatuile ja muillekin mammoille varovaisuutta liukkailla! Vaikka minkäs sitä tekee, kun kaatuu. Mun täytyis ostaa paremmat talvikengät, kun nuo nykyiset on semmoset luistimet.
Nyt katkes taas ajatus, siis kahvin keittoon!
-tau- 28+4
Ihan kuten ardisia kirjoittaa, minäkään en kerkiä ihan joka päivä kirjoittelemaan, mutta iltaisin yritän aina ehtiä lukemaan muitten kuulumisia.
Ardisialle, on se sun kätilös aika uskomaton. Hyvä jos saat vaihtaa, niin ei tarvi stressata sillä että toinen hiljaa mielessään arvostelee kakkosluokan kansalaiseksi. Kuulostaa ihanalta tuo sun verhjen ompelu, itselläni on kaapit täynnä kangasta, eikä yhtään haluja ommella.
Kiitokset kaikille jotka olette komeentoinet myrskyn jälkiä, oli se toisaankin aika jyrähdys kun yhtäkkiä puu kaatuu talon päälle. Katossa kyllä näkyy jälkiä, mutta ei onneksi tullut läpi kuitenkaan.
Chikkalle voimia koitokseen, en ole ikinä kuullutkaan mistään tuollaisesta ötökästä. On sulla vaan ollut huono onni! Ja niin paljon ylimääräistä työtä mitä tuohon liittyy.
Siitä synnytyskertomuksesta, olen itsekin yrittänyt saada käsiini omani, mutta se ei ole yksinkertaisesti onnistunut. Vaasassa ei kuulemma anneta niitä. Näin olen saanut kuulla, eli jos onnistut saamaan omasi käteesi, kerro ihmeessä. Kahteen otteeseen olen omiani huhuillut ja turhaan.
Marialle kans parempia aikoja ja hyvää mieltä. Tänään on vuosi siitä kun mun serkkuni tappoi itsensä, eli luulen että tiedän mitä tarkoitat.
Pelkopolista, mulla on aika äitiyspolille 13.12 ja siellä käydään läpi tulevaa synnytystä ja kuinka varautua mahdolliseen verenvuotoon etukäteen. Siellä saan sitten kertoa peloistani ja jos siltä tuntuu niin saan varmasti ajan pelkopolillekin. Mutta tällä hetkellä tuntuu että mulle riittää tieto siitä että on olemassa toimintasuunnitelma etukäteen ja että kätilöt tietää heti kun tulen synnyttämään mikä komplikaatio liittyy synnytykseen. En pelkää synnytystä yhtään, vaan sen jälkeistä vuodon mahdollisuutta. Eli en voi vastata kuuluuko tuo lääkärinkäynti pelkopoliin kun itse en ainakaan vielä ole menossa.
Kyllä muakin pelottaa, mutta ajattelen että se on läpikäytävä kun tässä asti ollaan, ei ole vaihtoehtoja, ja pelkääminen ei auta asiaa yhtään. Kuitenkin välillä ajattelen että mitä jos kuolenkin siihen ja lapset jää äidittömiksi, miten mies pärjää viiden kanssa jne. Olenkin jo sanonut miehelle että jos kuolen, hänen pitää jäädä kotiin vauvan kanssa, en halua että kukaan muu hoitaa pientä vastasyntynyttä. Olen myös ajatellut kirjoittaa kirjeen lapsille varmuuden vuoksi. Näitä ajatuksia mulla ei ole ollut muissa synnytyksissä, enkä koskaan edes ajatellut että minulle voisi käydä kuinkaan, pelkäsin kipuja ja lapsen vammautumista, mutten itseni puolesta. Nyt tiedän että sekin riski on olemassa ja rehellisesti sanottuna yritän välttää ajattelemasta asiaa. Kuten joskus sanotaan: herran haltuun (vaikken ole uskovainen).
Synkistä asioista iloisimpiin, masu kasvaa kohisten ja voi hyvin! Joka aamu kun herään ja voi loistavasti kiitän siitä ja olen onnellinen, viime raskaus oli niin kauhea että osaan todella olla kiitollinen jokaisesta hyvästä päivästä. Vartin päästä saan soittaa tulokset virtsaviljelystä, toivottavasti se on puhdas tälläkin kertaa.
Vieläkin ajattelen useimpina päivinä että tämä on poika, kun liikkii paljon ja on niin fyyssinen(!), eli potkut/liikkeet tuntuu niin kipeiltä ja kovilta, ihan kun olisi pojankloppi äitin mahaa monottamassa =) Kuitenkin välillä tulee mieleen että tämä(kin) vaiva on tuttu edellisestä tyttöraskaudesta (närästys, pääkipu, turvonneet jalat jne.) että en sittenkään mene vannomaan. Mies kuitenkin on varma tytöstä, ja ollaan lyöty vetoa siitä, kun hänen kanssaan on kiva kinata =)
Ihan sama kunhan kaikki menee hyvin!!
Firman joulujuhlat ovat 2.12 ja menen sinne ainakin syömään, saa sitten nähdä kuinka kauan viihdyn siellä. Muuten en ole käynyt missään tämän raskauden aikana, vaikka enpä käynyt liian usein ennen raskauttakaan.
Tuli taas semmonen romaani että pakko lopettaa, ainiin, tervetuloa marge78!
nenn 31+2
Montulle: Kyllä ne vauvat kestää yhtä sun toista siellä mahssa, mutta tottakai huolestuttaa aina kun on ollut mukkelis makkelis. Onneksi kaaduit taaksepäin etkä mahan päälle sentään.
Meilläkin muka sisäsiisti piski kusi eilen olohuoneen lattialla ja matolle(!) hitto kun oli siihen juuri roudannut lasten huoneesta väliaikaisesti maton sen jälkeen kun koira päästi ripulipaskat keskelle olohuoneen villamattoa (joka pitää pestä kemiallisesti), ja jouduin sen viemään kaatopaikalle. Nyt olohuoneen lattia on taas tyhjä, mies yritti pesuhuoneen lattialla pestä isoa mattoa, mutta kusen haju EI irronnut ja heitin sen ulos haisemaan... Mä tuun hulluksi! Ja just aion tilata uuden maton hobbyhallista, enpä taida! Täällä oli muita jolla on kissoja jotka kusevat sisälle, otan osaa. On se vaan ärsyttävää.
Huuhteluaineista, harvoin käytän kun on herkkä iho lapsilla, ja jos käytän käytän LV huuhtelainetta (ja paljon vähemmän kun lukee pakkauksessa että pitää alittaa). Silittämällä saa vauvanvaatteet pehmeiksi, eikä tarvi käyttää niin paljon aineita.
Nyt menen kyllä hakemaan päänsärkytabletia ennekuin tulen hulluksi tämän säryn kanssa...
Ennen kahta heräsin vessareissulle ja vauva aloitti niin tolkuttoman monottamisen, ettei nukkumisesta enää sen jälkeen mitään tullut. Taitaa olla poika tulossa, kun on niin miesmäiset elkeet - tuolla se nyt köllöttelee aivan kaikessa rauhassa, kun on saanut äiskän ensin valvomaan... Menin kyllä nukkumaan jo ysin jälkeen, joten muutama tunti sentään on unta säkissä.
Ihan ekaksi pitää munkin raivota tuosta Ardisian kätilön käyttäytymisestä! Siis aivan oikeasti rasistista toimintaa! Suorastaan ihmisarvoa alentavaa. Eihän venäläisiäkään kohdella Suomessa tuolla tavoin, vaikka maansa riskilistalta löytyykin. Taisi tyypillä olla jotain henkilökohtaista egonpönkitystäkin kuvioissa mukana, kun niin kovasti piti vakuuttaa sun olevan uhka Ruotsin kansalle, oikea Anthrax-Ardisia. He kun ovat rotuna niin paljon jalostuneempia, kuin me metsäläiset suomalaiset... Juupa juu... Hienosti toimittu sun puolestas kyllä se ajanperuutus ja puoliespitäminen! Tsemppiä jatkotaistoon ja toivottavasti saat inhimmillisemmän kätilön jatkossa!
Kiitos sympatioista tämän elukkasodan suhteen!
Tukivyö löytyy multakin tuolta kaapista, mutten minäkään oikein ymmärrä, kuinka tiukalla sen pitäis olla. Jotenkin ärsyttävästi se ainakin joskus runttaantuu vekille tuonne jenkkakahvan päälle. Onkohan vika vyössä, sen kiristäjässä vai kantajan muodoissa?
Johan on suoraviivaista " vihjailua" muutamien Terhojen sukulaisilla tuon jälkikasvun sukupuolitoiveiden suhteen! Kyllä heillekin varmaan on aikaa myöten ihan sama kumpi sieltä lopulta tulee, mutta hassuahan se noin kovaäänisesti on melkein vaatia jompaa kumpaa, kun asiaan ei enää tällä hetkellä voi mitenkään vaikuttaa edes. Jaksuja hammastenkiristykseen!
Muhun iski ihan kauhea hinkuvinku, kun teidän lättyjen ja piparien leipomisista luin! *mielessään miettii taikinan tekoa* Pakko kai sitä on jaksaa aamuun asti odottaa ja nyt sit mussutankin reservisuklaalevyä, joka todennäköisesti päätyy suoraa päätä sinne kuuluisten jenkkakahvojen täytteeksi... Joku ihana, kylmä panna cotta tai tiramisukin kyllä maistuis... Hmmmmm, onko muihin iskeny elämääsuurempi makeanhimo, jonka vallassa vois vaikka sokeria suoraan pussista lappaa?
Aika ikäviä suppareita on jo monelle ilmestyny. Oon huomannu samaa, kun nyt on noiden tavaroiden kanssa tullut tavallista enemmän painittua. Onneksi kuitenkin rauhoittuvat levossa. Synnytys askarruttaa muakin ja mietin ihan esikoisen synnytyskertomuksen tilaamista, että saisin sen rauhassa käydä läpi. Mua poikkeavasti pelottaa enemmänkin se avautumisvaiheen pituus ja kivuliaisuus, ei ponnistusvaihe ollenkaan. Se, että sai ponnistaa, tuntui musta jollain sairaalla tavalla aivan ihanalta... Avautumisvaihe kun kesti melkein 14tuntia ja supistuksilla ei ollut enää mitään taukoa viimeisen 8 tunnin aikana, niin ehkä mikä vaan muutos tilanteessa olis ollu tervetullut. Jollain alkukantaisella raivollahan se lapsi lopulta syntyi, sillä voimia ei kyllä ollu enää yhtään jäljellä ja silti ponnistusvaihe kesti vain vajaat viisi minuuttia. Epiduraalia en silloin ottanut, enkä kyllä ota tälläkään kertaa, kaikesta huolimatta. Jotenkin kuitenkin uskon siihen kivun tarpeellisuuteen.
Teillä oli jossain vaiheessa keskustelua isän mukanaolosta synnytyksessä. Itse koin miehen läsnäolon esikoisen synnytyksessä lähinnä häiritseväksi, enkä lapsen isää tällä kertaa ottaisi mukaan, vaikka yhdessä vielä olisimmekin. En pystynyt keskittymään omaan kroppaani ja kivun ymmärtämiseen ollenkaan, kun toinen oli siinä liian liki ja vieläpä aika epätoivoisen oloinen. Kai mä olen sen verran läheisriippuvainen, että mietin enemmän sen ukon vointia, ku omaani ja sen takia koko synnytys meni jumiin ja venähti... :-) Tällä kertaa aion taata mahdollisuuteni olla täysin itsekäs ja mennä hakemaan nyyttiä yksin.
Josko sitä yrittäis vielä pariksi tunniksi kontalleen. Kiire pukkaa päälle ja huomenna on taas supisteluherkkä päivä edessä. Kaikki kamat kun on pakattava valmiiksi perjantai-iltaan mennessä, sillä la-aamuna ne lähtevät konttireissulle ja -24° asteen pakkaseen viikoksi. Josko sen jälkeen pääsis rakentamaan kotia ja rauhoittumaan lopulta tähän raskauteenkin.
Ai niin; ne elukat ovat vanhojen talojen riesa, elävät välikatoissa ja eristeissä, syövät vain parasta villaa ja sikkiä ja leviävät muuttokuorman mukana helposti uuteen osoitteeseen. Siksi siis tämä hurja " Operaatio pakastus" .
Aika pahalta kuulosti tuo liukkailla kaatuminen. Toivottelenkin tästä eteenpäin tarratossuja myös Tammimammoille, Terhojen lisäksi.
¨c¨ 30+6