4v ollut pari viikkoa ilman yövaippaa, pissatan
häntä ennenkuin alan itse nukkumaan.
Kuinka kauan jatkan tuota pissatusta?
Ei siis ole tullut kertaakaan vahinkoa ja
jätettiin vaippa pois vasta kun se oli ollut
yli viikon peräkkäin kuiva yöllä.
Kommentit (31)
joten herätän vielä illalla. Huomenna kokeilen etten herätä ja vahdin että illalla varmasti tulee jotain pönttöön. En ikimaailmassa jaksais pestä patjaa, siksi olen varovainen.
Itse pissatin muutaman viikon ajan. Muovitettu frotee oli varmaan vuoden verran sängyssä... Aina joskus sattui vahinkoja.
otin 4veeltä yövaipan surutta pois vaikka oli ollu joka aamu losomärkä. En käyttänyt pissalla kertakaan yöllä, itse kävi puolen yön aikoihin ehkä 2 vkoa vaipan jätöstä. Eikä yhtään vahinkoa ole tullut ja sen 2 vkon jälkeen ei enää käynyt edes wc:ssä.
Itse en sinuna opettaisi tohon vessattamiseen, siitä tulee vaan tapa.
Muovifrotee sänkyyn ja rohkeasti kokeilemaan, yövalo vessaan ja muistutus että voi mennä pissalle jos herää hätään.
Tsemppiä !!
Kuullostaa korvaan niin hullulta, että 4v on vaippa. Itslläni 4½v tyttö joka ollut kuiva 1v9kk lähtien, päivä että yö.
Vaikka sun kultamuru onkin oppinut aikaisin kuivaksi, niin YÖKUIVAKSI EI VOI OPETTAA!! Uskokaa jo!
illalla huolehditaan pissallakäynnistä ja sanotaan lapselle että nyt ei vaippaa ole ja siksi iltapissa erityisen tärkeä. Maito ym. muita pulloja ei enää kuivaksiopettelijalle kannata iltaisin antaa. Vaippa antaakin ainakin vähän isommalle lapselle ikään kuin luvan pissata housuun. Itselläni on viisi lasta enkä ole koskaan alkanut odottelemaan että lapsi oppisi tämän itse vaan kahden vuoden kieppeillä päättänyt että nyt saa riittää vaippailut, vahinkoja on tietysti joskus sattunut ei kuitenkaan montaa per nappula. Ystävättäreni on töissä päiväkodissa jossa on turvapaikan hakijoiden lapsia hoidossa kertoi että joissain kulttuureissa on tapana opettaa lapset hyvin varhain kuiviksi ja että heidän alle vuoden ikäiset lapsensa eivät enää käytä vaippaa, ehkä heillä ei myöskään ole ollut Pamperseja käytössään? Katsokaapa minkälaisen mielikuvan vaippafirmat haluavat antaa, mainoksissa ei koskaan ole pieniä vauvoja vaan nelivuotiaita jotka osaavat jo laskea ties kuinka moneen muteivät käy vielä itse vessassa?
Oletkos koskaan sattunut kuulemaan hormonista, joka vaikuttaa tuohon kuivaksioppimiseen?
Jotkut lapset ovat yökuivia vasta viisivuotiaina, jotkut taas alle 2 vuotiaina. Ja kaikki on kuules ihan normaalia.
parin vuoden iässä ja viimeistään kolmen normaali lapsi on yökuiva.
Vaippateollisuuden lottovoitto nämä housuunsa kusevat ja paskovat isot lapset.
Pottailu aloitetaan silloin kun lapsi osaa istua napakasti tuetta itse 10-12 kk iässä. Täysin päiväkuivaksi oppii jo reilusti alle kahden vuoden ikäisenä.
vaikka terveydenhuoltoalalla työskentelenkin. Mikähän hormoni mahtaa olla kyseessä? Tiedän että yökastelua joka tarkoittaa yli 4-5 vuotiaiden tahatonta unen aikana tapahtuvaa virtsarakon tyhjentymistä vuoteeseen voidaan hoitaaDesmopressiinillä joka on luonnollisen antidiureettisen hormonin synteettinen analogi. Itse yökastelu ei kuitenkaan käsittääkseni johdu hormonaalisista syistä.
vaikka mitä tekisi. On uskomatonta, miten jotkut ajattelevat, että kun MEILLÄ opittiin yökuivaksi 1-2v, eivät muutkaan enää saa käyttää vaippaa vanhemmilla lapsilla.
Ja kun MEILLÄ 3v. lapsi kävelee 3km sujuvasti, eivät muutkaan enää saa käyttää rattaita. Mitä MEILLÄ tehdään, se on sääntö ja muut ovat dorkia. Ajatelkaa vähän asennettanne!
Tsemppiä kuivaksi oppimiseen!
kyllä minä itsekkin käyn vessassa ennen sänkyyn menoa. Lapseni käy pissalla ennen nukkumista, yöllä ei herää enää ollenkaan. Aamulla sitten tulee megapissat. Yksi vahinko on yöllä sattunut. Ikää nyt 2 v 1kk
Ei se ole vaippaluvasta kiinni. Miksi muuten äidit pesevät 4v ja vanh sänkyvaatteita joka aamu jos vaippa on syyllinen? Kastui sänky itsellänikin yli 3v ilman vaippaa. Jos elimistö ei ole valmis yökuivuuteen niin se ei ole.
Kyllä se iltapisu kuuluu, vaan silti voi tulla sänkyyn. Sun muksu on omanlaisensa ja joku toinen ei pysy kuivana.
vain numerolle 12, että mikäli olet ammattilainen, niin tietojasi pitäisi ehkä päivittää. Ko. hormonin merkitys on ollut tiedossa jo pidemmän aikaa ja sen erittymisen alkamisikä vaihtelee suuresti. Siitä syystä yökastelua aletaan yleensä tutkimaan vasta yli 5-vuotiailta.
Yökastelijoilla virtsaa erittyy liian pienen vasopressiinierityksen (ADH, virtsan määrää säätelevä hormoni) takia yöllä normaalia enemmän, he ovat sikeäunisempia ja heidän rakkonsa voi olla tavallista herkemmin supisteleva, mistä syistä heidän rakkonsa toisaalta täyttyy yöllä herkemmin ja toisaalta he tiedostavat täyttymisen keskimääräistä huonommin.
iässä. Ei auttanut, vaikka kuinka sitkeäsi harjoiteltiin. Neiti oli päiväkuiva 3,5 vuoden iässä, yökuiva 4 vuotiaana. Nyt on 4,5 vuotias ja silloin tällöin sattuu edelleen vahinko.
Ja kaikki neuvot, mitä saatavilla oli, niin kokeiltiin. Niin kotona, kuin hoidossa. Mutta mielestäni on lapsen rääkkäystä, jos hän esim. 4 yönä peräjälkeen herää siihen, että sänky on litimärkä. Tietysti oli suojat jne., mutta täkki, yöpaita, lakanat jne. kuitenkin piti vaihtaa. ja lapsen itsetunnolle myös aika tuhoisaa. Olet jo isotyttö otetaan vaipat pois, ja sitten kun homma ei toimikaan, niin laitetaan takaisin. No, toki olisihan voinut nukuttaa lastani märässä sängyssä, oppii siitä...
Minäkin kuvittelin, että on vanhempien laiskuttaa jos lapsi ei ole kuiva 2 v. No, elämä opetti. :-) Kaikki lapset eivät kehity samaa tahtia, vaikka äiti kuinka tahtoisi.
poikaa ei potalle saanut pph:kin oli sitä mieltä ettei kannata pakottaa... sitten kun alkoi potalla ite käyä ni meni kaksi viikkoo ja pärjäs hereillä olot ilman vaippaa ja päiskyt kanssa... yö vaippa oli vielä 3v 7kk asti jolloin itse ilmoitti että voisi kokeille ilman vaikka vaippa öisin aina märkä... muutama vahinko on käynyt ja nyt ei vaippaa enää huolisi...
niitä hormooneja täällä päin määrätään vasta 5v neuvolan jälkeen jos vielä yö vaippa....
Oma lapsi 3v 8kk ja edelleen yöllä vaippa. Muutama kuukausi sitten yritettiin pari viikkoa ilman. Joka yö tuli pissa sänkyyn, pahimmassa tapauksessa kahdesti. Siinä sitten koko perhe herää lakanoiden vaihtoon yms. tohellukseen keskellä yötä(asumme pienessä asunnossa tilapäisesti). Lapsi todella nolona ja pahoillaan vahingoista vielä monen päivän päästäkin. Lapsi itse kinusi vaippaa yöksi ettei tarvitse heräillä. Nyt taas muutaman yön ollut ihan kuiva vaippa, kohta ajattelin ehdottaa että oltais ilman.
Neuvolassa neuvottiin että kun viikon ollut kuiva yövaippa jätetään pois ja huolehditaan ettei illalla juotais paljoa ja käytetään pissalla juuri ennen nukkumaan menoa. Itse en ala yöllä lasta vessaan herättämään, muutenkin aikaiset aamut ja risaiset yöt....
Ihmettelen keneltä on pois jos yövaippaa käytetään esim 3-4 vuotiaalla? Ihme kilpailua lasten taidoilla täällä palstalla.
no ei se mitään, meillekin osui sekä neuvolantäti että neuvolalääkäri, jotka kyllä antoivat sen vakiolehtisen yökastelu . com mutta selvästikään eivät olleet itse lukeneet niitä sivuja.
Näin on kuten yksi aiempi sanoi, hormonitoiminta ei vielä ole kehittynyt siltä osin ja on myös perinnöllistä. Vielä 20 % 5-vuotiaista kastelee yöllä, tai jotain sinne päin. Lääkkeet, hälytyspatja, iltapissatus.
Meillä aloitettiin yöpissatus 5 v kun mitkään vaipat ei enää riittäneet, ja ärsyttivät myös ihoa. Se ei nopeuta oppimista mutta lapsella on mukavampaa. Aikuisilla ei niinkään.
niin tyttö pysyi yön kuivana vaikka en pissattanut.
Uskon, että menee hyvin myös jatkossa!
Sukulaisen lapsella on vaippa yöllä ja ikää 6v
(kokeillut lääkettä, herätepatjaa jne,, mikään ei toimi)
Pelkäsin että ois meidänkin tytöllä, vaan eipä oo.
Päivävaippa jäi pois 2 vuotta sitten.
Yövaippa vaan tähän asti ollut aina melkein litimärkä.
ap
No joka ilta tietenkin katsot, että iltarutiiniin kuuluu pissalla käynti. Ei tarvitse erityisesti sitä painottaa mutta kysyt aina että kävithän pissalla tms. Aika hyvin tuon ikäinen jos muistaa mutta ei aina.
T kahden 2v4kk ikäisen yökuivan pojan äiti